Legge mest penger i høyttalere i stereoanlegg? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du må ikke tillegge andre meninger de ikke har.
    Min påstand var ikke noe annet enn at forskjellen mellom ulike forsterkere handler om mye mer enn bare evnen til å spille høyt...

Beklager hvis jeg missforsto oppfatningen om dette.

Vi er jo ikke så innmari uenige heller. Å finne rett høyttaler til rom og brukerens preferanser er utvilsomt det viktigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Rett valgte høyttalere i gitt rom, som er korrekt plassert bygger mange av steinene i grunnmuren for å oppnå god lyd. Det er med andre ord det mest vesentlige i valg av høyttalere. Dette sier jeg meg helt enig i.

Men det er ikke det diskusjonen dreier seg om. Det den dreier seg om "hvor mye penger skal jeg bruke på høyttalere, og hvor mye skal jeg bruke på forsterkeren?".

Når du har plassert denne velvalgte høyttaleren riktig, hvilken forsterker skal man da bruke for å få utnyttet potensialet som ligger i høyttaleren, og eventuelt rommet?
    Jeg har vanskelig for å mene noe om hvilken pris man "bør går for", siden jeg mener at hifi-markedet er et grunnleggende irrasjonelt marked. Gode*) og mindre gode produkter lever side om side i lang tid til samme pris, uten at den forventede markedsdynamikken siler bort de produktene som gir lite for pengene.

Derfor vil jeg heller si:
    • Valget av høyttaler er viktig. Brukt tid, krefter (og evt penger) på å gjøre et valg som du blir fornøyd med. Lytt, les og lær. Vurder evt å kjøpe høyttalere som kanskje ikke er de peneste møblene eller som har de mest fancy virkemåtene, men som låter godt for dine ører og i din stue.
    • Valg av elektronikk er ikke like viktig. Kjøp noe som har ålreit specs og som har den funksjonaliteten du trenger.

Alt dette er basert på mine erfaringer og min forståelse og må ikke tolkes som absolutte sannheter.

-k

*)Hva er et "godt" produkt? Det som markedet vil ha? Jeg går for den snevre definisjonen "låter godt i blindtester" i denne sammenhengen. Jeg sier mao at lyd er det eneste som teller (noe som selvsagt ikke er helt sant)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kankas, har du prøvd andre høyttalere i oppsettet ditt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min personlige menig er som følger, jeg finner alltid høytaler jeg liker først deretter jakter jeg elektronikk som jeg liker til høytaleren, høytaleren er det jeg skifter minst i mitt oppsett. i mine øyne er det "bedre" å få mye ut av en rimeligere høytaler enn lite ut av en dyr .

perosnlige preferanser er vel det man rett og slett må prøve å følge

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kankas, har du prøvd andre høyttalere i oppsettet ditt?
    Har ikke fått sjansen å prøvd så veldig mye på sv238 enda bare dali blue 5005, concept 6 og concept 1 skal snart prøve ut mentor 6 å ikon 8... kanskje helicon 300mk2 (liker dali :P) men har prøvd endel forskjellig på min gamle forsterker marantz pm7000 som snell type c2 (tror jeg), B&W dm685 ikon 1 og 2, samt de samme opsettene jeg har prøvd på vincenten hadde et lite morro prosjekt med å drive bass/mellomtonene på blue 5005 med 2 stk rb1091 å la vincenten dra diskanten men det ble merkelig resultat :P også har jeg prøvd å biwire med vandenhul cs122 å qed xtsilver det ble heller ikke så vellykket, setupen nå er dali blue 5005 å vincent sv238mk koblet med vandenhul magnum kabler noe jeg syns låter arti

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har effekttrinn til rundt 25k i tillegg til Vincenten, hvordan tror du det ville låte om du kuttet ut Rotelene og la et tilsvarende beløp ekstra i høyttalere?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser du har effekttrinn til rundt 25k i tillegg til Vincenten, hvordan tror du det ville låte om du kuttet ut Rotelene og la et tilsvarende beløp ekstra i høyttalere?
    nå har jeg betalt veldig mye mindre enn 25k for rotellene å de er egentlig ment å bruke til frontsettet på hjemmekinoanlegget når det en dag kommer ny projektor i hus igjen. å som sakt tidligere så er nye høyttalere neste på listen å budsjettet kommer å ligge på rundt 20-30k rotellene er bare med på stereoen nå for å se om det har noe for seg... på 5005ene har det ingenting for seg :P tenker å prøve de på ikon 8 å se om det blir bra resultat...

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i mange år et par Dali 8008 som jeg har vært ganske godt fornøyd med, bortsett fra noe skarp, skrikete diskant ved pådrag.
    Var på messa på Lørenskog i februar, og fikk hørt SA Mantra 60. Likte disse godt, og endte opp med å bestille meg et par mens det var 20% på de uka etter messa.
    Ble dermed kvitt den skrikete diskanten, samt at Mantra er generelt bedre f.eks. i mellomtone/midbass også.
    Jeg mener derfor, som mange andre her, at man må finne de høyttalerne man liker og som passer i rommet. Deretter finner man passende elektronikk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kritisere egentlig, men, med den plasering av høyttalerne du har nå, hører du forskjell på kilder, forsterkere osv?
    Jeg skjønner overhodet ikke vitsen med biamping med forskjellige forsterkere, hvorfor invitere til dårligt resultat? Forskjellige forsterkere har forskjellig lyd, og gain....
    Beklager, jeg synes virkelig det ikke er et bra utgangspunkt for lyd med høyttalere inne i et hjørne. ulik symmetri, biwire eksperimenter og mange forskjellige forsterkere, det enkle er ofte det bedste....KISS.
    Hva er det du har under høyttalerne?
    Jeg har hatt mange høyttalere, og de har alle spilt forskjellig alt etter hvilken forsterker jeg har parret de med...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke for å kritisere egentlig, men, med den plasering av høyttalerne du har nå, hører du forskjell på kilder, forsterkere osv?
    Jeg skjønner overhodet ikke vitsen med biamping med forskjellige forsterkere, hvorfor invitere til dårligt resultat? Forskjellige forsterkere har forskjellig lyd, og gain....
    Beklager, jeg synes virkelig det ikke er et bra utgangspunkt for lyd med høyttalere inne i et hjørne. ulik symmetri, biwire eksperimenter og mange forskjellige forsterkere, det enkle er ofte det bedste....KISS.
    Hva er det du har under høyttalerne?
    Jeg har hatt mange høyttalere, og de har alle spilt forskjellig alt etter hvilken forsterker du har parret de med...
    Jeg har ikke ubegrenset med plass så er litt problem å ha høyttalerne på noen annen måte, får ca 30 cm klaring maks så det er ikke optimalt.. eksperimentering med kabler å utstyr man har for hånd er vel en del av denne hobbyen om ikke jeg tar feil? høyttalerne står oppå 2 ikeabord som beina er kappet av på, på mine høyttalere er diskanten midt mellom mellom/bass elementene så jeg synest det låter bedre når jeg får høyttalerne litt opp av gulvet, å tilfeldigvis passet monoblokkene ganske så bra under bordene igjen noe jeg syns ble litt tøft å se på men som sakt tidligere så er monoblokkene egentlig ment til hjemmekinoen i stuen men pga pæren på projektor røk så er kinoen nede for øyeblikket så da leker jeg meg litt med utstyret

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, det er fint.
    Jeg interesserer meg ikke for kabler mer, men gjorde engang, har brukt 12 krs Clas Ohlsson solid core kabel til mine elektrostater i 4 år nå, fungerer knall. Kommer aldrig til kjøpe såkaldte høyttalerkabler igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Har en enkel teori om høytalere kontra forsterker om at de bør koste omtrent det samme
    Forsterker til rundt 15.000 krever høyttalere til rundt 15.000.
    Enkelt og greit.
    Har B&W CM7, CM1 og CMC koblet til Yamaha RX-v3900 og en 2x200w Rotel til CM7 fungerer bra det...
    Viktig å få en forsterker som leverer nok strøm. En billig strømsvak forsterker på 100w ødelegger lett et par digre høyttalere som skal tåle 300w pga forvrengning. Mens en tung strømsterk forsterker spiller klokkeklart på full rulle.
    Hadde PSB stratus gold med en Luxman M03, 200 + 200w, tidligere. En sabla god Sony CD spiller med volumkontroll koblet rett i Luxman. Kunne fint sitte og lytte til musikk med full volum hele veien på dette

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thogstad
    Har en enkel teori om høytalere kontra forsterker om at de bør koste omtrent det samme
    Forsterker til rundt 15.000 krever høyttalere til rundt 15.000.
    Enkelt og greit.
    Sikkert en grei tommelfingerregel i prisklassen 15-20.000 kroner. Men å stoppe ved 2.000 kroner for en forsterker til en stor gulvstående høyttaler i 2.000 kronersklassen, er en sikker vei til til en lydmessig nedtur. Vi snakker nypriser her - bare for å unngå misforståelser.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel jeg har av erfaring i senere tid er når jeg kjøpte noen B&W 803 N.Siden jeg var under flytting koblet jeg de bare på en Yamaha 6x120w.De var mørke i lyden og slappe i bassen og med svært mye bass.En enorm forskjell på hver forsterker jeg har prøvd på de og høyttalerene låter helt forskjellig hver gang.F.eks NAD 218 THX ble testet og det var så ræva match at Onkyo receiveren gjorde en mye bedre jobb.Går ikke bare på krefter nei.Hvis jeg hadde eid NAD-en og måtte beholde den hadde jeg vært NØDT til å bytte høyttalere også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte ser vi ikke spørsmål som dette?

Kjøpt meg CW! CLSC215, trenger forslag på forsterker. Maks 3 000 kr.

Er jo da det blir håpløst...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Et eksempel jeg har av erfaring i senere tid er når jeg kjøpte noen B&W 803 N.
    Nå er jo B&W kjent for å være "vanskelige" høyttalere, og det er mulig det finnes en teknisk forklaring på hvorfor NADen din ikke fikset dem.

Men når du vurderer slikt, må du være klar over, både at selv små forandringer av høyttalernes plassering i forbindelse med bytter kan gi hørbare lydforskjeller -- og ikke minst at lytteinntrykk med flere minutters mellomrom er avhengig av hukommelse, som er langtfra eksakt når det gjelder lyd, og av mental bearbeiding av minne. Bare når du har mulighet til umiddelbart bytte mellom lydeksempler, kan du gjøre en sammenligning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om budsjettet er 4k for høyttaler og forsterker så vil jo uansett det å velge en stor gulvstående være å be om katastrofe.

Ellers er 803N et typisk misforstått eksempel. Folk kjøper en halvgrei forsterker og får et halvgreit resultat. Så legger de mer penger i en dårligere forsterker (en forsterker med dårligere kontroll og/eller grunnleggende farging av lyden) og får en "festkul" i bassen så man kan leve med den i utgangspunktet for lyse klangbalansen. Neste post på forumet handler da gjerne om "hvor god kontroll den nye forsterkeren har i bassen"...

En forsterker skal ikke ha som oppgave å tilføre bass eller andre EQ-relaterte fenomener.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

+1 Lurer på hvor mange ganger den har stått her. Og hvor mange flere ganger den kommer. Det er på tide at fjortissen sjekker litt mer før de kjøper og at HFK blir litt bedre til å forklare hva CV trenger av forsterkeri.

Jeg har små fronter som er hverken spesielt tunge eller lette å drive og har nok tatt i litt når jeg kjøpte forsterker. Men jeg tenkte at siden forsterkeren er nokså kraftig og nøytral, ihvertfall i følge det jeg har lest , så slipper jeg å bytte den om jeg skulle finne på å bytte høyttalere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men hva er matching?
    Vil vel si at det er en match som omfatter at komponentene utnytter hverandres egenskaper tonalt, så vel som signalstyrke og inngangsimpedanse er tilpasset. I mitt oppsett ble det spesielt viktig at signalstyrke på dac og følsomhet på inngang på effekt var høy pga. passiv forforsterker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

Ville nok ha satsa på en brukt en da. Kan nesten med sikkerhet si du ikke finner noen nye som er sterke nok til å "kjøre" disse.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •