5.1 vs. 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 5.1 vs. 7.1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs. 7.1

Sitter og vurderer hvor mange høyttalere jeg skla ha til nakeffekter. Gjør prisen av to ekstra høyttalere opp for opplevelsen av lydbildet?

Håper det er noen her med noen kloke ord om emnet:-)

Mvh. Åsmund

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 stk Klipsch rs-62 som back og surroundback høyttalere. Disse koster 10 tusen for paret. Har utforsket forskjellen på 5.1 og 7.1 og må si at forskjellen er utrolig liten i forhold til prisen. Har testen med filmer som både har 7.1 og 5.1 lyd, jeg bruker surround back uansett. Det er selvsagt en liten forskjell, skjer det noe rett bak hører du bedre at det kommer derfra, men det er liten forskjell. Jeg har dedikert rom og alle 4 høytalerne er akkurat like lang fra sweetspot. Ville nok brukt de pengene som de ekstra bakhøyttalerne koster til andre ting, evt. kjøpe på senere. Men hvis du har råd så kjør på.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha høytalere til Surround Back/DSX/PLIIz så ta noe smått og billig, jeg for min del har forelsket meg i Klipsch RSX serien som små høytalere.

Men Bose har jo noen populære alternativ, så har Dynavoice noen billige brae høytalere til slikt bruk.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sonofdad
    Sitter og vurderer hvor mange høyttalere jeg skla ha til nakeffekter. Gjør prisen av to ekstra høyttalere opp for opplevelsen av lydbildet?
    Prisen behøver ikke være høy for slike høytalere.
    om man bør velge direkte eller refleksjonshøytalere kommer litt på avstand bakover (avstand lytteposisjoner------->bakhøytalere.
    Veldig kort eller nær sagt ingen avstand så passer refleksjonshøytalere bra
    Lang avstand (1,5 meter eller lengere) så er direkte høytalere bra

Man får mere 360 graders lydopplevese med 7.1 enn med 5.1
    Etter min mening blir heller ikke den ene surroundhøytaleren man har på hver side så markant når man også får 2 ekstra høytalere bak

Har man DVD disc med 6.1 eller Blu Ray disc med 6.0 , 6.1 , 7.1 er jo minimum 6.1 oppsett eller helst 7.1 beste valg.

Utvide ekte 5.1 med Dolby Pro Logic IIx til 7.1 blir også veldig bra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •