░▒ MonoPulse - The most realistic hi-fi speakers ▒░

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post ░▒ MonoPulse - The most realistic hi-fi speakers ▒░

Synes det er på tide å opprette en egen tråd for dette merket. Det kommer litt spørsmål her og der og det kan være nyttig å samle dette en plass.

MonoPulse er en liten familiebedrift fra England. Startet av Allan Hendry, tidligere elektro ingeniør innen flyfart med spesialitet på radar. De har vel holdt på i ca. 12 år nå.

Disse skiller seg ganske fort ut fra "normale" pianolakk høyttalere som det går bøtter-og-spann av her på berget. Disse har kabinetter av MDF, kledd med stoff og har diverse stålelementer som stiver av konstruksjonen. Fargevalget er opp til deg selv å bestemme, hvert par lages på bestilling.

Jeg valgte sort/sort på mine da jeg synes de gir meg størst fleksibilitet mtp fargevalg i rommet. Og her er et bilde av dem:

MonoPulse 42A

A serien består av 82A/72A/42A. Dette er en toveis bassrefleks-konstruksjon med 8" bass og diskanten er en 28mm dome. Porten er på undersiden av kabinettet. De har en oppgitt frekvensrespons på 25Hz til 30kHz. De er lettdrevne og fungerer veldig fint sammen med rørforsterkere.

Så kan vi si med en gang at disse får du ikke kjøpt i butikk i Norge - det er ingen forhandler av dem her - og det er en bra ting :-D

Hvorfor? Allan kutter prisen med 50% av hva du måtte betalt for disse i England.

Modellen 72A som koster $5000 i US, ligger på €3000 i UK og disse får du for €1500 ved å importere de selv. Da er prisen ink frakt og moms kommer utenom.

Nettside:

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers

More to come! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan lyder de? Fint med spesial design, men åssen er lyd signatur? Noe du kan sammenligne med andre merker? Er dette mye høytaler for pengene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de er "the most realistic", burde de vel strengt tatt ikke ha noen "lydsignatur"...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis de er "the most realistic", burde de vel strengt tatt ikke ha noen "lydsignatur"...
    Man skal nok ta ting med en klype salt :wink: Men, hva er den mest realistiske høyttaleren? (retorisk, kan tas i annen tråd)

Som nevnt så er dette en toveiskonstruksjon med 8" i bassrefleks - naturlovene er ikke opphevet i denne konstruksjonen, så de har ikke samme trøkk i bånn som en tilsvarende konstruksjon med 15" i bånn.

Dette er primært musikkformidlere, de tåler mye effekt (spesielt 72A/82A), men av erfaring så bør du ha et "passelig" dempet rom dersom du pleier å spille på høyere lydnivåer.

De spiller veldig bra på lavt nivå, dynamikken er ivaretatt og bassresponsen nedover. Bassen er fast, stram, tydelig definert - så her er det enkelt å følge med på det som skjer i dypet 8) Og med dette så har de rytme og driv som gjør at foten fort går.

Oppover så er det ikke de store overraskelsene, men jeg ville nok tenkt meg om to ganger med å parre disse med bassfattig, tynn/skarp elektronikk.

Det disse er veldig flinke på er å male opp lydbilder - her er det rom i stort monn, de er ikke like frampå som f.eks klipsch, men heller ikke mørke tilbakelente. Livemusikk ala John Mayer (Where the Light Is - Live in Los Angeles), Patricia Barber (Live: A Fortnight in France) er flott musikk på disse.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som har noe spesiell musikksmak, hvordan funker disse med mindre bra innspillinger. Detaljene faller igjennom eller hur?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som har noe spesiell musikksmak

Jeg har mye musikk som ikke er av "audiofil" kvalitet.

For eksempel Stanley Clarke - School Days

Amazon.com: School Days: Stanley Clarke: Music

Fort at slike innspillinger oppleves grå og flate, men denne groover bra! Du kjenner trøkket av stortromma går som et stempel

--

Gamle innspillinger trenger nødvendigvis ikke å være dårlige - det er mye værre med musikk som komprimeres til døde idag. Det er desverre ikke så mye å gjøre med, men slike plater blir bare ikke bra.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

Jeg har mye musikk som ikke er av "audiofil" kvalitet.

For eksempel Stanley Clarke - School Days

Amazon.com: School Days: Stanley Clarke: Music

Fort at slike innspillinger oppleves grå og flate, men denne groover bra! Du kjenner trøkket av stortromma går som et stempel

--

Gamle innspillinger trenger nødvendigvis ikke å være dårlige - det er mye værre med musikk som komprimeres til døde idag. Det er desverre ikke så mye å gjøre med, men slike plater blir bare ikke bra.
    Du har i hvertfall et par spennende høytalere, spesielt og flott design på det og de skiller seg heller ikke ut med noe. Jeg merker jo på mine Mentorer også at det ikke er all musikk den liker, men jo mer du går opp i pris og blir mer avslørende på dårlig innspillinger. Jeg hører desverre lite på Audiofil musikk og setter musikken mest i fokus, god lyd er bare et pluss så da får jeg det som en bonus på artistene jeg synes er bra. Det er lite moro med Mp3 lyd på en cdplate for å si det sånn, er nok en del informasjon som har forsvunnet på veien under komprimeringen.

Det som er synd i dag at det er veldig få artister som gir ut plater med god lyd i dag, tross alt det gode utstyret som finnes så er det mye budsjett innspillinger på lager som presses ut. Nei, man får ta vare på musikken for det er jo det som gjør artisten spesiell.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det lille jeg har lest på nettsidene, så er det i praksis snakk om en relativt standard bassreflekskonstruksjon, men med spesiell fokus på impulsrespons både i elementplassering og delefilter?

Et spennende utgangspunkt og annerledes design, ikke minst. Og så herlig at man kan plukke farger og sammensetninger selv.

Er det mange eiere her i Norge?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Etter det lille jeg har lest på nettsidene, så er det i praksis snakk om en relativt standard bassreflekskonstruksjon, men med spesiell fokus på impulsrespons både i elementplassering og delefilter?
    Det ligger i navnet: MonoPulse :-D

Et spennende utgangspunkt og annerledes design, ikke minst. Og så herlig at man kan plukke farger og sammensetninger selv.
    Kjører man en litt frisk, moderne stil, så kan denne utgaven være svært tøff:

Cranberry — For speakers with a difference. For a small extra charge we can do the steel surrounds in White if you pick this one.

Er det mange eiere her i Norge?
    Godt spørsmål. Det begynner å bli rapportert noen par nå på hifisentralen, men jeg vil tippe på en plass under 30? Kan sende en epost til Allan og høre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det ligger i navnet: MonoPulse :-D
    Hehe, joda, har jo sett den

Men det er jo litt pussig at ikke alle høyttalerkonstruktører har like stor fokus på dette, det sier seg jo egentlig selv at elementene må være i fase og gi fra seg lyd samtidig. Spesielt viktig i overgangsfrekvensene mellom bass/mellomtone og diskant går jeg ut fra (er ikke noen konstruktør selv men det virker da hvertfall fornuftig slik...).

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene er i samme fase for en gitt høyttaler, men det det er snakk om er at man kobler + til - på elementene, slik at ved positivt påtrykk så går elementet andre veien.

Greit nok at det er viktig, men jeg synes blir blir litt i overkant mye fokusering på dette. Det er selvsagt en måte å diffrensiere seg i markedet.

Film
    Da jeg hadde disse i loftstua, så koblet jeg PS3 via optisk til DAC'en og ut på disse - med meget heldig resultat :-D

Man trenger selvsagt en sub for å filleriste deg, men utover dette så var dette en meget positiv opplevelse. På film så kommer de dynamiske egenskapene enda bedre fram.

MP har senter og bakhøyttalere som matcher lyden med frontene.

Mine er nå derimot flyttet ned i stua og der er det 2kanal som gjelder - uten bilde. Levende bilde. 8)

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende høyttalere dette, men finnes det non bilder uten trekk ?
    Hvilke elemter brukes det i de A modellene for eks?
    Har det ikke blitt noe norsk forhandler på disse enda ?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Spennende høyttalere dette, men finnes det non bilder uten trekk ?
    Hehe - nei, disse kan du nok ikke lakkere Trekket kan ikke tas av. Det eneste du kan gjøre er å ta av panelet som sitter foran diskanten - det har jeg gjort, og som du ser så skal dette sitte på

Hvilke elemter brukes det i de A modellene for eks?
    Ikke spesifisert, men jeg er meget sikker på at diskanten kommer fra Morel.

Se her på bilde av 42A

og her en MDT12

Morel MDT12 1" Textile Dome Tweeter from Madisound

Om det er denne som også brukes i 72A/82A vet jeg ikke. Audiomix på HFS fikk følgende svar:

The drive units are:
    LF. A French, Audax, 220mm, shielded unit. We picked this for the 42A because of its good bass, very high sensitivity, and ease of drive.
    HF. A Morel Israeli via Holland unit. They have a fantastic reputation. This high performance unit has a ferrofluid cooled 28mm diam voice coil (which is big), again shielded, and a very good transient performance. Another reson we chose it is that the mounting is compact to get very close the the LF unit and get the impulse accuracy we need in the vertical listening range.
    Har det ikke blitt noe norsk forhandler på disse enda ?
    Ikke enda - gledelig for oss som importerer, men man kan da ikke forvente samme nedslagsfelt som dersom det hadde vært en.

Kan ta med siste nattbilde fra igår siden vi er så godt igang

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rask epost til Allan og han kunne fortelle at det er ca. 20 par i Norge.

Og... er det noen på Sørlandet som har lyst å høre på disse så er det bare å ta kontakt Vi hadde en veldig hyggelig seanse på fredag, og når myggen suger som besatt på kvelden, så blir det nok en reprise.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man legger damen ned.... så får vi øye på bassrefleksporten

Føttene som er festet fast til kabinettet har M8 gjenger, og du kan få normale spikes med eller plast spikes (dersom du har parkett, eller annet tregulv).

Jeg har også prøv litt med Soundcare spikes, og det gikk helt fint.

Med "normale" spikes blir det slik:

Tilbake til hullet

Prøvde å ta bilde, men det ble så som så. Her er baksiden av basselementet og deler av delefilteret.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det kommet en forhandler i Danmark:

"Michael Pedersen puts his emphasis on listening and enjoying music. He seeks good quality products at a "human" price level. He will not deal in products he does not enjoy himself, or which do not justify their cost."

Jumon Audio
    MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: Our Hi-Fi Speaker Dealers

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var de oppe på nettsiden:

Jumon Audio - MonoPulse 72A

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparke liv i denne tråden igjen

Anbefaler hodetelefoner for å høre på slike film-klipp

░▒ MonoPulse - The most realistic hi-fi speakers ▒░-index-png

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd, men har en mistanke om at Naim kan være god elektronikk sammen med disse. Det er noe med britisk hifi 8)

I've heard Nait 5i with PMC and sounded great. However, for a genuine alternative it sounds gorgeous with the brilliant, if slightly odd looking MonoPulse 32As.
    Naim's best compatable loudspeaker | TV, home cinema and hi-fi reviews, news and videos - whathifi.com

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken sang spilles i videoklippet mteinum?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •