Dynamiske høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamiske høytalere

Heisan.

Jeg lurte på om det er noen andre høytalere som har tilnærmet lik de dynamiske egenskapene til klipch RB-61?

Tenkte på ett par stativer i samme størelsen eller gulvstående med bassport forand for disse kommer til å stå i ett lite rom og dermed inntil veggen.

Mvh Ketil

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spør godt...

Swans har noen, B&W har noen og så har Mission noen og muuligens Polk Audio.

Å tar jeg ikke mye feil så har vel Mordaunt Short en fronventilert stativhøytaler.

Men kan ikke spesifikt anbefale noen siden jeg ikke aner helt hva du er ute etter.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du etterspør høyttaleret med dynamikken til rb-61 uten å si hva det er du ikke liker ved disse blir det vel vanskelig å komme med anbefalinger.

RB-61 har bassporten foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter alternativer til klipsch som skal brukes til front i kino og til musikk. Jeg syns klipschen var helt rå på film men desverre det helt motsatte på musikk.
    Det jeg har lagt merke til er at klipscen har en følsomhet på 94 db mens for eks dali ikon 2 har 88 db. Da trenger jeg jo 4 dobbelt så mye kraft for å få like mye lyd ut av dem.

Så det jeg lurte på er om dere vet om noen som er i samme gata som klipsh men litt mer musikalske?

Jeg syns B&w tidligere har hatt en mer tilbakelent og avslappet lyd men det har kanskje forandret seg de siste årene......

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Triangle.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig ang Triangle(etter som jeg har hørt). Vienna acoustics har jo noe lekre greier(haydn grand) og så har du jo vår alles elskede XTZ 99.26

Angående følsomheten, drit i den, er bare relevant hvis du har en drittforsterker. Og da er det ikke Klipschene du bør bytte ut :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skal jeg gjøre. Takk for tips.

Jeg har en onkyo 905. Vet ikke helt hvordan det er med krefter i den men den har greie speck. Jeg er egentli stereomann som skjærer litt ut......

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en nesten identisk Onkyo reciver, å den driver nå lett MA GS20(som er ufølsom og 5 høytalere til. Merker ikke at den sliter noe.

Du kan med trygghet kjøpe høytalere med lavere følsomhet.

Nå anbefalte jeg Vienna Heyden grand og XTZ 99.26 fordi de har litt fyldig bass begge to, men samtidig noen veldig anerkjente høytalere som har komment godt ut på tester. Ser for meg at dem kan passe i en hjemmekino dær det og kreves at musikk kommer godt fram.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn regnes jo som å ha veldig gode dynamiske egenskaper. Av vanlige kassehøyttalere synes jeg aktive er gode på dette området.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Jeg er ute etter alternativer til klipsch som skal brukes til front i kino og til musikk. Jeg syns klipschen var helt rå på film men desverre det helt motsatte på musikk.
    Det jeg har lagt merke til er at klipscen har en følsomhet på 94 db mens for eks dali ikon 2 har 88 db. Da trenger jeg jo 4 dobbelt så mye kraft for å få like mye lyd ut av dem.

Så det jeg lurte på er om dere vet om noen som er i samme gata som klipsh men litt mer musikalske?

Jeg syns B&w tidligere har hatt en mer tilbakelent og avslappet lyd men det har kanskje forandret seg de siste årene......
    Hva med Klipsch Heresy eller andre i Heritage serien.kan stå tett inntil bakvegg og er mye mer musikalske enn RF serien...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hva med Klipsch Heresy eller andre i Heritage serien.kan stå tett inntil bakvegg og er mye mer musikalske enn RF serien...

De har jeg faktisk ikke hørt om. Jeg fikk beskjed av min hifi-forhandler om å ta med meg rb-61 hjem.

Jeg har lest litt på xtz og ser at det er noen koblinger bak på delefilteret som gjør noe med diskanten. ER det noen som har prøvd dette og som kan forklare det litt nærmere og hva det gjør med lyden?
    Tenker på 99.26.

Takk for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Horn regnes jo som å ha veldig gode dynamiske egenskaper. Av vanlige kassehøyttalere synes jeg aktive er gode på dette området.
    Hvem er det som lager slike bortsett fra klipsch?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er forskjell på trøkk (lydtrykk og ofte ekstra nivå i bassen) og dynamikk. Det er to forskjellige ting som mange blander. Så det spørs hva du er ute etter. Flere av de høyttalerne folk nevner går etter min mening ikke under kategorien dynamiske. Dynamikk har med evnen til start og stopp eller hurtighet.

Det finnes mange hornhøyttalere. En av de jeg selv synes er veldig spennende er Earl Geddes sine horn. Flere som sier dette er noe av beste de noen gang har hørt helt uavhengig av pris. Prinsippet er store stativhøyttalere sammen med flere subwoofere og bruk DSP Antimode eller en Behringer til integrering. De må bestilles fra statene. Prisene er oppgitt pr. høyttaler:
    Loudspeakers

Og her er noen andre hornhøyttalere:
    Aspara Accoustics
    Stereolab - Beauhorn
    Voxativ Loudspeakers

Av aktive høyttalere har du f.eks Adam, Dynaudio, Genelec og Mackie. Adam selger med fin finish, mens de andre er proff høyttalere uten finér.
    http://midgardaudio.no/homeaudio/pri.../Prisliste.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tannoy er en dynamisk og engasjerende høyttaler, sjekk ut.

XTZ som er tipset om ville jeg ungått. Har nemlig hatt xtz og klipsch hjemme på likt, og det blir som porsche VS lada i Klipsch sin favør hva dynamikk angår.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mest dynamiske høttalere jeg vet om er elektrostater og magnestater, men disse kan ikke stå opp en bakvegg....
    Ellers enig med orso, syns der er en tendens her på forum til å tenke "i boksen", der nevnes de gjengse merker, gjerne fra hofo klubben alltid, og der finnes jo et hav av andre merker derute der spiller mye bedre!
    Spesiellt gode aktive høyttalere har en helt annen attack og impulsvillighet enn passive syns jeg....
    Du kan jo se på mteinum sine oppsett, det er en helt annen verden å ha høyttalere der anbefalt forsterkerkraft er 18-25 rørwatt enn noen svære monsterhøyttalere der krever forsterkere til flere titalls tusinn for å spille bra....

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 905 er en svært strømsterk receiver, og dersom man har høyttalere som har mulighet for å bi-ampes vil du få fint ett løft i lydkvaliteten ved å aktivere dette. Jeg bruker selv 905, og har mitt hovedfokus på stereogjengivelse. Nå vil vel en tilsvarende priset stereoforsterker være ett bedre valg sånn rent teoretisk, men jeg føler ikke noe behov for å bytte den ut enda. Er artig å kunne bruke en sub + surround på film også

Bruker den på høyttalere fra Triangle, og syns det er en god match. Anbefaler å høre på Triangle, og da særlig Genese Trio som er en utmerket stativhøyttaler. Men kanskje litt dyr...
    Triangle er veldig musikalske og har ett åpent og luftig lydbilde. Jeg syns de er bra dynamiske også, uten at det er samme stilen som Klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på når det gjelder dynamikk er når det skjer store forandringer i lydbildet. Som.eks på roger waters amused to death. Husker ikke sporet men der det er helt stille og det plutselig eksploderer i glass før det blir helt stille igjen.
    Eller når ett geværskudd blir avfyrt osv.
    Håper at det er dette som blir regnet som dynamikk.

Jeg trur ikke aktive høytalere er noe for meg til kinoen min men har faktisk sett på dynaudio sine stativer til stereoen i stua.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på når det gjelder dynamikk er når det skjer store forandringer i lydbildet. Som.eks på roger waters amused to death. Husker ikke sporet men der det er helt stille og det plutselig eksploderer i glass før det blir helt stille igjen.
    Eller når ett geværskudd blir avfyrt osv.
    Håper at det er dette som blir regnet som dynamikk.

Jeg trur ikke aktive høytalere er noe for meg til kinoen min men har faktisk sett på dynaudio sine stativer til stereoen i stua.

Heisann.

Når du kommer til land igjen så får du ta deg en tur opp til meg å lytte på Triangle, så får du sett forsterkeren "din" også...

Har funnet et bruksområde til den faktisk, den står nå som headsett forsterker. Uansett. Triangle og Musical Fidelity er en kjempematch.

mvh Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har hatt triangle før men det var av den billige serien. Comet og heliade trur jeg det var de het. Veldig fornøyd med de. Kanskje en anelse slanke.
    Jeg trur jeg skal sjekke opp triangle igjen. Så det var ett på TRio tilsalgs på hifisentralen men de var det dobbelte av mitt budskjett denne gang.

Hmmmmm, tenke, tenke......

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har hatt triangle før men det var av den billige serien. Comet og heliade trur jeg det var de het. Veldig fornøyd med de. Kanskje en anelse slanke.
    Jeg trur jeg skal sjekke opp triangle igjen. Så det var ett på TRio tilsalgs på hifisentralen men de var det dobbelte av mitt budskjett denne gang.

Hmmmmm, tenke, tenke......
    Hehe, du kan ikke sammenligne Es/esv/es serien med Genese serien, Genese serien er tunet på en helt annen måte, Ja, man finner sammenlignings punkt på Antal og Quartet, som er den rimeligste gulvstående i den seien. Men dette vet du sikkert. Man får bare mer av alt, jeg har hørt Celius opp mot Quartet. Jeg er ikke plaget med pågående diskant, Bare luftig og oppløyst. Mellomtonen er meget flott og gjør stemmer og akkustiske instrument en fryd å lytte på. Bassen er meget hurtig, kontrolert og jeg synes den går dypt nok for min del.

Jeg såg de Trioene, og jeg kunne tenke meg et par av de selv, da vi nok kommer til å skaffe oss leilighet om ikke lenge. Da forsvinner nok QUartetene til fordel for en stativ høytaler. Men dette er nok opp og frem i tid.

Problemet mitt er bare at mye vil ha mere og jeg kunne tenke meg å høre, Triangle Magellan Sw2 Duetto. Dvs stativ høytaleen i serien over min QUartet.

Men det er flere andre høytalere som frister... Time will show..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •