Ønsker tips til bedre lyd, Nye høytalere eller noe annet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker tips til bedre lyd, Nye høytalere eller noe annet?

Hei. Ønsker tips til bedre lyd. Foreløpig er tanken å bytte ut høyttalere.

Anlegget mitt er følgende NAD C542 (CD-Spiller) - NAD 355BEE (2x80W integrert forsterker) og Dali Ikon 6 som står på spikes på parkettbeskytter. Se vedlagt bilde for hvordan dette er plasser i rommet.

Hva jeg er fornøyd med:

- Klar og høyoppløst lyd.
    - Bra stereoperspektiv.
    - Vakker lyd.

Hva som burde vært bedre:
    - Slitsom diskant når man spiller litt høyt. Orker ikke lytte på grom musikk på gromt nivå over litt tid.
    - Litt flat bass i lyttposisjon (midten av sofaen). Dette er derimot bedre i den andre delen av rommet. Men likevel ikke helt i mål.
    - Synes de er litt for "snille". Ønsker noe mer litt mer punch, men behøver ikke tordnende bassnivåer.

Jeg har prøvd mye med tanke på plassering, både vesentlig nærmere og lengre fra bakveggen uten at det har endret lydbildet vesentlig. Eneste er at nærme bakveggen blir bassen mer durete uten å bli sterkere. Begynner å legge fra meg tanken om at jeg kan fikse noe med eksisterende anlegg, men er veldig åpen for tips og triks.

Har hørt på B&W c1 og c5(samme elektronikk som jeg har). Likte veldig godt c1, mens c5 krever litt mer lytting. Begge var vesentlig bedre enn Ikon 6 når det gjelder å spille engasjerende.

Har også lyttet til Dynaudio Excite X12. Relativt like C1 kanskje noe tightere men litt mindre bass.

Dette begynner å bli litt langt så her kommer mine spørsmål:

1. Finnes det noen fordeler med å velge stativhøytalere i et rom på ca 25 kvadratmeter hvis man ikke tenker på pris. (Noe jeg selvfølgelig gjør men ikke bare).

2. Noen tips til høytalere jeg bør lytte til som lander rundt 10 000? Selvfølgelig er det bare positivt om det blir billigere.

3. Vil den slitne diskanten og den manglende punchen kunne fikses på med å endre elektronikk?

Hvis noen skulle ønske å kjøpe Ikon 6 er det bare å sende PM. Er veldig bra, men ikke helt for meg.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vil ha behagelig diskant, så kan jeg virkelig gå god for CM serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Dersom du vil ha behagelig diskant, så kan jeg virkelig gå god for CM serien.
    Har du noen spesielle preferanser i den serien? Eventuelt hvorfor?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ligger i forsterkern din, NAD er for hard i toppen. Det kan være en ide å gå for en Yamaha, Vincent, Emotiva, Parasound, Electrocompaniet, Abrahamsen forsterker, disse forsterkerne roer ned den harde toppen dvs diskanten, om du har mulighet til å låne noe så ville jeg prøvd noe av dette jeg har nevnt her. Du vil få et roligere lydbilde og noe som gjør det mye mer behagelig å lytte på favoritt artistene dine. Du vil også få en bedre og fastere bass om du velger å gå for noe mer strømsterkt.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par Dali 8008 tidligere, som var slitsom i toppen ved litt guffe. Merket ikke noe forbedring etter jeg fikk Emotiva i hus. Det ble derimot forbedring med Mantra...
    (prøvde å dempe noe med flosstepper på gulvet foran høyttalere også, uten særlig forbedring)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at vinduet ved den venstre veggen er med på å reflektere diskanten og gjøre den ubehagelig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så rart at det låter litt skarpt med kombinasjonen Dali Ikon og plasseringen din. Spesielt har du uheldige refleksjoner fra venstre sidevegg og bakvegg. Jeg ville ha begynt med å plassere absorbenter i førsterefleksjonene og på bakvegg. Så bør du trekke sofaen ut fra bakvegg, om det er mulig. Aldri ideelt å sitte inntil veggen.

Mer bass får du med subwoofere. Minimum to suber, gjerne tre. To til 50-100 Hz området og en sub til 25-50 Hz området. For 10k vil du nok kunne få tre suber som kan fungere bra.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ikon6, kjører de "bare" ved en denon2808. Har aldri hatt problemer med diskanten. Har brukt de på fest, kino, vanlig bruk. Aldri begynt å skrike. Bare behagelig og digg diskant. Noe jeg elsker med ikon6. Ikonene trives godt med subb. Da er det virkelig gode.

Emotiva, rotel er også gode kombinasjoner. Hvertfall av det jeg har lest på "dali- entusiaster". Nad er nok ikke beste kombi som resten sier. Ligger mange tråder ute med ikon6 og forsterkervalg, bare søk litt rundt på forumet. Du finner sikkert 4583490583490 tråder om det(nesten like mange som det finnes av "CV-forsterker valg")

Jeg ville ikke byttet ikon6 da det er en utrolig bra kinohøyttaler.

- Ikon 6 mangler litt i bassområdet
    - Kjøp en subb CV/xtz/SVS/B&W(?)
    - Rommet er nok der du har mest å hente.
    - Kjøp en radioshack og plasser ikonene forskjellige steder, sikkert nærmere/lengre vekke fra vegg.

Ellers har jeg lite peiling på romjusteringer. Det er det mange andre som kan svare på. Jeg snakker bare av egne erfaringer med ikon6. Håper du fikk noe ut av svaret.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tusen takk for supre tips så langt. Skal definitivt sjekke mulighetene for å låne med seg noe annen elektronikk.

Når det gjelder endringer av rommet tror jeg at jeg allerede har strukket strikken hva å innrede rommet etter hvor TVen og anlegget passer best inn :wink:

Var en god tur innom soundgarden i dag og lyttet til litt forskjellige høytalere.

Dynaudio:
    X12: Artig liten krabat, men bar litt preg av størrelsen på høyere volum. Strøket fra listen over kandidater med mindre jeg graver frem litt penger til en SUB.
    DM 2/7: Mindre detaljert enn X12 og definitivt Ikon 6. Men litt mer morofaktor uten å gå helt Cerwing Vega one me.

System Audio:
    1750: Bra punch og lydtrykk om enn kanskje noe innestengt sammenlignet med dynaudio x12.
    Aura: Arvtakeren til 1550. I mine ører vesentlig bedre både i dybden og åpenhet kontra 1750.

I morgen går turen til Hifiklubben for testing av 684,685, CM1, CM5, CM7 samt 683 men da med en annen forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg lukker øynenene og holder over prisen kan B&W CM7 være en mulighet. Noen som har erfaringer med disse på en relativt billig forsterker? C355BEE). Leser at de er lettdrevne og vurdere å kjøpe de nå og så oppgradere forsterkeren siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på CM serien 1,5,7 til B&W. Likte alle, men syntes CM1 var det man kaller en jævlig artig liten sak. Ikke akkurat dypbass, men masse punch og morsom lyd. Klarte seg også meget bra på mer jazzy saker.

Hørte også på PSB Imagine T hos Stereofil. Mye bra lyd fra en liten gulvstående. Gikk også godt dypt ned i bassen.

Vipper mellom PSB Imagine T og CM1. Tror jeg går for CM1 og så eventuelt utvider med en SUB på sikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fire innlegg av undertegnede tyder på at jeg burde slutte å skrive

Uansett CM1 er i hus og er storfornøyd og gleder meg virkelig til de er innspillt. Hvis man ikke skal løfte taket til fest og har en middels stor stye er de virkelig å anbefale. Meget behagelig og opplyst med snert i bånn. I hvert fall i mitt legmannshjerte.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har CM1 og det er den høyttaleren jeg er mest fornøyd med av alle jeg har/har hatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Problemet ligger i forsterkern din, NAD er for hard i toppen.
    Det er dette jeg har prøvd å formidle når det gjelder NAD, men blir fort avfeid av NAD entusiastene her på forumet. Jeg prøvde C275 og den gikk raskt tilbake til HFK pga nettopp diskanten... Den var så dominant at andre ting ble ikke vurdert skikkelig slik produkter bør bli vurdert. Har ikke vært i nærheten av den samme skjærenes diskanten på andre effekttrinn.

Og jeg leser videre at B&W er kommet på banen... og det var nettopp B&W denne komboen låt shit... Forøvrig har B&W altfor gode høytalere til å bli parret med NAD, de fortjener bedre, mye bedre.

NAD sin lydsignatur er som en smiley...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Det er dette jeg har prøvd å formidle når det gjelder NAD, men blir fort avfeid av NAD entusiastene her på forumet. Jeg prøvde C275 og den gikk raskt tilbake til HFK pga nettopp diskanten... Den var så dominant at andre ting ble ikke vurdert skikkelig slik produkter bør bli vurdert. Har ikke vært i nærheten av den samme skjærenes diskanten på andre effekttrinn.

Og jeg leser videre at B&W er kommet på banen... og det var nettopp B&W denne komboen låt shit... Forøvrig har B&W altfor gode høytalere til å bli parret med NAD, de fortjener bedre, mye bedre.

F**N F**N F**N F**N F**N F**N

De fortjener i hvert fall mye bedre enn meg. I omkoblingen av høytaler oppdager jeg at den ene NADen har vært feilmerket mtp +/- noe som har medført at IKON 6 har stått i motfase.

Nå er det mulig det ikke har på så mye å si på ubehagelig diskant, men det har gjort at bassen nesten forsvant i lytteposisjon. Og forklarer hvorfor man finner steder i rommet der man hører mest en høytaler og dermed også bass. Hard diskant kan kanskje også forklares med at jeg har skrudd opp volumet for å få noe bass i det hele tatt.

Digger CM1, men nå må de prøvespilles mot IKON6 her hjemme nok en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Mye av "problemet" ligger i forforsterkeren når det gjelder NAD faktisk.
    Når jeg fikk meg den langt bedre NAD M15 mens jeg fortsatt hadde C372, og brukte M15 som pre, vart lydbildet mye bedre på alle områder.

Syns dog C375BEE har en mye bedre forforsterker enn forrige serien, og med de opplever jeg ikke hard diskant på B&W hvertfall.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått prøvespillt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Har du fått prøvespillt?
    Synes CM1 låt meget bra selv om de ikke er spillt inn. Men når det viste seg at mine IKON 6 var feilkoblet og dermed mistet mye bass, må jeg nesten prøve de litt mer ut før jeg eventuelt bytter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben anbefaler de nye Nad forsterkerne til Ikon serien som bare det, denon blir satt helt i skyggen i de hifiklubben butikkene jeg har vært i. Jeg hørte Ikon 8 med Nad og ble mektig imponert. Selv har jeg Denon 3805 og Dali W2 som bak høyttalere og diskanten skriker her også, men så lenge man ikke skrur volumet til taket takler jeg det, diskanten er jo helt utrolig fin.

Jeg syns det er rart at ikke Klipsch har blitt nevnt i tråden :P Selv er jeg ikke spesielt fan av Klipsch, men her får du i hvert fall punchen du er ute etter Diskanten på Klipsch kan være litt slitsom den også, men ikke på samme måte som Ikon. I mindre øyne mister man mye av det raffinerte og mellomtonen og diskanten hvis man går for Klipsch framfor Dali, men hver sin smak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •