Cerwin Vega! at-100, trenger hjelp :o)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin Vega! at-100, trenger hjelp :o)

Hei alle, håper det er noen her som har litt peiling og gidder å svare meg på noen spørsmål.

Jeg fikk endelig tak i noen meget pene at-100 høyttalere, for meg så er det litt med minner fra ungdommen og trodde kanskje det var bedre å kjøpe et brukt sett av disse iforhold til de nye ve15 hifi klubben selger.

jeg driver de med en Yamaha model p2201 pa forsterker, denne er noen år gammel men er full av spark ennå (tror jeg). ser det står 1400w bak på den, vet jo ikke om dette har noe med utgangseffekt å gjøre med stor og tung er den hvertfall ), den får lydsignal fra en yamaha miksepult, gjennom xlr kabler

mine spørsmål er flg:
    -hvor tykke høytt.kabler må jeg ha til at-100 ene?

-når jeg spilte høyt idag så røyk sikringen på baksiden av den ene høyttaleren, hvorfor skjer dette?

-hvor mange amp. skal denne sikring være på? min var 5ampere

-ser de har montert gitter over bassrefleks hullet bak, reduserer dette bass?

-føler de spiller knallbra når en står rett ved de, men en skal ikke gå langt bort for at en mister trykket fra bass. rommet er ca 35-40kvm

-mistenker at et 15" element bør rekones, blafret litt hvertfall i det ene igår, men da spilte jeg høyt og sånn derre YO musikk..

-bør jeg heller kjøpe de nye ve15 på hifi klubben?

takker veldig for dere som har peilig og gidder å svare en rookie )

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peiling? Nei. Men jeg hadde AT-100 for 20 år siden :-D
    En kompis av meg gjorde som du, lengselen ble for stor etter hårde ungdomsdager så han kjøpte seg også AT-100 igjen. Dette etter at han hadde vært på Hifi-klubben og sjekket ut de nye. Så han mente tydeligvis at de gamle er eldst!

Sikringen bakpå er der for at du ikke skal tyne i filler høyttalerne! Vær glad den ryker istedet for elementene
    5A høres nok ut! Enten spillte du over grisehøyt eller så orket ikke forsterkeren din å henge med.
    Skal ikke være skråsikker, men mener å huske at det var rundt 3A sikring som satt der orginalt. De røyk riktignok altfor tidlig og ble anbefalt skiftet ut til litt større om man hadde forsterker av en viss kvalitet.

Ledningene er nok greit at er 4kv eller mer.

Og når du tok knekken på 5A sikring er det nok helt naturlig at bassene blafrer! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe..ler litt nå ) du sier noe! takker og bukker