SVS en dårlig allrounder? Mest bulder og brak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 181
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS en dårlig allrounder? Mest bulder og brak?

Jeg sitter i hvert fall igjen med det inntrykket etter og ha fått utallige demoer av forskjellige modeller fra merket. Mange anbefaler SVS utelukket som det beste til kinobruk, men jeg tror mange med SVS'ere går glipp av gleden av et heftig trykk litt oppover i frekvens, det også til hjemmekinoen.

ca 90% av filmen inneholder jo sjeldent frekvenser under 25Hz.(her synser jeg litt, men like fullt synser jeg at jeg er inne på noe)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du også fått demo på SB? Det er vel den desidert minst omtalte SVSen på markedet og jeg er nysgjerrig på den.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en Sb12 og en Pb10 i mitt oppsett for en tid tilbake.
    Disse to spilte meget sømløst sammen og overlappet hverandre godt.

Spilte også bra sammen på musikk,da i kombinasjon med B&W 805.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har erfart trykker svs godt på høyere frekvenser å...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di forrige subbene mine var pc12 pluss. Synes egentlig det var godt med trøkk oppover i frekvensene i di! Selvfølgelig ikke det samme som Jl som jeg har nå, men det skulle egentlig bare mangle. Synes di virket godt på musikk også. Best på film, men godt på musikk også.:-D Men di trengs å tunes.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så maaange ganger før.... litt kalibrering gjør underværker med lyden.
    Og det gjelder da alle andre suber også

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nytter ikke å klage på svs her inne. Da får man beskjed om at det ikke er kalibrert skikkelig, noe som helt sikkert kan stemme i mange tilfeller, men svs har sin styrke nede i kjelleren, det er det vel ingen tvil om. Forøvrig så er jeg av samme oppfatning som deg Audiomur. Jeg er ikke videre imponert over svs.

Jeg har kun prøvd pb10 , men da den skuffer, gidder ikke jeg satse på noe større da jeg regner med at de andre er ganske like i spillestilen bare at de spiller enda dypere og enda høyere. Andre her på forumet har fått bakoversveis og blitt kjempe imponert over pb10, men der er ikke jeg enig gitt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg har kun prøvd pb10 , men da den skuffer, gidder ikke jeg satse på noe større da jeg regner med at de andre er ganske like i spillestilen bare at de spiller enda dypere og enda høyere. Andre her på forumet har fått bakoversveis og blitt kjempe imponert over pb10, men der er ikke jeg enig gitt.
    Det er greit at du ikke ble imponert over PB10, det har du din fulle rett til. Det er åpenbart subwoofere som kan fungere bedre til musikk enn akkurat denne. Men det er litt finurlig å si at du ikke er imponert over SVS basert på å ha hørt én modell (uvisst under hvilke omstendigheter, så skal ikke si at den ikke var kalibrert korrekt osv osv).

Du drar jo alle modellene deres under samme kam, og da kan jeg opplyse deg om at Ultra-modellene spiller utrolig mye bedre til musikk enn PB10 Det er da tubene jeg selv har mest erfaring med i eget lytterom. Og ja, det forutsetter selvfølgelig at man klarer å kalibrere inn subben.

Dette er på ingen måte noen forsvarstale for SVS fra min side, noe jeg aldri gidder å begi meg inn på. Alle har sin fulle rett til å mene hva de vil, men bør da vite hva de snakker om først (les: faktisk ha hørt subbene man snakker om). Selv kjører jeg med 2 x PC12NSD i kinoen. Disse duger bra til film, men jeg benytter de ikke til musikk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub skal uansett brukes til dypbass. De høyere frekvensene dere prater om skal frontene ta seg av.

Hvis en Audi A2 skuffer er det da ingen vits i å prøve en RS6?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kan vel heller egentlig si at PB-10 er en "dårlig" subb da dette er mer eller mindre det beste du får for prisen.. Det finnes sikkert subber som har litt mer trykk i toppen, men hvorfor ikke gå for noen høyttalere som produserer det kicket om du bare skal høre musikk? Da trenger du jo ikke subb...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er greit at du ikke ble imponert over PB10, det har du din fulle rett til. Det er åpenbart subwoofere som kan fungere bedre til musikk enn akkurat denne. Men det er litt finurlig å si at du ikke er imponert over SVS basert på å ha hørt én modell (uvisst under hvilke omstendigheter, så skal ikke si at den ikke var kalibrert korrekt osv osv).

Du drar jo alle modellene deres under samme kam, og da kan jeg opplyse deg om at Ultra-modellene spiller utrolig mye bedre til musikk enn PB10 Det er da tubene jeg selv har mest erfaring med i eget lytterom. Og ja, det forutsetter selvfølgelig at man klarer å kalibrere inn subben.
    Det er nok desverre ganske vanlig å "dra alle under en kam" i en del tilfeller, men noen ganger lurer jeg litt på hvorfor akkurat en som er missfornøyd med et SVS produkt må forsøke en annen SVS subb.
    Slik demonstrasjonen av SVS har vert de siste årene på messer har det jo vert mye av det samme uansett hvilke modeller som har blitt brukt.
    Jeg skal være den første til å innrømme at jeg syns det var hinsides rått når jeg hørte noen svære svs i et lite hotellrom i Horten første gang, men det fokuseres hele tiden på det samme.

Er det da så rart om man kan risikere å sette SVS litt i "bås"?

Noen sier her at "en sub skal uansett brukes til dypbass" og at det da ikke er noe poeng med å dele høyt. Vel det var min tanke rundt det også, og det endret seg ikke før jeg fikk det motsatte bevist for meg ved å høre store gulvstående høytalere delt ved både 90 og 120hz.
    Riktignok da med to subber, men ettersom det bare blir mer vanlig her inne så hvorfor ikke. I en del toppmodeller fra mange merker er det jo meget vanlig med separat bassmodul eller "basstårn" så det har jo åpenbart noe forseg.

Nå er det jo fortsatt sån at samtlige av de som har kjøpt eD her inne er veldig fornøyd sålangt, men jeg tviler sterkt på om noen her hadde forsøkt overtale meg til å kjøpe en større eD subb dersom jeg hadde vert missfornøyd med de jeg har
    Det samme gjelder forsåvidt for de aller fleste merker, har man en dårlig erfaring med et merke så holder man seg unna det merke ved neste kjøp.
    Det gjelder naturligvis ikke dersom man er dedikert tilhenger av merke, men generelt fungerer det jo sån. De mest dedikerte supporterne står jo gjerne med "laget" sitt i tykt og tynt

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff.. her var det mange som ble trokka på foten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et inntrykk av at subber med elementet pekende nedover oppfattes som litt mindre musikalsk og litt mer buldrete enn vanlig. Siden de fleste av subbene til SVS har denne konfigurasjonen, kan jeg forstå hvorfor mange får slike "fordommer".

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg har et inntrykk av at subber med elementet pekende nedover oppfattes som litt mindre musikalsk og litt mer buldrete enn vanlig. Siden de fleste av subbene til SVS har denne konfigurasjonen, kan jeg forstå hvorfor mange får slike "fordommer".
    Men det er da pga av at når elementet står nedover slik så skal det være vanskeligere og oppfatte hvor bassen kommer fra.

Slik er det med tubene, de har portene på toppen og elementet i bunnen, dette gir da også en bedre spredning av bassen i romet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre spredning i rommet kan fort få en negativ innvirkning på hvor bra den fungerer på musikk. I stedet for å få lydbølgende direkte til "folket", så må den innom andre steder først. Morro på film, men etter min mening litt forstyrrende på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg sitter i hvert fall igjen med det inntrykket etter og ha fått utallige demoer av forskjellige modeller fra merket. Mange anbefaler SVS utelukket som det beste til kinobruk, men jeg tror mange med SVS'ere går glipp av gleden av et heftig trykk litt oppover i frekvens, det også til hjemmekinoen.

ca 90% av filmen inneholder jo sjeldent frekvenser under 25Hz.(her synser jeg litt, men like fullt synser jeg at jeg er inne på noe)
    Er hjertens enig med deg. Prioriterer du musikk litt mer enn maks spl ved 15 hz, og hører på andre ting enn absolute music og elektronisk støy (Kraftwerk f.eks) velg noe annet enn SVS. Tidenes mest hypa greier. Kjøp deg REL (de dyrere modellene), Velodyne eller andre kvalitets subwoofere. Når det gjelder allround bruk er det svært viktig at subben er stram og jevn i hele bassområdet, og særlig der den overlapper med frontene. Mange vil også fortelle deg at det er tull å dele høyt med sub. Ikke hør på dem. Dog er det viktig at subben spiller jevnt i frekvens i rommet. Det kan være litt utfordrende uten romkorreksjon i en eller annen form.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Jeg har hatt 2 stk PC13 Ultra og har nå en JL Audio Fathom F112, og det er overhodet ingen voldsom kvalitetsforskjell på disse. JL Audio har noe mindre "brum" grunnet sitt lukkede design, men dette blir man også kvitt på Ultraene ved å kjøre i lukket konfigurasjon. Men da mister man jo mye av det som gjør SVS til SVS nedover.

Med andre ord er min egen erfaring at SVS Ultraene riktig konfigurert gir omlag 95% av kvaliteten (men sikkert 120% av ytelsen) til en JL Audio Fathom sub, som jo regnes som noe av det beste innen sitt arbeidsområde og som gang på gang trekkes frem som en av de beste suber til musikkformål og punch uten å øke elementstørrelsen og kassevolum betraktelig.

Men JL Audioen låter definitivt bedre "out-of-the-box" og slengt tilfeldig på plass.

Og bare til info. Ultra-subene er ikke bare mer av det samme i forhold til f.eks PB10. De er både ytelsesemessig og kvalitetsmessig i en helt annen liga. Selv overgangen fra PB12 plus/2 til PC13 Ultra var ganske betydelig rent lydkvalitetsmessig. Jeg har forøvrig eid PB10, PB12 plus/2 og 2xPC13 Ultra.

PB10 er forøvrig en kanonsub til prisen, men om den ikke fungerte hos enkelte får nå være så og da finnes det mange andre suber å velge mellom.
    Dessverre er det slik at det nærmest ensidig fokuseres på "muskelsiden" av SVS-subbene når de demonstreres, mens finessen Ultra subbene også klarer å utvise ikke vises frem i det hele tatt.
    Ingen sub'er låter bra til musikk for musikkelskere med +10db ekstra i forhold til korrekt nivå, selv om buksene flagrer vilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man kjøre et fullverdig sub-oppsett, så må man ha minst 2 subber til 2 forskjellige formål. Dypbass (LFE) og brystkassebass (30-100Hz ca).

SVS er på alle måter en LFE sub, og kan skjeldent måles med en brystkassebass som ligger på samme nivå i kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interresant post, marsboer! Jeg vil tro at forventingene til et produkt har veldig mye å si for inntrykket.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En sub skal uansett brukes til dypbass. De høyere frekvensene dere prater om skal frontene ta seg av.

Hvis en Audi A2 skuffer er det da ingen vits i å prøve en RS6?
    +1

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •