Kan flere subwoofere kompensere for fravær av bassfeller? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 79 av 79
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal ikke trekke dette så mye lengre. Det har vel ikke så mye poeng for trådstarter. Ikke spesielt uenig med deg roffe og du har gode poenger. Skal innrømme at jeg ikke spesielt vektlegger 115 dB i dypbassen. Om man bruker en del bredbåndet bassfeller vil det uansett ikke gjøre noe særlig fra eller til her siden de knapt virker under 60Hz. Det står først og fremst på subwooferne om de kan levere det trykket. Til gjengjeld får man med bassfeller en oppstramming og definisjon spesielt i 100-500Hz området som er viktig både til både film og musikk.

Jeg anser derimot faren for å overdempe i de øvre frekvensområdet. Det låter ikke bra ved å bruke mange tynne plater. Ethan Winer har vel noe sånt som 37 bassfeller i hjemmekinoen sin. Høyttalerne er et par mindre Mackie stativhøyttalere og så har han en SVS sub. Å overdempe i bassen er nesten ikke mulig.
    RealTraps - How to Set Up a Room

Det koker nå ned til hva man har mulighet til og hva man ønsker. Jeg anser både frekvensgang og decay til å være svært viktig. Har aldri blitt spesielt imponert over noen av disse hjemmekino demoene med mange subwoofere. Det er sikkert en fin og jevn respons på grafene, men jeg ville ikke karakterisere det som kvalitetsbass.

Og noen bassfeller og litt tykke absorbenter i førsterefleksjonen er bedre enn ingenting og vil ofte gjøre overraskende mye. Både i bassområdet og til mellomtonen og diskanten. Hele frekvensområdet bør jo behandles.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal heller ikke dra det så mye lenger, men jeg vil føye til noe om overdemping i øvre frekvenser.

Jeg tror at for store rom, så er det liten vits i å dempe noe særlig mer enn strategiske områder rundt førsterefleksjonspunktene og generelt sørge for at rommet er godt møblert, gjerne med teppe på gulvet. Med alt mulig forbehold om spesielle materialer i vegger, tak og gulv, selvsagt. Høyglanspolert betong er ikke ideelt uansett, for å si det slik.

Men når man kommer ned i svært små rom, sånn som min hjemmekino, så blandes romklangen og refleksjonene sammen i en salig røre som blir veldig hard for ørene om det blir mye av det. Derfor mener jeg at for svært små rom, så er det bedre å prioritere klar lydgjengivelse framfor naturlig romklang, og heller overdempe noe.

Ellers er jeg for vanlige romstørrelser enig i tommelfingerregelen om at det er god akustikk dersom det føles behagelig å føre en samtale i rommet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skal heller ikke dra det så mye lenger, men jeg vil føye til noe om overdemping i øvre frekvenser.

Jeg tror at for store rom, så er det liten vits i å dempe noe særlig mer enn førsterefleksjonspunktene og generelt sørge for at rommet er godt møblert.

Men når man kommer ned i svært små rom, sånn som min hjemmekino, så blandes romklangen og refleksjonene sammen i en salig røre som blir veldig hard for ørene om det blir mye av det. Derfor mener jeg at for svært små rom, så er det bedre å prioritere klar lydgjengivelse framfor naturlig romklang, og heller overdempe noe.

Ellers er jeg for vanlige romstørrelser enig i tommelfingerregelen om at det er god akustikk dersom det føles behagelig å føre en samtale i rommet.
    Den må jeg nesten svare på. Selv store stuer regnes som små rom innenfor akustikk. Og store stuer har også betydelige problemer i bassen, men av mindre karakter enn veldig små rom.

Et lite rom er utfordrende å behandle akustisk. Det kan bli overdempet som du er inne på. I et rom kommer refleksjonene tidlig som skaper grøt og man har mye bass noder. Løsninger er en del demping i førsterefleksjonene og mye bassabsorposjon. Og bassabsorpsjonen bør være reflekterende ved høye frekvenser. Da kan man unngå at det blir overdempet i øvre frekvensområdet og forsatt få god bass.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet mulig tiltak er å fylle opp med porøse akustikkplater bak lerretet. Det kan gjøre underverker for romklangen i lengderetning langs aksen fra lerret til lytteposisjon.
    Har dette noe særlig effekt hvis man ikke har akustisk transparant lerret?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Har dette noe særlig effekt hvis man ikke har akustisk transparant lerret?
    Alle lerreter er tilnærmet akustisk transparente under en viss frekvens. Men et akustisk transparent lerret slipper også gjennom diskanten, noe andre lerreter ikke gjør.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ha noe effekt, men det vil bli ulineær demping. Men som sagt vil det nok ta litt etterklang. Høye frekvenser vil sprette tilbake fra lerretet, mens nedover i frekvens vil de etterhvert gå igjennom.

Jeg er for så mye akustisk behandling som overhode mulig, både behandling av refleksjoner og temming av bass, dessverre har de av oss uten dedikerte "caves" vanskeligheter med å gjøre skikkelig gode akustiske tiltak og da blir det et kompromiss. (ikke uendelig mengde, men å løse akustiske problemer i størst mulig grad uten bruk av romkoreksjon osv)

En ting jeg lurer litt på er om folk syntes utendørs musikk låter dødt? Det syntes ikke jeg må noen måte, men her er det altså ingen refleksjoner som er med å skape "liv" eller hjelpe høyttalerne effektmessig.

Flere subber med romkoreksjon alla antimode, noe behandling med rockwool der det er mulig, osv osv, er mye bedre enn ingen ting

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg et produkt som demper lineært over det meste av det hørbare frekvensspekteret. Tror du det ubehandlede rommet har en lineær respons?

Det handler ikke om å få det perfekt, for det klarer man aldri, men å gjøre det bedre.

Sammenligningen med utendørs lyd er interessant, men det er et faktum at dersom man skal skape høy lyd utendørs, så trenger man mye effekt, eller så må man lage lydkilder som er mer direksjonelle. I PA-anlegg gjøres dette gjerne med hornløsninger og line arrays.

Og om man legger merke til profflyd-anlegg, så er det ikke akkurat fravær av EQ og annen elektronisk korreksjon som preger oppsettene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle lerreter er tilnærmet akustisk transparente under en viss frekvens. Men et akustisk transparent lerret slipper også gjennom diskanten, noe andre lerreter ikke gjør.
    Vet du sånn omtrentlig ved hvilken frekvens et typisk PVC lerret (adeo, Invideo etc) begynner å slippe igjennom lyd?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Vet du sånn omtrentlig ved hvilken frekvens et typisk PVC lerret (adeo, Invideo etc) begynner å slippe igjennom lyd?
    Nei.

Men om noen har et slikt lerret med litt plass bak, så burde det jo være mulig å gjøre en nærfeltsmåling på det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen vil måke rett gjennom et lerret. Mye av mellomtonen også, mens øvre mellomtone og diskanten vil primært bli reflektert. Men transparent lerret er genialt, og noe jeg ønsker på sikt.

Jeg har på mange måter et lite rom. Dvs. rommet er egentlig 40kvm, men det er L-formet og beste plassering for hifi anlegget er i den "smale gangen". Som dere ser på bildene er det ganske betydelig demping her i fronten. Og jeg er enda ikke ferdig, det kommer mer.... Alikevel låter det overhodet ikke dødt. Og det unngår jeg ved å bruke mange membran bassfeller som er reflekterende fra mellomtonen og opp. Så hjelper det selvsagt at jeg har ca. 3 m til bakvegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - her var det i alle fall ingen tvil om at området utenfor sweet spot er uinteressant

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne panelabsorbenter er jo ganske tiltalende, da, og gjør ikke SÅ store inngrep i rommet. Om man legger litt penger i det kan man vel også få trykket motiv på tekstilflatene også, og dermed få det til å bli et lekkert tilskudd til rommet.

Synes spesielt panelene du har på sidene er flotte, orso. De helt hvite blir kanskje en tanke FOR sterile etter min smak.

Mener å huske du la ut noen byggedetaljer for disse panelene en gang i tiden?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne panelabsorbenter er jo ganske tiltalende, da, og gjør ikke SÅ store inngrep i rommet. Om man legger litt penger i det kan man vel også få trykket motiv på tekstilflatene også, og dermed få det til å bli et lekkert tilskudd til rommet.

Synes spesielt panelene du har på sidene er flotte, orso. De helt hvite blir kanskje en tanke FOR sterile etter min smak.

Mener å huske du la ut noen byggedetaljer for disse panelene en gang i tiden?
    Ja, man kan få printet bilder på stoff. Det koster vel omtrent 500 kr inkl stoffet til en panel på 60 x 120 cm. Har vurdert det selv, men ikke prioritert den enda. Enig at mange av de helt kritt hvite kan bli litt sterilt. Tanken var at de i midten på frontveggen skulle trekkes med stoff med flott motiv printet på. Vi får se. Det fine med å lage slikt selv at man kan bytte stoffet etter en tid også. Rammen kan jo også males/beises i annen farge. Mange muligheter.

Har noen andre versjonen i andre avdeling som kan sees på bilde under. Stemmer at jeg har hatt byggedetaljer på både disse med rammer og uten ramme. Har dessuten lært en del nytt siden det. :grin:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg et produkt som demper lineært over det meste av det hørbare frekvensspekteret. Tror du det ubehandlede rommet har en lineær respons?

Det handler ikke om å få det perfekt, for det klarer man aldri, men å gjøre det bedre.

Sammenligningen med utendørs lyd er interessant, men det er et faktum at dersom man skal skape høy lyd utendørs, så trenger man mye effekt, eller så må man lage lydkilder som er mer direksjonelle. I PA-anlegg gjøres dette gjerne med hornløsninger og line arrays.

Og om man legger merke til profflyd-anlegg, så er det ikke akkurat fravær av EQ og annen elektronisk korreksjon som preger oppsettene.
    Akustikkplate? Den er ikke 100% på lineær men ganske, ned til en hvis frekvens selvfølgelig.

Jeg tror selvfølgelig ikke at rommet har en lineær respons? Fremgår det av noen av mine poster?:grin:
    Poenget mitt er at noen frekvenser vil gå igjennom lerretet og bli dempet mens andre ikke, jeg bekreftet dermed at det kunne ha en hvis positiv effekt.

For å gjenta meg selv "mye er bedre enn ingen ting", det skulle selvfølgelig ha stått "noe er bedre enn ingen ting". Det handler om kompromisser og å gjøre det bra med de mulighetene man har.

Når det gjelder utendørslyd iform av PA, er jeg enig at her er det mye dårlig lyd med konstruksjoner som har følsomhet og effekt som langt høyere prioritet enn lydkvalitet. Men det er ikke bare PA som er utendørslyd, jeg har hørt både akustiske konsterter, korps, orkester, kor og andre ting utendørs som har hørtes utrolig bra ut. Selvfølgelig begrenser dette størrelsen på publikum. Men jeg syntes det er interessant alikevell at mange mener det er helt nødvendig med en del gjennklang for å gi bra lyd. For min del vil jeg høre gjenklangen og rommet på plata/filmen ikke mitt eget.
    Hvordan tror du et hi-fi anlegg rigget på vanlig måte vil høres ut utendørs? Jeg tror det egentlig vil høres svært bra ut til nærfeltslytting, men jeg har ikke testet dette skikkelig.

Er stort sett bar enig med deg om det meste, men når jeg leser posten din skulle man nesten tro at jeg hevdet rommet var lineært og at akustiske tiltak virket ødeleggende på det "perfekte" rommet, det helt motsatte er altså tilfelle

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle utnytte tråden med å legge frem min problemstilling i stua. Det ble nevnt døråpninger tidligere i tråden.

Er det en teoretisk mulighet for at spisestuen og kjøkkenet mitt fungerer som en bassefelle i min stue? Jeg føler at jeg oppnår ikke det trykket jeg ønsker i stua mi. Ikke se så fryktelig hardt på tegningen, er bare en modifisert gammel tegning jeg hadde for hånden for å illustrere :wink:

-stue2-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Er stort sett bar enig med deg om det meste, men når jeg leser posten din skulle man nesten trodde rommet var lineært og at akustiske tiltak virket ødeleggende på det "perfekte" rommet, det helt motsatte er altså tilfelle
    Om du ser hva jeg har gjort med min lille hjemmekino, så tror jeg du skjønner at vi er mer på bølgelengde enn du aner.
    Stikkord: Dekket SAMTLIGE vegger med akustikkplater.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser hva jeg har gjort med min lille hjemmekino, så tror jeg du skjønner at vi er mer på bølgelengde enn du aner.
    Stikkord: Dekket SAMTLIGE vegger med akustikkplater.
    har du en link til den? Fant den ikke på min hjemmekino. Ble litt nysgjerrig her jeg sitter å leser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    har du en link til den? Fant den ikke på min hjemmekino. Ble litt nysgjerrig her jeg sitter å leser.
    Har den ikke på min hjemmekino, kun som en byggetråd:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ubber-vei.html

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0