surround kombo i forskjellige merker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

surround kombo i forskjellige merker..

Hei!

Jeg har et par Dali Helicon 400 i front. Skal kjøpe bakhøytalere og center nå.
    Problem: pris på Helicon i 5.1 blir for dyrt.

Hva kan jeg velge av andre merker for å få et bra oppsett? Lurer litt på om forskjellen i klangen vil være tydelig på film?

Farge: sort eller noe som passer med Helicon 400.. Bilde for å vise (er pianolakkfinish): Strøkene Dali Helicon 400 MKI. Perfekt tilstand, original embalasje!

noen tips.?

Pris: billig men bra som mulig. Kom gjerne med linker eller bilder

Håper på litt ide myldring her..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor sjans for at Phantom (uten) senter er bedre enn selv Helicons egen senter, med mindre du sitter veldig nærme en av fronthøyttalerene i forhold til den andre. (Altså langt frem og ute på siden) Bruk heller pengene på gode bakhøyttalere og bra subwoofer. Hvis helicons egne bakhøyttalere blir for dyre (og det skjønner jeg godt) kan du prøve med Dali Ikon vegg høyttaler. Det fungerte knallbra hos meg. I dag har jeg helicon forran og Dali suite r.07 bak. Dette er også helt kurrant, og jeg savner lite eller ingen ting. Min erfaring er at plassering av bakhøyttalerene i forhold til lytteposisjon(ene) er sinsykt viktig i for den totale lydopplevelsen. Kanskje viktigere enn hvilken høyttaler du velger, selvsagt innenfor visse grenser. Jeg betalte bare 1500,- for r.07 på finn, og da snakker vi MYE lyd for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Det er stor sjans for at Phantom (uten) senter er bedre enn selv Helicons egen senter, med mindre du sitter veldig nærme en av fronthøyttalerene i forhold til den andre. (Altså langt frem og ute på siden) Bruk heller pengene på gode bakhøyttalere og bra subwoofer. Hvis helicons egne bakhøyttalere blir for dyre (og det skjønner jeg godt) kan du prøve med Dali Ikon vegg høyttaler. Det fungerte knallbra hos meg. I dag har jeg helicon forran og Dali suite r.07 bak. Dette er også helt kurrant, og jeg savner lite eller ingen ting. Min erfaring er at plassering av bakhøyttalerene i forhold til lytteposisjon(ene) er sinsykt viktig i for den totale lydopplevelsen. Kanskje viktigere enn hvilken høyttaler du velger, selvsagt innenfor visse grenser. Jeg betalte bare 1500,- for r.07 på finn, og da snakker vi MYE lyd for pengene.
    Så kult det hørtes lovende ut dette her!! Kult å høre hva flere med Helicon har rundt.. hehe.. Skal sjekke de ut jeg r 0,7.. Men Phantom er jeg ikke så begeistret for, har liksom falt for lyden fra en center... har aldri kjørtt phantom selv, men har en venn som gjør det.. Mulig det faktisk er så bra at jeg ikke trenger center??

Hva er viktig å tenke på med tanke på plassering av bakhøytalerne?
    Har du noen bilder av oppsettet ditt som jeg kan kikke på? spent på hvordan dette ser ut sammen

Sub_ XTZ sin 10 tommer på hver side eller?

Takk for svar.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar til du har råd til matchende senter.

2xSVS PB10-NSD er det minste du må ha til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

så du mener det er avgjørende med lik center...? hvorfor er det så viktig / nødvendig? her er det vel mest stemmer... sålenge den er klar og luftig er det vel godt det eller?? arrester meg gjerne dersom jeg tar feil...

Helicon centeren koster tross alt 15000.- og det er litt drøyt for en center synes jeg da men.. hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at lik senter som fronter absolutt er å anbefale! Hadde tidligere for skjellige senter og fronter å satt å irriterte meg over forskjell i lyd karakter særlig i diskant/mellom tone. Hørte godt når lyden gikk sideveis i frontrekka for å si det sånn... . Senter høytaler var da fra serien under frontene som var av merke Energy Veritas som er i samme klasse som Helicom 400.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vodrup
    så du mener det er avgjørende med lik center...? hvorfor er det så viktig / nødvendig? her er det vel mest stemmer... sålenge den er klar og luftig er det vel godt det eller?? arrester meg gjerne dersom jeg tar feil...

Helicon centeren koster tross alt 15000.- og det er litt drøyt for en center synes jeg da men.. hehe
    hvis du kun tenker på stemmer så har du muligens rett, problemet kommer hvis du har mye lyd som panorer fra side til side. fryktelig kipt om noe har bestemt type lyd når den kommer fra den ene siden, og så forandres lydkarakteren når lyden flyttes til senter og deretter tilbake igjen på den andre siden...
    er svært esensielt at senter er helst samme merke og serie som frontene, og om det ikke er samme serie, så må klang og lydkarakter i senter være så lik som mulig front høytalerene. dette er mindre viktig for bakhøytalerene...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

hmm.. ja jeg ser argumentene.. det var dette jeg var litt redd for.. tror det blir å vente på brukten etter en center, men bakhøytalerne kommer nok ikke til å bli Helicon... hehe..

Takk for alle svar her sånn

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Phantom er jeg ikke så begeistret for, har liksom falt for lyden fra en center... har aldri kjørtt phantom selv, men har en venn som gjør det.. Mulig det faktisk er så bra at jeg ikke trenger center??
    Forsøk uten først, på ditt eget anlegg, og gjør deg opp en mening. Men ikke kjøp billig bare for å ha en senter. Jeg merker ikke at jeg ikke har og synes phantom er mye bedre enn den 5K-senteren jeg hadde en stund (som hørte til høyttalerne jeg hadde før disse).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil sjekke litt argumentasjon for og mot phantom senter er det diskutert under tråden "phantom senter" Husk at en senterhøyttaler ikke tilfører noe "mere" lyd enn det du får når du kjører phantom. Prøv å forestille deg hva du savner, eller som kunne vært bedre dersom du hadde en senter kontra å når du kjører uten. Den største ulempen med senter, som er ganske irriterende når du er vant til phantom, er at stemmene ikke lenger kommer fra TV/lerretet, men veldig tydelig fra høyttaleren under. Men det er selvfølgelig en smakssak. Jeg glemmer høyttalerne når jeg ser film med phantom mode, men feg blir stadig bevisst på senteren når jeg ser film med senterhøyttaler. For meg er det negativ, fordi det trekker fokuset bort fra filmen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kanaler i ekte surround forteller deg noe om hvor , også en center

Når bilde , lyd forhold ikke blir ultimat med tanke på center er årsakene oftest feil plasserng av høytalere , feil valg av høytalertype , feil dimmensjonering av skjerm , lerret i forhold til å ta hensyn til utnyttelse av surround og forholdet plassering , sitteplasser og størelse rom.

Centerlyd , frontlyd er som oftest ikke on off lyder
    Dialog er mest konsentrert i center men er ofte blandet med en viss % til en fronthøytaler for å gi lyd etter plassering på bilde

eksempel en lastebil som på skjermen vises kjøre fra høyre i bilde og over til venstre vil lastebillyden først være konsentrert til høyre front , etterhvert som lastebilen ruller over skjermen vil center overta noe av lyden lyden (front høyre blir da svakere) til lastebil er midt på skjermen da center vil hovedsakelig ha all lastebillyd til lastebilen kommer over på venstre side i bilde , centerlyden blir svakere , front venstre får mere og mere av lyden til lasteblilen er helt på venstre side og all lyd er konsentrert til venstre front

Slikt opplever man aldri med å 4.1 oppsett vil aldri kompansere et riktig 5.1 oppsett

Machende center som Gurba skriver er absolutt best for lik singnatur på frontlydene.
    (lik signatur blir jo viktig da alle fronthøytalere kan ha samme lyd til samme tid , fordelt lyd til samme tid)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Slikt opplever man aldri med å 4.1 oppsett vil aldri kompansere et riktig 5.1 oppsett
    Dette er en sterk påstand. Jeg tror mange vil være enige i at to fronthøyttalere er optimalt for å lage et best mulig lydbilde i front.

En senterhøyttaler vil i større eller mindre grad påvirke sømløsheten i de panoreringene du bruker som eksempel, negativt. Det er ikke bra at man hører at lyden går fra den ene høyttaleren til den neste osv. Dette skal foregå sømløst, og det er vanskeligere å få til med senter enn uten.

Fordelen og funksjonen til senter er at du vil alltid få et definert lydbilde, uansett hvor i rommet du sitter, og desto dårligere lytteposisjon desto viktigere er senteren for å kompensere.

Min erfaring er at jeg uten senter oppnår perfekt sømløshet og lettere "glemmer" lyden til fordel for å bli engasjoert i filmen. Hvis jeg i tillegg sitter i midten blir lydbildet sømløst + like definert som et hvilket som helst 5.1 oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Dette var bra forklaringer gutter8)

Tusen takk, ser den at det enten må være en lik center som front evnt phantom.. Tror jeg skal prøve med phantom først for å høre.. hehe..

Tusen takk for meninger og tips!! Genialt !

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at jeg uten senter oppnår perfekt sømløshet og lettere "glemmer" lyden til fordel for å bli engasjoert i filmen. Hvis jeg i tillegg sitter i midten blir lydbildet sømløst + like definert som et hvilket som helst 5.1 oppsettet.
    Til stereo kilder er phantom ok og center ofte med liten bredde mellom fronter unødig men aldri til ekte surround med mindre du sitter så langt unna høytalerene at du ikke greier å deffinere om det er 1 eller 3 stk som gir deg lyd eller om avstand mellom høytalere i frontrekke er alt for tett plassert

Får vel legge til at dropper du center så får du en downmix på mono lydsporet som da skal sendes til fronter istede.
    Man får da heller ikke effektene en centerkanal ville gitt men vanlig flat lyd.
    (kort sagt i dd 5.1 , dts , hd codec lyd får du en totalt ribbet og livløs centerlyd overført til fronter)
    du får en lavere centerlyd overført til fronter som da gjør at frontene oftest må skrues høyere for å høre dialog bedre å da blir lydforholdet fronter surroundhøytalere feil

Hva som skjer med ren LPCM (multichannel PCM rett fra disc) er jeg ikke sikker på men kanskje den kan blande center til fronter uten tap

ekstern decoding til multichannel analog uten center blir igjen det samme som decoding i reciver med downmix centerlyd overført til fronter

downmix gjelder også de som forsøker seg på 3.1 høytaleroppsett

En senterhøyttaler vil i større eller mindre grad påvirke sømløsheten i de panoreringene du bruker som eksempel, negativt. Det er ikke bra at man hører at lyden går fra den ene høyttaleren til den neste osv. Dette skal foregå sømløst, og det er vanskeligere å få til med senter enn uten.
    Negativt . ?..lyden er tatt opp slik , lagt til film for bredere opplevelse.
    Sømløshet er for å ikke skape hull i lyden.
    Hull i lyd er vi nødt til å få i en 360 graders lydopplevelse med bare 5.1 , 7.1 høytalere og codec til 5.1/7.1

Vi burde hatt minst det dobbelte av discrete kanaler og da høytalere for å minske huller og bedre sømløshet.

Du får plukke fra hverandre lyden i en DVD i feks DTS eller Dolby Digital 5.1 så får du se og høre fordelingen innen kanalene.
    Tror du missforstår da sømløst faktisk er at lyd går fra ene høytaler til den andre på måten jeg beskrev om lastebilen så lenge lyden er laget slik å vil fortelle deg selv med lukkede øyne hvor på bilde den er
    Sømløsheten vil for nesten alle lyttepunkter uten center forsvinne da man med bare front left + right og avstand mellom front høytalerene fra 3-10 meter oppleve et stort hull i lydbilde

Samme gjelder 7.1 høytalere og ekte 7.1 lyd
    man kan ikke komme å si at 5.1 er bedre til 7.1 lyd en 7.1 høytalere er fordi ved bruk av 5.1 høytalere til 7.1 lyd blir surround back kanalene bakt inn med surround kanalene å man får et helt dødt ommeråde bak.

Det er bedre feks å bruke center back (6.1 en ren 5.1 høytaleroppsett)

Er du plaget av feil plassert center eller lytteposisjon Monitor og mener den blir litt for fremtreden så har du mulighet til å utvide centerlyden litt til fronthøytalere med de fleste recivere og ingen tap som ved downmix.
    Da får du full centerlyd i center + endel centerlyd i front som bredder lydbilde litt .
    Alternativ er jo å bruke refleksjonshøytalere som gjør at du ikke kan peke ut høytaler lyden på samme måte som med direkte høytalere.
    Andre alternativ er høytalere til dialogue lift som fordeler center lyden i høyden og bredden
    eller bruk av 2 center høytalere
    Centerkanal lyden er stor pga at den inneholder meste av all total frontrekke lyd i surround som skal fortelle hva som skjer på skjermen (mye dialog , litt effekter , litt tilstede lyd)
    Centerkanal lyden er også den av alle kanaler som inneholder mest lyd av alle kanaler
    å flytte denne lyden vekk fra skjermen og ut til sidene blir nærmest som å se film i stereo
    Front left + right lyd i surround er nesten bare musikk lagt til filmen , litt effekter , litt dialog og litt blanding av center lyd for å indikere lyder som skjer på sidene i et lydbilde + litt generell centerlyd for å bredde den totale frontlyden så ikke all centerlyd er konsentrert til center i en frontrekke

Ille er det da flere skal se film uten center for da blir centerlyd ut av en fronthøytaler helt missvisende lydopplevelse og ødelegger surround opplevelsen

Sømløst mister man (i den forstand 5.1 og 7.1 er sømløst...er jo litt få kanaler men eneste vi har)
    da man har for store avstander mellom høytalere og lytteposisjon
    (totale bredde frontrekke --->lytteposisjon)
    (totale lengde fra fronhøytalere til surround og surround back om man har og hvor man har lytteposisjon)

da man har for få høytalere i forhold til antall kanaler lyden representerer

da man plasserer enkelte høytalere med for korte avstander

feil overlapping får man ved feil høytaler plassering

Monitor.....det er nesten så jeg får en misstanke om at du blander opplevelser med stereo lyd , hvordan den er tatt opp , mixet , produsert og skal høres mot for ekte surround (ikke fake)der opptak er anderledes, mixing , produsert og decoderens funksjoner på best mulig måte skal reppresentere 360 graders lydopplevelse

Bruk ikke horisontale høytalere til center med mindre de er laget for en centerplassering

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en center fra swans kanskje? eller klipsch rc-64 som er å få for 8-9k ny og 6-7k brukt, nå vet jeg ikke om noen av de merkene passer med dali helicon, men centerene fra merkene har fått mye skryt

nederst her: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

centeren her: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/62677/cat/12

nå har jeg ikke hørt swansen, men begge skal nok være gode centere til prisen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får da heller ikke effektene en centerkanal ville gitt men vanlig flat lyd.
    (kort sagt i dd 5.1 , dts , hd codec lyd får du en totalt ribbet og livløs centerlyd overført til fronter)
    du får en lavere centerlyd overført til fronter som da gjør at frontene oftest må skrues høyere for å høre dialog bedre å da blir lydforholdet fronter surroundhøytalere feil
    Hvordan kan du påstå at dette er tilfelle? Hvis høyttalerene dine ikke evner å reprodusere stemmer så kan jeg være enig at det kan bli bedre med senter, men at man får en flatere og mer livløs senterlyd fra frontene når man downmixer er bare tull. Har du i det heletatt prøvd? Med mindre du har en frekvenskurve med skavanker vil du heller ikke oppleve at dialogen er for lav.

lyden er tatt opp slik , lagt til film for bredere opplevelse.
    Sømløshet er for å ikke skape hull i lyden.
    Hull i lyd er vi nødt til å få i en 360 graders lydopplevelse med bare 5.1 , 7.1 høytalere og codec til 5.1/7.1

Vi burde hatt minst det dobbelte av discrete kanaler og da høytalere for å minske huller og bedre sømløshet.

Du får plukke fra hverandre lyden i en DVD i feks DTS eller Dolby Digital 5.1 så får du se og høre fordelingen innen kanalene.
    Tror du missforstår da sømløst faktisk er at lyd går fra ene høytaler til den andre på måten jeg beskrev om lastebilen så lenge lyden er laget slik å vil fortelle deg selv med lukkede øyne hvor på bilde den er
    Sømløsheten vil for nesten alle lyttepunkter uten center forsvinne da man med bare front left + right og avstand mellom front høytalerene fra 3-10 meter oppleve et stort hull i lydbilde
    Man får ikke noe hull i lydbildet av å downmixe fra tre til to høyttalere i front. Det gir i derimot et komplext lydbilde med knivskarp pinpointing av stemmer og alt annet som foregår såfremt rom, plassering av fronthøyttalere og lytteposisjon er bra. Dette gir en langt mer realistisk totalopplevelse, med større dybde innover i lydbildet. Det er senterhøyttaleren som skaper et brudd i sømløsheten, et kompromiss for å oppnå et annet mål; at det stilles langt mindre krav til både høyttalerplassering og sitteposisjon, noe som er vesentlig i en ekte kino med feks 300 plasser.

Det er en missforståelse å tro at senterhøyttaleren skal tilføre noe til opplevelsen. Den skal kun gjengi informasjonen i lydsporet på en mest mulig ufarget måte. Dette klarer de to frontene på en fabelaktig måte.

Det man først opplever når man går over til phantom er at lyden ikke kommer direkte fra en senterhøyttaler, men i stedet fra de som snakker på skjermen. Dette gir først en følelse av at noe "mangler" når man er vant til senter, akkurat som når man hører på et highend oppsett, og det er umulig å pinpointe at lyden stammer fra høyttalerene forran deg. Når man etter en periode går tilbake til senterhøyttaler høres det helt feil ut at lyden tydelig strømmer ut fra en høyttaler under lerretet.

Det er dette jeg mener med sømløshet. At høyttalerene "forsvinner" og likevel etterlater et definert lydbilde. Dette umulig å oppnå med senterhøyttaler i samme grad som kun to fronter.

Så får det bli en smakssak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kult det hørtes lovende ut dette her!! Kult å høre hva flere med Helicon har rundt.. hehe.. Skal sjekke de ut jeg r 0,7.. Men Phantom er jeg ikke så begeistret for, har liksom falt for lyden fra en center... har aldri kjørtt phantom selv, men har en venn som gjør det.. Mulig det faktisk er så bra at jeg ikke trenger center??

Hva er viktig å tenke på med tanke på plassering av bakhøytalerne?
    Har du noen bilder av oppsettet ditt som jeg kan kikke på? spent på hvordan dette ser ut sammen

Sub_ XTZ sin 10 tommer på hver side eller?

Takk for svar.
    Hei igjen! Du kan sjekke denne linken for plassering av bakhøyttalere: Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

Xtz funker fint med helicon (har selv helicon 300 sammen xtz 99w12), men mulig det er bedre med en stk SVS til samme pris som to xtz. Kommer vel litt an på rommet ditt om du vil fra fordel av to mindre subber vs en stor. Tviler hvertfall på at det er noe å hente på å velge samme merke sub som fronter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ikke horisontale høytalere til center med mindre de er laget for en centerplassering
    Er ikke så og si alle senterhøyttalere horisontale?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ille er det da flere skal se film uten center for da blir centerlyd ut av en fronthøytaler helt missvisende lydopplevelse og ødelegger surround opplevelsen
    Jeg sliter litt med disse tingene også. Er ikke dette det samme som å si at et dedikert stereosystem aldri vil kunne gi lyd som oppleves å komme fra midt mellom høyttalerne?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er ikke så og si alle senterhøyttalere horisontale?
    pokker det ble litt mye.....mente selvsagt vertikalt

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg sliter litt med disse tingene også. Er ikke dette det samme som å si at et dedikert stereosystem aldri vil kunne gi lyd som oppleves å komme fra midt mellom høyttalerne?

Er vel det som blir problem for mange å fortå.
    Stereo er stereo å er ønsket lyd at man skal treffe midten ved bruk av bredde fronthøytalere , vinkling , avstand lytteposisjon som gir tilnærmet midten opplevelse av lyden men selvsagt vil man i et stereo spor kunne skille høyre og venstrelyd litt pga refleksjoner (også dialog) men også fordi lyden er begrenset til 2 lyttepunkter (bør jo være slik ellers kunne man bare hatt en mono høytaler)
    (er jo de som ikke ønsker lyd i midten å ønsker diffuse lyd og velger refleksjonshøytalere også til stereo)

Målet med surround frontrekke er ikke at lyd i midten er det hele målet selv om meste dialog er der men at ved ulike blandinger så kan lyder oppfattes alle steder mellom fronter.
    Målet er jo å gjenskape lyd over en viss bredde på samme måte som du selv skulle se noe , da sanser feks du lyder fra et bredt ommeråde øynene dekker.
    Ut fra stereo tankegangen så mener du da at ved å ta opp alle de lydene over hele synspekteret , avspille det med 2 høytalere så lyd kom i midten så er det like bra eller bedre en å få fordelt og mere virkelighets lyd ?

3 høytalere i front og 3 kanaler er langt fra hva det bør være for mest mulig ekte lyd men reduserer man til 2 høytalere har man også redusert opplevelsen og reduserer man ytterligere til bare 1 høytaler er det helt ut med bredde opplevelse og detaljer over en bredde men bare lyd i midten

Lyd i midten er ofte mål i stereo men langt fra noe mål i ekte surround

Hvordan kan du påstå at dette er tilfelle? Hvis høyttalerene dine ikke evner å reprodusere stemmer så kan jeg være enig at det kan bli bedre med senter, men at man får en flatere og mer livløs senterlyd fra frontene når man downmixer er bare tull. Har du i det heletatt prøvd? Med mindre du har en frekvenskurve med skavanker vil du heller ikke oppleve at dialogen er for lav.
    Prøvd...jeg tror de fleste med center har prøvd med , uten , bredde center , plasseringer.
    (flott når man har center er at man kan bruke den på så mange måter og tilogmed av om man ønsker)
    Kan godt droppe center både til musikk i ekte surround eller ved fake stereo til surround da musikk aldri er tatt opp med center mikrofon og aldri sitter å dagdrømmer om at bandet sitter foran meg å spiller

Film der egen centerlyd er tatt opp og er ment som en mellomhøytaler i front vil jeg aldri vurdere som overlødig.

Nå er ikke center bare stemmer men masse ulik lyd , meste av total dialog i en film er i en center ja
    Dreier seg ikke om evnen til å reprodusere stemmer som veldig mange høytalere gjør meget godt
    Nesten all 5.1 film er ca 90% av all lyd i frontrekke og 10% i surroundhøytalere (ca 70% i center , 30% i fronter)
    Slik du fremstiller det bare man har bra fronter osv.......da er du snart på grensen til at stereo holder , man mister bare noen få lyder på hver side av seg i surround som skudd , torden osv men de kan vel også deligeres til fronter på samme måte som center å man flytter bare inntrykk av lyd til et annet sted å lager sin egen fantasi om hvor lyden kommer fra

Man får ikke samme centerlyd når den blir downmixed og fordelt til fronter som egen discrete centerlyd til en center høytaler.
    Dette har med meta flag fra encoding , dial norm , drc , og flere andre funksjoner en decoding ikke reguler for en centerlyd som blir omdirigert men settes til laveste verdier ut (du har vel sikkert prøvd 5.1 høytalere med drc on eller off(wide) å merket at opplevelsene flater ut og høydepunktene uteblir
    Det vil si at effekter eller vodsomme lyder man kan ha i en ren centerlyd er flatet ut om den fordeles og sendes til fronter.(dynamikk reduseres)
    Har ingen ting med skavanker å gjøre men ren fakta om tap av lyd opplevelse
    (ikke bit og khz men effekter og opplevelseslyd og da volum )

Dette kan måles og vil vise lavere db uten center en med
    I 5.1 lyd med 4.1 høytalere er det bare center som er downmixed og resten av kanalene er 100%
    Anderledes er det da en disc er produsert med 4.1 lyd (veldig få) for da har lyden blitt mixet inn før encoding
    Enkelte dropper centerlyd men heldigvis er det skjelden på film men oftest musikk

Kino er kino (300 sitteplasser)
    Her er det hovedsakelig THX som har reddet beste kinolyd å den basseres på ikke lokaliserbare høytalere og diffuse lyd (og en mengde plasseringer av høytalere)
    Er vel også andre plasseringsnormer for THX og også krav til bruk av refleksjonshøytalere

Blir litt underlig at enkelte mener to fronthøytalere er beste valg til surround da man helst bør ha 5 høytalere i front for å dekke bredde , høyde , dybde for best gjenskapelse av 3 discrete kanaler i front (+ 2 stk utvidelse) og fordeling av lyd slik den er laget og ment for best oppfattelse som virkelig lyd
    Man liker ikke surround eller liker surround men liker man det ikke bør stereo være greit
    Får håpe Dolby ThrueHD klemmer til i fremtiden da dette codec kan inneholde 14 discrete kanaler.
    Det blir mange høytalere men enda bedre 360 graders lyddekkning en 5.1 , 7,1
    (blir feks 6 av disse discrete kanalene regulert til frontrekke er jeg også klar for å kunne argumentere at 6 høytalere i front til 6 kanaler er bedre en bare 2 fronthøytalere på samme måte som 3 er bedre en 2 i dag)

pinpointe høytalere er man tvunget til med center eller uten center
    uten center kan man lettere pinpointe fronthøytalere selv med ultimat sweetspot
    (kanskje man er så vandt til stereo at man ikke legger merke til at fronter alene blir veldig markant)
    Nå er det jo mange bredde muligheter til center og også høyde utvidelse , blir jo litt feil for mange ut av sitteavstand til center da den normalt er anbefalt i hodehøyde men vi plasserer den under skjerm , lerret

Hvordan lyden med eller uten center oppfattes har jo med den berømmelige trekanten
    front left , front right , sweetspot avstander og hvor center havner i forhold til forholdet fronter og sweetspot

Vil tro at for enkelte rom og plasseringer kan center ødelegge mere en den gjør godt men det betyr ikke at center er overflødig men at det ikke passer seg slik for enkelte å få utnyttet den positivt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •