6 like høyttalere eller dedikerte senter høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du liker å ha forskjellig klang per høyttaler? :lol:
    [ironi]Selvsagt. Jo mer ulik klang jo bedre. Dali, B&W, Audiovector, m.fl. lager nok dyre og forseggjorte senterhøyttalere slik at lyden skal bli ulik.[/ironi]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh, hvorfor må man ned noen prisklasser for å bruke like høyttaler som center? vi prater generelt her om hva som er best, ikke hva som er billigst. forøvrig syns jeg 4000 for en center når frontene koster 18 var lite.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker da om 9K/stk. Uansett er det ikke den eksakte prisforskjellen som er poenget.

Dersom man øker budsjettet kan man se for seg å bruke de samme til senter og surround. Imidlertid har man da plutselig rom for enda bedre fronter om man vil. Man har ikke behov for så mye i bunnen på en senter som i selve frontene. Jeg kan imdlertid være enig i at det i blant er bedre å prioritere litt mer penger på senter enn på hver av bakkanalene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel en personlig afgørelse. Foretrækker man 6 ens højttalere er der vel ingenting der taler imod, kun størrelsen på højttalerne sætter grænsen. Jeg har set mange forskellige meninger, senest som i nyeste DVD & Hjemmekino..., for mig er det, som sagt, et personligt valg, jeg ville også "gerne" have en 100 liters IMF under skærmen til center, men for det første ser det for mig dumt ud og for det andet er der ikke plads. Det ville ødelægge designet jeg har skabt. Når man som jeg prioriterer stereo højere er der ingen grund til at eksperimentere videre. Jeg kan ikke lade være at tænke på placeringen af store center højttalere, hvordan havde du tænkt at gøre dette ? Har man 6 højttalere på 15 liter stykket er det vel okay, men nærmer man sig gulvstående må denne vel stå bag lærredet ? Jeg skal ikke råde, bare sige at hvis du kun ser film er 6 ens højttalere jo fint, men er du til musik også, og en kritisk sådan, så betaler det sig at ofre mere på de to front kanaler, som Snickers-is siger. Det fungerer faktisk også at se film uden en egen center kanal...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eh, hvorfor må man ned noen prisklasser for å bruke like høyttaler som center? vi prater generelt her om hva som er best, ikke hva som er billigst. forøvrig syns jeg 4000 for en center når frontene koster 18 var lite.
    Jeg er enig i at det ideelle er like høyttalere rundt om.

Men jeg er også enig med snickers-is i at det er mer fornuftig å vri budsjettet ved å vektlegge hovedhøyttalerene. Skal du ha like høyttalere rundt om, må du nødvendigvis ned noen prisklasser på hovedhøyttalerene fordi du skal bruke like mye penger på hver av de andre også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også verdt å påpeke at lyden fra eventuelle bakhøyttalere ikke fortjener 2/7-deler, eller 1/6, av investeringen.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali suite har jo akkurat samme elementer og delefilter i centeren sin, den koster halvparten og går ikke fult så dypt.

Med den på høykant får du nesten det samme som en extra front, bortsett fra at centeren ikke går like dypt, men det er nært nok syns nå jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...

Jeg har ikke tenkt å bruke 30 K på høyttalere, men 10K. For min del blir det dyrere om jeg kjøper senter høyttaler enn en vanlig høyttaler pr stykk. Så da tror jeg at jeg går for 6 like.. problemet nå blir stativer som jeg må ha en del av! Høyttalerene jeg skal ha er ikke noen digre greier: dimensjonene er: 210/350/320..

Min mening er at helt lik klang vil gi mest sømløs lyd! Da jeg omtrent ikke hører på musikk i det hele tatt så blir ikke musikk i stereo noe problem..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man uendelig med penger kan man jo kjøpe f.eks. 5 stk MS5 og få et rått oppsett med 5 stk like høyttalere rundt om. Men man må jo holde seg til hva som er realistisk her, og budsjettet til vedkommende er vel noe lavere.
    Man vil jo så klart ha så mye godlyd som mulig for pengene, og da vil jeg si meg helt enig i Snickers-is. Det beste må være å legge mest i de to fronthøyttalerene, og noe mindre i center og surround. Men vil da få mye bedre lyd når man lytter til musikk i to kanalen bl.a, enn om man har brukt like mye på hver høyttaler i oppsettet (som jo betyr at man har brukt færre kroner per høyttaler).

Jeg ville gått for noen skikkelig gode fronter, og brukt litt mindre på resten av oppsettet var jeg deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg sa så bruker jeg ikke anlegget til musikk, da jeg ikke hører på musikk annet enn i bil o.l

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •