Plassering av fronthøyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av fronthøyttalere.

Ser mange med fronthøyttalere i et 5.1-7.1 oppsett har dem veldig langt ut på gulvet. Langt foran lerettet/tv. Bare lurer, fordi jeg har dem nesten helt inntil veggen. Får noen slankere, mindre høyttalere i morgen og dem har jeg mulighet for å sette litt lenger uttpå gulvet. Hvor langt ut på gulvet skal dem?Er det bare fordeler med dette? Takker for svar...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Ser mange med fronthøyttalere i et 5.1-7.1 oppsett har dem veldig langt ut på gulvet. Langt foran lerettet/tv. Bare lurer, fordi jeg har dem nesten helt inntil veggen. Får noen slankere, mindre høyttalere i morgen og dem har jeg mulighet for å sette litt lenger uttpå gulvet. Hvor langt ut på gulvet skal dem?Er det bare fordeler med dette? Takker for svar...
    Det kommer vel ann på høyttaleren, noen må ut på gulvet for å spille bra. Det har vel med refleksjoner i bakvegg og hvordan bassporten er plassert. Jeg er på veldig utrygg grunn, da jeg ikke har sittet meg inn i hvordan det akkurat virker, så ta denne posten med en klype salt.

Mine ikon har bassport foran. På hfk sa at høyttaleren kan stå nesten inni veggen, da den ikke lager ulyd i bakveggen, bare ha de vekk fra sideveggen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god gammel regel er f.eks. å måle rommets dybde, dele med 5 eller 7, dette er distansen høyttaleren skal stå målt fra bakveggen til fronten av høyttalerens baffel.
    Samme med avstannen til sideveggen.
    Spiller du en konstant 80 hz basstone f.eks., og da beveger deg fra bakerst i rommet og fremover vil du høre hvor de stående bølger slår inn, og din lytteposisjon skal være på et av de punkter hvor du hører denne tone tydeligst og sterkest.
    Om du vil ha høyttalere helt inntil bakveggen er det viktigt du er klar over at høyttaleren ikke er beregnet på denne posisjon, den vil ikke samarbeide med rommet og du får generelt veldig dårlig lyd. Korrekt satt opp skal det med et godt anlegg ikke være mulig å høre hvor høyttalerne står plasert. Det er det der er vitsen med hifi....
    Om du vil ha høyttalere der er beregnet på plasering helt inntil veggen, og ca. 1 meter fra sideveggen er der en brukt annonse på et sett Carlsson OA52.3 på HiFiSentralen tror jeg...disse vil ved denne plasering lydmessigt forsvinne totalt, kun musikken står tilbake. De bruker helt bevidst den 6 db gain i bassen plaseringen giver, og bruker taket som en reflektor.
    CarlssonPlanet.com • Carlsson OA-52.3

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring gjennom 35 år er at det er stor forskjell på høyttalere hva gjelder "plasseringsvennlighet".

Høyttalere med lukkede kasser ("trykkammer") er ganske enkle å plassere i forhold til bakvegg. Bassrefleks-høyttalere med port foran er mye enklere enn de med port(er) bak.

Avstand til sidevegg er en annen sak. Ser av bilder her at mange -- også folk som fremstår som eksperter i innleggene de skriver -- har høyttalere klint opp i sidevegg. Skjønner ikke helt at det kan bli god lyd av slikt...

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar foklkens!! CA 1 meter fra bakvegg, kan det være sånn ca ok da? Rommet er ca 5 meter langt. Men har en utfordring med sidevegg da skjønner jeg, da den ene må stå veldig nære.. blir max 10 cm mellom sidevegg og høyttaler!! Det er snakk om Dynavoice M-65 EX og disse har vel bassporter bak om jeg ikke tar feil. (får dem ikke før i morgen)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du får prøve, du får en del ekstra gain fra den høyttaler der står nær veggen, samt masse uheldige refleksjoner fra veggen. Alt i alt betyr det du får et skjevt diffust lydbilde....
    Når man velger høyttalere ser man på hvilket rom man har, hvilken forsterker man har, og hvilke smak i lyd man har. Det er veldig sjeldent bra at man bare velger de største høyttalerne man kan få for pengene. Har du et lite rom spiller store høyttalere som regel virkelig dårlig bass, små høyttalere vil kunne spille mye bedre, og glem myten om at små høyttalere hverken kan spille høyt eller har god bass...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri helt skjønt hvorfor bassport bak hindrer høyttaleren fra å kunne stå nærme bakvegg... Så lenge høyttaleren får ut luften gjennom bassporten, (at den ikke er blokkert), blir det vel det samme om den har bassporten forran eller bak med hensyn til avstanden fra bakvegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En god gammel regel er f.eks. å måle rommets dybde, dele med 5 eller 7, dette er distansen høyttaleren skal stå målt fra bakveggen til fronten av høyttalerens baffel.
    Spiller du en konstant 80 hz basstone f.eks., og da beveger deg fra bakerst i rommet og fremover vil du høre hvor de stående bølger slår inn, og din lytteposisjon skal være på et av de punkter hvor du hører denne tone tydeligst og sterkest.
    Om du vil ha høyttalere helt inntil bakveggen er det viktigt du er klar over at høyttaleren ikke er beregnet på denne posisjon, den vil ikke samarbeide med rommet og du får generelt veldig dårlig lyd. Korrekt satt opp skal det med et godt anlegg ikke være mulig å høre hvor høyttalerne står plasert. Det er det der er vitsen med hifi....
    Om du vil ha høyttalere der er beregnet på plasering helt inntil veggen, og ca. 1 meter fra sideveggen er der en brukt annonse på et sett Carlsson OA52.3 på HiFiSentralen tror jeg...disse vil ved denne plasering lydmessigt forsvinne totalt, kun musikken står tilbake. De bruker helt bevidst den 6 db gain i bassen plaseringen giver, og bruker taket som en reflektor.
    CarlssonPlanet.com • Carlsson OA-52.3

en konstant basstone på fronthøytallere på 80hz hvordan gjør du det?
    og den tommelfinger reglen med dybde /5 eller 7.. jeg har 5 meter rom så 500/5= 100cm?:S det menes vell oppgitt i millimeter så 10cm fra veggen?

og når dere snakker om plassering ved sidevegg jeg MÅ det og har tenkt på Dynavoice M-65 de kan MAX stå 30 cm fra sidevegg! dere sier lyden blir litt høyere MEN hjelper ikke dette ved kallibrerinng?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man divider 500 cm med 5, da får man 100, så fronten av høyttaleren skal stå 100 cm fra bakveggen.
    Vil du ha de endda lenger borte fra rommets flater kan du følge denne guide : Cardas Audio
    Du kan kjøpe en test cd med spor av toner, da spiller du 80 hz på repeat, eller du kan laste ned fra nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vi ikke glemme at ørene og til dels øyene bestemmer.Og ikke bare gå etter teori.Noen høyttalere er jo 20cm brede og 70 cm dypemed rør bak.Da blir vel ikke teorien lik?
    Kan jo ikke ha høyttalere stående midt på gulvet heller.M-65 har vel plugger som du kan prøve deg fram med.Og jeg har selv aldri likt å sitte helt inntil en bakvegg da bassen blir altfor fremtredende.Sikkert en smakssak det også,men velger lett bort litt bassmengde fremfor kvalitet.
    Mulig jeg er på dypt vann nå,men høyttalere som f.eks Klipsch med horndiskant er lettere å plassere med tanke på sidevegg enn en vanlig høyttaler siden de har mindre spredning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow 100cm fra bakvegg, det vil se helt på tryne ut ;p får vell heller prøve meg frem med porter og sånt som Sven1978 snakker om.

når det gjelder spikes... gjør de slik at mindre av lyden forplanter seg gulvet?
    vil helst ha minst mulig lyd i gulvet grunnet jeg bor på garasjen og pappa jobber ofte i garasjen og når jeg skrur opp rister lampene der nede helt vilt
    noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål men vet noen om disse omtalte målene gjelder baksiden av høytaleren eller frontbaffelen.

Hvis noen sier de har høytaleren 1 meter fra bakvegg. regner de da baksiden eller frotnen av denne ?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra frontbaffelen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg også skrevet, ellers se linken.
    Mulig noen syns det ser dumt ut, og selvfølgelig kan vi ikke alle plasere høyttalerne slik, men, man må huske at høyttaleren frembringer lyd, rommet vil motvirke, reflektere, forsterke og dempe denne lyden. Det nytter ingenting med fine specs på høyttalerne (f.eks. 30-20000hz +- 3 db) når man da kaster de inn i et hjørne og plaserer seg selv med hodet mot bakveggen.
    Ved å plasere de som set på linken frigjør man de i størst mulig grad fra rommets påvirkninger, og man får den lyden man har betalt for.....tror du meg ikke? Følg oppskriften på linken og prøv selv....
    At høyttaleren skal plaseres langt fra sideveggen er jo vanskeligt når man ikke har et eget rom, men prøv i det minste å hølde målene for plasering i dybden, om du har plass.
    De der har elektrostater vet hvor vanskeligt det er å sette disse opp så både bass og høyfrekvens er bra, på samme sted, denne plasering løser også dette problem.
    Om du vil ha høyttalere ment for å spille satt helt inntil frontveggen, da kan du jo se litt på Larsen 6 høyttalerne f.eks. Som Carlsson/Sonab er disse beregnet på denne plasering og tar hensyn for dette ved at bassen forsterkes, med vilje, og at refleksjoner fra diskanten kontrolleres. Bare et tip....

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ved avstand til sidevegg, bruker du da rommets bredde delt på 5 eller 7? Eller forhålder du deg fremdeles til rommets dybde/lengde?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Min erfaring gjennom 35 år er at det er stor forskjell på høyttalere hva gjelder "plasseringsvennlighet".

Høyttalere med lukkede kasser ("trykkammer") er ganske enkle å plassere i forhold til bakvegg. Bassrefleks-høyttalere med port foran er mye enklere enn de med port(er) bak.

Avstand til sidevegg er en annen sak. Ser av bilder her at mange -- også folk som fremstår som eksperter i innleggene de skriver -- har høyttalere klint opp i sidevegg. Skjønner ikke helt at det kan bli god lyd av slikt...
    +1 8)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Ved avstand til sidevegg, bruker du da rommets bredde delt på 5 eller 7? Eller forhålder du deg fremdeles til rommets dybde/lengde?
    Ja, det kan du gjøre, eller følg formlen der er på linken jeg gav til Cardas Audio.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •