SVS en dårlig allrounder? Mest bulder og brak? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 181
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    la oss ta for oss det motsatte, bass på lavt eller moderat volum klarer veldig mange "gode og middels store" fronter å levere, rett på meg om jeg tar feil nå, men er det ikke slik at subwooferen skal ta over der frontene gir seg? ....og når er evt det? slik jeg forstår det er det når bassen bli relativ DYP, HØY OG BRUMMETE, er det ikke? det er derfor vi kjøper subwoofere ?????
    det jeg mener med dyp høy og brummete, er at mange bryr seg kun om bass under 25hz, noe som vell også går under dyp bass, og er kun fornøyd med subber som greier 110-120 db + og hvordan selve lydkvalitet spiller mindre rolle, og bryr seg mindre eller ingenting om hvordan subben spiller mellom 25 og 100hz.
    jo de fleste kjøper sub kun for å spille LFE sporet på film, men noen, meg inkludert, har stativhøytalere, som ikke går spesielt dypt, så derfor har jeg sub som tar over ved 80hz.
    slik jeg prioriter lyden fra sub, så skal en bass hører ut som en bass osv, og det er viktig for meg at jeg lett skal kunne skille feks, forskjellige instrumenter som også spiller i bassen, og at det er bra trykk i subben opp til 100hz. er mindre opptatt av at subben kan lage jordsjelv på frekvenser under 20hz.

til cavalerarules: siste komentar du siterer meg på, var meningen å sette noe på spissen, men ser nå det kansje kom litt feil ut, og at det gikk litt for fort i svingene. så trekker den kommentaren tilbake og kan heller si at om du skal ha en sub som skal brukes mye til annet en film, så er ikke svs det jeg vil anbefale mest..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din goldeneagle og jeg har en SVS stående borti hjørnet her.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    det jeg mener med dyp høy og brummete, er at mange bryr seg kun om bass under 25hz, noe som vell også går under dyp bass, og er kun fornøyd med subber som greier 110-120 db + og hvordan selve lydkvalitet spiller mindre rolle, og bryr seg mindre eller ingenting om hvordan subben spiller mellom 25 og 100hz.
    jo de fleste kjøper sub kun for å spille LFE sporet på film, men noen, meg inkludert, har stativhøytalere, som ikke går spesielt dypt, så derfor har jeg sub som tar over ved 80hz.
    slik jeg prioriter lyden fra sub, så skal en bass hører ut som en bass osv, og det er viktig for meg at jeg lett skal kunne skille feks, forskjellige instrumenter som også spiller i bassen, og at det er bra trykk i subben opp til 100hz. er mindre opptatt av at subben kan lage jordsjelv på frekvenser under 20hz.
    men hva med de som sitter med store og kraftige fronter da? som lett uten anstrengelse kan spille under 40 hz? hva nytte har de med en sub som spiller mellom 30-100 hz? nå er det en stund siden jeg hørte velodyne dd-12, drar bort på soundgarden og får dem til å kjøre 2 dd 18 på transformers 2 og se hva de kan gjøre oppimot ultraen min

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva med de som sitter med store og kraftige fronter da? som lett uten anstrengelse kan spille under 40 hz? hva nytte har de med en sub som spiller mellom 30-100 hz?
    så langt jeg vet så går LFE sporet på film over 40hz, så med sub får de med seg hele LFE sporet, og kan kjøre det ekstra høyt, og få mer trøkk i bassen når det er mye som skjer i LFE kanalen, bortsett fra det har de ikke mye nytte av subb som spiller 30-100hz, annet en at de kan dele høyere, for å gjøre det lettere for forsterkeren som driver frontene, og heller belaste forsterkeren til subben mer..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva med de som sitter med store og kraftige fronter da? som lett uten anstrengelse kan spille under 40 hz? hva nytte har de med en sub som spiller mellom 30-100 hz? nå er det en stund siden jeg hørte velodyne dd-12, drar bort på soundgarden og får dem til å kjøre 2 dd 18 på transformers 2 og se hva de kan gjøre oppimot ultraen min
    med denne setningen så antyder du langt på vei at folk sitter å ser transformers om og om igjen, bare for å la naboen høre at de har subber som spiller høyt, eller andre action filmer for den saks skyld. hvis du går på cdon.com eller lignende sider som selger filmer, så ser du det at kategori action bare er 1 av kansje 12 forskjellige genre innen film. nå er jeg fullt klar over at folk kjøper mest svære subber pga action filmer og ikke de romantiske komediene, men allikavell så er det i typiske action filmene du finner mye info under 25hz, men det er masse filmer, med mye rå film musikk, og hvor lyd under 25hz er omtrent totalt fraværende, og du kan ikke nekte for at det er der svs har spesialisert seg aller mest, og selv på mange actionfilmer så er det også mye bra musikk, hvor det er mye 25hz+ opp til frekvensene som treffer deg mest i brystet, og det er der jeg mener det finnes andre subber enn svs som kan gjøre jobben bedre.
    jeg er fullstendig klar over at om du skal se de råeste scenene i transformers, så er det omtrent ingenting som kan slå ultraen din i å lage jordsjelv å få huset til å begynne å riste på seg med kjellerdype frekvenser, men igjen poenget mitt er at ihvertfall for min del, og iforhold til vg og andre utleie lister, så er det kansje rundt 20% av filmene maks som er actionfilmer, og igjen på mange av dem er det ikke så ofte at du har den dypeste bassen, men stort sett så er det mye mer film musikk og slikt og bassen fra 25hz, til 80,90hz er mye mere vanlig. så greit, selv om du har sub som kun skal brukes til å se film med, ser du 100% actionfilmer med mye lyd, eller blir det noen komedier, drama, familefilmer osv? så igen, finne subber som er bedre i området 25hz til 100hz, enn det svs er, og dermed er bedre allrounder enn svs, er ikke så vanskelig...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med denne setningen så antyder du langt på vei at folk sitter å ser transformers om og om igjen, bare for å la naboen høre at de har subber som spiller høyt, eller andre action filmer for den saks skyld. hvis du går på cdon.com eller lignende sider som selger filmer, så ser du det at kategori action bare er 1 av kansje 12 forskjellige genre innen film. nå er jeg fullt klar over at folk kjøper mest svære subber pga action filmer og ikke de romantiske komediene, men allikavell så er det i typiske action filmene du finner mye info under 25hz, men det er masse filmer, med mye rå film musikk, og hvor lyd under 25hz er omtrent totalt fraværende, og du kan ikke nekte for at det er der svs har spesialisert seg aller mest, og selv på mange actionfilmer så er det også mye bra musikk, hvor det er mye 25hz+ opp til frekvensene som treffer deg mest i brystet, og det er der jeg mener det finnes andre subber enn svs som kan gjøre jobben bedre.
    jeg er fullstendig klar over at om du skal se de råeste scenene i transformers, så er det omtrent ingenting som kan slå ultraen din i å lage jordsjelv å få huset til å begynne å riste på seg med kjellerdype frekvenser, men igjen poenget mitt er at ihvertfall for min del, og iforhold til vg og andre utleie lister, så er det kansje rundt 20% av filmene maks som er actionfilmer, og igjen på mange av dem er det ikke så ofte at du har den dypeste bassen, men stort sett så er det mye mer film musikk og slikt og bassen fra 25hz, til 80,90hz er mye mere vanlig. så greit, selv om du har sub som kun skal brukes til å se film med, ser du 100% actionfilmer med mye lyd, eller blir det noen komedier, drama, familefilmer osv? så igen, finne subber som er bedre i området 25hz til 100hz, enn det svs er, og dermed er bedre allrounder enn svs, er ikke så vanskelig...

joda, men igjen, jeg ser bare på action filmer, jeg ser også komedie filmer men som du sier så er det SJELDENT mye informasjon i LFE sporet der, f.eks The Hangover kan nesten sees i stereo.

Når du sier VG, og utleiefirmaer osv...du glemmer vel ikke det som er størst? nemllig kino? alle filmene som blir HIT på kino, hvor mange av dem er ikke hardcore action filmer? jo de fleste er det, for å nevne noen av storfilmene i år som lenge, og allerede blir markedsført over alt = Clash of the Titans, Iron Man 2, Prince of Persia, TOY STORY 3 (bare for å nevne noen, er sikkert mange fler også) blir ihvertfall storfilmer, og på slike filmer pleier kinoene å dra på litt ekstra på lyden da lydsporene inneholder basse dypbass! har du f.eks sett toy story 2? introen der? test den gjerne med dd12en din og si hvordan du opplevde det.

Poenget er at selvom action filmene bare er 20% så blir mange actionfilmer storfilmer og hiter på både norske og internasjonale kinoer. OG i min "kino" så ser man for det meste på rå hardcore action filmer som JA skal få naboen til å sende klager til styret, få kompisene på besøk til å bare le av sjokk og etterhvert få mora mi til å kaste meg ut, det er det som er moro, og det er slik JEG definerer en subwoofer på film.

jeg synes det blir litt svakt å kjøpe sub bare for å høre på den "rå musikken i filmer" som ikke har noe informasjon i lydsporet under 25hz, mange fronter klarer å levere veldig god bass på vanlig filmusikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo rom,plassering,utstyr osv også viktig.Hadde en Sunfire True Subwoofer.Den var så liten at den kjørte vi rundt med og testet i forskjellige rom og oppsett.I f.eks det ene rommet rev den ned "alt" på veggene,men lite bass i rommet.I en stue trykket den så ..... at det var nesten som et vakum i rommet.Den var helt forskjellig i alle de romma jeg testa den i.Har hatt haugevis av subber og svære fronter med aktive subber.Ingen har vært så god på musikk som Focal SW 900.Nedoverslående 13".Denne oppførte seg også rimelig likt i de romma jeg testa den i.Og den er heller ingen pingle på film,men er langt unna min nåværende sub til film,også hatt PB 12.Testet en Velodyne SPL 1000 R mot PB 12 og Focalen,og PB 12 var langt dårligere enn de andre på musikk,men den gir deg hakeslepp på en del musikk som de andre ikke gjør.Blir vel skutt på forumet nå,men.
    Nå synes jeg min sub er vanvittig stygg og hadde det vært til musikk som var hovedformålet hadde jeg valgt noe annet.Men pris/ytelse er jo helt syk på PC 12 NSD.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier VG, og utleiefirmaer osv...du glemmer vel ikke det som er størst? nemllig kino? alle filmene som blir HIT på kino, hvor mange av dem er ikke hardcore action filmer? jo de fleste er det, for å nevne noen av storfilmene i år som lenge, og allerede blir markedsført over alt = Clash of the Titans, Iron Man 2, Prince of Persia, TOY STORY 3 (bare for å nevne noen, er sikkert mange fler også) blir ihvertfall storfilmer, og på slike filmer pleier kinoene å dra på litt ekstra på lyden da lydsporene inneholder basse dypbass! har du f.eks sett toy story 2? introen der? test den gjerne med dd12en din og si hvordan du opplevde det.
    Jeg tror du har tapt litt på denne.. Du bryr deg jo bare om dypbass gutt.. Og jeg vedder på at subben din er stillt inn dobbelt så høyt som frontene og alt annet i oppsettet ditt.. Så når bassen faktisk slår inn, så hører du ikke mye annet..

Forøvrig er det IKKE mye dypbass i Clash of the Titans, og ellers en ganske dårlig film.. Så den senest igår på Sandnes Kino (som har VELDIG bra lyd)..

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange kjører SUB'ene veldig høyt i forhold til resten, og også med en veldig stigende kurve nedover. Etter jeg fikk ASEQ1 i hus å kjører en flat kurve i stedet for, har lyden blitt mye bedre synes jeg. Er mye mer nyanser nå enn det var før, når det lett hadde for å bli at det dypeste totalt overdøvet alt annet. Kjører for øvrig Ultra'ene mine på volumet autooppsettet valgte å ha de. Har ikke økt volumet noe mer på de i ettertid, noe jeg ser mange gjør.

Sier seg selv at kjører men en "hvikensomhelst" SUB 10db for høyt i forhold til resten av høytalerene så vil det ikke lengre høres pent ut på musikk. Dette gjelder da ikke bare SVS sine SUB'er........
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Ser mange kjører SUB'ene veldig høyt i forhold til resten, og også med en veldig stigende kurve nedover. Etter jeg fikk ASEQ1 i hus å kjører en flat kurve i stedet for, har lyden blitt mye bedre synes jeg. Er mye mer nyanser nå enn det var før, når det lett hadde for å bli at det dypeste totalt overdøvet alt annet. Kjører for øvrig Ultra'ene mine på volumet autooppsettet valgte å ha de. Har ikke økt volumet noe mer på de i ettertid, noe jeg ser mange gjør.

Sier seg selv at kjører men en "hvikensomhelst" SUB 10db for høyt i forhold til resten av høytalerene så vil det ikke lengre høres pent ut på musikk. Dette gjelder da ikke bare SVS sine SUB'er........
    Det er vanskelig for ørene å skille hva som er stående bølger (lang decay) og høyt volum. Dersom du blir kvitt stående bølger eller får redusert decay-tid, vil du fint kunne ha en kurve som stiger nedover i frekvens uten å miste nyanser/detaljer. Og du kan øke på med bass nesten som det passer deg, uten at det blir "stygt" på musikk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, er litt morsomt med disse diskusjonene gang på gang man kan jo likegreit stå å diskutere med en vegg å komme like langt, dere vet jo alle sammen her at dette med lyd er og forblir en evig diskusjon, alle er forsjellige, det blir jo som å si at jazz er dritt å techno er best, så kommer neste mann å mener pop, så har man det gående, men tenk å kjedelig det hadde hvert om alle mente det samme da. så kan jeg jo nevne at her blir det nok mest action å at det er morro med bass, men det er jo like viktig at resten henger med, det prates om at det ikke er bass i familiefilmer her å, toy story 2 blir nevnt, så har du cars, istid 1 2 og 3, eight below, ble helt overaska på disse filmene, sofaen rister og gipsen på veggene krøller seg

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er vanskelig for ørene å skille hva som er stående bølger (lang decay) og høyt volum. Dersom du blir kvitt stående bølger eller får redusert decay-tid, vil du fint kunne ha en kurve som stiger nedover i frekvens uten å miste nyanser/detaljer. Og du kan øke på med bass nesten som det passer deg, uten at det blir "stygt" på musikk.
    Mye mulig. Jeg vet bare at lyden ihvertfall ble mye bedre hos meg etter at ASEQ1 kom i hus. Har fremdeles bass nok til å rive huset, men ting falt liksom mye mer på plass nå. Dette trenger selvsagt ikke å bety at det kun er fordi jeg nå har en rett kurve. Regner med ASEQ1 har gjort andre ting også som jeg ikke vet om.

Det jeg ville frem til var at folk som mener at SVS er trege og bare bulder å brak, ikke har hørt en skikkelig kalibrert en, eller en i samspill med ASEQ1.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven du refererer til er endimensjonal, og hensyntar ikke decay. Så ja, ASEQ1 har sikkert ryddet noe opp i dette - og det vil kunne oppleves som renere lyd.

Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Det jeg ville frem til var at folk som mener at SVS er trege og bare bulder å brak, ikke har hørt en skikkelig kalibrert en, eller en i samspill med ASEQ1.
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Det nytter ikke å klage på svs her inne. Da får man beskjed om at det ikke er kalibrert skikkelig

Men jeg er enig med deg, Kane.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å få det bekreftet, påstår du her at svs er bedre enn velodyne DD serien til musikk?? og det med skikkelig kalibrert kan du bare droppe og nevne(gjelder også alle andre) da jeg tar det som en selvfølge at subben din er riktig kalibrert uansett hva merke du har...
    slik mitt ståsted er, blir det for dumt, men gi beskjed, så kan du få komme å høre på mitt oppsett, og ta med deg svsen, din så vi kan få gjort en sammenligning om du ønsker, holder til i kristiansand...
    Jeg påstår ikke. Jeg gjengir bare det jeg har lest i flere tester. Og jeg sa ikke den beste, men en av de beste.

Audiomur: Jeg tror rett og slett at du må finne ut dette selv. Som du ser så blir vi ikke enige. Jeg synes mine PC12-NSD spiller bra på musikk og film sammen med SVS AS-EQ1, men det er ikke sikkert at du eller noen andre gjør. Derfor må du bare lytte deg fram til hva du liker best.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Tro hva du vil, men uansett hvor god du synes den er så høres den nesten stressa og udefinert ut i forhold til Ultra. Jeg har hørt mye på begge to side om side i samme rom, og forskjellen er ikke liten. Men to stk PB10 oppå hverandre gir i hvertfall omtrent tilsvarende overskudd (har også testa det mot PC13 Ultra) men de mangler fremdeles en del på definisjonen og lydkvaliteten som Ultraen har.
    Er dette definisjon og lydkvalitet som f.eks XTZ 99 W12 DSP kan fikse?
    (ca samme prisklasse)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det kjempeenkelt å få enhver subwoofer til å låte forferdelig dårlig til både musikk og film. Det er mer krevende, men på ingen måte umulig, å få enhver subwoofer til å låte et sted mellom tilfredsstillende og "perfekt" til både film og musikk (litt forbehold om rommet må tas her).

Hvis dette er riktig - og det er det - er det meningsløst å påstå at en subwoofer i seg selv innehar kvaliteter som gjør den absolutt dårlig. Enda mer meningsløst blir det å karakterisere en produsents totale produktutvalg basert på én eller få observasjoner av én subwoofer som ikke er blitt gitt gode arbeidsforhold.

Som stolt eier av subwoofere fra tre forskjellige produsenter er dette ikke til forsvar for SVS, men til angrep på dem som uttaler seg på sviktende grunnlag.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Forøvrig er det kjempeenkelt å få enhver subwoofer til å låte forferdelig dårlig til både musikk og film. Det er mer krevende, men på ingen måte umulig, å få enhver subwoofer til å låte et sted mellom tilfredsstillende og "perfekt" til både film og musikk (litt forbehold om rommet må tas her).

Hvis dette er riktig - og det er det - er det meningsløst å påstå at en subwoofer i seg selv innehar kvaliteter som gjør den absolutt dårlig. Enda mer meningsløst blir det å karakterisere en produsents totale produktutvalg basert på én eller få observasjoner av én subwoofer som ikke er blitt gitt gode arbeidsforhold.

Som stolt eier av subwoofere fra tre forskjellige produsenter er dette ikke til forsvar for SVS, men til angrep på dem som uttaler seg på sviktende grunnlag.
    Hehe :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg skal si at jeg er noe som ligner på en ekspert på området så har jeg fått med meg at når det gjelder sub så må en vel tenke rom først. Jeg har smertelig fått erfare hvor mye dette har å si på resultatet. En skal egentlig altid ha dette friskt i minne når en diskuterer sub. En sub som tilsynelatende spiller fantastisk i et rom kan være helt på bærtur i et annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vi har store fronthøyttalere? Som nevnt av en annen i tråden så har jeg også gått fra "stor til liten" høyttaler med et bedre resultat, iallefall med tanke med på hva jeg personlig liker.

Jeg har to SVSer og en EQ-1, dette er en kombinasjon som gjorde susen hos meg. For å sette prikken over ièn så gikk jeg i ettertid til anskaffelse på "oppfordring" fra forumet et mikrofonstativ til ca 350kr, det gjorde at jeg fikk plassert kalibrerings-mikrofonen godt med god reproduserbarhet. Dette ga endringer med positivt fortegn, jeg fulgt da beskrivels som er lagt ved i vedlegg.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg tror du har tapt litt på denne.. Du bryr deg jo bare om dypbass gutt.. Og jeg vedder på at subben din er stillt inn dobbelt så høyt som frontene og alt annet i oppsettet ditt.. Så når bassen faktisk slår inn, så hører du ikke mye annet..

Forøvrig er det IKKE mye dypbass i Clash of the Titans, og ellers en ganske dårlig film.. Så den senest igår på Sandnes Kino (som har VELDIG bra lyd)..
    jeg ser som regel mest på film, og prioriterer en reel følelse, for meg er en svs sub det beste valget, og jeg synes ikke det er dårlig på det jeg har testet av musikk, måtte det være jazz - metal - techno - rap

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •