Akustikk Rom + B&W683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikk Rom + B&W683

Ahoooi.

Da har jeg sittet med mitt nye utstyr i 2 ukers periode. Har vel ikke spilt inn disse 100 timene, men har tatt opp dette tema med romakustikk på noen tråder i forumet, og tenkte jeg skulle lage en ny, ettersom jeg lurer på om det er noen tips for rommet mitt. B&W683 er speakerne og NAD c375bee mater jeg den med. Er fornøyd, men musikken flyter ikke helt. Regner med det er rommet og plasseringen som kan være årsaken.

Vedlegget ligger jo med her. Er 4,5 m mellom høytallerne og jeg sitter vel 5m unna, i sofaen som er dårlig tegnet foran

Slik jeg opplever det så får jeg mye mer bass og levende lydbildet ved å sitte i stolen helt til venstre(som er liten firkant på paint) Selvom det helt klart er best å sitte i midten, så blir lydbildet litt utrøkkete og hard/ikke svende lyd, som lyd skal være Det flyter liksom ikke 100%. Noen fine tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sarke87
    Ahoooi.

Da har jeg sittet med mitt nye utstyr i 2 ukers periode. Har vel ikke spilt inn disse 100 timene, men har tatt opp dette tema med romakustikk på noen tråder i forumet, og tenkte jeg skulle lage en ny, ettersom jeg lurer på om det er noen tips for rommet mitt. B&W683 er speakerne og NAD c375bee mater jeg den med. Er fornøyd, men musikken flyter ikke helt. Regner med det er rommet og plasseringen som kan være årsaken.

Vedlegget ligger jo med her. Er 4,5 m mellom høytallerne og jeg sitter vel 5m unna, i sofaen som er dårlig tegnet foran

Slik jeg opplever det så får jeg mye mer bass og levende lydbildet ved å sitte i stolen helt til venstre(som er liten firkant på paint) Selvom det helt klart er best å sitte i midten, så blir lydbildet litt utrøkkete og hard/ikke svende lyd, som lyd skal være Det flyter liksom ikke 100%. Noen fine tips?
    Dobbeltsjekk at høytalerkablene er riktig tilkoblet. Hvis det er feil fase til en av høytalere vil de spille motsatt av hverandre og delvis nullstille hverandres bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sarke87
    Det synes jeg hørtes sinnsykt mye ut, plassering og innspilling er det du må jobbe med. Jeg har heller ikke noe tro på at lydbildet er mest levende nede i venstre hjørnet, da er det bassen du lytter på. Skal du få lydbildet til å sitte må du tenke en likebeint trekant. Har du 3 meter mellom høytalerne, så finner du 1,5 meter mellom, der i fra måler du 3 meter fra høytalerne, her har du sweetspot når det kommer til dybde og bredde i lydbildet, det er nå du skal vinkle og lytte for beste resultat, som oftest fungerer det best med høytalerne pekende rett frem, er vokalene litt ute av fokus, skjeivhet så kan du vinkle litt innover. Men merk, dette er ei grovinnstilling som tar 10 minutter, fintuningen tar mange timer, kanskje dager.

Men hva som skjer med bassen er prisgitt rommet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Zebby. Har hadde jeg utrolig mye å hente ja. Helt annet lydbilde når det nå er kun 2,7m mellom høytallerne. Flyter mye bedre og musikken høres som det er i et. Må bare få hørt mere, får jeg kommer med mere info om hvordan jeg opplever lyden. Ihvertfall fornøyd med alt kjøpet, men er rommet som spiller et puss. To small...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut det er forbedringer på gang, du må selvfølgelig også forske litt på avstand til bakvegg, setter du de tett opp til bakvegg så blir det mere bass og mere rot i lydbildet, veldig mange liker denne bassen og skjønner ikke hva man mener med rot i lydbildet så HT blir stående 10 cm fra bakvegg

Sidevegger er noe dritt, men en nødvendighet for ett funksjonabelt hus. Ideelt sett skal lyden treffe deg før den treffer sideveggen, noe som ofte er veldig vanskelig å få til. Her kommer akustiske tiltak inn... Samme med refleksjoner fra ett hardt laminat gulv, og for å ikke snakke om bruk av spikes... (brannfakkel)

Var en serie som gikk i bladet Hjemmekino for noen månder siden om plassering, akustiske tiltak etc etc. Desverre ble artikkelen for meg veldig tunglest, fikk egentlig ikke så veldig mye ut av den. Men den kan gi deg en pekepinn om hva som skaper trøbbel i ett rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •