Hvilke fordeler har stativhøyttalere kontra gulvstående?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilke fordeler har stativhøyttalere kontra gulvstående?

Har i lengre tid sett mye på den gulvstående B&W 683.

Men er det noe som tilsier fordeler for stativhøyttalere kontra gulvstående?
    Tenker at man da kan kjøpe stativhøyttalere i en høyere prisklasse enn gulvstående dersom man har et visst budsjett.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en fordel og vurdere stativhøyttalere om romet de skal stå i ikke er så stort. Hvor stort er rommet høyttalerene skal stå i?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Det kan være en fordel og vurdere stativhøyttalere om romet de skal stå i ikke er så stort. Hvor stort er rommet høyttalerene skal stå i?
    Det vet jeg ikke enda, for kommer ikke til å kjøpe mens jeg bor der jeg bor nå.
    Men stua der jeg bor nå er ca 4x6 m, så blir i alle fall ikke mindre rom et det de skal stå i..

Sub i tillegg er dog ikke aktuelt. Tror ikke jeg klarer å få den integrert godt nok i tillegg til det estetiske.
    Kan også nevne at jeg tenker kun stereo.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det vet jeg ikke enda, for kommer ikke til å kjøpe mens jeg bor der jeg bor nå.
    Men stua der jeg bor nå er ca 4x6 m, så blir i alle fall ikke mindre rom et det de skal stå i..
    Da blir det kanskje litt stort, litt avhengig av budsjett.. Du mister fort en del trøkk i større rom med små stativhøyttalere..

Derimot er de mer plasseringsvennlige (de fleste) du får mer lydkvalitet (merk ikke trøkk) for pengene dine, tar liten plass og på stativer er det kanskje mer WAF..

Om du skal / vurderer stativhøyttalere i det rommet tror jeg nok du vil trenge en sub eller to

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Da blir det kanskje litt stort, litt avhengig av budsjett.. Du mister fort en del trøkk i større rom med små stativhøyttalere..

Derimot er de mer plasseringsvennlige (de fleste) du får mer lydkvalitet (merk ikke trøkk) for pengene dine, tar liten plass og på stativer er det kanskje mer WAF..

Om du skal / vurderer stativhøyttalere i det rommet tror jeg nok du vil trenge en sub eller to
    Takker for innspill.
    Kanksje 683 er et bra valg alikevel da

Fordelen med stativ er vel at de kan stå ganske nære bakveggen.
    Hun der hjemme er nok ikke veldig glad for å ha høyttalere en halvmeter fra veggen..hehe..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill.
    Kanksje 683 er et bra valg alikevel da

Fordelen med stativ er vel at de kan stå ganske nære bakveggen.
    Hun der hjemme er nok ikke veldig glad for å ha høyttalere en halvmeter fra veggen..hehe..
    Så lenge gulvstående/stativ-høyttalerne har port (altså "hull" der loften kommer ut) i front så er det ingen problem å la det stå helt intil bakveggen, selv om de fleste vil ha de litt ut uansett..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring, høytalere har godt av litt luft rundt seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Min erfaring, høytalere har godt av litt luft rundt seg.
    Hva legger du i godt av?
    Vil høyttalerne fremstå som to helt forskjellige avhenging av avstand til bakvegg?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjølv om spørsmålet ikkje gjekk til meg så vil eg svare:
    JA!
    Plassering er alfa omega. Mi erfaring er å at å flytte høgtalarar nærmare veggen gir meir bass, mens å flytte dei ut, gir positiv effekt for det øvre registeret. Lydbildet blir større og "luftigare"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Sjølv om spørsmålet ikkje gjekk til meg så vil eg svare:
    JA!
    Plassering er alfa omega. Mi erfaring er å at å flytte høgtalarar nærmare veggen gir meir bass, mens å flytte dei ut, gir positiv effekt for det øvre registeret. Lydbildet blir større og "luftigare"
    Det betyr dermed at selv om du har et stort rom, så bør man velge stativhøyttalere dersom man ikke vil ha gulvstående midt på gulvet?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr dermed at selv om du har et stort rom, så bør man velge stativhøyttalere dersom man ikke vil ha gulvstående midt på gulvet?
    Ikke nødvendigvis..

Hva typer musikk hører du på? Vil du ha mye "trøkk", altså kjenne bassen i rommet, brystet osv eller vil du ha det litt mer "tilbaketrukkent" f.eks?

Luft foran, bak, sidene osv. er alltid hendig for nærmest alle høyttalere.. Det kan høres ut som to helt forskjellige rom & høyttalere bare med å bevege dem noen cm..

Det betyr ikke at det er bedre å ha noe lite å flytte rundt på istedenfor noe annet større.. Det kommer jo bare ann på plass..

Så lenge du har bassport i front så spiller også forskjellen (altså avstanden fra vegg til høyttaler) mindre inn... Har du bassport bak derimot, vil du få veldig mye brumling og "tulle"-bass som kommer fra selve veggen og ikke høyttaleren.. Da snakker vi fort om at de må en 20-50 cm vekk fra veggen, da har du problemer.. Da kan det lønne seg med et par andre høyttaler med port foran, eller stativ ht.

En annen fordel med stativht med port bak, er jo at om de spiller litt tynt, kan du sette de nærmere bakveggen og få mer trøkk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •