SVS en dårlig allrounder? Mest bulder og brak? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 181
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Mye mulig. Jeg vet bare at lyden ihvertfall ble mye bedre hos meg etter at ASEQ1 kom i hus. Har fremdeles bass nok til å rive huset, men ting falt liksom mye mer på plass nå. Dette trenger selvsagt ikke å bety at det kun er fordi jeg nå har en rett kurve. Regner med ASEQ1 har gjort andre ting også som jeg ikke vet om.

Det jeg ville frem til var at folk som mener at SVS er trege og bare bulder å brak, ikke har hørt en skikkelig kalibrert en, eller en i samspill med ASEQ1.
    og det er der det er like viktig å poengtere at de fleste komponenter i en kino trenger riktig kalibrering, finjustering og optimalisering, det er LITE som går under kategorien plug and play, så ser man på en svs som en pest og plage fordi den ikke vil gjøre noen god jobb ukalibrert, så kommer man ikke langt med noen som helst annen sub heller

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å bli lei av folk som klager over SVS.

Sammenlign en frekvenskurver målt av sub'en din i free-air
    (uten rom-påvirkning) mot målinger av samme sub'en i et rom.

Så kan man begynne å lure på hvorfor det er forskjell i lyden og
    hva som påvirker den.

Man trenger ikke å lure engang... hehe.

Hilsen fornøyd SVS eier.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

hva som påvirker den.

Hilsen fornøyd SVS eier.
    Og mange andre begynner å bli litt lei av at det ikke går an å komme med ett kritisk ord om SVS uten at fanskaren umiddelbart stiller seg på barrikadene. Det finnes faktisk andre merker som gjør en god jobb, det finnes sågar folk (ja tro det eller ei, dere) som har droppet de dyreste modellene til SVS til fordel for andre merker, nettopp pga. lydkvaliteten. Men disse stakkars menneskene blir jo straks idiotforklart av SVS-skaren...

Men selvsagt er det også et spørsmål om kalibrering, det er det alltid.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt interessant å se de som forventer hørbar "PA" "brystkasse" bass som kanskje ligger så høyt i frekvens som 200-250hz fra SVS subwoofere.

Da er det vel egentlig ikke så rart at mange SVS kjøperene blir skuffet, hvis de ikke er klar over hvilket frekvens området man oppnår dette.

Dette bass området 80Hz -250Hz++ bør hovedsakelig overlates til front høytalerene, og dimmensjonering av disse og effekt forsterkerene som skal drive de.

En sub-woofer er pr. deffinisjon en "underlyds-bass", som skal behandle bass frekvensene under det hørbare området rund 20Hz og ned. (ikke så mange subwoofere som egentlig gjør dette), og det å kunne dele så høyt som 80Hz er vel mer en bonus SVS gir. under 20hz området er mer for å tilfører energi og luftbevegelser som ikke høres, men som kjennes som fysisk energi og bevegelse i lytterommet.

Det med utfasing mellom høytalere, valg av delefrekvens og fase, stående bølger og rommets bass egenskaper (hvor bevegelig veggene er) osv, er alle faktorer som betyr at det ikke er "only only" å velge riktig subwoofer. Det jeg synes SVS gjør bra er å tilby et subwoofer system med god pris/hedroom egenskaper, slik at det burde gå ann å tweake ut en god bass respons, hvis man jobber litt for det.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

hva som påvirker den.

Hilsen fornøyd SVS eier.
    jeg er kansje en av de du snakker om her??
    virker kansje slik, men jeg mener for all del ikke at svs er dårlige subber, langt der i fra, MEN jeg mener dette forumet er alt for over representert når det gjelder svs, jeg mener mange kunne lett ha blitt fornøyd om de kjøpte andre typer sub enn svs.
    det jeg er dritt lei av er at i omtrent hver eneste tråd så blir svs trukket frem som om det er det eneste og beste subben uansett hva, og for personer som ikke har hørt alt for mye, blir anbefalt svs sub, kjøper det og blir fornøyd, er jo det fint. jeg mener bare at om de hadde hørt på 2-3 andre subber eller mer, hadde de godt mulig blitt mye mer fornøyd med noe annet. og er det noen som sier forsiktig at de ikke er fornøyd med svs, så får de bare beskjed om at da er det fordi subben ikke er riktig kalibrert.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    virker kansje slik, men jeg mener for all del ikke at svs er dårlige subber, langt der i fra, MEN jeg mener dette forumet er alt for over representert når det gjelder svs, jeg mener mange kunne lett ha blitt fornøyd om de kjøpte andre typer sub enn svs.
    det jeg er dritt lei av er at i omtrent hver eneste tråd så blir svs trukket frem som om det er det eneste og beste subben uansett hva, og for personer som ikke har hørt alt for mye, blir anbefalt svs sub, kjøper det og blir fornøyd, er jo det fint. jeg mener bare at om de hadde hørt på 2-3 andre subber eller mer, hadde de godt mulig blitt mye mer fornøyd med noe annet. og er det noen som sier forsiktig at de ikke er fornøyd med svs, så får de bare beskjed om at da er det fordi subben ikke er riktig kalibrert.
    Skjønner hvor du vil hen, å er forsåvidt ganske enig. Selv om SVS lager bra SUB'er, så går det faktisk an å anbefale andre ting også. Hvis en stakker som bor i blokk spør om råd til en liten grei musikk SUB, så er kanskje ikke en PB-13 Ultra det beste rådet å gi han

Er nok som du sier, at veldig mange har SVS selv her inne, og man har lett for å anbefale SUB'er man selv er fornøyd med. Derfor nevnes SVS i annehver tråd her inne......
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige er jo at alle er fornøyd selv. De som ønsker musikalsk pusebass kan glede seg over denne, og de som ønsker massiv buldrebass kan ha det morsomt med denne.

Alle vet jo at sin egen sub er best og ingen kommer til å godta andres erfaringer som mer relevante enn sine egne. I tillegg brukes det store ord om mikroskopiske forskjeller som gjerne kun er forskjeller i valgt frekvenskurve og ikke kvalitetsforskjeller. Et essensielt skille mange ikke evner å forstå.

Med andre ord tror jeg det hele kan oppsummeres med:
    - alt er best inntil man har hørt noe bedre..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det noen som sier forsiktig at de ikke er fornøyd med SVS, så får de bare beskjed om at da er det fordi subben ikke er riktig kalibrert.
    Man må få lov til å ikke være fornøyd med SVS, helt klart. Er ikke en SUB for alle. Men hvis man ikke er fornøyd med SVS fordi man mener de er trege eller bare lager dypbass, så er det kanskje ikke så rart folk sier de har gjort en dårlig kalibreringsjobb. Da er det bruker feil spør du meg, ikke SUBWoofer feil
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to stk. ED A7s - 650 på vei som jeg gleder meg veldig til å prøve.
    Det gjenstår jo å se hva som havner på bruktenbørsen. Om det blir ED eller min SVS PB12 Plus/2

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Det gjenstår jo å se hva som havner på bruktenbørsen. Om det blir ED eller min SVS PB12 Plus/2
    Det der bør jo være rått parti på alle måter. PB12 plus/2 blir nok litt "grov" i forhold til eD'ene gitt.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må få lov til å ikke være fornøyd med SVS, helt klart. Er ikke en SUB for alle. Men hvis man ikke er fornøyd med SVS fordi man mener de er trege eller bare lager dypbass, så er det kanskje ikke så rart folk sier de har gjort en dårlig kalibreringsjobb. Da er det bruker feil spør du meg, ikke SUBWoofer feil
    jeg sier ikke at svs bare lager dypbass, jeg sier svs er definitivt best på dypbass og det er det vell egentlig ikke mye tvil om, det jeg sier er at svs er mindre god på bass fra 20-30hz og oppover, og ihvertfall om musikk er hoved pri, er det fra rundt 25hz og oppover en bass er mest aktiv for å si det slik. og ser du mest i dette området, mener jeg du med stor sansynlighet kan finne andre subber som spiller bedre enn det svs gjør. kan feks nevne dali ikon suben for å ta en sub, denne lager jo omtrent ikke lyd under 20-25hz, men for sub til mest musikk, så er dette en fantastisk sub.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er delvis enig med deg her, men se at i flere tråder der svs blir anbefalt, så blir f.eks klipsch og noen ganger jbl også anbefalt av samme personer, xtz blir også veldig ofte anbefalt, og hvis jeg tar a totally wild guess så tror jeg det er litt jevnt med hvor mange som har xtz og hvor mange som har svs her på forumet.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sier ikke at svs bare lager dypbass, jeg sier svs er definitivt best på dypbass og det er det vell egentlig ikke mye tvil om, det jeg sier er at svs er mindre god på bass fra 20-30hz og oppover, og ihvertfall om musikk er hoved pri, er det fra rundt 25hz og oppover en bass er mest aktiv for å si det slik. og ser du mest i dette området, mener jeg du med stor sansynlighet kan finne andre subber som spiller bedre enn det svs gjør. kan feks nevne dali ikon suben for å ta en sub, denne lager jo omtrent ikke lyd under 20-25hz, men for sub til mest musikk, så er dette en fantastisk sub.
    Jeg mente ikke deg personlig. Jeg mente sånn generelt.

Dali'en kan du ha for meg. Var alt annet enn imponert når jeg fikk demo på noen slike på HiFiKlubben i Grimstad.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahahahahah shiieetttt!!! you crazy bast**d... :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hahahahahah shiieetttt!!! you crazy bast**d... :twisted:
    Hmm. Ja. Det ble kansje litt "over the top".
    Men grunnen til at postet i tråden her er faktisk jeg er enig i mange av innleggene.
    Jeg synst min svs er vanskelig å implimentere med resten av annlegget.
    Da har jeg kalibrert så godt jeg kan ved hjelp av radishack og rew.
    Den er bra til sitt bruk. Dyp bassen er enorm og pumper hardt og godt på lfe på actionfilmer som er nevnt her. Men jeg klarer ikke å bli fornøyd når jeg lytter til musikk. Men det er kansje mere fordi den slår nedover og ikke utover. Jeg har ikke grunnlag for å si dette. Men det er hvertfall det jeg inbiller meg.
    Men slik jeg ser det med mitt relativt vanskelige rom så kunne svs stått til å bare spille det aller dypeste som sub nr. 2 evt nr 3.

Men jeg håper at med ED sine lukkede kasser som også har elementer i høyden skal blir lettere å implimentere og gi meg både i pose og sekk. Altså fungere både på film og musikk.
    Kan jo evt. Komme med en samenligning når jeg får de om det er noen som er intresert i det.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes det er litt interessant å se de som forventer hørbar "PA" "brystkasse" bass som kanskje ligger så høyt i frekvens som 200-250hz fra SVS subwoofere.

Da er det vel egentlig ikke så rart at mange SVS kjøperene blir skuffet, hvis de ikke er klar over hvilket frekvens området man oppnår dette.

Dette bass området 80Hz -250Hz++ bør hovedsakelig overlates til front høytalerene, og dimmensjonering av disse og effekt forsterkerene som skal drive de.

En sub-woofer er pr. deffinisjon en "underlyds-bass", som skal behandle bass frekvensene under det hørbare området rund 20Hz og ned. (ikke så mange subwoofere som egentlig gjør dette), og det å kunne dele så høyt som 80Hz er vel mer en bonus SVS gir. under 20hz området er mer for å tilfører energi og luftbevegelser som ikke høres, men som kjennes som fysisk energi og bevegelse i lytterommet.

Det med utfasing mellom høytalere, valg av delefrekvens og fase, stående bølger og rommets bass egenskaper (hvor bevegelig veggene er) osv, er alle faktorer som betyr at det ikke er "only only" å velge riktig subwoofer. Det jeg synes SVS gjør bra er å tilby et subwoofer system med god pris/hedroom egenskaper, slik at det burde gå ann å tweake ut en god bass respons, hvis man jobber litt for det.
    Du treffer veldig bra med det innlegget syns jeg, svs fungerer jo veldig bra innenfor sitt arbeidsområde.
    Det skal de ha for, men veldig ofte ser jeg de med store svs-subwoofere har ganske så små fronter som ikke tilfører noe særlig med energi fra 80 - 200hz.
    Jeg syns det er litt rart at det ikke er flere som vil ha mer fraspark der, enn stort sett bare og fokusere på de subsoniske lydene man bare av og til får i en film.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du treffer veldig bra med det innlegget syns jeg, svs fungerer jo veldig bra innenfor sitt arbeidsområde.
    Det skal de ha for, men veldig ofte ser jeg de med store svs-subwoofere har ganske så små fronter som ikke tilfører noe særlig med energi fra 80 - 200hz.
    Jeg syns det er litt rart at det ikke er flere som vil ha mer fraspark der, enn stort sett bare og fokusere på de subsoniske lydene man bare av og til får i en film.
    hmmmm, det kan diskuteres, mange bruker f.eks rf-83 sammen med svs subber, og de gjør en GOD JOBB, de har hauevis med trøkk dersom de får riktig med effekt, enkelte bruker swans sine modeller som er forholdsvis store de også, og svs sine egne høyttalere svs mts serien som er laget for å fungere godt med de store modellene fra svs blir også brukt. Selv er jeg meget misfornøyd med mine egne fronter, og undergår derfor oppgradering.....men lommeboken vet du8)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synst min svs er vanskelig å implimentere med resten av annlegget. Da har jeg kalibrert så godt jeg kan ved hjelp av radishack og rew.
    Den er bra til sitt bruk. Dyp bassen er enorm og pumper hardt og godt på lfe på actionfilmer som er nevnt her. Men jeg klarer ikke å bli fornøyd når jeg lytter til musikk. .
    Har du testet den nye Ultra'en også? Denne kommer som regel en god del bedre ut i tester enn det f.eks Plus /2 enn gjør. Spesielt med tanke på musikk.

Uansett, skal bli morro å høre hvordan du liker ed'ene som er på vei over dammen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet den nye Ultra'en også? Denne kommer som regel en god del bedre ut i tester enn det f.eks Plus /2 enn gjør. Spesielt med tanke på musikk.

Uansett, skal bli morro å høre hvordan du liker ed'ene som er på vei over dammen.
    Plus/2 er ikke i samme kvalitetsklasse som Ultra. Jeg gikk rett fra den ene til den andre. Plus/2 er mer som en duvende cadillac og blir rett og slett noe udefinert og udetaljert på musikk i forhold til de beste, selv om jeg definitivt ikke vil kalle den dårlig.

Man har ikke hørt hva SVS kan levere før man har hatt Ultra er min ringe mening. De er på et eget kvalitetsnivå i SVS' lineup.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hehe,nå tviler jeg på at du har sub-problemer eller svak overlapp fra 80 og oppover,men synes selv at 946 er basslanke.Eller?
    Subben din er vel noe av det bedre man får tak i og gruser en hver SVS fra 20 til 80 hz:-) ?

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •