Hva gjør at disse "like" høyttalerne er så forskjellige å drive? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Til sammenligning har Krell MRA
    Trafo: 40 000VA
    Sec C: 3.3F
    Og hvor mange ganger dyrere er denne da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Det står noen ganger for eksempel sånn som her fra specsene til XPA3:

# Transformer Size: 850VA
    # Secondary capacitance: 60,000uF

Dette går ut på hvor strømsterk forsterkeren er. Husker ikke helt hva som betyr hva :P
    ja er kjekt når man ser slik info, men ser man på hifiklubben eller soundgarden sine hjemmesider ser man aldri slik info..

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte NAD on størrelse på trafo i C375/C275
    De sa den var ca 600VA

Det er en av de som er på hifi-klubben 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    ja er kjekt når man ser slik info, men ser man på hifiklubben eller soundgarden sine hjemmesider ser man aldri slik info..
    Ja, er litt dumt at de ikke klarer å opplyse om sånt. Men går man derimot inn på produsentens hjemmeside finner man som regel slik info der.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan vet du om du kjøper 4L eller 1,9L'ern ?
    Man får jo kun watt opplyst.. Resten må man kanskje bare bruke ørene til?

Men har som sagt planer om Emotiva sin integrerte på 2x200 watt som skal komme, og denne er vel kanskje nærmere 4L'ern?
    er jo det som er det store problemet at så få opplyser om hvor store kondensatorer og strømforsyninger som sitter i de forskjellige forsterkerene. hvis du tenker på "vanlige" forsterkere som feks er oppgitt til 100watt men som veier 50kg så er det en svært god indikasjon på at du aldri vil mangle noe på strømreservene. normalt er også de fleste digital forsterkere strømsterke fordi de kan utnytte opp imot 95% av tilført effekt, noe som er atskillig lavere på vanlige forsterkere. ellers er det vell vanskelig å kunne lese seg ut ifra spesifikasjonene på en høytaler hvor strømsterk forsterker du "bør" ha, og vil tro dette kommer mest av erfaringer...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    ellers er det vell vanskelig å kunne lese seg ut ifra spesifikasjonene på en høytaler hvor strømsterk forsterker du "bør" ha, og vil tro dette kommer mest av erfaringer...
    Absolutt.

Det blir jo som på f.eks Rf83 går jo for å være veldig lettdrevne, men de har visst noen voldsomme dipper i ohmen som gjør at man bør ha en forsterker som takler dette. (Kanskje dårlig eksempel.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ja, er litt dumt at de ikke klarer å opplyse om sånt. Men går man derimot inn på produsentens hjemmeside finner man som regel slik info der.
    Åja, man kan finne noe opplysninger der ja. Takker for tips

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    er jo det som er det store problemet at så få opplyser om hvor store kondensatorer og strømforsyninger som sitter i de forskjellige forsterkerene. hvis du tenker på "vanlige" forsterkere som feks er oppgitt til 100watt men som veier 50kg så er det en svært god indikasjon på at du aldri vil mangle noe på strømreservene. normalt er også de fleste digital forsterkere strømsterke fordi de kan utnytte opp imot 95% av tilført effekt, noe som er atskillig lavere på vanlige forsterkere. ellers er det vell vanskelig å kunne lese seg ut ifra spesifikasjonene på en høytaler hvor strømsterk forsterker du "bør" ha, og vil tro dette kommer mest av erfaringer...
    Ja vekt bør jo gi en pekepinn på hvor i landet den ligger.
    Ser jo at vekten på Emotiva sine forsterkere er ganske høye, så disse har vel en del strømreserver skulle jeg tro. Har i alle fall ikke sett noen klage på for lite krefter i forsterkerne

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning er rørforsterkere, de takler vanskelige belastninger bra....da er antall watt ikke så viktig heller.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Til sammenligning har Krell MRA
    Trafo: 40 000VA
    Sec C: 3.3F
    Det var da volsomt, sikekr på at det ikke kom med en 0 for mye.
    40 000VA tilsvarer ca 40 kW og man bør vel ha en egen direktekte linje til e-verket med minst en 40000/230V ~ 174 amper sikkringer skal man utnytte en slik trafo.

3.3Farad er også en meget stort condensator oppladnings lager, men Farad verdien sier vel ikke alt. for å vite litt mer må man se på hvor høy spenning ladningen har i kondensatorbanken også. Som en analogi, kan man tenke seg farad verdien er som volumet i en lufttank. Luftmengden man kan få inn og ut av en tank er avhengig av hvor høyt trykk man kan presse lufta sammen med i tanken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting kan jeg jo si og det er at jeg har CM7 på Yamaha RX-V1800 og en kamerat har CM9 på RX-V3900. Jeg er ingen ekspert på området men jeg kan si at på musikk så låter ikke dette særlig bra. Jeg kjøpte en egen effektforsterker til mine CM7 og det er en helt annen verden. Han som kjører RX-V3900 vurderer også dette. Kan ikke skjønne annet enn at disse må være tungdrevne eller hva du skal kalle dette.

Kjenner også en som har 683 på en meget dyr HK Receiver, og han er også meget missfornøyd med lyden på musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    En ting kan jeg jo si og det er at jeg har CM7 på Yamaha RX-V1800 og en kamerat har CM9 på RX-V3900. Jeg er ingen ekspert på området men jeg kan si at på musikk så låter ikke dette særlig bra. Jeg kjøpte en egen effektforsterker til mine CM7 og det er en helt annen verden. Han som kjører RX-V3900 vurderer også dette. Kan ikke skjønne annet enn at disse må være tungdrevne eller hva du skal kalle dette.

Kjenner også en som har 683 på en meget dyr HK Receiver, og han er også meget missfornøyd med lyden på musikk
    Takk for nyttig info!

Blir nok da Emotiva sin integrerte på meg. Så slipper jeg å tenke på om det kunne vært bedre med stereoforsterker enn reciever

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det var da volsomt, sikekr på at det ikke kom med en 0 for mye.
    40 000VA tilsvarer ca 40 kW og man bør vel ha en egen direktekte linje til e-verket med minst en 40000/230V ~ 174 amper sikkringer skal man utnytte en slik trafo.

3.3Farad er også en meget stort condensator oppladnings lager, men Farad verdien sier vel ikke alt. for å vite litt mer må man se på hvor høy spenning ladningen har i kondensatorbanken også. Som en analogi, kan man tenke seg farad verdien er som volumet i en lufttank. Luftmengden man kan få inn og ut av en tank er avhengig av hvor høyt trykk man kan presse lufta sammen med i tanken.
    Krell MRA leverer 16kW i 1/2 ohm og er 1/4 ohm stabil. ~60% effektivitet tilsvarer da 24kW maksimalt ut fra en 40kVA trafo. Dem veier tross alt 275kg pr stykk og siden det er monoblokker snakker vi fort 80kW-strømtrekk om man skal dra dem fullt.

Men, kan man ikke være snill å holde seg unna Krell MRA og heller fokusere på spørsmålet som opprinnelig ble stilt, forstår det er fristende med strømbeist som den, men i kontrast til CM9 og 683 blir det vel overkill eller hva?

For å dra tråden over på essensen i tråden igjen, så:

En av hovedgrunnene til å ha "nok" effekt er jo blant annet dagens romkorrigeringsløsninger. Jeg ser f.eks. at i ett krevende rom så spiller enkelte receivere fletta av hverandre selv om dem på papiret er like.

Grunnen er enkel: Ene receiveren avretter med "MagicEQRoomCorrection" (anonymt merke) deler av frekvenskurven i forhold til bassrespons, den andre forsøker dra opp bassen på nivå med resten. Å dempe noen få dB fra toppen gjør at høyttalerne som helhet spiller bra, mens om man plusser på noen dB i bunn så går forsterkeren rett og slett "tom".

Resultatet er enkelt: Den ene spiller med "kontroll" inntil du når maks volum på den, den andre spiller "ukontrollert" hele veien, men kan spille høyere - ulempen er bare at med nummer to så orker ikke ørene dine være med på leken, så i prinsipp spiller du like høyt uansett.

+3dB betyr dobbelt så mye behøvd effekt. +6dB igjen er firegangen. Om man da har "feil" lydkarakteristikk i utgangspunktet og bruker EQ til å f.eks. nær doble bassnivået fordi man liker mye bass, så snakker man +10dB før man oppfatter bassen som doblet. Har man hjemmekino uten sub, f.eks. 2.0 eller 5.0 så kan dette fort være en ganske kjent problemstilling...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En annen løsning er rørforsterkere, de takler vanskelige belastninger bra....da er antall watt ikke så viktig heller.
    Joda, men de har sine begrensninger de også.

Takk for nyttig info!

Blir nok da Emotiva sin integrerte på meg. Så slipper jeg å tenke på om det kunne vært bedre med stereoforsterker enn reciever
    Av det jeg har lest om så tror jeg du blir fornøyd med den komboen

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •