Høyde på bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyde på bakhøytalere

har solgt mine b&w 685 med stativer som er brukt som bakhøytalere, og er nå på utkikk etter brukte b&w 684 som skal erstatte de.

de er akkurat like høye som mine forje 685 med stativene, saken er at jeg kunne tenke meg å heve dem litt før å øke surround følelsen.
    noen som veit og det finnes noen høye spikes eller noen lave stativer hjelpe meg?
    er snakk om 15-20-25cm.
    er også åpen for andre forslag.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor fronthøytalere til surround side høytalere i 5.1
    eller surround bakhøytalere i 7.1
    (er usikker på hva du mener bak)

For å løfte lyden mest riktig på disse kanalene serlig ved ekte surround på feks DVD / BD og bruk av direkte høytalere du her nevner er anbefalt høyde fra gulv ca 160 til 180 cm (underkant høytaler)

Dette for å få mest mulig riktig lydbilde + unngå høytalere i ørehøyde som er ubehagelig og bedre ok lyd for flere lyttere samtidig

Total bredde mellom hver av disse høytalerene kan jo påvirke om det blir ok eller ikke å bruke front høytalere bak.
    Man bør jo ha meget bredt rom og stor avstand fra sweetspot om man bruker fronthøytalere bak/side.

Spiller man bare musikk kan fronthøytalere bak være bra men til film er det veldig vanskelig å få plassert dem + overkill høytalerttype i forhold til lyden som er i dissee kanalene.

Kanskje fra plassering sweetspot og x antall lyttere/lyttepsisjoner , konstruksjon av rom kanskje burde vurdere refleksjonshøytalere om de skal brukes til film om det kan bli bedre en direkte høytalere ?
    Er en vurdering ut fra type rom og ønsket lyd

Jeg skal ikke bestemme hva du ønsker hjemme men hvorfor ikke surround bak eller sidehøytalere som er ment til slik bruk og for best mulig riktig plassering.

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hvorfor fronthøytalere til surround side høytalere i 5.1
    eller surround bakhøytalere i 7.1
    (er usikker på hva du mener bak)

For å løfte lyden mest riktig på disse kanalene serlig ved ekte surround på feks DVD / BD og bruk av direkte høytalere du her nevner er anbefalt høyde fra gulv ca 160 til 180 cm (underkant høytaler)

Dette for å få mest mulig riktig lydbilde + unngå høytalere i ørehøyde som er ubehagelig og bedre ok lyd for flere lyttere samtidig

Total bredde mellom hver av disse høytalerene kan jo påvirke om det blir ok eller ikke å bruke front høytalere bak.
    Man bør jo ha meget bredt rom og stor avstand fra sweetspot om man bruker fronthøytalere bak/side.

Spiller man bare musikk kan fronthøytalere bak være bra men til film er det veldig vanskelig å få plassert dem + overkill høytalerttype i forhold til lyden som er i dissee kanalene.

Kanskje fra plassering sweetspot og x antall lyttere/lyttepsisjoner , konstruksjon av rom kanskje burde vurdere refleksjonshøytalere om de skal brukes til film om det kan bli bedre en direkte høytalere ?
    Er en vurdering ut fra type rom og ønsket lyd

Jeg skal ikke bestemme hva du ønsker hjemme men hvorfor ikke surround bak eller sidehøytalere som er ment til slik bruk og for best mulig riktig plassering.
    har et 5.2 system på et egentlig ganskje lite gutterom. ca 12 kvm (ca 2,8 x 4,3m).
    bak har jeg vindu på den ene siden og skråtak på den andre siden så side/vegg høytalere blir ganske vanskelig. max mulig høyde tru jeg ikke kan overstige ca 120cm.
    jeg flytter jo ut en eller annen gang, så jo fetere produkter jeg skaffer så tidlig som mulig jo bedre.
    jeg er ute etter mest mulig lyd trykk i kinoen, bruker b&w 683 forran og b&w htm1 i senter drevet av nad m25.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •