Kan flere subwoofere kompensere for fravær av bassfeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan flere subwoofere kompensere for fravær av bassfeller?

Jeg har en stuekino og må ta litt hensyn til utseende og kan desverre ikke pøse på med bassfeller fra gulv til tak i hjørnene. I venstre hjørne forran har jeg i tillegg en skråstillt dør som gjør det umulig å sette en bassfelle der om jeg hadde ønsket det. Jeg lurer på om flere subwoofere minsker behovet for bassfeller i noen grad ved at man får bassen jevnere fordelt fra flere kanter?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor

1....... kan desverre ikke pøse på med bassfeller fra gulv til tak i hjørnene.

2. I venstre hjørne forran har jeg i tillegg en skråstillt dør som gjør det umulig å sette en bassfelle der om jeg hadde ønsket det.

3. Jeg lurer på om flere subwoofere minsker behovet for bassfeller i noen grad ved at man får bassen jevnere fordelt fra flere kanter?
    1. Først plasserer og kalibrerer du subber.......så bygger du fangstredskap for å bli kvitt det du har strevet i flere måneder med å få til ??? Hvis du setter BASSFELLENE i hjørnene vil de fylle seg mye raskere, og må tømmes minst 1 gang pr. uke.......

2. Hvorfor ønsker du å plassere en felle ved en skråstilt dør ?

3. Hvorfor tror du i det hele tatt at du må ha bassfeller fordi du har subber?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Først plasserer og kalibrerer du subber.......så bygger du fangstredskap for å bli kvitt det du har strevet i flere måneder med å få til ??? Hvis du setter BASSFELLENE i hjørnene vil de fylle seg mye raskere, og må tømmes minst 1 gang pr. uke.......

2. Hvorfor ønsker du å plassere en felle ved en skråstilt dør ?

3. Hvorfor tror du i det hele tatt at du må ha bassfeller fordi du har subber?
    Har Monitor plaget deg på noen måte, Flageborg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke jeg skulle skrive dette noen gang, men innlegget til Flageborg har jeg rapportert...

Monitor: I mange tilfeller er det lettere å få jevn frekvensrespons over et større område med flere subber. Skal grave opp noen linker til deg når jeg kommer hjem fra jobb. men det er ikke automatisk at jo flere subber jo bedre frekvensrespons.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i min egen kino prøvd litt forskjellig løsningar av subber. Har hatt en subb, to subb og fire subber. Har prøvd dette med og uten feller, og synes selv at jeg sitter med best resultat av, bassfeller og en subb. Med fire synes jeg det egentlig bare det ble utrivelig og ikke det hele tatt musikalsk. Det jeg sitter igjen med, er rask gjenngivelse uten noen form for etterklang. Dette kommer også selvsagt fra di andre abosbentene jeg har ellers i rommet.
    Føler du at du mangeler noe i bunnen, siden du lurer på feller?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å blande kortene her. Man bør egentlig ikke sette bassfeller opp mot mer membranarealet. For det første er det veldig vanskelig å jevne ut bassresponsen med bassfeller alene. Det kreves ofte veldig store tiltak hvis frekvensgangen er veldig ujevn. Her fungerer det garantert bedre med subwoofere og helst flere. Det er det enkleste måten å jevne ut bassresponsen på. Men subwoofer(e) vil ikke gjøre noe med etterklangstiden i bassen. Det gjør derimot bassfeller. Derfor vil det beste være en kombinasjon. Kort etterklangstid gjør at bassen blir strammere og mer kontant. Så ja takk begge deler. ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Har Monitor plaget deg på noen måte, Flageborg?
    Nei, hvorfor skulle han ha gjort det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

1. Trodde ikke jeg skulle skrive dette noen gang, men innlegget til Flageborg har jeg rapportert...

2. .....det er ikke automatisk at jo flere subber jo bedre frekvensrespons.
    1. :shock:

2. Joda, det er det.

Din uttalelse blir det samme som å hevde at katolske prester har ren samvittighet - og det er sikkert mange som er enige med deg....om det.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. :shock:

2. Joda, det er det.

Din uttalelse blir det samme som å hevde at katolske prester har ren samvittighet - og det er sikkert mange som er enige med deg....om det.
    måtte le litt her...:shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et veldig interessant spørsmål. Jeg sliter med veldig forskjellig bassrespons i kinoen. Hvis jeg ligger og slapper av og hører på musikk på sofaen får jeg nesten for mye bass, sitter jeg i sweetspot forsvinner mye. Funderer på om en ekstra SVS PB10, eller kanskje en PC12 kunne hjulpet her i tillegg til den ene PB10-en jeg har nå.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel se på subwoofer nummer 2 i et rom som en mulig "aktiv" bassfelle...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Et veldig interessant spørsmål. Jeg sliter med veldig forskjellig bassrespons i kinoen. Hvis jeg ligger og slapper av og hører på musikk på sofaen får jeg nesten for mye bass, sitter jeg i sweetspot forsvinner mye. Funderer på om en ekstra SVS PB10, eller kanskje en PC12 kunne hjulpet her i tillegg til den ene PB10-en jeg har nå.
    Skal du ha to så er det lettere å få to like til å spille bra sammen enn to forskjellige. Du kan vurdere en SVS AS-EQ1. Den rydda opp mye hos meg og fikk meg til å innse at jeg ikke er så flink til å kalibrere som jeg i utgangspunktet kanskje trodde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Her kom det mange tilbakemeldinger! Takker for det! :smile:

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er lett å blande kortene her. Man bør egentlig ikke sette bassfeller opp mot mer membranarealet. For det første er det veldig vanskelig å jevne ut bassresponsen med bassfeller alene. Det kreves ofte veldig store tiltak hvis frekvensgangen er veldig ujevn. Her fungerer det garantert bedre med subwoofere og helst flere. Det er det enkleste måten å jevne ut bassresponsen på. Men subwoofer(e) vil ikke gjøre noe med etterklangstiden i bassen. Det gjør derimot bassfeller. Derfor vil det beste være en kombinasjon. Kort etterklangstid gjør at bassen blir strammere og mer kontant. Så ja takk begge deler. ;-)
    Ut fra det du sier er kanskje bassfeller den riktige løsningen her?
    Jeg er ganske fornøyd med bassrespons kurven, men føler at det er mer å hente på oppløsning og stramhet på lavere frekvenser, som kanskje har med etterklang å gjøre...

Jeg har en dip på 70hz og en og en peak på 90hz som virker umulig å gjøre noe med innenfor de grensene hvor jeg kan flytte på høyttalere. Subben min ruller av på 60hz, så i de høyere bassfrekvensene 60-200+ kan selvsakt ikke flere subber hjelpe meg... Men ut fra hva jeg kan høre er det altså oppløsningen opp til 60 hz som ikke er bra nok selv om kurven er relativt ok...

Vedlegg 64941

Vedlegg 64940

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Her kom det mange tilbakemeldinger! Takker for det! :smile:

Ut fra det du sier er kanskje bassfeller den riktige løsningen her?
    Kommer ann på hva du ønsker å gjøre. Er du fornøyd med bassresponsen, men ønsker bare strammere og tørrere bass går du for bassfeller. Har du derimot behov for jevnere bassrespons er suber løsningen
    Jeg er ganske fornøyd med bassrespons kurven, men føler at det er mer å hente på oppløsning og stramhet på lavere frekvenser, som kanskje har med etterklang å gjøre...
    Jepp. Det har mye med etterklangstiden å gjøre. Men responsen har selvsagt også mye å si for det tonale, homogeniteten og trøkket. Solide diper gir selvsagt mindre trøkk.
    Jeg har en dip på 70hz og en og en peak på 90hz som virker umulig å gjøre noe med innenfor de grensene hvor jeg kan flytte på høyttalere. Subben min ruller av på 60hz, så i de høyere bassfrekvensene 60-200+ kan selvsakt ikke flere subber hjelpe meg... Men ut fra hva jeg kan høre er det altså oppløsningen opp til 60 hz som ikke er bra nok selv om kurven er relativt ok...

Vedlegg 64941

Vedlegg 64940
    Dipen på 70Hz bør løses med subwoofere. Det er ikke umulig å løse det med akustikktiltak, men det kan hende det vil kreve veldig mye og at det kan bli veldig kostbart. Det er såpass lavt området, at det vanskelig å løse med rockwool/glava. Man må over på resonatorer og slikt er ikke veldig billig. Her har du noen:
    RPG Modexâ„¢ Plate | Novatone

Modexâ„¢ Corner | Novatone

Peaken på 90Hz er lettere å gjøre noe med. Vanskelig å si hvor mye det kreves. EQ kan også fikse det.

Det finnes jo suber som kan deles veldig høyt. Har ikke oversikt over så mange, men de rimeligste Polk Audio subene kan visstnok fint deles ved 150Hz.
    Norgeskjøp - Aktive Subwoofere, Polk Audio

Går du for bassfeller, så bare sørg for at du går for noe skikkelig greier. Noen pinglete rockwool akustikkplater satt på skrå i hjørnet monner ikke nok. I utganspunktet vil jeg anbefale bredbåndet bassfeller selv om de ikke virker i det dypeste bassområdet. Men de har den fordel at de virker i et stort området. Alle hjørnene i rommet bør ha bassfeller. Og så er frontvegg, bakvegg, sidevegger og tak også viktig. Koker bare ned til hvor mye du kan behandle rommet.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leste innlegget til trådstarter så jeg for meg en ny episode med ODDO......og den limpinnen har vi gått på før...og det er fullt mulig at vi ikke blir lurt med denne tråden, men allikevel skaper den både reaksjoner og assosiasjoner.....

Birger uttrykker fortvilet:

ODDOn gikk rætt i bassfælla............

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leste innlegget til trådstarter så jeg for meg en ny episode med ODDO......og den limpinnen har vi gått på før...og det er fullt mulig at vi ikke blir lurt med denne tråden, men allikevel skaper den både reaksjoner og assosiasjoner.....

Unskyld meg, men er det Flagborg selv som skriver disse innleggene, eller er det noen som har hakket brukernavn og passordet hans?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haha

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kommer ann på hva du ønsker å gjøre. Er du fornøyd med bassresponsen, men ønsker bare strammere og tørrere bass går du for bassfeller. Har du derimot behov for jevnere bassrespons er suber løsningen

Jepp. Det har mye med etterklangstiden å gjøre. Men responsen har selvsagt også mye å si for det tonale, homogeniteten og trøkket. Solide diper gir selvsagt mindre trøkk.

Dipen på 70Hz bør løses med subwoofere. Det er ikke umulig å løse det med akustikktiltak, men det kan hende det vil kreve veldig mye og at det kan bli veldig kostbart. Det er såpass lavt området, at det vanskelig å løse med rockwool/glava. Man må over på resonatorer og slikt er ikke veldig billig. Her har du noen:
    RPG Modexâ„¢ Plate | Novatone

Modexâ„¢ Corner | Novatone

Peaken på 90Hz er lettere å gjøre noe med. Vanskelig å si hvor mye det kreves. EQ kan også fikse det.

Det finnes jo suber som kan deles veldig høyt. Har ikke oversikt over så mange, men de rimeligste Polk Audio subene kan visstnok fint deles ved 150Hz.
    Norgeskjøp - Aktive Subwoofere, Polk Audio

Går du for bassfeller, så bare sørg for at du går for noe skikkelig greier. Noen pinglete rockwool akustikkplater satt på skrå i hjørnet monner ikke nok. I utganspunktet vil jeg anbefale bredbåndet bassfeller selv om de ikke virker i det dypeste bassområdet. Men de har den fordel at de virker i et stort området. Alle hjørnene i rommet bør ha bassfeller. Og så er frontvegg, bakvegg, sidevegger og tak også viktig. Koker bare ned til hvor mye du kan behandle rommet.......

Mulig jeg prøver en mindre subwoofer i tillegg. Har i dag XTZ 99w12, som er plassert i høyre hjørne forran. Feks en XTZ 10.16 plassert et eller annet sted kan kanskje veie opp 70hz dippen i allefall... Problemet er vel å få den integrert på en skikkelig måte, men litt utfording er jo bare gøy!:-D

Jeg har en skråstillt bokhylle bakerst i høyre hjørne av rommet ca 60 cm bred. Jeg vet ikke om dette er en bra løsning men jeg har plass til en rimelig solid bassfelle eller to bak denne. Kan kanskje hjelpe noe?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo begyne å lure, men er redd for at det er Flageborg dessverre. Virker som han har blitt så høy på sine egne erfaringer at alle poster som går i enn annen retning enn det han syntes er det beste, fordømmes og blir forsøkt latterliggjort gjennom korte satiriske poster i listeform.
    Hvis noen har hacket kontoen hans har de gjort det i lang tid allerede. Jeg ser at ingen av hans venner her på forumet reagerer, så jeg anntar at det er han og at de gir f...
    Synd når han en gang var en ressurs for forumet.

Det betyr ikke at jeg er uenig med han i alt, bare uenig i måten han opptrer på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Man kan jo begyne å lure, men er redd for at det er Flageborg dessverre. Virker som han har blitt så høy på sine egne erfaringer at alle poster som går i enn annen retning enn det han syntes er det beste, fordømmes og blir forsøkt latterliggjort gjennom korte satiriske poster i listeform.
    Hvis noen har hacket kontoen hans har de gjort det i lang tid allerede. Jeg ser at ingen av hans venner her på forumet reagerer, så jeg anntar at det er han og at de gir f...
    Synd når han en gang var en ressurs for forumet.

Det betyr ikke at jeg er uenig med han i alt, bare uenig i måten han opptrer på.
    Ja,helt enig.Han driter ut folk hele tida med sarkastiske og spydige svar.Hadde tenkt til å be han om å kalibrere mitt neste hjemmekinoprosjekt,mot betaling selvfølgelig siden jeg også bor i Arendal.Men det var lenge siden jeg ombestemte meg på det.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •