Legge mest penger i høyttalere i stereoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Legge mest penger i høyttalere i stereoanlegg?

Kikka såvidt på det programmet på NRK med et lite innspill om hjemmekino her om dagen.

Der anbefalte "eksperten fra Soundgarden" at man skal bruke mest penger på høyttalere, enten det var hjemmekino eller stereo.

Stemmer dette med dere andres oppfatning også?

Bør ikke systemet være noenlunde balansert egentlig?
    Tenker da på om du har veldig bra høyttalere som er nådeløse mot forsterkere og kilder som ikke leverer like bra resultat.
    Eller?

Takker for svar

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, ihvertfall for min del.
    Nylig solgte jeg mine Swans Diva 6.2 og fikk inn Swans F2.2+.

Det var en helt vannvittig oppgradering her hjemme ihvertfall, og er jo da høyttalere til 3 ganger prisen. Det var STOOOOORRRR forskjell, og Diva 6.2 er ingen pingle det heller.

Har dessuten matchet de nye HT med "riktig" effekt og har funnet noe jeg skal ha lenge. Ser ingen grunn til annet enn finpuss nå.

Men slik jeg har opplevd det hjemme nå, så er jeg tilbørlig til å være enig i dette utsagnet. Men det varierer helt sikkert fra plass til plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Vanskelig å si, ihvertfall for min del.
    Nylig solgte jeg mine Swans Diva 6.2 og fikk inn Swans F2.2+.

Det var en helt vannvittig oppgradering her hjemme ihvertfall, og er jo da høyttalere til 3 ganger prisen. Det var STOOOOORRRR forskjell, og Diva 6.2 er ingen pingle det heller.

Har dessuten matchet de nye HT med "riktig" effekt og har funnet noe jeg skal ha lenge. Ser ingen grunn til annet enn finpuss nå.

Men slik jeg har opplevd det hjemme nå, så er jeg tilbørlig til å være enig i dette utsagnet. Men det varierer helt sikkert fra plass til plass.
    Høres fornuftig ut det du sier, men varierer sikkert hvem prisklasse man snakker om..

I høyere prisklasser vil det vil ha mindre og mindre å si..

Si at man har maks 30 000 å bruke på høyttalere, forsterker og cdspiller.
    Hvis man da feks velger B&W CM9 som høyttalere, da har man 10 000 kr igjen til forsterker og cd-spiller. Vil dette kunne spille bra? Vil ikke høyttalerne avsløre den "billige" elektronikken ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har effekt nok til å drive høyttalerne, så overlever man fint.

Alt i alt så ville jeg på et generelt grunnlag lagt mest penger i høyttalerne.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en annen filosofi. Jeg tror at en bra forsterker får fram mye i rimelige høyttalere. Derfor så har jeg forsterker som kosta det dobbelte av alle 5 høyttalerne til sammen.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere er den viktigste komponenten egentlig og vil altid gi mest utslag for pengene

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det blir en såpass generell uttalelse at den blir svært lite relevant i praksis... Til rent Hi-Fi-bruk er det nok korrekt at høyttalerens kvaliteter er såpass vesentlig at den med fordel bør prioriteres gitt at forsterker er sånn "noenlunde" god... I hjemmekino-sammenheng er jo en receiver/forsterker så mye mer enn bare en nettopp det - en forsterker. Dagens receivere fungerer jo som kjernen i et oppsett, der den i tillegg til å forsterke bl.a. distribuerer og enkoder alle lydformater samt autokalibrerer høyttaleroppsettet.

Eksempelvis er det jo slik at de nye THX Ultra2-receiverne til Onkyo (TX-NR1007 og opp) har en veldig god "matrise"-funksjon for 7.2-lyd fra 5.1-materiale. Dette sliter en rekke eldre eller rimeligere receivere med. Samtidig blir jo romkorreksjonskretsene stadig bedre, og folk har etterhvert begynt å forstå hvor viktig faktisk akustikk og korreksjon / optimalisering av dette er. Kjøper en altså kostbare høyttalere og en rimeligere receiver innenfor et begrenset budsjett (som jo er realiteten for de fleste av oss), kan en altså risikere å ikke få utnyttet høyttalerne optimalt - og dette da på vesentlige punkter som kanalprosessering og romkorreksjon.

...jeg mener derfor; en må vurdere dette fra gang til gang. I noen tilfeller får en "siste skrik" innen receivere billig og kan legge mer i høyttaleren. I andre tilfeller, f.eks. til høsten, er det duket for HDMI 1.4 og sikkert enda mer avanserte romkorreksjonssystemer på de noe mer kostbare receivermodellene. Om det da er verdt å velge en slik fremfor en noe dyrere høyttaler er etter mitt syn på ingen måte en selvfølgelighet.

...nå er det jo verdt å nevne at Soundgardens representant uttalte dette på helt generelt grunnlag, så ingen kritikk i så måte, bare mitt syn på saken!

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg har en annen filosofi. Jeg tror at en bra forsterker får fram mye i rimelige høyttalere. Derfor så har jeg forsterker som kosta det dobbelte av alle 5 høyttalerne til sammen.
    Enig, jeg har elektronik for ca 45k å høytaller pakken koster rundt 10k ^^

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Men hvis man legger litt penger i HT, så VET man at det er bra.
    Så får man heller vite det at hvis man putter på litt riktig matchet effekt så blir det bedre.
    Da har man et bra utgangspunkt å gå videre med, kontra det å lure på om HT er noe tess.
    Kan man få noe særlig mer ut av de liksom, eller må de byttes?

Nei det er vanskelig, og jeg har brukt evigheter på dette føler jeg.
    Men nå er jeg jaggu mer fornøyd enn jeg har vært noengang.
    Og skylden på det legger jeg til HT. Bare smiler jeg, og nå er det bare om å matche de riktig. Føler jeg er i mål der også egentlig.
    Ihvertfall for min smak!

Og det er alt som teller egentlig! Er man fornøyd selv, så er det vel samma pokker hva andre sier og mener?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så jeg ikke programmet, men det var en del her på forumet som ikke var veldig imponert over det som kom frem i innslaget. Mye var tydeligvis redigert bort, og konklusjonen var lite begrunnet.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...inoutstyr.html

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at jeg selv har elektronikk verdt minst 3 ganger det ht er verdt i stereo-oppsettet mitt. Det er jo i de "svindyre" oppsettene jeg ser ht som er verdt mer enn elektronikken. Da er jo uansett elektronikken av ypperste kvalitet.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i villråd om hva jeg skal si her. Siden 1995 og frem til for noen måneder siden levde jeg med mine Celestion 3 stativ/bokhyllehøyttalere som kostet meg kr. 800,- Opprinnelig ble de spilt på en rilmelig NAD 302, sammen med NAD 502 cd-spiller. Det var greit nok, men i 2005 ble elektronikken vraket til fordel for Marantz CD-spiller til 2500,- og forsterker Creek Classic 5350SE til 11000,-. Denne forsterkeren er flere klasser høyere enn høyttalerne, men jeg må si at hifi-opplevelsen ble løftet flere etasjer, selv om jeg fortsatt hadde mine rimelige (men meget gode til prisen) Celestion 3. Så kom dagen da jeg flyttet inn i en større leilighet, og det merktes godt at Celestion 3 ble for små.

Lykken ble gjenfunnet med Monitor Audio RX 6 (som bl. a. er foreslått/anbefalt av Stereophile som kombinasjon med Creek 5350). Disse kostet 9000,- , noenlunde det samme som forsterkeren min.

Så hjemsøkte oppgraderingsspøkelset meg på nytt, og jeg måtte kjøpe ny kilde...

Summen av mine erfaringer er at en god forsterker kan hente mye mer ut av selv rimelige høyttalere, men spriket bør likevel ikke være for stort. Finner man et par rimelige høyttalere som gir mye "lyd pr. krone" så føl deg ikke dum ved å spandere på dem en skikkelig forsterker som gjerne koster dobbelt eller tre ganger så mye.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Kan nevne at jeg selv har elektronikk verdt minst 3 ganger det ht er verdt i stereo-oppsettet mitt. Det er jo i de "svindyre" oppsettene jeg ser ht som er verdt mer enn elektronikken. Da er jo uansett elektronikken av ypperste kvalitet.
    Men hvor går denne grensen? Hva er et "svindyrt" oppsett?

10k? 50k? 100k? 1mill?

Dette er et vanskelig tema, og det er ALLTID mulig å oppgradere. Uansett hva det koster så er det mulig å oppgradere!

Og nettopp det er vel mye av grunnen til at det er så gøy!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha prøvd stereoforsterkere fra 5000 til 22000 kr på høyttalere til 14000 ble jeg overbevist om at høyttalere er det som gir mest godlyd for pengene. Forskjellen på forsterkerne var mye mindre enn prisen skulle tilsi.

Og ikke glem at det er dramatisk forskjell mellom ulike høyttalermerker. Jeg mener høyttalermerke bør være det første man ser på, for det er her de virkelige forskjellene ligger.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor går denne grensen? Hva er et "svindyrt" oppsett?

10k? 50k? 100k? 1mill?

Dette er et vanskelig tema, og det er ALLTID mulig å oppgradere. Uansett hva det koster så er det mulig å oppgradere!

Og nettopp det er vel mye av grunnen til at det er så gøy!
    Sant det. Selv merker jeg at grensen for investering bare øker og øker. Samtidig er det veldig individuelt hva man mener med svindyrt. Upresist utsagn fra meg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matching - matching - matching!

Gode høyttalere kan låte uinspirert og flatt med dårlig forsterkeri
    Dårlige høyttalere låter ikke bedre enn det de har evne til, selv med svindyr forsterkeri

Og ikke glem at høyttalere har forskjellig karakteristikk/lydsignatur. Noen passer for "Per" sin smak, mens andre passer for "Petter"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Dårlige høyttalere låter ikke bedre enn det de har evne til, selv med svindyr forsterkeri

Og ikke glem at høyttalere har forskjellig karakteristikk/lydsignatur. Noen passer for "Per" sin smak, mens andre passer for "Petter"
    HELT KORREKT! Og akkurat der treffer du spikeren på knollen!

Alle har hver sin smak, det er om å gjøre å få tak i det DU syns er kult og låter akkurat som det DU vil at det skal.

Kommer du dit så har du kommet langt! da spiller pris ingen rolle, det er hva DU vil ha som er avgjørende!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HELT KORREKT! Og akkurat der treffer du spikeren på knollen!

Alle har hver sin smak, det er om å gjøre å få tak i det DU syns er kult og låter akkurat som det DU vil at det skal.

Kommer du dit så har du kommet langt! da spiller pris ingen rolle, det er hva DU vil ha som er avgjørende!
    Det er så sant som det er sakt,etter at La Scala kom i hus er det bare og sitte og nyte og glise kan sikkert bruke mere penger på forsterker men jeg er fornøyd,og det er det som teller.
    O

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Helt enig, og derfor er det vanskelig å definere god lyd. Når det er sagt har vel en likandes lydsignatur en viss sammenheng med pris i tillegg til type merke. Er det ikke da fornuftig å prioritere nettopp høyttalere? Eller mener mange her at en forsterker bidrar med en like fremtredende lydsignatur? Hva med kilde?

Hvis man ser på kjeden kilde -> forsterker -> høyttaler mener jeg man først bør prioritere det som er nærmest øret!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er høyttalerne som lager lyden du hører.

Høyttalere har absolutt størst potensiale for forvrengning.

Forsterkere har i prinsippet lav forvrengning (om unntas veldig billige typer, og rørforsterkere).

Det finnes tungdrevne høyttalere som krever mye av forsterkeren, og som derfor trenger en kraftig og potensielt kostbar forsterker. Men høyttalere flest er ikke nødvendigvis så kresne. Mange høyttalere greier seg med ganske lite forsterkerkrefter ved normale lyttenivåer. Se bare hva man kan få til med en T-Amp, eller med 80-tallets budsjettyndlinger på 20-25 watt!

Om en dyr forsterker har annet å bidra med enn krefter, er en stor debatt. Min mening, utfra de erfaringene jeg selv har gjort og det jeg har lest, tyder på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

Jeg holder på at et par gode høyttalere med en relativt billigere forsterker i de aller fleste tilfeller vil låte bedre enn en dyr forsterker med et par billige høyttalere. Jeg antar at det samme vil gjelde for surround.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •