SVS en dårlig allrounder? Mest bulder og brak? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 181
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå får man jo en SB12-plus til 5k, så det er jo en soleklar vinner til prisen.

Så hadde man hatt 5-6k nå, så hadde jeg ikke vært i tvil iforhold til hva jeg hadde gjort i allefall.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg skriver jo at jeg ikke vet om dette er sant eller ikke i praksis og kun baserer meg på uttalelser på nettet. Når det gjelder Ultra vs JL Audio Fathom så har jeg hatt begge disse så forskjellene der kjenner jeg godt. Om du påstår at din Velodyne gruser min Fathom F112 så må jeg ta deg på ordet, men her hjemme er det overhodet ingen utpreget forskjell i lydkvalitet mellom PC13 Ultra og Fathom F112. Men husk også at min Ultra ikke var kalibrert for noe db-drag. Jeg benyttet meg blant annet flittig av filtreringsmulighetene på de laveste frekvensene, noe som var helt nødvendig for å få "kjapp", musikalsk bass i mitt rom. Samtidig holdt jeg også Ultraen min på et svært edruelig nivå i forhold til resten av høyttalerne, der andre gladelig forer på med både 6 og 10db ekstra. Med andre ord hadde jeg neppe satt opp min Ultra slik mange andre har gjort det.
    påstår absolutt ikke at min velodyne gruser din fathom F112, og tror ikke jeg har sagt noe som kan få deg til å forstå det heller, da jeg aldri har hørt den fathom suben, som sikkert er en fantastisk sub. men uansett så med den type bass jeg liker, så syntes jeg min velodyne sub er mye bedre til musikk, enn det svs er, og syntes samtidig at velodyne ikke er så fryktelig mye dårligere enn svs på film, og med det konkluderer med at velodyne er en bedre allrounder enn det svs er. føler vi har beveget oss litt for mye OT, og blitt litt for mye svs vs velodyne her, men det kommer vell at jeg selv har velodyne sub, og kjenner den best.
    det jeg vil frem til er at jeg er enig i trådstarter med at svs absolutt ikke er den beste allrounderen, og folk må akkurat som med vanlige høytalere, begynne å se seg litt mer rundt, finnes tross alt et utall av andre subb merker, og vil tro at det er mange andre merker som vil passe mye bedre enn svs i mange tilfeller... og med dette tror jeg at jeg avslutter denne diskusjonen...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    kjøp subwoofer avhengig av hva du selv liker, og hva du primært ønsker å bruke den til - og slutt denne klagingen bare fordi andre ikke deler ditt syn eller smak - det er mitt standpunkt! Dette blir nesten litt for dumt..
    sammenligne en subwoofer til 13-15000 opp mot en som koster det dobbelte (13ultra mot DD18 f.eks) er jo egentlig ganske håpløst, MEN det sier vel også LITT om hvor høy prisen på andre subwoofere begynne å bli før man "tørr" å sammenligne opp mot nettopp 13ultra..

Bare til ettertanke; selv har jeg skulle kjøpt DD18 ved 3 anledninger, og ved alle anledninger når jeg skulle hatt demo av den i butikk - har det vært et eller annet som har vært ødelagt, skadet etc... virker å være oftere enn gjennomsnittet plaget med feil spør du meg (dog kanskje tilfeldig, ikke vet jeg)

Selv har jeg både 13ultra, og RT-12d(som mange mener er en meget god subwoofer til musikk! den er kjapp, kontant, punchy.. likevel er det egentlig fint lite som skiller frekvenskurven denne lager, kontra 13ultraen jeg har.)

De er jo 2 forskjellige konstruksjoner - og man bør også vurdere de deretter, selv om dene ene er noe bedre til en ting - og omvendt, betyr ikke at den ene er dårligere, tvert imot! - smak og behag OG primært bruksområde bør telle inn!
    skal bare fort kommentere dette også, jeg har nevnt min velodyne DD12 fordi det er subben jeg eier, og grunnen til at disse er så dyre er pga eq osv, som gjør at denne subben er mye enklere å få integrert i resten av anlegget, men velodyne selger også gode subbber fra 5-15k, noe som det virker som du har totalt oversett... uten disse systemene med det resultatet at du må bruke like mye tid på å integrere disse som alle andre subber, men når disse er skikkelig kalibrert, så er dette også fantastiske subber, selvsagt ikke like gode som dd serien da, men det skulle også bare mangle..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    påstår absolutt ikke at min velodyne gruser din fathom F112, og tror ikke jeg har sagt noe som kan få deg til å forstå det heller, da jeg aldri har hørt den fathom suben, som sikkert er en fantastisk sub. men uansett så med den type bass jeg liker, så syntes jeg min velodyne sub er mye bedre til musikk, enn det svs er, og syntes samtidig at velodyne ikke er så fryktelig mye dårligere enn svs på film, og med det konkluderer med at velodyne er en bedre allrounder enn det svs er. føler vi har beveget oss litt for mye OT, og blitt litt for mye svs vs velodyne her, men det kommer vell at jeg selv har velodyne sub, og kjenner den best.
    det jeg vil frem til er at jeg er enig i trådstarter med at svs absolutt ikke er den beste allrounderen, og folk må akkurat som med vanlige høytalere, begynne å se seg litt mer rundt, finnes tross alt et utall av andre subb merker, og vil tro at det er mange andre merker som vil passe mye bedre enn svs i mange tilfeller... og med dette tror jeg at jeg avslutter denne diskusjonen...

og jeg som satt igjen med en følelse av DD serien, at jeg hadde forventa mer for den prisen! en meget god subwoofer ja, duverden, men til prisen... tja..

Selv synes jeg faktisk ikke at DD var altfor mye bedre til musikk enn SVS, og til film er det jo faktisk fristene å si at det er stor forskjell på SVS og DD, hvertfall hvis man bruker mellomlegget og omtrent kan kjøpe 2 ultraer.. men men.

det oppsettet jeg har er hvertfall regnet av mange for å være relativt høyt vurdert ang hurtighet,dynamikk og trykk, og min SVS har ingen problemer med å holde følge (nå sier jeg ikke at DD ikke følger, men de koster som sagt så mye mer at det egentlig ikke er sammnelignbart i mine øyne)
    Man sammenligner ikke opplevd kvalitet og design i en dyr BMW opp mot en kia (litt på spissen - men regner med folk skjønner hva jeg mener)

man bør vel vurdere kontruksjon (pustehull kasse eller holdepusten kasse, pris, og hva som trolig har vært hovedmålet med designet - hvor SVS ofte har en tendens til å prioritere dypbass - som i mange tilfeller betyr at noe må ofres for nettopp å få til dette?)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal bare fort kommentere dette også, jeg har nevnt min velodyne DD12 fordi det er subben jeg eier, og grunnen til at disse er så dyre er pga eq osv, som gjør at denne subben er mye enklere å få integrert i resten av anlegget, men velodyne selger også gode subbber fra 5-15k, noe som det virker som du har totalt oversett... uten disse systemene med det resultatet at du må bruke like mye tid på å integrere disse som alle andre subber, men når disse er skikkelig kalibrert, så er dette også fantastiske subber, selvsagt ikke like gode som dd serien da, men det skulle også bare mangle..

RT-12d har også EQ innebygd, kostet vel 17-19 000 ny før også mener jeg på.. likevel mener jeg at resultat på lyden bør stille LITT høyere enn hvordan man får resultatet. et pluss for mange at man får det enklere ja.

har ved flere anledninger hørt f.eks CHT serien til velodyne, uten å bli videre imponert, de verken virker å være designet på kompromiss lydmessig, ikke fokus på hurtighet og musikalitet, og ikke heller på dypbass - kanskje en slags midt i mellom ting?

jeg klarer godt å skjønne at ikke alle mener det samme som meg, og at god lyd er subjektivt - men mener likevel at 13ultra er mye nærmere DD18, enn hva CHT15 er 13ultra i ytelse.. (da uten å vurdere pris eller kalibrering)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Personlig er jeg mest imponert over PB-10'en, med tanke på hvor mye den levere i forhold til prisen.
    Er enig, men jeg har "bare" hørt PB-12 og PC12-nsd, som jeg har selv.
    Kompis av meg byttet ut pb-10 med pb-12, og han savner pb-10èn:neutral:

Vil virkelig en utra-13 spille finere? Trodde den bare spilte høyere jeg Hva om jeg går for 2 PC-12nsd contra ultra13? Dette spm er vel stilt en del ganger før...ops:

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg mest imponert over PB-10'en, med tanke på hvor mye den levere i forhold til prisen
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Vil virkelig en utra-13 spille finere? Trodde den bare spilte høyere jeg
    Ultra'en er mye bedre på alle punkter, enkelt å greit.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2 stk Ultra nå, men har testet mange SUB'er opp igjennom før jeg endte her. Personlig er jeg mest imponert over PB-10'en, med tanke på hvor mye den levere i forhold til prisen, for ikke å snakke om hvis man finner en på bruktmarkedet.

Har nå en kompis som sitter på 2 stk PB-10 i samkjør med B&W høytalere, og de funker helt knall på musikk hos han ihvertfall.
    Ja eg ser ingen grunn til at Ultra skal vere sååå mykje bedre til musikk liksom. Det er klart at den gir eit trykk og eit volum som pb-10 aldri kan ligne på, men når ein ikkje har det behovet på grunn av buforhold, så er det greit med alternativ som kan gå kjellardjupt! For det var forsåvidt pb-10 eg hadde sett meg ut som ein fin kandidat. For det er til film behovet er størst. Liekvel gidder eg ikkje legge ut utsenlappar på ein sub som ikkje kan fungere MEGET bra til musikk. Ser ikkje poeng i å "nedgradere" anlegget,.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra'en er mye bedre på alle punkter, enkelt å greit.
    Glemmer aldri hvor fornøyd jeg ble med pc-12nsd. Savner følelsen8)
    Man blir fort vant med lyd og bilde, men vil ikke tilbake, he he

EDIT; glemte og skrive at jeg skal spare og planlegge til en ultra!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Ja eg ser ingen grunn til at Ultra skal vere sååå mykje bedre til musikk liksom. Det er klart at den gir eit trykk og eit volum som pb-10 aldri kan ligne på, men når ein ikkje har det behovet på grunn av buforhold, så er det greit med alternativ som kan gå kjellardjupt! For det var forsåvidt pb-10 eg hadde sett meg ut som ein fin kandidat. For det er til film behovet er størst. Liekvel gidder eg ikkje legge ut utsenlappar på ein sub som ikkje kan fungere MEGET bra til musikk. Ser ikkje poeng i å "nedgradere" anlegget,.
    Som jeg sa, PB-10 funker bra til musikk den. Og til film er den helt kanon. Til prisen er den ett kupp i mine øyne ihvertfall.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til prisen er den ett kupp i mine øyne ihvertfall.

Bare at SB12-Plus er billigere for øyeblikket.
    Men sånn generelt så er den et kupp ja

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil da tro at det er en grunn til at pb10 er referansen for suber til under 6000 kr... ;-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir alltid nevnt at svs skal være god også til musikk, noe jeg forsåvidt ikke kan si meg helt uenig i
    men er fullstendig enig i trådstarter om at sub som skal brukes 50% film 50% andre ting, så er ikke svs og anbefale i det hele tatt.
    hmm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss heller ikke glemme at det er stor forskjell på musikk og musikk.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TMC
    hmm...! nå er det engang sånn at det ikke går ann og sprenge en DD18 fordi den bruker Velodyne's servo system! som ikke lar subben spille så høyt at den dør!
    det er fult mulig å sprenge dd 18

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Tro hva du vil, men uansett hvor god du synes den er så høres den nesten stressa og udefinert ut i forhold til Ultra. Jeg har hørt mye på begge to side om side i samme rom, og forskjellen er ikke liten. Men to stk PB10 oppå hverandre gir i hvertfall omtrent tilsvarende overskudd (har også testa det mot PC13 Ultra) men de mangler fremdeles en del på definisjonen og lydkvaliteten som Ultraen har.

Men sånn er det. Man tror ofte det ikke er så mye mer å hente før man hører det motsatte. Men PB10 er en helt utrolig bra sub til prisen. Og jeg har heller ikke hørt den "nye" PB10. Jeg tror nok PB10 er den som virkelig har gitt meg mest glede for pengene også. Da den tok tak i og filleristet sofaen i min 40kvm store stue fikk jeg helt bakoversveis. Da forsto jeg virkelig hvor råtten min gamle 15" CV CLSC-15S var.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner jo det at å komme til enighet på slikt som blir diskutert er nærmest umulig da folk har forskjellige preferanser på ting og har forskjellige formening om hva som er bra lyd, så blir litt som å diskutere om epler er bedre enn pærer. har intrykk at det er mange som syntes at høy bass og mye brumlig er det samme som bra bass, og jo høyere lyd den greier å lage, jo bedre er subben, og med det grunnlaget har jeg full forståelse for at denne gruppen syntes svs er bedre enn velodyne. har du selv testet alle disse subbene du nevner her skikkelig, eller uttaler du deg på grunnlag av hva du har lest i tester og hva andre folk skriver??
    la oss ta for oss det motsatte, bass på lavt eller moderat volum klarer veldig mange "gode og middels store" fronter å levere, rett på meg om jeg tar feil nå, men er det ikke slik at subwooferen skal ta over der frontene gir seg? ....og når er evt det? slik jeg forstår det er det når bassen bli relativ DYP, HØY OG BRUMMETE, er det ikke? det er derfor vi kjøper subwoofere ?????

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    her ble det fort mye snakke imot svs.
    hmm jeg som egentlig hadde tenkt å kjøpe meg svs pc12-nsd.
    blir nok denne uansett siden jeg kommer til å bruke suben mest til film.
    ca 60/70%film, men som det er nevnt tidligere er det mye musikk i film også.

self kunne jeg likt en sub som spiller bra til musikk også, men det er jo også sagt at svs spiller bra til musikk.

jeg synes denne diskusjonen er god å lese etter som jeg nå skal selv kjøpe meg sub om 2ukers tid.
    men når dere samenligner subber, greit å vite priser på de andre subben også?
    iallefall for meg og sikkert andre som er på utkikk etter sub.
    hahahha, priser? sikker på det? lol, ta en titt selv:

1. SVS PC /PB -13ultra = 14.000/15.000kr

2.JL Audio Fathom 112/113 = 25.000/30.000kr
    3. Velodyne DD 12/18 = 30.000/40.000kr

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Er enig, men jeg har "bare" hørt PB-12 og PC12-nsd, som jeg har selv.
    Kompis av meg byttet ut pb-10 med pb-12, og han savner pb-10èn:neutral:

Vil virkelig en utra-13 spille finere? Trodde den bare spilte høyere jeg Hva om jeg går for 2 PC-12nsd contra ultra13? Dette spm er vel stilt en del ganger før...ops:
    send gjerne en mail til l-sound og spør, nsd modellene er pingler foran ultra, ikke bare spiller den sinnsykt høyt, den spiller også sinnsykt dypt, den er opgitt til 10hz....i norge tror jeg det bare er eD som kan matche det på papiret? ultra serien er en helt annen klasse, og det blir vagt å sammenligne de mot nsd, jeg hadde pb-12 før, og nå pc-13 ultra..og ultraen er bedre på alle punkter ja

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    la oss ta for oss det motsatte, bass på lavt eller moderat volum klarer veldig mange "gode og middels store" fronter å levere, rett på meg om jeg tar feil nå, men er det ikke slik at subwooferen skal ta over der frontene gir seg? ....og når er evt det? slik jeg forstår det er det når bassen bli relativ DYP, HØY OG BRUMMETE, er det ikke? det er derfor vi kjøper subwoofere ?????
    Hvis frontene gir seg må man vel bytte fronter eller dele høyere? Sub er vel primært ikke for bassvolum, men for dybde og LFE etter min mening.

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •