Kan flere subwoofere kompensere for fravær av bassfeller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Synd når han en gang var en ressurs for forumet.
    Jepp.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Når jeg leste innlegget til trådstarter så jeg for meg en ny episode med ODDO......og den limpinnen har vi gått på før...og det er fullt mulig at vi ikke blir lurt med denne tråden, men allikevel skaper den både reaksjoner og assosiasjoner.....
    Viktig å påpeke at det var oddo og ikke ODDO!
    Forøvrig tidenes beste spøk innen AV, den burde skrives inn i historiebøkene! :grin:
    Rett og slett en innertier!

Forstod det som at du ikke tok denne tråden seriøst Flageborg, men skjønner ikke helt hvorfor?
    Har du blitt redd for å bli lurt nå!?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Viktig å påpeke at det var oddo og ikke ODDO!
    Forøvrig tidenes beste spøk innen AV, den burde skrives inn i historiebøkene! :grin:
    Rett og slett en innertier!

Forstod det som at du ikke tok denne tråden seriøst Flageborg, men skjønner ikke helt hvorfor?
    Har du blitt redd for å bli lurt nå!?
    Hei

Hva er egentlig episoden med oddo?, spør av ren nyskjerrighet!
    Siden det er tidenes beste spøk innen AV?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hei

He he , stemmer det, den hadde jeg faktisk helt glemt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Jeg ser ikke helt parallellen er til oddo-tråden... Jeg spør fordi jeg ikke har nok peiling. Ingen grunn til å prøve å drite meg ut.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt fra bakveggen står frontene dine/sub (målt fra frontbaffel)? Ca. 1 m?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Mulig jeg prøver en mindre subwoofer i tillegg. Har i dag XTZ 99w12, som er plassert i høyre hjørne forran. Feks en XTZ 10.16 plassert et eller annet sted kan kanskje veie opp 70hz dippen i allefall... Problemet er vel å få den integrert på en skikkelig måte, men litt utfording er jo bare gøy!:-D
    Høres fornuftig ut. En Anti mode skal fungere veldig bra til integrering. Koster litt da:
    AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer
    Jeg har en skråstillt bokhylle bakerst i høyre hjørne av rommet ca 60 cm bred. Jeg vet ikke om dette er en bra løsning men jeg har plass til en rimelig solid bassfelle eller to bak denne. Kan kanskje hjelpe noe?
    Noe er selvsagt bedre enn ingenting, men tror ikke du skal forvente noe enorm forskjell. Men mer enn dyre kabler gjør det selvsagt. :wink:
    Legger du ut noen bilder, så blir det lettere å komme med konkrete tips. Du har ikke muligheten til å bruke noen 10 cm rockwool akustikkplater i førsterefleksjonen også? Kan gjøres pent ved å lage ramme og trekke med stoff.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt til å blande meg inn i denne diskusjonen, men likevel:

OK at ordleggingen kanskje ikke er den mest diplomatiske, men se igjennom dette og les hva trådstarter skriver.
    Det er neimen ikke lett å forstå HVA han egentlig er ute etter. I beste fall forstår jeg det som om han ikke helt har forstått hvordan bassbølger forplanter seg, og hvordan man kan få best mulig (eller "korrekt") respons - der man ønsker det.

Med flere suber får man også den kontrollen man kanskje føler at man ikke har med kun én sub. Samtidig blir basskarakteren mer fast og definerbar over hele subens (virksomme) frekvensområde.

Til sist får man også - som bonus - en uvurderlig økning av "head room" - noe som virkelig gir deg muligheter til å eksperimentere med plassering og subenes integrasjon.

Skal sant sies, så virker trådstarters "dilemma" for meg litt uvanlig...

Og grunnen til at man i større grad holder seg unna slike diskusjoner er fordi det ofte kommer enkelte "falske profeter" inn og gir "gode" tips og råd som egentlig er helt på tvers av de erfaringer man gjør over tid og en lang rekke praksis-kalibreringer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes trådstarters spørsmål er veldig klart. Sansynligvis flere som lurer på det samme. Mange som ikke vet hvordan bassfeller fungerer. Og svaret til spørsmålet i overskriften er enkelt og greit nei. Subwoofere kan ikke kompensere for bassfeller fordi de gjør ingenting med ringing og etterklangstiden. Både kort etterklangstid og jevn respons er viktig. Frekvensrespons regnes som det aller viktigste for lyden, men etterklangstiden betyr også veldig mye.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men flere suber vil også medføre at bølgene ikke kommer fra samme punkt, noe som gjerne også fører til at det blir slutt på "kokingen".
    Sånn sett fungerer flere suber positivt. Men nå har jeg jo ikke sett et eneste bilde/tegning av rommet det dreier seg om heller da...

At man ikke har plass til bassfeller, men likevel vurderer flere suber; akkurat DET er vel ikke en helt normal løsning dersom man har dårlig plass...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hvor langt fra bakveggen står frontene dine/sub (målt fra frontbaffel)? Ca. 1 m?
    Hei! Angående plassering har jeg pøvd å følge de fleste tips jeg har klart å få med meg fra Avforum og diverse hifi blader:

Rommet er 4x5,5m. Subben står helt forran i høyre hjørne. Frontbaffelene er 110 cm fra frontvegg som er nøyaktig 1/5 av rommets lenge. Lytteposisjon er 38% av rommets lengde fra bakvegg ca 2 meter. Forholdet hellom lytteposisjon og høyttalere er en likesidet trekant. Høyttalerene står bare 48cm fra sideveggene, men jeg får de ikke lenger ut pga praktiske begrensninger...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt as-eq1 fra svs og synes ikke den klarte å stramme opp slik som dempingen av rommet har gjort. Mann får jo både feller og absorbenter i ulike farger og mønster. Ville nok kansje prøvd dette i rommet ditt. :wink: Har du plass til subber, har du helt sikkert plass til demping.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Høres fornuftig ut. En Anti mode skal fungere veldig bra til integrering. Koster litt da:
    AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer

Noe er selvsagt bedre enn ingenting, men tror ikke du skal forvente noe enorm forskjell. Men mer enn dyre kabler gjør det selvsagt. :wink:
    Legger du ut noen bilder, så blir det lettere å komme med konkrete tips. Du har ikke muligheten til å bruke noen 10 cm rockwool akustikkplater i førsterefleksjonen også? Kan gjøres pent ved å lage ramme og trekke med stoff.
    Jeg har faktisk en Anti mode 8033 allerede, noe som er med på å gi den relativt flate responsen opp til 60hz. I bypass får jeg en peak, ser ut som en pyramide opp til 30 hz og ned igjen.

Jeg har planer om å skaffe noen akkustikkplater til å ta første refleksjonene på sideveggene fra fronthøyttalerene. Tror du dette kan rydde opp i bassen også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OK at ordleggingen kanskje ikke er den mest diplomatiske, men se igjennom dette og les hva trådstarter skriver.
    Det er neimen ikke lett å forstå HVA han egentlig er ute etter. I beste fall forstår jeg det som om han ikke helt har forstått hvordan bassbølger forplanter seg, og hvordan man kan få best mulig (eller "korrekt") respons - der man ønsker det.
    Og da er en helt naturlig reaksjon sarkasme og galle?

Jeg skjønner jo at du vil ta Flageborg i forsvar, men jeg kan ikke forstå at et spydig svar er en voksen reaksjon uansett? Hvis en stakkar ikke har forstått noe skal han latterliggjøres? Jeg fatter bare ikke tankegangen

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    At man ikke har plass til bassfeller, men likevel vurderer flere suber; akkurat DET er vel ikke en helt normal løsning dersom man har dårlig plass...?
    For det første: En god og dyptgående bassfelle tar mye større plass enn en kompakt sub.

For det andre: Hvis room modes er problemet, er det faktisk løsningsforslag som går på multiple sub'er. Bl.a skriver Floyd Toole om dette. Kanskje trådstarter har hørt om dette og var nysgjerrig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å skaffe noen akkustikkplater til å ta første refleksjonene på sideveggene fra fronthøyttalerene. Tror du dette kan rydde opp i bassen også?
    Nei, de har veldig liten innvirkning på bassen. I alle fall hvis de har noenlunde normal tykkelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso:
    Her er noen bilder som viser høyttalerplasseringer og alle rommets hjørner:

Edit: ops! sorry for bilder som havnet på skrå!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Angående plassering har jeg pøvd å følge de fleste tips jeg har klart å få med meg fra Avforum og diverse hifi blader:

Rommet er 4x5,5m. Subben står helt forran i høyre hjørne. Frontbaffelene er 110 cm fra frontvegg som er nøyaktig 1/5 av rommets lenge. Lytteposisjon er 38% av rommets lengde fra bakvegg ca 2 meter. Forholdet hellom lytteposisjon og høyttalere er en likesidet trekant. Høyttalerene står bare 48cm fra sideveggene, men jeg får de ikke lenger ut pga praktiske begrensninger...
    Dipen på 70 Hz er en kansellering fra bakveggen, og er en funksjon av avstanden. Flytter du høyttalerne lenger ut, flyttes dip nedover i frekvens. Flyttes høyttalerne nærmere bakvegg, flyttes dipen oppover i frekvens. I ditt tilfelle ville jeg prøvd med litt ulik avstand av front og sub til bakvegg. Flyttes suben litt bakover mot bakvegg, vil den få en kansellering høyere opp i frekvens. Dermed er det mulig at suben vil kunne fylle igjen dipen som oppstår fra hovedhøyttaler ved 70Hz. Kanskje du kan dele suben bittelitt høyere opp i frekvens?

Mvh. Johan

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett. Dipen på 70 Hz skal du nok klare å løse med sub. Pass på at suben spiller bra i dette området! Flere suber gjør ikke det og er beregnet til bass under 50 Hz.

Rockwool akustikkplater på 10 cm vil gjøre en del i bassen ja. Om jeg ikke husker feil demper de jevnt ned til ca. 150 Hz.
    Du bør i alle fall ha et par stykker på sideveggene og helst på frontvegg også dersom du har plass. Ingenting i veien for å henge en på døren, men det bør gjøres likt begge steder bak høyttalerne. Vet ikke om du har plass til å plassere noen bak lerretet? Eventuelt kan du ha to stykker under lerretet som er skjært i tilpasset størrelse. Gjerne enda tykkere enn 10 cm også. Jeg har en del på 20 cm, flotte madrasser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [moderatormodus på]
    Jeg har som andre moderatorer mottatt rapporteringen av denne tråden.

Jeg har valgt å ikke moderere her, men vil henstille til alle deltakere å:

1. Formulere seg med alminnelig respekt og høflighet.
    2. Forsøke å se budskapet framfor hvordan man formulerer seg.

Det er ikke ukjent på AVforum at deltakere har ulik kommunikasjonsstil. Selv om jeg personlig synes en smule ydmykhet overfor andres synspunkter og preferanser er på sin plass, så faller ikke det å være ydmyk naturlig for alle, spesielt kanskje dersom man har såpass stort erfaringsgrunnlag at man kan mer enn de fleste om et emne.

Jeg ber om at vi holder denne diskusjonen til trådens faglige emne fra nå av.
    [moderatormodus av]

Nåvel. Til sakens kjerne:

Trådstarter har tro på bassfeller, men bekymrer seg for at det kanskje ikke blir bra nok om han ikke kan ha dem, og lurer på om flere subwoofere kan være en annen og like god løsning.

Personlig vil jeg vel hevde at flere subwoofere riktig plassert i et godt rom kan være en bedre løsning. Akustiske tiltak i bassen er store og uhåndterlige, og en kombinasjon av flere subwoofere og elektronisk romkorreksjon i bassen gir ofte et meget godt resultat.

I min egen hjemmekino har jeg et littt utradisjonelt subwooferoppsett, med en rad av subwoofere under rad 2-plattformen rett bak sweet spot. Denne gir heftig trykk, selv med små elementer, men det er litt for tydelig hvor bassen kommer fra. Derfor utvidet jeg nylig med to subwoofere i front, og opplevde da en klar forbedring av bassen, ikke bare fordelingsmessig i rommet, men også retningsbestemmelsesmessig (det ble mindre tydelig hvor subwooferne er plassert). Ukorrigert frekvensrespons ble imidlertid ikke perfekt, men det korrigerte elektronisk romkorreksjon (Anti Mode) inn på fortreffelig vis, og sluttresultatet ble en mye jevnere frekvensrespons enn med kun en subwoofer rett bak setet.

Under er en gammel tråd jeg startet en gang jeg var mer uerfaren, men den tar utgangspunkt i systematisk forskning på emnet fra Harman Research.

Til glede for nye lesere:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...e-kanalen.html

Tråden tar utgangspunkt i dette dokumentet:
    http://www.harman.com/EN-US/OurCompa...s/multsubs.pdf
    Og for spesielt interesserte har vi dette:
    http://www.harman.com/EN-US/OurCompa...ions/13680.pdf

Håper det hjelper.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder