Koble ut 1av2 10'' i høgtaleren, hvordan blir lyden da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble ut 1av2 10'' i høgtaleren, hvordan blir lyden da?

Hei.:-D
    Eg har en Pioneer VSX-916-S ( Komplett.no - Pioneer VSX-916-S Receiver, Sølv, USB ) og ett sett proson twin2010.
    Nå har jo det seg slik att forsterkeren ikke er så veldig kraftig, å høgtalerene vil gjerne ha litt mer guffe enn hva dei får.Nå så kutter forsterkeren på vol 22 fordi den ikke klarer mer.
    Lurte på hvordan det hadde blitt om eg koblet ut ett 10'' subelement i hver høgtaler? Tenker da på, mer lyd, bedre lyd i fra dei elementa som står i, lettere for forsterker å drive osv.

Kjører nå i stereo, men skal kjøpe senter og en aktivsub, så trenger ikkje så ekstremt mye bass i fra frontene.(ikke det att eg får det nå heller men :-P )

Og siden eg først har laget denne tråden, så lurer eg også på om eg får mer glede om eg bare selger høgtalerene min og kjøper meg ett par patos basic 110 som kanskje er litt lettere for forsterkeren min å drive?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noen god løsning å koble ut et element.

Sannsynligvis er de to bassene koblet sammen (i serie eller parallell) på delefilteret. Fjerner du den ene, vil motstanden endres - noe som fører til at delefrekvensen i delefilteret blir en annen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myr
    Hei.:-D
    Eg har en Pioneer VSX-916-S ( Komplett.no - Pioneer VSX-916-S Receiver, Sølv, USB ) og ett sett proson twin2010.
    Nå har jo det seg slik att forsterkeren ikke er så veldig kraftig, å høgtalerene vil gjerne ha litt mer guffe enn hva dei får.Nå så kutter forsterkeren på vol 22 fordi den ikke klarer mer.
    Lurte på hvordan det hadde blitt om eg koblet ut ett 10'' subelement i hver høgtaler? Tenker da på, mer lyd, bedre lyd i fra dei elementa som står i, lettere for forsterker å drive osv.

Kjører nå i stereo, men skal kjøpe senter og en aktivsub, så trenger ikkje så ekstremt mye bass i fra frontene.(ikke det att eg får det nå heller men :-P )

Og siden eg først har laget denne tråden, så lurer eg også på om eg får mer glede om eg bare selger høgtalerene min og kjøper meg ett par patos basic 110 som kanskje er litt lettere for forsterkeren min å drive?
    husker en gang i tia at jeg hadde proson twin 2010, med en billig panasonic reciver, og jeg prøvde å kobble ut en 10" i hver av di, det ble litt lettere for forsterkeren, men lyden ble betydeligt svekket, så jeg kobblet det fort på igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bi-amp

har du prøvd å bi-ampe, altså bruke front og sorrundback til å drive høytalerene. tok en kjapp google, ser ut som det er mulig på den reciveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rask respons her inne! :-)
    Hadde en formeining om att lyden kom til å dårlig ja :-p
    Har ikke prøvd å bi-ampe den nei :-)
    Er egentlig ny når de kommer til hi-fi, så har ikke prøvd ut så mye enda.
    Skal ta å google litt om å bi-ampe eg da så eg gjør det riktig, også prøve det så fort eg får høgtalerene tilbake fra lite utlån

Men er det noen som har ei formeining om att det kanskje hadde vert like greit å bytte dei høgtalerane eg har med ett sett patos basic 110 eller noe annet til en rimlig pris? :-)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping med en slik forsterker vil ikke gi deg noe særlig egentlig.
    Strømmen kommer fra samme strømforskyner uansett hvordan man kobler høyttalerene.

Har ikke kjenskap til Patos, men vet mange er fornøyd med Dynavoice F6 og M65. De burde drives fint av forsterkeren din

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myr
    Rask respons her inne! :-)
    Hadde en formeining om att lyden kom til å dårlig ja :-p
    Har ikke prøvd å bi-ampe den nei :-)
    Er egentlig ny når de kommer til hi-fi, så har ikke prøvd ut så mye enda.
    Skal ta å google litt om å bi-ampe eg da så eg gjør det riktig, også prøve det så fort eg får høgtalerene tilbake fra lite utlån

Men er det noen som har ei formeining om att det kanskje hadde vert like greit å bytte dei høgtalerane eg har med ett sett patos basic 110 eller noe annet til en rimlig pris? :-)
    Du trenger ikke google, det står i manualen til receiveren

Patos Basic 110 er jo en litt annen type høyttaler, så du vil antagelig savne trøkket, men bevares, du får grei lydkvalitet for pengene, jeg bruker et par sånne i stua. Hva med en subwoofer? Det er vel LFE-utgang på Pioneeren.

Er det også pre-out på VSX916 (jeg har 915, den er det pre out på) ? Det er absolutt ikke noe galt med lydkvaliteten på VSX916, det som mangler er kraftreserver til å trekke 4 stk. 10", så en effektforsterker kan være svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt lesing så forstår eg de slik att Bi-amping på den type forsterker som eg har, gir ingne nytte. Men om det ikke har noe for seg, hvorfor har da produsenten skrevet om det i manualen til receiveren?

Det er pre-out på VSX916 ja.

Har nå kjøpt en 12'' aktivsub som eg får til slutten av uka!!!! :-D
    Også blir det vell en senter når pengene strekker til.

Patos Basic 110 er en heilt annen høgtaler ja, men siden forsterkeren min ikke drar dei eg har no så veldig bra, så tenkte eg att eg kanskje vilde få litt mer morro ut av to slike siden forsterkeren mest trolig vil kunne dra disse en del bedre?

Og en annen ting, eg bor i en leilighet med noen naboer runt om kring i samme bygg. Så med tanke på vibrasjoner og lyd som forplanter seg i vegger og gulv, vil eg ikke da kanskje spille litt høgere siden på stativhøgtalere så forplanter vell ikke lyden/vibrasjoner seg like mye..? eller tar eg feil? :-P

Har hatt M65, men var ikke så veldig begeistret over utsenede eller lyden. Men det var vell mest fordi eg manglet en sub kan eg tenke meg.. også der eg bodde når eg hadde dei var det murvegger, tak og gulv..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vanskelig å si om Patos 110 er høyttaleren for deg. Jeg vil foreslå at du kobler til den nye suben og ser hvilket resultat du får. Du vil nok merke at du kan spille høyere før Pioneeren går i protect og du får sikkert også bedre kontroll på bassen, forutsatt riktig justering. Bass forplanter seg i bygget på en annen måte enn "annen lyd", så du skal ikke bli overrasket om naboene kommer til å høre bassen bedre med en aktiv sub.

Du kan jo også vurdere å kjøpe en dedikert effektforsterker til frontene, den vil også dra høyttalerne på en helt annen måte enn Pioneeren.

Hvilken sub har du kjøpt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er student, så det blei nåkk bare en billig sub ja:neutral: kjøpte en Fence Audio Sub12mk2 som selgest på netthandelen. Fikk den for under 1000kr med frakt å alt.Prøvde å finne litt info om den, men fant eg fant svert lite, så håper den kan gjøre litt nytte for seg i alle fall :roll:

Vilken dedikert effektforsterker er ett minimum med tanke på vilken effekt den må ha?

Ja, får prøve å se hvordan det blir med suben :-)
    Skal prøve å biampe også, bare for og se om eg får noe ut av det.
    Kan ikke fatt hvorfor dei har skrevet det i manualen vist det ikke skal ha noe for seg.. :roll:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvilke funksjoner som er tilgjengelig på forskjellig utstyr er ikke alltid basert på et reellt behov eller om apparatet klarer å levere det, jeg tror det ofte kommer av at dette ser ut til å være en kjekk greie og som gjør produktet med attraktivt på papiret. Men jeg synes du skal teste det selv og se/høre om du merker noen forskjell.

Når det gjelder effektforsterker vil du sikkert merke forskjell selv med en på 2*60 W, men jeg ville nok klemt til med 100-150W eller mer. Sjekk på brukttorget her på forumet, det finnes drøssevis med alternativer. Men husk at Pioneeren er litt lys i klangen, så du bør nok velge en som ikke har et utpreget lyst preg. Men Pioneeren kan levere overraskende høy kvalitet til prisen, så hvis du er fornøyd med den ellers så er det ingen grunn til å bytte den ut.

Fence-subben kjenner jeg ikke, men det er vel gjerne slik at man får det man betaler for. Du får rapportere tilbake her om hvordan du synes det blir.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •