Senterhøyttaler, når fysikkens regler begrenser valget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttaler, når fysikkens regler begrenser valget

Hei folkens. Jeg er ny her, håper på at dette er riktig underforum.

Her er saken, jeg har for øyeblikket et par nydelige DALI Concept 2 som fronthøyttalere, og har tenkt til å utvide. Bakhøyttalere vil gli Concept 1 på stativ og til subwoofer blir det nok en DALI Basis 100, for budsjettets skyld. Problemet kommer til senterhøyttaleren, da det ikke er plass til Concept CT i TV-benken min. Den eneste jeg har funnet hos HiFi-klubben som passer er den billigste Argon-senteren, men jeg har hørt at disse ikke akkurat er av tilsvarende kvalitet.

Det er høyden det går på, omtrent 15cm er maks. Jeg har forøvrig høyttalere i svart, om det har noe å si. Kan noen av dere gi meg litt råd til hvordan jeg skal få til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heilage
    Hei folkens. Jeg er ny her, håper på at dette er riktig underforum.

Her er saken, jeg har for øyeblikket et par nydelige DALI Concept 2 som fronthøyttalere, og har tenkt til å utvide. Bakhøyttalere vil gli Concept 1 på stativ og til subwoofer blir det nok en DALI Basis 100, for budsjettets skyld. Problemet kommer til senterhøyttaleren, da det ikke er plass til Concept CT i TV-benken min. Den eneste jeg har funnet hos HiFi-klubben som passer er den billigste Argon-senteren, men jeg har hørt at disse ikke akkurat er av tilsvarende kvalitet.

Det er høyden det går på, omtrent 15cm er maks. Jeg har forøvrig høyttalere i svart, om det har noe å si. Kan noen av dere gi meg litt råd til hvordan jeg skal få til dette?
    Etter min mening bør du se på en måte og re-organisere systemet ditt på. Har du TV, se om du kan få hengt den på veggen for å frigjøre plass. Mulighet for å plassere senter oppå møbelet? Kjøpe et større møbel som passer bedre til dine behov?

Senterhøyttaleren er svært viktig, det er dumt å stappe en billig variant inn i et møbel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, å henge på veggen har alt blitt nøye vurdert, og desverre bor jeg i et svært moderne bygg med vegger jeg omtrent kan slå gjennom. Stenderne også langtifra optimalt plassert og av feil materiale for å kunne gi nok støtte til å holde TVen oppe på en trygg måte. Jeg kan naturligvis plassere senterhøyttaleren oppå møbelet og bruke spikes for å omgå TV-stativet, men er usikker på hvor godt dette vil funke av to årsaker:

1) Utseende
    2) Vil den blokkere for fjernkontrollen til TVen

Og om man plasserer den oppå møbelet, har man igjen paradokset med alt for mye tomrom i møbelet, som heller ikke er pent. =/

Jeg tar imot alle tips og forslag her, mener ikke å skyte ned input.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, å henge på veggen har alt blitt nøye vurdert, og desverre bor jeg i et svært moderne bygg med vegger jeg omtrent kan slå gjennom. Stenderne også langtifra optimalt plassert og av feil materiale for å kunne gi nok støtte til å holde TVen oppe på en trygg måte. Jeg kan naturligvis plassere senterhøyttaleren oppå møbelet og bruke spikes for å omgå TV-stativet, men er usikker på hvor godt dette vil funke av to årsaker:

1) Utseende
    2) Vil den blokkere for fjernkontrollen til TVen

Og om man plasserer den oppå møbelet, har man igjen paradokset med alt for mye tomrom i møbelet, som heller ikke er pent. =/

Jeg tar imot alle tips og forslag her, mener ikke å skyte ned input.
    Ville sjekket bruktmarkedet! Ellers er alternativet og krype til korset og kjøpe ny tvbenk....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville fått tak i større senter å plassert den oppå benk. Hvor stor klaring har du? Tv kan fint henges på gips vegg så fremt en bruker gips anker.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon Vokal 2 er nøyaktig 15 cm høy.

Fåes også i sort.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Dali Ikon Vokal 2 er nøyaktig 15 cm høy.

Fåes også i sort.
    Så er spørsmålet, er ikke det litt mye penger for mitt budsjett?

edguy: Tror ikke bruktmarkedet kan hjelpe meg her, egentlig. Jeg vet jo ikke helt hva jeg ser etter.

rs_banditt: Stoler ikke på slikt. Nekter å tro at en gipsvegg tåler slikt uten videre. Særlig med tanke på at fra alle kanter, utenom forum, blir jeg anbefalt å ikke henge den på min vegg, deriblant håndverkere.

Mulig løsning: Kan kjøre en 60cm bred enhet, med reciever, HTPC og Xbox 360 i rommet, GET-boks som festes på undersiden og senterhøyttaler oppå, foran TVen (dette burde være fysisk mulig). Da har jeg nok plass på siden til å få to subwoofere også. Problemet er at veggen med TVen, den eneste veggen som kan brukes i leiligheten, bare er 180cm bred, noe som gir meg veldig begrenset valg når jeg skal få dette til å funke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for Ikon sentern så fremt du har penger til det. Kan aldri få "for bra" senter er min erfaring. Har du plass så kjør på.

Ang gips og skjerm så har jeg hengt opp noen gjennom åra men skjønner at du er skeptisk!

Har montert 50" Pio til en person for 2 år siden med kun gips anker å han ikke ringt å sagt at skjermen har falt ned enda.... Men du kan også gjør som jeg hjalp en kompis med. Vi satte opp en benkeplate som vi festet i stander hvor vi fant det(1 side) også rund resten av plata over alt med gjennomgående skurer med gips anker. Vi kunne henge oss i feste etter på som var uttrekkbart vegg feste. Ikke så pent men skal være skral vegg hvis en ikke kan feste flat skjerm da.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir vel dette over ditt busjett på alle måter i og med at dette eventuelt kommer i tillegg til en senter, men en variant av dette stativet er fint for de som ikke vil/kan henge flatskjerm på vegg. Jeg har sett billigere varianter, men fant de ikke i farten. Med en slik står du langt friere i ditt valg av senter.

AVshop.no / CHIEF MFG Universalt gulvstativ Sort (maks 65")

Edit:

https://www.mamoz.no/mamozv3/default...K175769&bhcp=1

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å kjøre i phantom? På den måten unngår du jo problemet med senter i sin helhet. Ja, det er ikke helt optimalt med tanke på flere sitteplasser, men det kan jo være verdt et forsøk. Mange her som har bedre erfaring med phantom enn med en egen senter.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Har du prøvd å kjøre i phantom? På den måten unngår du jo problemet med senter i sin helhet. Ja, det er ikke helt optimalt med tanke på flere sitteplasser, men det kan jo være verdt et forsøk. Mange her som har bedre erfaring med phantom enn med en egen senter.
    +1 Prøv dette før du gjør noe overildt. Mulig du synes det er like bra. Må du kjøpe en liten senter så risikerer du at den ikke klarer å henge med frontene og dialogen blir da overdøvt. Det er ihvertfall ingen god løsning.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Så er spørsmålet, er ikke det litt mye penger for mitt budsjett?
    Bruktmarkedet.
    Jeg selger min Ikon Vokal 2 for 1.500,- danske kroner her nede for tiden.
    Må da være mulig å gjøre et tilsvarende kupp på brukten i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra input her, det setter jeg pris på! =)

Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Kan du forklare litt/gi en link til info om hva Phantom er? Jeg har ikke så enorm peilig på hjemmekino (litt av grunnen til at jeg er her inne nå).

Forøvrig, i løsningen jeg nevnte får jeg plass til Concept CT-senteren, og den burde duge da den står i god stil (kvalitetsmessig) til resten av høyttalerne jeg har. Håpet er å holde meg til Concept-serien for konsekvent lydbilde.

1500,- for en IKON Vokal høres da ikke dårlig ut. Jeg får titte litt rundt. =)

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phantom er at man kutter senteren i sin helhet. Man velger da en innstilling på forsterkeren som "simulerer" en senter ved å spre lydbildet som normalt kommer fra senteren over på høyre og venstre høyttaler. Er man kritisk krever dette litt jobbing med plassering av frontene for å få et bra lydbilde i fronten. Mange er mer fornøyd med dette da de slipper å plages med en senter som ikke spiller på høyde med frontene, eller at senteren gir lydbildet for høyt eller lavt (grunnet plassering bl.a). På den andre siden er det de som mener at senter er et must. Det eneste rådet jeg kan gi er å prøve selv og se/hør hva du liker.
    Er bare å google, samt søke på forumet om phantom, så dukker det nok opp forklaringer som sikkert er bedre enn det jeg har skrevet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •