CV senter.. dårlig lyd- hjelp!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CV senter.. dårlig lyd- hjelp!!!

Det sier seg vel selv, jeg har CV VE-15F fronthøyttalere og CV VE-5C senter. Hver gang det er tale i filmen jeg ser, må jeg skru opp lyden, og ned igjen så fort det skjer litt action. Senter står på +10DB på reciever og front på -2DB. Skal derfor oppgradere senter til enten XLS-6C eller CLS-6C. Hva ville dere valgt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Det sier seg vel selv, jeg har CV VE-15F fronthøyttalere og CV VE-5C senter. Hver gang det er tale i filmen jeg ser, må jeg skru opp lyden, og ned igjen så fort det skjer litt action. Senter står på +10DB på reciever og front på -2DB. Skal derfor oppgradere senter til enten XLS-6C eller CLS-6C. Hva ville dere valgt?
    XLS er bedre enn CLS syns jeg. mer dempet.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    XLS er bedre enn CLS syns jeg. mer dempet.
    Takk for tips. Andre med innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt rart at det skiller så mye. Tror ikke å kjøpe ny senter vill løse dette. Må være noe annet. Du vill få mere trøkk, men siden xls-6 er mere tungdreven enn den du har, vill du ikke få noe høyere lyd med samme volum! 89,5db mot 91 db. Har du prøvd å flytte litt på senter? Kan hente du har en utfasing eller lignende der hvor den står. Har du sjekket kablingen? Ville nok prøvd å låne en senter å prøve før kjøp. Høres rart ut!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Det er jo litt rart at det skiller så mye. Tror ikke å kjøpe ny senter vill løse dette. Må være noe annet. Du vill få mere trøkk, men siden xls-6 er mere tungdreven enn den du har, vill du ikke få noe høyere lyd med samme volum! 89,5db mot 91 db. Har du prøvd å flytte litt på senter? Kan hente du har en utfasing eller lignende der hvor den står. Har du sjekket kablingen? Ville nok prøvd å låne en senter å prøve før kjøp. Høres rart ut!
    Ja, jeg er enig med deg.. men jeg har sikkert overkill store fronter i forhold til senter? Kan ikke se noe feil med kablingen egentlig. Prøve å skru ned mere DB på fronter i reciever? Når jeg kjører lydtest i reciever slik det står nå, så syns jeg det noenlunde kommer like høy lyd fra alle høyttalere. Kun lyttet med øret da vel og merke. Ikke prøvd å flytte på senter, da jeg har vanskeligheter med å plassere den noe annet sted!! Problemet er visst jeg skal se film med relativt lavt volum da. Når jeg er hjemme alene så er det ingen problem, men kurant å finne en løsning på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan type receiver har du? Veldig rart at den kjører opp senter til+10. Mulig du kan senke fronter litt. Kansje ned til-5. Prøv deg litt frem. Har selv hatt svans f2.2 med liten og stor senter. Ingen problem det.
    Psøv å gå inn på meny og sett senter til large. Mulig dette hjelper?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan type receiver har du? Veldig rart at den kjører opp senter til+10. Mulig du kan senke fronter litt. Kansje ned til-5. Prøv deg litt frem. Har selv hatt svans f2.2 med liten og stor senter. Ingen problem det.
    Psøv å gå inn på meny og sett senter til large. Mulig dette hjelper?
    Det er jeg selv som har satt senter med +10DB altså. Skal fronter og surround stå på large også, eller kun senter? Dette tror jeg nemlig ikke går ann i denne utdaterte recieveren min. Jeg har 4 forskjellige "config" .

0= Alle høyttalere store.
    1= Alle høyttalere små.
    2= Fronter store, resten små.
    3= Senter liten, resten store.

OBS: Det er kun under config 1 og 2 det står at alt under 100hz blir overført til aktiv subber. Hvorfor ikke de andre? Vil ikke det være best egnet uansett hvilken "config" jeg velger? Hvilket av disse configene egner seg best med problemet jeg har.

Det er en CAV AV-2086 jeg har. CAV Högtalare & Hifi - Cav AV-2086

Sjekk ytelsene på den i senter i forhold til front!!! Mye mindre watt.. kan det være svaret på problemet?

Jeg prøver meg med et par spørsmål til om SPACE SET på receiver:

1: Jeg får spørsmål om "DIMENSION" på surround speaker. Der kan jeg velge min-max- eller standard.
    2: "CENTER WIDTH" min-max- eller standard.
    3: "DRANGE SET" min-max eller standard.

Takker for alle forslag=)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "3= Senter liten, resten store."
    Høres ut som det riktige valget.
    Ingen vits å dele ved 100Hz når du har så kraftige fronthøyttalere som du har.

Dimension opplegget virker mer som en slags romklang eller noe, og skal da egentlig ikke ha noe å si for lydvolumet høyttaleren gir.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at du har svaret i effekten ja. Tror kansje jeg heller ville brukt penger på ny receiver eller effekt til senter. Kjøper du ny senter som er enda mere tungdreven enn den du har, vill du merke enda mere til lydnivået! Du må jo sjekke om det er utgang for effekt på receiveren først!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, hvis fronteffekt er 3 ganger kraftigere enn center i tillegg til 5db høyere følsomhet i selve høyttaleren i tillegg til hjørneplassering av front høyttalerene og i tillegg at du har som oftest lyd i begge fronthøyttalerene da noe heftig skjer iforhold til tale... så da kan regnestykket fort bli...
    4,5db for økt effekt
    5db for økt følsomhet i høyttaler
    1db for hjørneplassering
    3db for 2stk front høyttalere

+++db for regissører som legger på så

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at du har svaret i effekten ja. Tror kansje jeg heller ville brukt penger på ny receiver eller effekt til senter. Kjøper du ny senter som er enda mere tungdreven enn den du har, vill du merke enda mere til lydnivået! Du må jo sjekke om det er utgang for effekt på receiveren først!
    Takker for hjelpa folkens!! Gidder ikke kjøpe effekt, bruker heller penger på ny receiver først. Den jeg har nå har ikke HDMI inn/ut en gang. Kan noen gi meg noen svar på de innstillingene jeg lurte på ovenfor her?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    "3= Senter liten, resten store."
    Høres ut som det riktige valget.
    Ingen vits å dele ved 100Hz når du har så kraftige fronthøyttalere som du har.

Dimension opplegget virker mer som en slags romklang eller noe, og skal da egentlig ikke ha noe å si for lydvolumet høyttaleren gir.
    Da blir senter i small og ikke large da. Er det riktig altså? Jeg bare spør for jeg har ikke peiling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nok bli det med di innstillingene du har å velge. Ville nok fortet meg å spart til en ny receiver. Ganske sikker på at du vill få en helt ny opplevelse av kinoen din.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nok bli det med di innstillingene du har å velge. Ville nok fortet meg å spart til en ny receiver. Ganske sikker på at du vill få en helt ny opplevelse av kinoen din.
    Ja, det tror jeg du har rett i. Takk for hjelpa!!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ann å koble vekk senter? Jeg prøvde det nå, bare for å ha gjort det.. men da blir talen i filmen helt borte. Trodde kanskje den skulle flytte seg over i fronthøyttalera jeg, men!?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nok inn på meny på reciever og sette senter til nei eller phantom. Det hjelper ikke å bare koble ut senter. Da er det veldig viktig at avstanden fra hver front ht til deg er like lang og at du sitter midt mellom ht. Eller vill du ikke få lyden riktig ut!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nok inn på meny på reciever og sette senter til nei eller phantom. Det hjelper ikke å bare koble ut senter. Da er det veldig viktig at avstanden fra hver front ht til deg er like lang og at du sitter midt mellom ht. Eller vill du ikke få lyden riktig ut!
    Ser ikke ut som om jeg har mulighet til dette i receiver... dritten!! Sitter perfekt i forhold til fronter, midt i mellom med like lang avstand. Hjelper lite det da!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Ser ikke ut som om jeg har mulighet til dette i receiver... dritten!! Sitter perfekt i forhold til fronter, midt i mellom med like lang avstand. Hjelper lite det da!!
    Det er noe dritt, da ikke ting blir som mann ønsker! Nei kast ut dritten:-D og få deg en ny! Ligger mange bra ute til salgs her på forumet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. Dra ut ht kabler på senter og kjør auto kalibrering. Mulig den klarer omstillinga selv.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. Dra ut ht kabler på senter og kjør auto kalibrering. Mulig den klarer omstillinga selv.
    Auto kalibrering finnes ikke Har bare en test knapp som man trykker på for at det så kommer lyd i tilkoblede ht.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •