Kan flere subwoofere kompensere for fravær av bassfeller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott kino du har!
    Ser at det kan bli vanskelig å få til store bassfeller uten å ødelegge rommet. Flere små subber og tweaking av plassering er nok veien å gå. Du får mer trykk og mindre forvrengning med på kjøpet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra linken din roffe:
    Først noen tommelfingerregler:
    1. Bruk alltid like subwoofere.
    2. Plasser subwooferne symmetrisk om rommets midtakse (se stiplet linje i nedenstående figur).
    3. Alternativene er å bruke en, to eller fire subwoofere. Tre subwoofere gir ingen forbedring i forhold til to. Flere enn fire gir ikke forbedring i forhold til to eller fire.
    Ingen av disse punktene stemmer med det jeg har lest. Det skal være fult mulig å bruke ulike subwoofere. Earl Geddes sier det faktisk er en fordel. Symmetrisk plassering er heller ikke nødvendigvis optimalt. Så vidt jeg vet, så har undersøkelser vist at opp til fem subwoofere kan være fordelaktig. At ikke skal være bedre å bruke tre enn to, høres veldig snodig ut.

Ellers enig at flere suber er løsningen hvis man ønsker å jevne ut frekvensgangen. Men det er mye man ikke får ved å ikke bruke bassfeller. Det gir en oppstramming i stort frekvensområdet og bass som virkelig sparker. Derfor helst begge deler. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fra linken din roffe:

Ingen av disse punktene stemmer med det jeg har lest. Det skal være fult mulig å bruke ulike subwoofere. Earl Geddes sier det faktisk er en fordel. Symmetrisk plassering er heller ikke nødvendigvis optimalt. Så vidt jeg vet, så har undersøkelser vist at opp til fem subwoofere kan være fordelaktig. At ikke skal være bedre å bruke tre enn to, høres veldig snodig ut.

Ellers enig at flere suber er løsningen hvis man ønsker å jevne ut frekvensgangen. Men det er mye man ikke får ved å ikke bruke bassfeller. Det gir en oppstramming i stort frekvensområdet og bass som virkelig sparker. Derfor helst begge deler. :wink:
    Jeg startet den tråden for flere år siden, og da var jeg yngre og veldig uerfaren. Jeg baserte meg da nesten utelukkende på resultatene fra Harman Research. Med mer erfaring innser jeg at dette kun er tommelfingerregler, og kan ha avvik i mange rom. Jeg er også enig i at man med hell kan kombinere ulike subwoofere, men dersom disse har veldig ulike impedansforløp og dermed frekvensavhengig group delay og fase, så vil det kunne være vanskelig å harmonisere ulike subwoofere uten å få faseavvik og i verste fall kansellering av frekvenser i dypbassen.

Kan du forresten vise til hvor man finner grunnlag for påstanden om at symmetrisk plassering ikke er fordelaktig? I så fall tror jeg det dreier seg om noe annet enn jevn frekvensrespons og spredning i rommet.

Man må huske på følgende ang. tråden og Harmans forskning:
    Det er i det tilfellet IKKE noe mål å optimalisere MENGDE bass. Det er heller ikke det viktigste målet å optimalisere jevn frekvensrespons.
    Målet i den undersøkelsen er å optimalisere slik at man får mest mulig samme respons i alle seter i hjemmekinoen. Vil man optimalisere for kun sweet spot, så kan man se bort fra dette.

Men i praksis er det likevel nyttig. De fleste har gjester i hjemmekinoen fra tid til annen, og kombinert med elektronisk romkorreksjon har man mulighet til å få meget gode resulatater BÅDE for jevn frekvensrespons og minst mulig avvik fra lytteposisjon til lytteposisjon.

På bakgrunn av dette vil jeg altså si at flere subwoofere riktig plassert, kombinert med elektronisk romkorreksjon vil gi en bedre og mer håndterlig løsning enn bruk av bassfeller og kun en subwoofer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sak er rommets konstruksjon og veggenes oppbygning og stivhet.

Jeg har faktisk hørt om rom som har vegger som i seg selv fungerer som (litt for effektive) bassfeller. I disse tilfellene svinger veggene på en måte slik at de kommer i motfase med bassen for enkelte frekvenser og dreper da nevnte frekvens.

Dette illustrerer også det jeg tror Flageborg sikter til, nemlig at bassfeller aldri kan legge til noe, kun trekke fra bassenergi fra rommet.

Jeg synes derfor det er bedre å bruke god plassering og elektronisk romkorreksjon framfor akustiske tiltak i bassen. Det er jo dumt å benytte sårt tiltrengt headroom i basselementer og forsterkere til å skape bass som man deretter velger å sluke med bassfeller. Bassfeller bør etter min mening brukes med måte. Det har kanskje en viss misjon i seriøse hifi-systemer for musikk, der optimalisering av frekvensresponsen overskygger behovet for kraftig bass, men for hjemmekino ønsker man neppe å drepe moroa som ligger i skikkelig kraft og skyv i bassen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Flott kino du har!
    Ser at det kan bli vanskelig å få til store bassfeller uten å ødelegge rommet. Flere små subber og tweaking av plassering er nok veien å gå. Du får mer trykk og mindre forvrengning med på kjøpet.
    Ikke gå for små subber dersom du kan gå for større. Små subber får egenforvrengning om man pusher dem hardt, og de små subbene strekker seg sjelden like dypt i frekvens som større subber, samme hvor mange man har av dem.

Om man kan: Gå for flere store subwoofere.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Selv om jeg personlig synes en smule ydmykhet overfor andres synspunkter og preferanser er på sin plass, så faller ikke det å være ydmyk naturlig for alle, spesielt kanskje dersom man har såpass stort erfaringsgrunnlag at man kanmer enn de fleste om et emne.
    Kan en ikke utvise en smule ydmykhet - eller i det minste alminnelig folkeskikk og respekt for andre mennesker - kan en holde seg borte fra diskusjonsfora, uavhengig av erfaring eller andre egenskaper.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kan en ikke utvise en smule ydmykhet - eller i det minste alminnelig folkeskikk og respekt for andre mennesker - kan en holde seg borte fra diskusjonsfora, uavhengig av erfaring eller andre egenskaper.
    [moderatormodus på]
    Dette synes jeg ikke vi skal diskutere i denne tråden. Det er off topic. Ta folkeskikkdiskusjonen et annet sted.
    [moderatormodus av]

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen folkens! Takk for hyggelige kommentarer, tips og innfallsvinkler. Det er tydeligvis endel muligheter for tweaking som jeg ikke har sett på enda. Skal blandt annet teste litt i kveld med økning av delfrekvens og flytting av subwoofer og eller fronter fra bakvegg for å prøve å knekke 70hz dippen

Det er to elementer ved rommet som jeg lurer litt på også. Subben er plassert i hjørnet som består av mur. (Det er adgang til pipeløp der). Er dette noe som skaper problemer i seg selv? Bør jeg unngå dette hjørnet til subben?

Det andre er at det er en "dør" rett bak lerretet (synlig på bildet) som jeg evt kan polstre igjen med rockwool eller noe annet, hvis det har noen hensikt. "Døren" lager et stort nakent hulrom i veggen. Tror dere det er negativt på noen måte?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forresten vise til hvor man finner grunnlag for påstanden om at symmetrisk plassering ikke er fordelaktig? I så fall tror jeg det dreier seg om noe annet enn jevn frekvensrespons og spredning i rommet.
    Det er ulike tanker om dette. Geddes mener altså at assymetrisk plassering av suber er fordelaktig da han sier det gir en jevnere respons. Han anbefaler kun en sub plassert i hjørnet. Og gjerne plassere minst en i høyden hvis man kan. Skal se om jeg ikke klarer å finne forskningspapir som han har gjort på dette, men i første omgang kan du se på disse linkene. I den siste pdf filen nevnes det så vidt under overskriften "The Need for Multiple Subs":
    AudioRoundTable.com: Speaker => Multiple Subwoofers
    http://www.gedlee.com/downloads/Philosophy.pdf
    Dette illustrerer også det jeg tror Flageborg sikter til, nemlig at bassfeller aldri kan legge til noe, kun trekke fra bassenergi fra rommet.
    Det blir vel litt misvisende? Har man en dip i sitteposisjon vil det alltid være en peak et annet sted i rommet. Klarer man å temme denne peaken, vil dipen også endre seg. Så bassfeller kan i høyeste grad heve diper og gi mer bass hvor man lytter til musikk. Det faktum at etterklangstiden kortes ned, gjør også at bassen gir veldig mye mer fysisk opplevelse. Og minst blir den mye renere og mer definert. Jeg er ikke uenig i at nok membranarealet og en form for god korreksjon er en veldig god løsning for mange. Men dersom man ønsker lyd i øverste hylle, kommer man ikke unna betydelige aku tiltak i bassen.

Som du vet har jeg hørt noen av DEQX oppsettene til Snickers-is. Dette representerer vel noe av det beste av korreksjonsløsninger og oppsettene har hatt mye membranarealet. Ingen tvil om at lyden har vært veldig bra. Alikevel har det ikke vært vanskelig å detektere mangelen på bassfeller. Bassfeller trenger heller ikke å være så veldig store for å utgjøre en stor forskjell. Man skal ikke undervurdere mellombassen og nedre mellomtone. Her gjør forholdsvis små bredbåndete bassfeller en veldig god jobb. Til dypbass kreves som oftest resonatorer for at det skal være virkelig effektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo lese litt her. De har testet en god del plaseringer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso: Jeg tror vi anvender ordet "Bassfeller" litt ulikt. Når jeg tenker bassfeller så gjelder det først og fremst absorbenter og Helmholz-resonatorer. Det er ingen tvil om at begge disse spiser bassenergi (omsetter den til varme), og minker etterklangstiden i rommet. Men jeg er av den oppfatning om at dette skal være effektivt, så må bassfellene ha en størrelse som er såpass voldsom at det i praksis er vanskelig å forene med god møblering i de fleste rom.

Som jeg sa tidligere, så har jeg tro på bassfeller for musikk, der maksimering av lydtrykk i bassen ikke er høyest på prioriteringslisten. Når det gjelder hjemmekino mener jeg man skal anvende bassfeller med forsiktighet. Man kommer som regel langt med korrekt plassering av høyttalere og lytteposisjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Kan jo lese litt her. De har testet en god del plaseringer.
    Dette dreier seg jo først og fremst om optimalisering for frekvensrespons i sweet spot, og sier lite om spredningen i rommet utenfor sweet spot.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det stadig henvises til Flageborgs ekspertise på området. Jeg skal ikke legge meg opp i akkurat det, men det virker som om det er forskjellig oppfatning av hva som er målet og hvilken tilnærming man har. Er målet mest mulig brutal bass eller best mulig bass? Når det hevdes at det å introdusere bassfeller stjeler energi fra rommet, så er vel det en korrekt påstand men det tas litt ut av sammenheng dersom målet er å oppnå god bassgjengivelse. Man kan selvsagt dra nytte av de stående bølgene for å få mest mulig bass i lytteposisjon, men dette hjelper sannsynligvis lite dersom man er ute etter en godt definert bassgjengivelse med jevn frekvensrespons som ikke er dominert eller besudlet med romresonanser i bassen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso: Jeg tror vi anvender ordet "Bassfeller" litt ulikt. Når jeg tenker bassfeller så gjelder det først og fremst absorbenter og Helmholz-resonatorer. Det er ingen tvil om at begge disse spiser bassenergi (omsetter den til varme), og minker etterklangstiden i rommet. Men jeg er av den oppfatning om at dette skal være effektivt, så må bassfellene ha en størrelse som er såpass voldsom at det i praksis er vanskelig å forene med god møblering i de fleste rom.
    Det finnes primært to typer bassfeller. Bredbåndete bassfeller/absorbenter hvor porøs materiale brukes og resonatorer (Helmholtz eller panel resonatorer) som virker i et smalere området. Bassfeller av porøs materiale må være veldig store dersom de skal være effektive under 80Hz. Men bass ligger da bare ikke under dette området. Og mellomtonen er også viktig å gjøre noe med. Det virker som du og mange andre glemmer det. Å pøse på med subwoofere til å ta seg av bassen under 80 Hz vil jo ikke gjøre noe med frekvensområdet i rommet over. Jeg vil si at bassen fra 80 Hz og oppover er viktigere enn dypbassen til musikk.

Jeg synes ikke disse f.eks er spesielt store og de er effektive ned til 80Hz og demper også en del ned til 60Hz (men da det kreves riktig nok en del):
    GIK Acoustics: GIK Elite Pillar Bass Trap

Og her er en resonator som er god under 100 Hz. Litt plass i bredde og høyden tar en slik, men bygger jo ikke mye ut da.
    RPG Diffusor Systems

Disse vil jeg heller ikke kalle spesielt store og finnes i ulike tunede områder ned til 40 Hz. En del kreves det nok for å gjøre betydelig forandring:
    RPG Diffusor Systems

Stor blir det når man skal veldig effektiv demping under 40 Hz. Da kreves det store Helmholtzer. Jeg tror EQ er en god løsning til det. EQ til bass over 100 Hz vil jeg derimot personlig ha minst mulig av. I 100-150 Hz omdrådet begynner vi å bli mye mer sensitive for lydbølgene, og jeg har ikke noe tro på at EQ kan gjøres 100% transparent.
    Som jeg sa tidligere, så har jeg tro på bassfeller for musikk, der maksimering av lydtrykk i bassen ikke er høyest på prioriteringslisten. Når det gjelder hjemmekino mener jeg man skal anvende bassfeller med forsiktighet. Man kommer som regel langt med korrekt plassering av høyttalere og lytteposisjon.
    Ser ikke helt hvorfor man skal være forsiktig med bassfeller til hjemmekino. Til hjemmekino bruker man alltid minst en subwoofer og gjerne relativt store gulvstående. Da har man veldig mye lydtrykk å gå på. Litt annerledes stiller det seg dersom man sitter med to små stativhøyttalere. Da har jeg selv opplevd at høyttalerne flyttet så lite luft at en del 10 cm rockwool plater delvis kvelte lyden og det var bedre å bruke tynnere plater.
    Uansett er vi nok mer enige enn uenige.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette dreier seg jo først og fremst om optimalisering for frekvensrespons i sweet spot, og sier lite om spredningen i rommet utenfor sweet spot.
    Er det ikke i sweet-spot de fleste vil ha bra bass da?
    Klart om man vil finne feil så kan jo man bare gå rundt i rommet å lete etter dipper og peeker så skal man vel alltids finne det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Er det ikke i sweet-spot de fleste vil ha bra bass da?
    Klart om man vil finne feil så kan jo man bare gå rundt i rommet å lete etter dipper og peeker så skal man vel alltids finne det.
    Har man 5 seter i hjemmekinoen så vil man jo at bassen skal være god i alle posisjoner. Klart man prioriterer sweet spot, men husk også at dersom frekvensresponsen er tilnærmet lik i flere posisjoner, så vil den elektroniske romkorreksjonen også få en enklere jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig. Men i ett lite rom som dette så vil jo de som sitter helt i siden likevel ha et dårlig stereo/surrond bilde å suplere en evt. feil basskurve med.
    Men vet du at det ikke er rundt sweet-spot trådstarter vil ha bra bass?
    Eller vil du bare dementere tipset mitt?
    Om det er sweet-spot han vil ha bra og ikke vil gjøre myyye med rommet så er vel plaseringen beste utgangspungt.
    Men nok om det. Skal ikke bruke mere spalteplass i tråden på det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes primært to typer bassfeller. Bredbåndete bassfeller/absorbenter hvor porøs materiale brukes og resonatorer (Helmholtz eller panel resonatorer) som virker i et smalere området. Bassfeller av porøs materiale må være veldig store dersom de skal være effektive under 80Hz. Men bass ligger da bare ikke under dette området. Og mellomtonen er også viktig å gjøre noe med. Det virker som du og mange andre glemmer det. Å pøse på med subwoofere til å ta seg av bassen under 80 Hz vil jo ikke gjøre noe med frekvensområdet i rommet over. Jeg vil si at bassen fra 80 Hz og oppover er viktigere enn dypbassen til musikk.
    Bass for hjemmekino ligger hovedsaklig under 80Hz, ihvertfall det området som dekkes av subwoofere, som er emne for denne tråden.
    I mellomtone og diskant er det ofte heller refleksjoner og generell romklang som gjelder, og i mindre grad frekvensavhengige korrigeringer. Jeg snakker aldri om "bassfeller" når det gjelder mellomtone og diskant.

I mine svar i denne tråden har jeg først og fremst tatt utgangspunkt i trådstarters problemstilling, som omfatter subwoofere for hjemmekino, og jeg har hele tiden tatt forbehold om at andre prioriteringer kan gjelde for musikk.

Jeg synes ikke disse f.eks er spesielt store og de er effektive ned til 80Hz og demper også en del ned til 60Hz (men da det kreves riktig nok en del):
    GIK Acoustics: GIK Elite Pillar Bass Trap

Og her er en resonator som er god under 100 Hz. Litt plass i bredde og høyden tar en slik, men bygger jo ikke mye ut da.
    RPG Diffusor Systems

Disse vil jeg heller ikke kalle spesielt store og finnes i ulike tunede områder ned til 40 Hz. En del kreves det nok for å gjøre betydelig forandring:
    RPG Diffusor Systems
    Spennende produkter, helt klart, og spesielt den varianten med en plate med hull og absorberende materialer bak har mye for seg dersom de ikke skal bygge for mye innover i rommet. Jeg har selv en grunnleggende veggkonstruksjon i hjemmekinoen som ligner på denne for å korrigere etterklang og refleksjoner, men da for frekvenser høyere enn typiske subwooferfrekvenser.

Stor blir det når man skal veldig effektiv demping under 40 Hz. Da kreves det store Helmholtzer. Jeg tror EQ er en god løsning til det. EQ til bass over 100 Hz vil jeg derimot personlig ha minst mulig av. I 100-150 Hz omdrådet begynner vi å bli mye mer sensitive for lydbølgene, og jeg har ikke noe tro på at EQ kan gjøres 100% transparent.
    Først og fremst mener jeg "bassfeller", dersom det skal brukes, har sin primære anvendelse for typiske stående bølger. Og det er klart at det er interessant å kontrollere disse opp til 200Hz eller deromkring. Men når man vet at den primære romressonnansen for en romdimensjon gjerne ligger vet 72Hz og lavere, så mener jeg fortsatt at det er her det er vanskeligst, og dessverre slik at bassfeller ofte blir store.

Når alt dette er sagt, så har jeg tiltak i min hjemmekino som minner om disse tingene. Jeg har en ganske stor plattform bak i hjemmekinoen med en sofa oppå, og det skjedde virkelig positive ting i bassen da den sofaen kom på plass. Men jeg ser mindre på den som en absorbent, og mer som noe som bryter de store, parallelle flatene i rommet, slik at stående bølger sprer sin energi over et bredere frekvensspekter og dermed flates ut i frekvensresponsen.

Ser ikke helt hvorfor man skal være forsiktig med bassfeller til hjemmekino. Til hjemmekino bruker man alltid minst en subwoofer og gjerne relativt store gulvstående. Da har man veldig mye lydtrykk å gå på. Litt annerledes stiller det seg dersom man sitter med to små stativhøyttalere. Da har jeg selv opplevd at høyttalerne flyttet så lite luft at en del 10 cm rockwool plater delvis kvelte lyden og det var bedre å bruke tynnere plater.
    Uansett er vi nok mer enige enn uenige.
    Jeg er helt uenig i at man "har veldig mye lydtrykk å gå på". Kinolydspesifikasjoner tilsier et headroom i LFE-bassen opp godt over 115dB, og det er det faktisk ikke trivielt å oppnå. Og for LFE-kanalen bidrar ikke fronthøyttalerne i normale oppsett. LFE-kanalen har et spesifisert headroom som ligger 10dB over de andre kanalene.

Jeg tror heller ikke vi er så uenige. Men vi er også litt på siden av trådens emne. Spørsmålet har en gitt forutsetning om at bassfeller ikke kan benyttes på grunn av møbleringshensyn. Men i den grad trådstarter har glemt noen alternativer, så kan det jo være greit å påpeke.

Personlig synes jeg "døråpningen" bak lerretet er veldig interessant. Jeg vil tro at det er mulig å konvertere den til en ganske effektiv bassfelle ved å fylle den med isolasjonsmateriale og dekke den med en perforert plate, men hvordan man beregner materialtykkelser, stivhet og hullstørrelser for noe slikt er noe som dessverre er litt på utsiden av min kompetanse.

Ellers synes jeg bare den døråpningen er positiv, siden den bryter opp en stor flate med potensielle refleksjoner. Et annet mulig tiltak er å fylle opp med porøse akustikkplater bak lerretet. Det kan gjøre underverker for romklangen i lengderetning langs aksen fra lerret til lytteposisjon.

Vi er nok ikke SÅ uenige, men jeg synes av og til at det foreslås tiltak som er uforenelige med estetiske og praktiske møbleringshensyn, og da gjelder det å finne en middelvei som fungerer.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå for små subber dersom du kan gå for større. Små subber får egenforvrengning om man pusher dem hardt, og de små subbene strekker seg sjelden like dypt i frekvens som større subber, samme hvor mange man har av dem.

Om man kan: Gå for flere store subwoofere.
    Om man har plass er det jo bare å kjøre på med masse store subber, men akkuratt som vi bør være litt realistiske angende store bassfeller bør vi være realistiske når det gjelder suber. 4 x PB-13 ultra blir nok ganske uaktuelt i den kinoen. Tror jeg ville vurdert 1/2 x PB-10/PB-12/PC-12 bak og to SB12 foran under senter eventuelt W10.16 for å spare penger. Litt usikker på hva slags budsjett trådstarter har.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er ihvertfall at man ikke uten videre kan forvente at flere små subwoofere gir samme effekt i dypbassen som en stor.

(Og det sier jeg som har kun 8" subelementer i min hjemmekino. Men de er tunet slik at de sammen med rommets naturlige forsterkning har godt nivå ned til under 20Hz. Godt nok for meg. Fra utgangen av denne uka regner jeg med at bassløsningen i min lille ca 8kvm hjemmekino har 8 x 8" i LFE-kanalen, fordelt på 4 kasser i tre posisjoner, drevet av til sammen tre subamper...)

Det handler ihvertfall om at man må gå for subwoofere som går så dypt som man ønsker.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •