Nye høyttalere til maks 10k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Nix - ingen norsk forhandler, dersom det hadde vært det så ville ikke denne havnet i under 10k kategorien...

Så da blir det enten å ta en tur til England eller finne noen i ditt område som har de.
    Savner en god beskrivelse på hvordan Monopulse låter Hva kan det sammenlignes med? Unektelig spennende saker..

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Savner en god beskrivelse på hvordan Monopulse låter Hva kan det sammenlignes med? Unektelig spennende saker..
    Kan prøve å komme med en beskrivelse i egen tråd, men ikke akkurat i kveld - nå er det ei seng som skriker

Noen stikkord rekker vi:

Dynamiske, fullrange, stort - åpent lydbilde, lettdrevne og trives godt med rør, transistor og klasse t forsterkere.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Kan prøve å komme med en beskrivelse i egen tråd, men ikke akkurat i kveld - nå er det ei seng som skriker

Noen stikkord rekker vi:

Dynamiske, fullrange, stort - åpent lydbilde, lettdrevne og trives godt med rør, transistor og klasse t forsterkere.
    Ok da lager du en tråd i det du letter øyelokket i morgen tidlig?

Fullrange til den prisen høres urealistisk ut, hva er kompromisset? :P
    Realisme er bra, er den fysisk tilstede også? Fortell om det i morgen du.

Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på en liten runde og hørt på noe mer. Fikk demonstrert System Audio SA 1750 og Klipsch RF62 da de ikke hadde RF82 på lager. JBL ES100 hadde de heller ikke på lager, så de ble ikke testet denne gangen.

SA 1750:
    Da jeg kom inn i butikken så ikke disse tannpirkerne noe imponerende ut størrelsesmessig, men etter litt lytting på jeg si at de leverer mye lyd med tanke på størrelsen. Bassen var veldig presis og fin, veldig klar og behagelig lyd. Mye bra med andre ord. Men skal jeg trekke inn noe negativt her, så synes jeg de manglet det siste lille råskape som trengs når jeg fyrer igang høyt og brutalt med litt powermetal.

Klipsch RF62:
    Disse imponerte meg stort, og for å si det slik hadde jeg skaffet meg store forhåpninger med tanke på alt jeg har lest på nett om de. Og de skuffet heller ikke, massevis med dynamikk og trøkk, akkurat det jeg var på utkikk etter. Hvis jeg skal trekke noe negativt inn i bildet, så må det bli at jeg synes den var akkurat for skarp i toppen. Men mulig det også kan ha noe med at det ble spilt rammstein så høyt at det rista i soffan Men helt klart en livlig høyttaler.

Har noen prøvd comboen RF62/82 og NAD C372 eller lignende? Under demoen ble en marantz spiller brukt sammen med en Anthem forsterker.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være verdt å sjekke ut Yamaha NSF700 på Elkjøp. Vet ikke hvor mye råskap de har i seg, men de spiller veldig pent, og tror de forsvarer prislappen med det. Ser også ganske digg ut om du liker pianolakk finish. 9000 paret på Elkjøp, MPX og Komplett.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kan jo ikke skade å høre iallefall. Men så langt kan det se ut til at Klipsch'ene ligger best an etter litt tenking og vurdering.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt du har fått lyttet til flere høyttalere.

Ang. Klipsch så kan den høyttaleren der lure deg litt. Den spiller utorlig høyt og med kontroll der hvor andre høyttalere vrenger seg. Det fører ofte til at du spiller mye høyere enn normalt, å da merker du hornet etterhvert. Dårlige innspillinger og populærmusikk med hissig diskant er heller ikke til hjelp.

Hornet er det flere måter å roe ned på, men om du kommer i mål helt etter din smak er jo en annen sak.

Nad og Klipsch har jeg hørt ikke skal være det beste.

Tror jeg ville valgt den høyttaleren som spiller best etter dine preferanser, for så å tune det beste utav denne høyttaleren med matching ellers i oppsettet.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, spørs om det må vurderes litt til da. Det beste hadde vel vært å ta med forsterkeren min ned på butikken og brukt den til å drive klipsch'ene med for å høre. Planen var å beholde forsterkeren og bytte høyttalere i første omgang. Hvis jeg må bytte forsterker i tillegg må jeg prøve å selge nad'en som jeg sikkert ikke får noe mer enn 3 lapper for, altså 13k totalt for forsterker og høyttalere. Tipper det blir litt for lite til overs for en forsterker som duger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etthvert oppsett krever litt jobbing for å få det til å skinne

Test med NADen du, funker det så funker det.

Annet alternativ er å downsize litt på HT for å frigi kapital, + evt salg av NAD.
    RF-52/62 spiller ikke spesielt dårligere enn 82. Såsant du går for Klipsch da. Da har du litt mer penger å legge i evt ny elektronikk. Mener elektronikk bør koste opptil, å kanskje mer en det høyttalrene koster i den prisklassen skal du få det beste utav høyttalerne.

Er det hoss Tonart du hørte på Klipschene ? Isåfall ville jeg sett om de hadde en Marantz PM7003/8003 å testet på et par Klipscher. Tror 7003 fikk 5 stjerner i What hifi, årets forsterker eller noe sånt i budsjett klassen. Tror muligens jeg skal gå over til en av disse da det sies å være en god match mot Klipsch. Sliter selv med litt for hard diskant.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja vurderer å bare teste for å ha gjort det. Kansje jeg klarer å leve med lyden inntil jeg skaffer en ny forsterker på et senere tidspunkt.

Men har du noen eksempler på forsterkere som vil funke bra på RF82? Både billig og middels prisklasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste med varm klang, noe som roer hornet.

Abrahamsen
    Electrocompaniet
    Marantz
    Vincent
    Parasound
    Copland
    Alt av rørforterkere

Å sikkert mange flere jeg ikke vet om

Google it !

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tenkt litt frem og tilbake og kommet frem til følgende konklusjon. Har sett på en del rørforsterkere fra ebay, og de er slett ikke ille priset, så da kan det evt bli aktuelt med rør. Har også lest litt om de, og tilbakemeldingene virker ganske positive.

Tenkte på noe i denne duren: YAQIN MC-100B KT88 Tube Vaccum Integrated Amplifier SV - eBay (item 270566701970 end time Apr-23-10 23:02:13 PDT)

Evt noe annet fra denne siden: Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Men når det kommer til rør er jeg helt totalt uviten. Hva er fordeler/ulemper med de forskjellige rørtypene? Vil KT88 rør fungere greit på RF82?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd noe stort siden sist jeg skrev i denne tråden.
    Dali har lansert Ikon mk2 serien.
    En Ikon serie med kvaliteter fra store Mentor serien. Mindre skrikende diskant, mere kontant bass.

Var selv å hørte dem på HifiKlubben i Ikon 6 her for noen dager siden.
    Virkerlig en killer-høytaler til prisen.
    Og mener at de skal lande på magiske 9.995 hvis jeg ikke tar feil.

En høytaler du seriøst bør ta med i vurderingen mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du fremdeles vurderer ES 100, så selger DustinHome disse for 6000 (altså 4000 billigere enn Soundgarden) : JBL ES 100 FLOORSTAND BLACK - Produktinformasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det har skjedd noe stort siden sist jeg skrev i denne tråden.
    Dali har lansert Ikon mk2 serien.
    En Ikon serie med kvaliteter fra store Mentor serien. Mindre skrikende diskant, mere kontant bass.

Var selv å hørte dem på HifiKlubben i Ikon 6 her for noen dager siden.
    Virkerlig en killer-høytaler til prisen.
    Og mener at de skal lande på magiske 9.995 hvis jeg ikke tar feil.

En høytaler du seriøst bør ta med i vurderingen mener jeg.
    Dette var interessant! Må vel bort å ta en lytt til helgen, hvis de da har kommet inn hos HFK i Trondheim...

Merkelig, dette har jeg da ikke hørt noenting om??

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sa

Sitat Opprinnelig postet av DCM_Brian
    Hei

Driver å ser litt rundt etter nye høyttalere og har satt 10k som maks. Det kommer til å bli brukt mest til musikk og det vil da gå i rock og metal.

Har blant annet sett på DAli Consept 10, Lektor 8 (litt over maksprisen), Ikon 6 og B&W DM683.

Alle disse nevnte høyttalerne har jeg vært og hørt på og har gjort meg opp følgende mening om. Ikon 6 var kjedelig og hadde aaaalt for lite trøkk. B&W hørtes for mørk og innestengt ut for min smak. Jeg likte lyden godt i lektor 8, men synes også her at den manglet det siste lille ekstra i trøkket. Consept 10 derimot likte jeg trøkket veldig godt i, men jeg synes diskanten i lektoren er hakket bedre.

Så det jeg egentlig lurte på er hvilke andre alternativer som fins i samme prisklasse som kan være verdt å høre på? Så langt vinner consept 10 i mine ører, da jeg fort irriterer meg over høyttalere som ikke trøkker nok når jeg skrur opp volumet på noe saftig rock. Men samtidig vil jeg ikke at lydkvaliteten skal være dass heller.

Hvordan vil jbl es100 låte i forhold til consept 10? Andre alternativer?

Høyttalerne skal forresten drives av min Nad C372, og jeg bruker som regel pc som signalkilde med dedikert lydkort og FLAC encoding. Ellers bruker jeg en Cambridge Azur 640C V.2.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/63233

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen brukte der svarer til nicket ditt, DCM Time Window, en klassiker!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke trådstarter fikset seg anlegg nå da ?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er interessen for stativhøyttalere?

Før var Dynaudio focus 110 det ypperste for meg hva pris/ytelse gjaldt, men etter jeg hørte Dynaudio 2/7 ble jeg overbevist på nytt.

maken til høyttaler skal du lete lenge etter! spiller med et engasjement som bare må oppleves. At en så "liten" høyttaler kan varte opp med slik lyd er meget bra.

Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

da har du fortsatt 4000 til overs som kan brukes på en sub kjøpt på bruktmarkedet. er mulig å få en god svs til 4000 eventuelt en ny Xtz 12.16.

Lykke til!

mvh
    stian

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hva ble det til her?
    Driver å vurderer Ikon 6 mk2 oppimot Rf 62 her men ikke fått hørt noen av de enda.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •