Plassering av surround HT i hjørne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av surround HT i hjørne

Hei, har i dag gulvstående høytalere klint oppi hjørne og sofa inntil bakvegg. Sliter litt med lyden fra disse da det blir svært dårlig lyd hvis man ikke sitter i sweetspot. Burde nok satt sofaen mer ut fra veggen men der sier konemor nei!
    Tenkte kanskje det kunne være en bedre løsning med en dipol/bipol/bokhylle variant litt høyt på veggen og fortsatt i hjørne(vinklet litt ut i rommet? Noen med gode forslag?

Gunnar

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett ht'ene på siden av sofaen... Da vil du få lyden inn mot sofaen...
    Som bildet jeg har lagt ved viser...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja problemet løses jo ikke helt med dette da. Problemet er at de som sitter utenom sweetspot blir sittende for tett opptil høytaleren. Tenkte derfor det kunne være bedre med en dipol/bipol variant litt høyere på veggen.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løft en ht opp så høyt du får den på veggen. Da lurer mann øret til å tro lyden kommer fra lengre bak. Eks disse: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/63171/cat/12 Måtte gjøre dette selv, før jeg bygde om kinoen. Virket bra dette!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også(desverre) sofa helt inntil bakvegg.
    Jeg byttet ut mine gamle bak ht i et par Focal Dome.
    Har hengt dem 110cm over sofan med 190cm mellomrom.
    Dette gir bra spredning til flere av plassene i sofan.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...807-plass.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gub

Gulvstående høytalere er ikke bra egnet som surroundhøytalere til film
    (kan være greit der man faker stereo musikk til surround , ok til multikanals SACD , DVDA , MVI , DVD video musikk som feks konsert)

Er du plaget av for lokaliser bar lyd og dårlig lydutbytte ved flere lyttere pga plasseringer av sitteplasser for lytting og vanskelig rom å plassere surroundhøytalere har du flere valg.

bruk av direkte høytaler (monopole)
    Dette er etter min mening beste høytaler til ekte surround men man må ha rom til å plassere dem riktig eller så kan de skade lydbilde mere en de er til nytte.
    De skal vinkles mot sweespot , sitte ca 160-170 cm oppe fra gulv.

Et alternativ med monopole er om man har for lite rom og lyden blir for direkte og intensiv er å droppe vinklingen (ned fra ca 170 cm over gulv mot sweetspot) men isteden skyte lyden godt stykke over hodehøyde.
    En direkte høytaler har ca 70% direkte lyd og 30% refleksjonslyd

Alternativ er feks Klipsch RS som har mange surroundhøytalere som fordeler lyden litt bedre.
    Der hver surroundhøytaler har 180 graders dekkning sideveis og 60 opp/ned
    Disse trenger man da ikke vinkle
    De vil også yte mere refleksjoner i tak , gulv , vegger som hjelper til spredning og da mindre direkte lokaliserbare i forhold til det en direkte bokhylle høytaler blir + flere lyttere oppnår bedre lyd

Alternativ er dipole , bipole høytalere
    De er begge ment for å skape diffuse lyd og ikke lokaliserbar lyd.
    Dette er veldig bra valg for mange med litt problematisk plasseringer i forhold til sitteplasser
    (selvsagt har man også de som konsekvent velger slike høytalere pga de ikke liker direkte lyd)

Det er noen litt negative ting med slike høytalere å det er at et ekte surroundlyd som er laget for å plassvise hendelser blir litt flytende da høytalerene er laget for at man minst mulig skal kunne lokalisere hvor lyden kommer fra , litt av vitsen med ekte discrete surround er jo at det er ulike lydspor med ulik lyd som skal avspilles bestemte steder i et rom
    Man mister også noe av selve trykket og opplevelsen i surround lyden når den da ikke sendes direkte.
    Har man et vanskelig rom er det normalt bedre å miste litt en ikke få bra lyd i det hele tatt som noen opplever med direkte høytalere.

Dipole er den mest diffuse lyden av disse og krever på en måte også riktig plassering da de oppretter et null ommeråde lytterene må sitte innenfor for å få utbytte av slike høytalere. blir man som lytter utenfor null ommeråde mister man mye lyd.

Monopole er mere plasseringsvennlig.
    Skal man først bruke diffuse høytalere er dette typen Dolby eller DTS anbefaler fordi de gir samtidig som nær 360 graders spredning også en liten andel av direkte lyd så man får litt av meningen av discrete lyd fra de som har laget ekte surround .
    Nå er mye surround effekter som er lagt til å har ingen direkte mening med hvor lyden avspilles men det er også fortellende lyd i slike kanaler som skal gi bedre informerende lydbilde som best gir riktig lyd når de avspilles på plasser de er ment

Det er ingen ting galt med dipole/dipole men de ble engang i tiden laget for å fake en slags simmulert lyd , nå i dag med ekte discrete 5.1/7.1 lyd ødelegger slike høytalere litt av de ekte surround format vi har da de faker en allerede ekte lyd.
    Refleksjonshøytalere er etter min mening best til musikk men helt ok valg til film å ved plasseringsproblemer som et alternativ til direkte.

Man får som høytalere da valg mellom
    direkte høytalere
    direkte høytalere med økt spredning
    dipole høytaler
    bipole høytaler
    høytalere der man kan veksle med bryter mellom monopole , dipole , bipole
    høytalere der man kan veksle med bryter mellom dipole , bipole

7.1 istedenfor 5.1 er også noe som fordeler lyd litt bedre så man ikke opplever så intens direkte lyd.
    også med feks 4 bipole........2 surround + 2 surround back høytaler

normalt , anbefalt for riktig lyd til ekte surround på film med direkte høytalere
    surround høytalere er sidehøytalere og settes fra 90 til 110 grader avhengig av type
    surround back er bakhøytalere og settes bak sweetspot med en ca 60 graders vinkling

refleksjonshøytalere bør man også se anbefaling fra aktuell produsent
    l

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver inn et (paaar) spørsmål her, håper det er greit trådstarter

Jeg har RS-52 som surrerundt ht.
    Har prøvd 2 forskjellige plasseringer og er ikke helt fornøyd.
    Har sett det anbefales og ha dem rett over ørehøyde. Men dette syntes jeg ble litt for massivt..

Ser også til den store motbakke at veldig mange plassererer nettopp denne ht ganske så høyt oppe (nesten i taket) er dette noe jeg bør lage et hull for å prøve? ser ikke helt for meg hvordan dette blir bedre?

- Har av litt vanskelige plassseringsmuligheter fått surrerundter'n par cm forran sweetspots øre. Ødelegger dette mye?

for øvrig et bra innlegg der hygen, mye nyttig info tatt til lagring!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Jeg har RS-52 som surrerundt ht.
    Har prøvd 2 forskjellige plasseringer og er ikke helt fornøyd.
    Har sett det anbefales og ha dem rett over ørehøyde. Men dette syntes jeg ble litt for massivt..
    Avstand fra sitteplass/plasser og ut til surroundhøytaler betyr jo litt for spredning.

Vanlig surroundhøytalerplassering er en ca 20 - 30 cm over hodehøyde.
    (om man er langbein eller dverg sier vel ikke disse cm så mye)
    Jeg tok vel kanskje ikke helt riktige anbefalinger med ang høyde i sted men et sted mellom 160 til 180 cm over gulv er normalt en bra plassering.
    Du har kanskje smalt rom å da blir fort direkte høytalere vel direkte og kan oppfattes som ubehagelig å ikke slik man ønsker.

Ser også til den store motbakke at veldig mange plassererer nettopp denne ht ganske så høyt oppe (nesten i taket) er dette noe jeg bør lage et hull for å prøve? ser ikke helt for meg hvordan dette blir bedre?
    Har du et veldig smalt rom er det kanskje eneste måten å få høytaleren lengst vekk fra ører

- Har av litt vanskelige plassseringsmuligheter fått surrerundter'n par cm forran sweetspots øre. Ødelegger dette mye?
    Med dine RS tror jeg ikke noen cm er noe stort problem.
    værre hadde det vært med bokhylle høytalere.

En måte etter min mening å kunne unngå litt for fokuserende surroundhøytalere er å legge til surround back høytalere.
    Man får flere lydkilder med flere høytalere å man blir ikke så fokusert på bare 1 høytaler på hver side som i surround da det kommer 2 ekstra bak som gir lyd og mere bredde bak
    Har man Blu Ray med 7.1 discrete lyd eller Blu Ray/DVD 5.1 lyd og har Dolby Pro logic IIx på reciver gir dette mye bra lyd til surround back
    (Dolby Pro logic IIx utvider ekte 5.1 lyd til ekte 5.1 + en mix i bakhøytalere)

Har man lytteposisjoner helt inntill bakvegg kan feks bruk av refleksjonshøytalere som surround back (gjerne montert helt opp mot tak)(eller takmontert som de også er berenet for) bli bra

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pokker .......fikk til en dobbelpost .
    moderatorer kan fjerne denne om de vil

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Avstand fra sitteplass/plasser og ut til surroundhøytaler betyr jo litt for spredning.

Vanlig surroundhøytalerplassering er en ca 20 - 30 cm over hodehøyde.
    (om man er langbein eller dverg sier vel ikke disse cm så mye)
    Jeg tok vel kanskje ikke helt tiktige anbefalinger med ang høyde i sted men et sted mellom 160 til 180 cm over gulv er normalt en bra plassering.
    Du har kanskje smalt rom å da blir fort direkte høytalere vel direkte og kan oppfattes som ubehagelig å ikke slik man ønsker.
    Ok, det stemmer, rommet er i utgangspunktet litt for smalt. Så jeg lurer på om jeg må litt utenfor "oppskriften" for å få det beste resulatet.

Har du et veldig smalt rom er det kanskje eneste måten å få høytaleren lengst vekk fra ører
    Jeg tror jeg får teste med å sette høyttaleren litt høyere.
    Fant et bra tips på en annen tråd; feste høyttaleren til en lang bjelke. slik jeg kan teste litt uten å ramponere veggen. enkelt og genialt.

Med dine RS tror jeg ikke noen cm er noe stort problem.
    værre hadde det vært med bokhylle høytalere.
    Nettopp dette jeg og konkluderte med meg selv, godt å hørre.

En måte etter min mening å kunne unngå litt for fokuserende surroundhøytalere er å legge til surround back høytalere.
    Man får flere lydkilder med flere høytalere å man blir ikke så fokusert på bare 1 høytaler på hver side som i surround da det kommer 2 ekstra bak som gir lyd og mere bredde bak
    I og med at jeg har stolene helt i veggen bak, så har jeg tenkt at dette blir lite vits, men kanskje noen små ht som er tiltet litt nedover, hmm....

uansett, alle filmer er jo nesten i 5.1. blir det å jukse dette til med noen dsp programmer o.l, eller sikter du til de få filmene som har 7.1?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    I og med at jeg har stolene helt i veggen bak, så har jeg tenkt at dette blir lite vits, men kanskje noen små ht som er tiltet litt nedover, hmm....

uansett, alle filmer er jo nesten i 5.1. blir det å jukse dette til med noen dsp programmer o.l, eller sikter du til de få filmene som har 7.1?
    Tenkte vel feks på bipole surround back om man er klint inntil bakvegg

Lyden blir ekte ved 7.1 ja og man faker til de to bakerste ved 5.1
    Har man Dolby Pro logic IIx på reciver blir dette ganske bra.

Det er garantert endel her på forumet som har refleksjonshøytalere bakerst i et 7.1 oppsett så de gir deg kanskje en tilbakemelding eller du finner poster med erfaringer
    (de fleste har jo 5.1 men er endel 7.1 brukere her også)

Min mening er at noe bakerst er bedre en ingenting å også kan hjelpe til med at man ikke bare blir så fokusert på en høytaler på hver side som man blir med 5.1 oppsett
    Har du utganger til surround back , pro logic IIx og noen gamle høytalere (selv om de er direkte) du kan få plassert litt høyt oppe på bakveggen er det jo bare å teste så får man en pekepinn på hvordan det blir

blir valg engang i tiden refleksjonshøytalere vinkles ikke disse men kan fint festes feks i tak helt inntil bakvegg (eller vegg helt oppunder tak)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte vel feks på bipole surround back om man er klint inntil bakvegg

Lyden blir ekte ved 7.1 ja og man faker til de to bakerste ved 5.1
    Har man Dolby Pro logic IIx på reciver blir dette ganske bra.

Det er garantert endel her på forumet som har refleksjonshøytalere bakerst i et 7.1 oppsett så de gir deg kanskje en tilbakemelding eller du finner poster med erfaringer
    (de fleste har jo 5.1 men er endel 7.1 brukere her også)

Min mening er at noe bakerst er bedre en ingenting å også kan hjelpe til med at man ikke bare blir så fokusert på en høytaler på hver side som man blir med 5.1 oppsett
    Har du utganger til surroun back , pro logic IIx og noen gamle høytalere (selv om de er direkte) du kan få plassert litt høyt oppe på bakveggen er det jo bare å teste så får man en pekepinn på hvordan det blir

blir valg engang i tiden refleksjonshøytalere vinkles ikke disse men kan fint festes feks i tak helt inntil bakvegg (eller vegg helt oppunder tak)
    Ja, det skader jo ikke å teste, har noen høyttalere liggende også, så greit å teste som du sier, slik det ikke blir noe bomkjøp. men igjen så blir det vel sikkert bedre en ingenting ja.

Får teste å sjekke ut litt.. Prøver meg først på å heve rs52-ene litt og se hvordan det låter. Så får jeg eventuelt strekke noen kabler å teste litt 7.1'ish

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk satt opp 2 bak-kanaler i helga, lot rs-52'ene bare bli hengene på samme plass. og kalibrerte på nytt. (med litt andre bacis innstillinger)

Må si jeg er drøyt imponert over løftet i surround-delen når jeg ved 7.1 kanaler fikk muligheten til å skru på [][]PLXII Movie, eller EX/ES

Det ble mye mer liv og røre i hele opplegget, surround kanalene ble mye mer tilstedet og føltes litt mer "diffust" og ekte, meget morsomt!
    Følte Surround L/R også ble MYE bedre..

Er kjempe fornøyd nå. Vil påstå at det er nesten perfekt.

Men, må nevne at det er ikke bare bak-kanalene som gjør så stor endring hos meg, er først og fremst en tvunget ny kalibrering + PLXII. Har ikke sett denne funksjonen og glemt den av pga den vises ikke når jeg hadde 5.1 kanaler tilkoblet.

En åpenbaring rett og slett !!

(Takker trådstarter og hygen for motivasjon til å teste det ut) - anbefales, som nevnt lenger oppe; det blir ihvertfall ikke noe dårligere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •