Kjøp av nye høyttalere; Sonus Faber, Dali Euphonia etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av nye høyttalere; Sonus Faber, Dali Euphonia etc.

Jeg har nylig anskaffet Parasound Halo C2 og A51. Fra før hadde jeg en Marantz SR-14. Mine "gamle" høyttalere JMLab Electra 920 spilte selvsagt mye bedre.

Nå er jeg imidlertid ute etter nye høyttalere, og har til nå funnet frem til noen kandidater: Sonus Faber Cremona, Dali Euphonia MS4/MS5.

Er det noen som har erfaring med disse høyttalerne, kan fortelle meg hva jeg bør gå for i forhold til forsterker osv.

Takker for alle tips, synspunkter !

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikkje du berre kjøpa ein "ny" type Electra da? Det er jo ein heilt topp høgtalar da.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt MS 4 ved ett tilfelle. Det var koblet på en TacT integrert. Midbassen var det som fanget oppmerksomheten min. Jeg har aldri hørt den bedre, bortsett fra på Infinity Epsilon IRS til en helt annen pris med helt annen elektronikk. De er også veldig sømløse og med en fantastisk kontrast som gjør det gøy å høre på musikk. Imidlertid ville jeg i litt større grad prioritert evne til å spille høyt om jeg skulle opp i prisklassen over 40K. En annen du forøvrig bør sjekke ut er Dynaudio Contour 5.4. Ved siden av Dalien representerer de noe av det beste i sin prisklasse. Dersom du får bassen til å fungere som den skal er T+A et merke som også er verdt å sjekke ut i denne klassen, men de krever sin forsterker. Jeg har tilfeldigvis hørt et sett (de med elektrostatdiskanten) på nettop en Halo, men det låt ikke pent. Bassen var fullstendig ute av kontroll. Diskanten på denne var imidlertid det råeste jeg har hørt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det Harald? Har du fått testet noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med de T+A som nylig ble testet i lyd og bilde.

Bass.....

edit: Så ikke sniiiiickers sin post.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan går det Harald? Har du fått testet noe?
    Joda, var en tur innom HiFi-klubben i Grensen i dag. Der sto Euphonia MS5. Det var imidlertid liten vilje til å sette opp høyttalerne for lytting. Det hadde visst ingenting for seg, ble ikke optimalt, bla bla bla.... :shock: :roll:
    Kan hende det er bra høyttalere, men interessen for å gjøre en handel med HiFi-klubben ble noe lunken. Fikk imidlertid lyttet på Helicon-modellen, som visstnok skal ha mye av de samme elementene - ble på ingen måte imponert !! HiFi-centeret i Oslo var villige til å få tak i Cremona-høyttalerne, slik at jeg kunne få prøvd de mot Halo i neste uke. Spent !!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    hva med de T+A som nylig ble testet i lyd og bilde.

Bass.....

edit: Så ikke sniiiiickers sin post.
    Hmm, synes ikke veldig om formen. Kanskje den hadde sett bedre ut i en annen utførelse enn "furu" ? Hadde vært gøy å hørt hva den var god for. Vet du forresten hvorfor den ikke endte opp på Lyd og Bilde's baksider : "Kjøpeguiden" ?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Harald-
    Vet du forresten hvorfor den ikke endte opp på Lyd og Bilde's baksider : "Kjøpeguiden" ?
    Detta har hendt med fleire produkt. Det kan hende den kjem i guiden i neste nr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg (og liker HiFi) var en tur i Oslo forrige dagen og hørte litt rundt om kring. Det var noen høyttalere jeg møtte med store forventninger den dagen. Det var MS5, SA7K, Future 2 (ProAc), Cremona (de gulvstående)...

Jeg kan si så mye som at med medbragte kjente innspillinger var det ingen av dem som innfridde.

SA7K sugde skikkelig. De hadde ikke en eneste kvalitet bortsett fra at de gikk relativt dypt (eller ga illusjon om det med en enstaka basstone som lå og rullet hele tiden).

MS5 (og MS4) innfridde ikke mht midbass. Dette er ting som har imponert meg tidligere, men da på ukjent musikk. (SpaceMoose har en jazz-låt som var helt rå.) Men på kjennte innspillinger var det regelrett flatt i de 2-3 nederste oktavene. Jeg hørte da MS4 satt opp på nøyaktig samme måte som sist, og med samme elektronikk. (TacT integrert) (Arcam+Classe) (Thule balansert oppsett)

Cremona spiller meget fint fra nedre mellomtone og opp, om enn noe ullent og slappt (i btonghulen til stereofil) men bassen badde vanskeligheter med å falle på plass. Den gikk dypt men manglet kontroll og dynamikk. Den ble derfor litt slitsom å høre på i lengden. (Rega planet og ASR)

ProAc Future 2 spillte bra som vanlig. Imidlertid spiller de ikke bra til prisen. Sammenliknet med mye annet mangler det også en del i bassen. I tillegg har de en hardhet rundt delefrekvensen. Denne kan skyldes at disse høyttalerne spiller med en ekstrem vertikal off-axis, og vi satt i en veldig dyp sofa. Dermed kan vi ha sittet et stykke under den ideelle aksen. Dette er imidlertid ikke en god egenskap da det krever at man kanskje må strekke halsen for å finne godlyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •