Dipol bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipol bakhøytalere

Etter oppgradering av kinoen/lytterommet er jeg på utkikk etter nye bakhøytalere. Dipol er det jeg leter mest etter. Trenger noe med litt kraft og som kan spille høyt, så har kikket på SVS sin SSS-01 samt Klipsch RS. Har ikke hørt noen av disse, men de er ganske rimelig. De skal brukes sammen med AP Scorpio II sammen med High end center. Elektronikk vi være primare.

Så er par spørsmål;

Noen andre dipol enn de jeg har nevt som jeg burde sjekke?

Burde man sitte langt unna en dipol høytaler?

Kan man ha dipol på bakvegg? (Vet jo at man KAN, men blir resultatet bra?)

Geir Arne

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Etter oppgradering av kinoen/lytterommet er jeg på utkikk etter nye bakhøytalere. Dipol er det jeg leter mest etter. Trenger noe med litt kraft og som kan spille høyt, så har kikket på SVS sin SSS-01 samt Klipsch RS. Har ikke hørt noen av disse, men de er ganske rimelig. De skal brukes sammen med AP Scorpio II sammen med High end center. Elektronikk vi være primare.

Så er par spørsmål;

Noen andre dipol enn de jeg har nevt som jeg burde sjekke?
    SVS SSS-01 er vel ikke dipole men bipole
    Klipsch RS er vel ikke dipole eller bipole men W. D. S. T. (Wide Dispersion Surround Technology)

Hva er ønsket lyd avhenger av valg
    Har man rom og plassering man kan utnytte feks dipole
    Hva skal man bruke de til (ekte surround , fake surround) og hvilke lydbilde ønsker man

man får dipole høytalere
    man får bipole høytalere
    man får høytalere man ved bryter kan veksle mellom dipole , bipole

man får direkte høytalere (monopole)
    man får direkte høytalere med økt spredning
    man får høytalere man ved bryter kan veksle mellom monopole , dipole , bipole

Hvorfor skal du ha dipole høytalere og hva forventer du av lydbilde (hvorfor feks ikke bipole)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok en liten skrivefeil. Er bipole høytalere jeg er intressert i. Noe du også så på de høytalerne jeg listet opp.

Over til valget. Grunnen til at jeg kikker på bipole er at jeg sitter ganske nærme bakvegg, med en 3-seter som strekker seg over hele rommets bredde. Får det ikke til å svinge skikkelig med høytalere plassert bakmeg. I allefall ikke i hele sofaen. Og om jeg plasserer de på sidevegg vil det skrike i ørene på de som sitter på respektive side. Så med bipole høytalere håper jeg å få litt "bredere" lydbilde. Og ønsker fremdeles å ha høytalerne bak meg.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •