Hei

Denne ble litt lengre enn planlagt Ha langmodighet med meg, jeg tror det er ok lesning...

Har planer om å dedikere et rom til AV i nytt hus, og da rommet er litt lite ser jeg på muligheten for å bygge inn høyttalere.

Jeg har i dag alt AV-utstyr i boden og bruker harmony med RF for å styre det, og det er veldig ok og har fremragende WAF. Faktisk så er WAFen så bra at det setter standarden for resten, og da er innebygde høyttalere en plan.

Rommet er i utgangspunktet ca 3x4 meter, men jeg kommer til å utvide boden ved siden av med en tarm inn bak frontveggen, slik at rommet blir 3x3 meter med bodplass bak front-veggen til AV-utstyret. Frontveggen blir dermed innvendig vegg som jeg kan tilpasse.

Bakveggen blir betong, sideveggene blir gips.

Jeg tenker at 5.1(eller.2) blir bra. Da kan sofaen stå helt inntil betongbakveggen.

Jeg har i dag en Onkyo tx-sr606 og plan A er å beholde den, men det er ikke hugget i stein.

Alternative høyttalerpakker:
Fra interwebsen:
Jamo, tre stk LCR 425 eller 827, en eller to IW1060 subber ob et par 660CS til surround. 9k-16.6K pluss sub-forsterker. Jamo pleier å få skryt for sine produkter og er ofte et value-for-money, gjelder dette in-wall også?

Earthquake fra dynabel, IW-8 i front, IW-C25 i senter, IW-5 til surround til 2900kr! Er dette bang for buck? Subber til 5000kr stk pluss forsterker. Dyre subber ift de andre høyttalerne.

Fra hifiklubben:
B&W. Her er utvalget godt, og prisforskjellene større en jeg ville gjettet om jeg så bare på spec.
Front
CWM LCR 7 til 8.6k
CWM LCR 8 til 19k

Center
CWM Cinema In-wall til 4k

Surround
CWM6160 til 3.4k
CWM500 til 5.4k

16k-30k pluss subb(er). Det er ikke in-wall subber på klubben, regner med jeg har plass til en på gulvet, og tror den estetisk sett bør komme fra samme produsent hvis den skal være i veggen.

Dali
Front
Helicon eller euphonia, 19k eller 24k

Center til 5k

Surround
Ikon til 8k syns jeg kanskje er for mye, men de har ikke noe mindre.

Tilsammen 32k-37k pluss sub.

Dette tror jeg begynner å bevege seg utenfor budsjett... Ikke minst hvis jeg finner ut at forsterkeren ikke helt henger med.

Fra soundgarden
JBL
Front
HTI8 til 4.1k

Center
HTI55 til 3k

Surround
SP5II til 2.6k

9.7k pluss sub.

Jeg er veldig mottakelig for tilbakemeldinger om folk har prøvd noen av alternativene, eller om noen vil synse litt.
- 1 eller 2 subber?
- Er det stas med sub i veggen?
- Hvilken forsterker er ok til subben?
- Blir det vanskelig å stille inn bra med egen forsterker?
- Får man et realistisk bilde av å lytte til in-wall høyttalere i butikken?
- Er B&W verdt penga?
- Har du et annet/bedre alternativ?

Om ikke noe annet fikk jeg hvertfall samlet noen av alternativene på en plass