Nye høyttalere til maks 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere til maks 10k

Hei

Driver å ser litt rundt etter nye høyttalere og har satt 10k som maks. Det kommer til å bli brukt mest til musikk og det vil da gå i rock og metal.

Har blant annet sett på DAli Consept 10, Lektor 8 (litt over maksprisen), Ikon 6 og B&W DM683.

Alle disse nevnte høyttalerne har jeg vært og hørt på og har gjort meg opp følgende mening om. Ikon 6 var kjedelig og hadde aaaalt for lite trøkk. B&W hørtes for mørk og innestengt ut for min smak. Jeg likte lyden godt i lektor 8, men synes også her at den manglet det siste lille ekstra i trøkket. Consept 10 derimot likte jeg trøkket veldig godt i, men jeg synes diskanten i lektoren er hakket bedre.

Så det jeg egentlig lurte på er hvilke andre alternativer som fins i samme prisklasse som kan være verdt å høre på? Så langt vinner consept 10 i mine ører, da jeg fort irriterer meg over høyttalere som ikke trøkker nok når jeg skrur opp volumet på noe saftig rock. Men samtidig vil jeg ikke at lydkvaliteten skal være dass heller.

Hvordan vil jbl es100 låte i forhold til consept 10? Andre alternativer?

Høyttalerne skal forresten drives av min Nad C372, og jeg bruker som regel pc som signalkilde med dedikert lydkort og FLAC encoding. Ellers bruker jeg en Cambridge Azur 640C V.2.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det var på HFK du fikk demo på 683´ene.
    Var det en Denon forsterker som da ble brukt? I så tilfelle vil lyden virke noe mørk. Om dettte er tifelle, få demo med en annet forserkermerke.

Har kun hatt B&W oppgjennom tidene, og som den store patriot anbefaler jeg selvfølgelig disse.
    Er nok andre som mener noe annet, men smaken er som baken

Lykke til med valget :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er noen Ikon 7 på avtorget til 7.000,-

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at mange og store basser drar mye strøm. Det kreves endel for å håndtere 4x10".

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "hva med Klipsch?"

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vurdert å spare bittelitt mere penger. Så kunne du jo fått denne:
    System Audio SA Ranger Gulvstående høyttaler | Soundgarden

dette er en SINNSSYK høyttaler, som absolutt tilfredsstiller dine krav...

men om 10k er absolutt maks, vil jeg anbefale deg disse:
    JBL ES100 Gulvstående høyttaler | Soundgarden
    System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

SA 1750 er min klare favoritt. Den har utrolig raske elemnter, og den går faktisk veldig dypt, tross de små elementene...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Var det en Denon forsterker som da ble brukt? I så tilfelle vil lyden virke noe mørk. Om dettte er tifelle, få demo med en annet forserkermerke.

Har kun hatt B&W oppgjennom tidene, og som den store patriot anbefaler jeg selvfølgelig disse.

Er dette tilfelle med alle de nye Denon forsterkerne? Har selv en 3310 og den drar fint B&W703 uten trøbbel.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har sett den siste testen i Lyd og Bilde på høyttalere i prisklassen: Høyttalerfest! - Lyd og Bilde
    Mener ikke at du alltid skal ta tester for god fisk, til det er forskjeller i rom, utstyr og den enkeltes preferanser for store, men det kan jo være interessant likevel.

En høyttaler som er testet her er PSB Image T6. Jeg har ikke hørt akkurat den modellen selv, men har hørt et par andre PSB-høyttalere en del og har meget god erfaring der! Har selv gått veien fra B&W via Dali til PSB og blitt overvbevist. Mens enkelte Dali-modeller kan låte litt for lyst hvis elektronikken ikke stemmer eller rommet ikke er godt dempet, mener jeg at PSB er litt mer "safe" med en mørkere og dypere klangbunn. Men dette er selvsagt en smaksak! De har også en modell som heter Imagine, men denne ligger 2-3000 over budsjettet ditt.

PSB skal forresten passe godt til NAD også. Det er visst de samme eierne som står bak begge merkene.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Er dette tilfelle med alle de nye Denon forsterkerne? Har selv en 3310 og den drar fint B&W703 uten trøbbel.
    Mulig du misfortso meg. Mener ikke at de ikke klarer å drive de, men Denon generelt gir et "mørkt" lydbilde.
    Akkurat dette er jo opp til hver enkelt å like/ikke like.
    Selv liker jeg Denon i kombo med B&W. Har hatt flere modeller av både Denon og B&W.

Men nok en gang: Smaken er som baken

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MonoPulse 62S

Disse skal gå storebror farlig opp i ryggen. Farge bestemmer du selv på trekk og stål. Disse er lettdrevne med bra dynamikk og smell i hele registeret.

Fra vennetråden på HFS:
    Mono Pulse

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du misfortso meg. Mener ikke at de ikke klarer å drive de, men Denon generelt gir et "mørkt" lydbilde.
    Akkurat dette er jo opp til hver enkelt å like/ikke like.
    Selv liker jeg Denon i kombo med B&W. Har hatt flere modeller av både Denon og B&W.

Men nok en gang: Smaken er som baken
    Skjønte hva du mente med mørkt lydbilde. Hadde en Denon (modellen som kom før 2310) før 3310 og merket tydelig forskjell på de to. Er ikke den mest erfarne med forskjellige forsterkere og høyttalere, men mener selv at de kraftigere forsterkerene fra Denon ikke gir det mørke lydbilde. Men som du sier er smaken som baken.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mest mulig trøkk og kontroll du vil ha så er vel Klipch RF-82 en god kandidat. Klipsch er rimelig ekstreme høyttaler hva trykk og volum angår, men de har og sine svakheter.

Ellers er det listet opp mange gode kandidater her du bør vurdere / lytte til.

XTZ,KEF, Dynaudio har jo også ok høyttalere i 10 k klassen.

Tror jeg ville valgt gulvstående høyttalere fremfor Stativ HT + sub om kontrolert og pent trøkk er det du er ute etter.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, var på hifiklubben i Trondheim jeg fikk denne demonstrasjonen. Alle høyttalerne jeg hørte på ble drevet av en Nad forsterker. Husker ikke akkurat hvilken modell det var nå, men den var iallefall mindre enn min C372.

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Er noen Ikon 7 på avtorget til 7.000,-
    Ikon serien virker ikke som noe som passer helt min smak, mulig 7'ern trøkker litt mer, men da vil jeg heller gå for 8, som igjen er en del større og det samme er prisen. Derfor blir det da også uaktuelt.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Husk at mange og store basser drar mye strøm. Det kreves endel for å håndtere 4x10".
    Er fullstendig klar over dette. Men jeg lever i den tro at Nad'en klarer å dra disse greit nok. Vil sikkert ha nytte av litt mer krutt men det får evt komme senere.

Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    "hva med Klipsch?"
    Disse har jeg også vært inne på tanken med. Men hvordan vil Nad + Klipsh låte? Regner med at Klipschene er ganske friske og rett på sak i toppen? Er mest redd for at det blir for skarpt. Skal prøve å få ordnet en lytterunde med Klipsch i løpet av uken tenkte jeg, har aldri hørt de før, så det kan bli interessant.

Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ikke vurdert å spare bittelitt mere penger. Så kunne du jo fått denne:
    System Audio SA Ranger Gulvstående høyttaler | Soundgarden

dette er en SINNSSYK høyttaler, som absolutt tilfredsstiller dine krav...

men om 10k er absolutt maks, vil jeg anbefale deg disse:
    JBL ES100 Gulvstående høyttaler | Soundgarden
    System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

SA 1750 er min klare favoritt. Den har utrolig raske elemnter, og den går faktisk veldig dypt, tross de små elementene...
    Ranger'n bli desverre litt i overkant, hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye som 10k engang, men tenkte å strekke den maks dit, men helst mindre. Tenkte også å få ordnet lytterunde på ES100 samt 1750. Soundgarden fører begge disse, så da kan jeg få muligheten til å lytte på de før et evt kjøp.

@Gimsegutten: Har vært inne på tanken før om PSB, men det eneste som har holdt meg tilbake er at jeg ikke har muligheten å høre på de før kjøp, noe som jeg mener er et must iallefall. Blir litt langt å reise bare for å høre på ett høyttalerpar.

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    MonoPulse 62S

Disse skal gå storebror farlig opp i ryggen. Farge bestemmer du selv på trekk og stål. Disse er lettdrevne med bra dynamikk og smell i hele registeret.

Fra vennetråden på HFS:
    Mono Pulse

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    Fins det forhandlere i Trondheim som fører disse? Jeg vil helst ha mulighet til å høre på alternativene før jeg bestemmer meg for noe. Setter pris på tipsene, men jeg vil bare vurdere de som jeg kan høre på selv, og ikke handle uhørt.

Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Er det mest mulig trøkk og kontroll du vil ha så er vel Klipch RF-82 en god kandidat. Klipsch er rimelig ekstreme høyttaler hva trykk og volum angår, men de har og sine svakheter.

Ellers er det listet opp mange gode kandidater her du bør vurdere / lytte til.

XTZ,KEF, Dynaudio har jo også ok høyttalere i 10 k klassen.

Tror jeg ville valgt gulvstående høyttalere fremfor Stativ HT + sub om kontrolert og pent trøkk er det du er ute etter.
    Tenkte å høre på denne, så kommer med tilbakemelding når jeg har hørt på de. Hvilke svakheter har disse? Og har noen prøvd Klipsch + Nad? Kommer til å gå for noe gulvstående ja, stativ og sub er ikke helt det jeg er på utkikk etter.
    Så vidt jeg vet er det ikke noen forhandlere av XTZ, KEF eller Dynaudio i Trondheim, og derfor blir prøvelytting litt vanskelig. Hvis ikke skulle jeg for all del vurdert alternativer det også.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg tar feil nå, men ser at det er flere innlegg her som sier at Denon generelt har mørk klangbalanse? Skyt meg om jeg tar feil, men er det ikke motsatt? Mange som mener at Dali og Denon feks. Blir lyst og skrikete? Eller har jeg kortene blanda nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styrkene til innspilte Klipscher er ekstrem dynamikk, et punch uten like og et volum som får deg til å smile. Til film, fest og showoff er det ikke mye som slår de. De er også veldig lettdrevne og med litt strøm har de stålkontroll helt opp, du kaster inn håndkleet før de kneler for å si det sånn. Vil også si bassen er litt tørr, meget kontant og hardtslåenden, men på samme tid kan de også gå dypt.

Svakhetene blir vel hornet som kan være en smule i skarpeste laget for noen, her trengs det jobbing med riktig matcing for å roe denne. Ellers går det litt på det musikalske og detaljer de misse litt på.

Vil anbefale deg at du finner kandidater du kan lytte til da du ikke virker keen på å kjøpe uhørt. Sett opp en liste og sil så ut etterhvert.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja absolutt. Klipsch høres egentlig veldig spennende ut, så det blir morro å høre de.

Nei, uhørt er jeg egentlig ikke noe fan av da det er snakk om litt penger. Litt surt å kjøpe høyttalere til 10k uhørt som det i ettertid viser seg at jeg blir blodskuffa over.

Så langt har jeg hørt på følgende:
    - Dali Ikon 6
    - Dali Lektor 8
    - Dali Consept 8
    - Dali Consept 10
    - B&W DM683

Deretter har jeg planer om å høre på følgende i løpet av uken:

- Klipsch RF82
    - JBL ES100
    - System Audio SA 1750

Så etter de neste tre er utprøvd er jeg spent på hvilken mening jeg sitter igjen med. Kan også nevne at jeg liker lyden i Patos Lyric serien godt, men her er det da igjen prisen som styrer.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch er fett, men jeg er faktisk x-eier av B&W DM683.

sinsykt fete høyttalere, utrolig gode allround. all slags film, all slags musikk.
    men de briljerte på rock\metal hvilket er det jeg hører mest på, husk at du trenger en HARD forsterker for å drive dem.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon er litt på den lyse siden ja! De er en god match med B&W, men når du er på 683 så må du på en relativt dyr modell om du skal drive de godt nok, Klipsch trøkker godt, men hornet blir ofte for skarpt, det låter bedre på de dyrere modellene. ( RF-63/83 )
    System audio er nok en god kandidat, snerten mellombass, men den flytter ikke så mye luft og vil nok ikke gi deg spesielt mye skyv eller dyp bass.

Selv har jeg aldri blitt spesielt overbevist av JBL, men ta deg en lytterunde så kan du avgjøre selv..

Når det gjelder Dali så kan det være at du liker den nye Ikon MK2 serien som akkurat har kommet, skal være litt varmere i klangen og ha mere trøkk. Men likevel så vil det ikke være noe som ligner på Concept 10.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DCM_Brian
    Fins det forhandlere i Trondheim som fører disse? Jeg vil helst ha mulighet til å høre på alternativene før jeg bestemmer meg for noe. Setter pris på tipsene, men jeg vil bare vurdere de som jeg kan høre på selv, og ikke handle uhørt.
    Nix - ingen norsk forhandler, dersom det hadde vært det så ville ikke denne havnet i under 10k kategorien...

Så da blir det enten å ta en tur til England eller finne noen i ditt område som har de.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hørt litt av hvert om JBL, både positivt og negativt, så derfor tror jeg at jeg skal koste på meg en liten halvtime å lytte på de når jeg er igang. Ikke alle har lik smak, så det gjenstår å se.

Jeg vil tro MK2 serien ikke blir helt min type heller. Etter lytterunden på HFK så synes jeg at det bør være såpass trøkk som consept 10 ish. Føler Ikon serien blir det samme som mine forrige høyttalere (Snell Acoustics). For all del, de spilte utrolig bra og detaljrikt, men de manglet trøkket som jeg er ute etter. Blir ikke det samme å fyre opp AC/DC, iron maiden, pantera osv når det ikke trøkker nok. Men samtidig vil jeg ha så god lydkvalitet som mulig kombinert.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •