Legge mest penger i høyttalere i stereoanlegg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Akkurat det samme argumentet kan brukes om forsterkere. Vil tro PC-verktøy for simulering og analyse brukes like flittig her!
    Helt klart. Men uansett vil jeg tro at det koster mer å utvikle og å produsere en god forsterker, enn en god høyttaler.

Jeg vil tro utviklingskostnadene er vesentlig lavere i dag, for en gjennomsnittelig god høyttaler, enn den var for ti - femten år siden. Det jeg tror man betaler for i dag er utstrakt bruk av eksotiske materialer. Kevlar, diamant, berrylium, granitt, ekstrudert aluminium, magnesium, gull og sølv osv, og selvfølgelig implementeringen av dette. Uten at det nødvendigvis forsvarer pris / kvalitetsforholdet, lydmessig.

Det høres fint ut på papiret, men er det virkelig så bra som de pene ord skal ha det til??? Det er ingen tvil om at mange bretter pengepungen i en stor V bare ett av de nevnte materialer er med på smørbrødslista...

Signalet MÅ via en forsterker før det når høyttaleren. Hva som skjer i forsterkeren kan enten maskeres av høyttaleren, høyttaleren kan blottlegge forsterkerens svakheter eller forsterkeren er så god at den får frem alle kvalitetene i høyttaleren.

En høyttaler er valgt av personlig preferanse. En forsterker bygger på rent kvalitative lydmessige egenskaper. Den er enten dårlig, middels god eller helt suveren. En suveren forsterker kan flytte en middelmådig høyttaler til nye nivåer, jeg har tilgode å høre det samme skje om man snur om på rekkefølgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar

Konklusjonen er vel at det ikke er mulig å konkludere på noe som helst.
    Man må i hvert enkelt tilfelle vurdere det selv.

Noen synes de hører størst forskjell når man har høyttalere til mange ganger prisen av elektronikken.
    Andre mener man får mer ut av "billige" høyttalere hvis elektronikken oppgraderes.
    Andre mener forskjellen på forsterkerbytte bare gir små forskjeller, gitt at den har nok effekt til høyttalerne den skal drive.

Dog bør det vel generelt sett helst være noenlunde samsvar mellom elektronikk og høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Helt enig! Spiller man til en hver tid på kyllingvolum vil en god forsterker ikke ha noe for seg.
    Spiller man ikke harryhøyt, beholder man en god hørsel lenger, og trenger kanskje ikke den samme forsterkerytelsen for å høre detaljene?

Forøvrig er det ikke alltid opplagt hva som er bra og dårlig, eller billig og dyrt.

Kjeder som HFK og Soundgarden kan av og til sette ned prisene dramatisk (25% og mer) på antatt gode produkter, mens et gitt produkt ofte koster betydelig mindre i produksjonslandet (eller hos forhandlere med en gunstig importavtale) enn andre steder.

I noen tilfeller ser man enorme prisforskjeller på produkter som i prinsippet er samme innmat i ulike kabinetter.

Og meningen om kvalitet skifter; spesielt når det gjelder forsterkere. En stadig testvinner som Naim blir karakterisert som feilkonstruksjon og søppel av enkelte bransjefolk. De fleste audiofile fnyser av "billigmerket" Cambridge, mens noen fagfolk holder CAs toppmodeller for de beste forsterkerne som produseres i Storbitannia.

Glem forresten heller ikke alle testene de siste årene, der T-Amp'er til noen hundrelapper, paret med billige høyttaler, har fått overstrømmende omtale.

Uansett, på papiret vil forskjellene på forsterkere være veldig små, både reelt og sammenlignet med høyttalere.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Spiller man ikke harryhøyt, beholder man en god hørsel lenger, og trenger kanskje ikke den samme forsterkerytelsen for å høre detaljene?
    Forskjellen mellom en dyr og en billig forsterker handler om mye mer enn evnen til å spille høyt!

Jeg er imidlertid enig i at en bør starte med høyttalerne og legge mest arbeid her. Det er riktig at det er større forskjeller mellom ulike høyttalere enn det er mellom ulike forsterkere, men det er ikke det samme som at en nødvendigvis bør legge mest penger der. Hvis det f.eks viser seg at B&W DM683 ikke faller i smak (eller ikke passer til rom og preferanser), så blir det ikke nødvendigvis bedre av å dobble prisen (til f.eks B&W CM9). Innenfor samme pris-segment kan en jo finne høytalere med helt annen karakteristikk (f.eks Klipsch RF82 eller Sonus Faber), og kanskje er det vel så mye å hente på å finne rett type høyttaler til sitt bruk som å legge så innmari mye penger i dem... (PS: liker selv B&W veldig godt. Nevner merkene bare for eksemplets skyld)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørbar forskjell mellom to høyttalere er ofte signifikant og beviselig i blindtester.

Det samme skjer i liten eller mindre grad for elektronikk.

Derfor bruker jeg mer tid og krefter på valg av høyttalere. Det betyr ikke nødvendigvis at de må være fryktelig dyre, men jeg tror at det er viktigere å velge "rett" på høyttalere (og rom/plassering) enn elektronikk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes knutinh treffer spikeren usedvanlig rent og klart.

Sitat Opprinnelig postet av Gimesegutten
    Forskjellen mellom en dyr og en billig forsterker handler om mye mer enn evnen til å spille høyt!
    Akkurat det er det altså delte meninger om (jfr innlegget over).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hørbar forskjell mellom to høyttalere er ofte signifikant og beviselig i blindtester.

Det samme skjer i liten eller mindre grad for elektronikk.

Derfor bruker jeg mer tid og krefter på valg av høyttalere. Det betyr ikke nødvendigvis at de må være fryktelig dyre, men jeg tror at det er viktigere å velge "rett" på høyttalere (og rom/plassering) enn elektronikk.

-k
    Rett valgte høyttalere i gitt rom, som er korrekt plassert bygger mange av steinene i grunnmuren for å oppnå god lyd. Det er med andre ord det mest vesentlige i valg av høyttalere. Dette sier jeg meg helt enig i.

Men det er ikke det diskusjonen dreier seg om. Det den dreier seg om "hvor mye penger skal jeg bruke på høyttalere, og hvor mye skal jeg bruke på forsterkeren?".

Når du har plassert denne velvalgte høyttaleren riktig, hvilken forsterker skal man da bruke for å få utnyttet potensialet som ligger i høyttaleren, og eventuelt rommet?

At "folk flest" mener det finnes små forskjeller i forsterkere har jeg vanskelig for slå meg til ro med. Da tror jeg at man har sammenlignet epler med epler.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra som har blitt skrevet her, ser at overraskende mange er enige med meg.

Det er umulig å si hva du skal bruke mest penger på, kjøp den høyttaleren som gjør deg fornøyd, etterfulgt av den elektronikken som gjør deg fornøyd. Det vi si at du kan ende opp med billige høyttalere og dyr forsterker eller motsatt. Ingen fasit på dette.
    Først velger du en hovedrett du liker og spiser den. Så velger du en dessert du syntes passer godt. Kanskje koster den siste mest, kanskje ikke. Men ikke spis desserten først og deretter velg hovedrett det blir feil :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    At "folk flest" mener det finnes små forskjeller i forsterkere har jeg vanskelig for slå meg til ro med. Da tror jeg at man har sammenlignet epler med epler.
    Høh?

Det er ellers ikke "folk flest" som mener at det er små forskjeller. Det er først og fremst fagfolk som vurderer målbare verdier, og påpeker at disse forskjellene ofte er minimale. I tillegg finnes det blindtester der lyttere ikke har kunnet skille en dyr forsterker fra en billig med noenlunde samme "lydsignatur".

M.a.o. at den forskjellen man hører, ikke har med "lydkvalitet" å gjøre, men med klangkarakter -- eller rett og slett frekvensgang.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh?

Det er ellers ikke "folk flest" som mener at det er små forskjeller. Det er først og fremst fagfolk som vurderer målbare verdier, og påpeker at disse forskjellene ofte er minimale. I tillegg finnes det blindtester der lyttere ikke har kunnet skille en dyr forsterker fra en billig med noenlunde samme "lydsignatur".

M.a.o. at den forskjellen man hører, ikke har med "lydkvalitet" å gjøre, men med klangkarakter -- eller rett og slett frekvensgang.
    Lydsignatur? En forsterker skal forsterke det signalet den blir matet med, hvis ikke kalles det en equalizer.

Har ikke frekvensgangen innvirkning på lydkvaliteten? Hva med støygulvet? Hva med dynamikkområdet?

Det er veldig mye som skiller fra forsterker til forsterker , slik som det også gjør fra en høyttaler til en annen. Alt er som sagt relativt. At noen oppfatter det som mindre enn andre kan jeg akseptere. Men at det finnes vesentlige forskjeller mellom forskjellige forsterkerkonstruksjoner kan ikke gjemmes under krakken. De er også svært hørbare. Kanskje ikke like hørbare for de som synes lett bakgrunnsmusikk fra en tivoliradio er godt nok, men for en kritisk lytter er de det.

Det finnes mange teknologier. En av de siste er PWM. Har du hørt en slik forsterker med innebygd romkorreksjon satt opp mot likt prisede forsterkere av type transistor, eller rør? Er det ikke store forskjeller å spore?

Vilken er best? Den som forsterker signalet uten å videre tilføye eller trekke noe fra, eller den som vrenger i takt med signalstyrken?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Til dags dato skall vell alle ha alt. Burde vi ikke komme med noen utalelser om hvordan man tenker før man kjøper?
    Det er mulig å spør andre om hva som er best å kjøpe men de har ikke altid samme tankegang som kjøperen selv.

Skal du oppgradere anlegget etterhvert eller ha det komplett og ikke gjøre mer utav det?
    Man må først sette seg et basis punkt hvor man kan starte:

Oppgradere:
    - Hva vil du prøve ut først. Høytalere eller Forsterker?
    - Om høytalere så burde man gå for en god rimelig forsterker med egenskapen til å drive de fleste høtalere til den prisklassen man setter seg.
    - Om forsterker så burde man sette seg ut en god og rimelig høytaler som kanskje er litt tungdrevne, og kan trenge en del fra forsterkeren?

Skal man ha et komplett anlegg så tenker jeg meg man må prøve å finne det optimale i forhold til Hva man skal kjøpe.

Komplett:
    - Er rommet du skal ha det i stort nokk til Store eller små høytalere?
    - Har man tanken om å flytte til et annet rom?
    - Vil du spille høyt eller lavt?
    - Skal du prøve flere høytalere vist du er kresen på detaljer?

Jeg kan ikke utale meg veldig mye mer her men andre her på forumet kan sikkert det som jeg har lest til nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Lydsignatur? En forsterker skal forsterke det signalet den blir matet med, hvis ikke kalles det en equalizer.

Har ikke frekvensgangen innvirkning på lydkvaliteten? Hva med støygulvet? Hva med dynamikkområdet?
    Du skal ikke ha lest mange tester eller hi-fi-diskusjoner, for å se at det ikke sjelden er utstyret med jevn frekvensgang og lav forvrengning som vekker mest begeistring.

Selv har jeg forelsket meg i AVI ADM; et par aktive høyttalere til overkommelig pris, der produsenten dokumenterer jevn frekvensgang og lav forvrengning. I den jevne "audiofiles" ører låter de "tynt", "uten varme"; kanskje til og med "umusikalsk" eller "skarpt". Nevner man disse høyttalerne i visse fora, blir resultatet en evigvarende tråd med haterklæringer, trusler og konspirasjonsteorier.

Jeg nevnte ovenfor Cambridge, hvis forsterkere i mine ører klinger ypperlig, og visstnok har glimrende data på de områdene der det kan forventes å høres -- men som har svært liten cred i audiofile krester.

Rørforsterkere eller annet "spesieltlydende" utstyr med tvilsomme måledata lovprises imidlertid nesten uten unntak.

Et poeng er altså at gode måledata ofte forekommer på relativt rimelige produkter, men slett ikke alltid på det dyre og "kritikerroste".

Pluss, altså, at det faktisk finnes blindtester der folk som burde vite bedre ikke klarer å skille mellom en dyr og en billig forsterker, om lyden oppfattes som lik.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk at folk nå har hengt seg opp i pris (nesten på lik linje med det man gjorde med watt for noen år siden). Tror man heller her bør se på komponentenes reelle kvalitet enn selve prisen, og gjerne kombinere det med en stor dæsj (som en i tråden litt tidligere sa det så fint: ) matching (matching matching!).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shelfen
    Til dags dato skall vell alle ha alt. Burde vi ikke komme med noen utalelser om hvordan man tenker før man kjøper?
    Det er mulig å spør andre om hva som er best å kjøpe men de har ikke altid samme tankegang som kjøperen selv.

Skal du oppgradere anlegget etterhvert eller ha det komplett og ikke gjøre mer utav det?
    Man må først sette seg et basis punkt hvor man kan starte:

Oppgradere:
    - Hva vil du prøve ut først. Høytalere eller Forsterker?
    - Om høytalere så burde man gå for en god rimelig forsterker med egenskapen til å drive de fleste høtalere til den prisklassen man setter seg.
    - Om forsterker så burde man sette seg ut en god og rimelig høytaler som kanskje er litt tungdrevne, og kan trenge en del fra forsterkeren?

Skal man ha et komplett anlegg så tenker jeg meg man må prøve å finne det optimale i forhold til Hva man skal kjøpe.

Komplett:
    - Er rommet du skal ha det i stort nokk til Store eller små høytalere?
    - Har man tanken om å flytte til et annet rom?
    - Vil du spille høyt eller lavt?
    - Skal du prøve flere høytalere vist du er kresen på detaljer?

Jeg kan ikke utale meg veldig mye mer her men andre her på forumet kan sikkert det som jeg har lest til nå.
    Ja - man må jo starte et sted.

I de to hovedanleggene mine startet jeg med høyttalerne. En gang for en 15 år siden bestemte jeg meg for at en eller annen gang i livet skulle jeg ha ProAc - og slik ble det omsider da barna flyttet ut. Så begynte en lommeboktømmende jakt på forsterkere og øvrig elektronikk som kunne få disse ProAc'ene mine til å synge slik jeg hørte dem synge for 15 år siden. Føler at jeg omsider er i mål nå - etter et par års jakt.

I det siste anlegget mitt - et lite anlegg nr. 3 som det ikke er plass til å beskrive i signaturfeltet - satt jeg plutselig med eldstemanns tiloversblevne effekttrinn - en EC-sak som han hadde kjøpt for konfirmasjonspengene, og som vi ikke hadde hjerte til å selge. Så da kjøpte jeg ganske enkelt et par veldig billige greie høyttalere som ikke koster mer enn 10% av det forsterkeren koster - men jeg kan likefullt sitte og kose meg dagen lang med musikk på nivå med det jeg ellers har i huset. Når jeg spiller så lavt man må gjøre på et lite rom på en 7-8 kvm.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    matching (matching matching!).
    Men hva er matching?

Om du mener å unngå en tungrodd høyttaler til en svak forsterker, er jeg med. Men om du mener å pare en forsterker med en "lys" klang med en basstung høyttaler, er vi langt inne i EQ-land...

Selv har jeg alltid (siden jeg ble voksen) forsøkt å finne både høyttalere og forsterkere (eller altså nå: aktive høyttalere) med en mest mulig nøytral klang -- altså jevnest mulig frekvensgang og minst mulig forvrengning. Noe, som nevnt, mange åpenbart oppfatter som "tynn" og "skarp" lyd.

Uansett har det vært vanskeligere, og dyrere, å finne høyttalere som oppfyller dette kravet, enn forsterkere.

PS:

Apropos Ulf-Bs siste:

Selv har jeg iløpet av det siste halvåret eksperimentert med anlegg nr. 3, 4 og 5; bestående av svært billige komponenter. Det er faktisk utrolig hva man kan få ut av slikt. Men fortsatt er høyttalerne dyrest; om ikke annet fordi de er kjøpt i Norge, mens en av forsterkerne er en T-Amp kjøpt på eBay-auksjon for 1 cent + frakt...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det blir litt rart å si at:
    50% til høytalere.
    30% til forsterker.
    15% til cd spiller.
    5% til kabler.
    (% verdiene er tatt helt ut av det blå bare for ett eksempel)

La oss si at du kjøper en høytaler til 10000kr og skal da bruke 6000kr til forsterker og 3000k til cd spiller og 1000kr til kabler.

Så da kan du ikke kjøpe forsterker til 9000kr og cd spiller til 1000 lappen og kablene som følger med i esken selv om det hadde passet dine ører helt okey bare fordi ligningen var skev.

Gi blaffen i alle tommelfinger regler om hvor mye som skal hit og dit.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes knutinh treffer spikeren usedvanlig rent og klart.

Akkurat det er det altså delte meninger om (jfr innlegget over).
    Du mener med andre ord at det vil være bortkastet å bruke for eksempel 26 000.- på en 80-watter fra Naim når en kan få like mye effekt fra forsterkere til 10% av prisen?

Jeg er fullstendig enig med Knutinh i at det ar aller viktigst å treffe rett med høyttaleren i forhold til rom og preferanser fordi det er her forskjellen er størst mellom de ulike produktene.

Men elektronikken er også viktig! Når "kabeldebett-argumentet", at det ikke er forskjell, trekkes inn også i debatten om elektronikk, så blir jeg litt oppgitt. Til det er det for mange hifi-interesserte som har erfart at det er betydelige forskjeller. En god forsterker koster som regel litt penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Når "kabeldebett-argumentet", at det ikke er forskjell, trekkes inn også i debatten om elektronikk, så blir jeg litt oppgitt.
    Du må ikke tillegge andre meninger de ikke har.

Det er ingen som hevder at det ikke er forskjell på forsterkerlyd. Det er forskjell. I motsetning til kabler, inneholder en forsterker komponenter som kan gi forskjeller i lyd, og det er mulig både å måle disse forskjellene og høre dem med menneskelige ører.

Diskusjonen går for det første ut på hva disse forskjellene består i, og om de har å gjøre med "lydkvalitet" eller rett og slett med ulike klangfarver, lydkarakter, "signatur" eller hva man nå vil kalle det.

Som jeg har nevnt, vil "audiofile" i mange tilfeller foretrekke en forsterker med dårligere, målbare data enn en forsterker med bedre, målbare data. Hvilken forsterker er da best?

For det andre kan man diskutere om en forsterker blir bedre dess dyrere den er. Her nevnte jeg Naim og Cambridge som eksempler.

Det tredje og viktigste blir imidlertid om de forholdsvis små forskjellene mellom forsterkere spiller særlig rolle når forskjellene er potensielt mye større mellom høyttalere.

Jeg mener altså at de ikke gjør det:

Bytter du høyttalere på en gitt forsterker, er sjansen svært stor for at både du og bestemora de vil høre forskjell.

Bytter du forsterker på et gitt høytalerpar, og den nye forsterkeren er kraftig nok til å drive disse høyttalerne, er det mulig at bare en audiofil med gullører vil høre forskjell.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet en del med hifi og hatt det som interesse i over 25 år. En gang i tiden var det watt som var kult. Det var en greie som etter hvert tok slutt og jeg begynte å se på kvaliteten på konstruksjonene. For snart 20 år siden bygde jeg min første forsterker, en 180W med ganske stor strømforsyning. Jeg var ganske fornøyd med den, de eneste klare svakhetene den hadde var at den hadde et klart definert tak for hvor høyt den kunne spille og hva slags laster den kunne drive skikkelig. Den eneste reelle løsningen på problemet var egentlig mer watt.

For omkring 13 år siden bygde jeg min første klasse D, og i løpet av noen få år ble det flere klasse D. De lå typisk i området 200-250W og hadde ikke noen spesielle egenskaper som skilte dem tydelig fra tidligere klasse AB-konstruksjoner (det var jo på den tiden blitt en del av dem også). Det jeg kom frem til på denne tiden var at å lage en forsterker som spilte hemningsløst godt var veldig lett så lenge jeg kontrollerte hva den skulle drive og kunne voice det (altså høyttaleren) til å matche.

En signifikant forskjell som fremkom var at klasse D behøvde praktisk talt ingen glatting av impedanskurven, de lot seg ikke lure til noe som helst dumt på grunn av den men holdt stabiliteten perfekt.

Da stod jeg igjen med en ting som var viktigere enn alt annet så lenge forsterkeren var skikkelig bygget gjennom det hele, nemlig watt.

De siste 8 årene har jeg jobbet en del med EQ, DSP, delaktive og aktive ting. I alle disse tilfellene er klangmatch mellom ht og forsterker et underordnet tema. I den sammenheng har jeg blant annet benyttet ICE ASP-forsterkere (samme som Oberon-serien) i stor utstrekning. Det er kort og godt veldig vanskelig å finne noen egenskaper ved disse forsterkerne som gjør at man vil skifte dem ut. Motivasjonen for å beholde dem er masse effekt og lastuavhengige under 1kHz. Over 1kHz er de knapt reaktivt lastavhengige der heller.

Jeg er enig med Knutinh i at forskjellene er små på elektronikk. Jeg har testet veldig mye utstyr på en langt mer inngående måte enn bare å koble det opp i eget oppsett og fortelle verden at jeg liker eller ikke liker det jeg hører. Jeg hevder ikke at det ikke er forskjeller, det har Knutinh heller ikke hevdet så det blir direkte usaklig å trekke frem.

Men at forskjellene er mikroskopiske ift de som er mellom høyttalere er ikke en mening, det er et faktum.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener forsterkeren er hjertet i systemet... å for å bruke noe annet en bilsammenligningen som folk i forumet her liker så godt så vil jeg si at det ikke går å løpe fort, løfte tungt eller hoppe høyt med et dårlig hjerte... ting blir som regel aldri bedre enn det svakeste leddet, å siden forsterkeren er den komponenten som kobler alle ledd har jeg brukt største delen av budsjettet på forsterker... men jeg har også valgt forsterker utfra det jeg liker å spesifikasjoner i forhold til hva musikk jeg hører på, pluss jeg har sett meg ut vilke høyttaler jeg ønsker å opgradere med senere, da var det også viktig at forsterkeren imøtekommer de egenskapene høyttalerne vil trenge for å gi best mulig resultat (for meg). Jeg vil si at det å matche utstyr er langt viktigere enn å konsentrere seg så mye om pris, det finnest utstyr ute i denne verden som presterer forferdelig mye mer enn det prislappen sier.. gode eksempler er nad som kjører lite design å få finurlige (kostbare) finesser på sine produkter å heller bruker mesteparten av byggekostnadden på kvalitetskomponenter for å gi sluttbruker mest mulig lyd for pengene mens scandyna lager et mer "konevenlig" produkt som skal se bra ut i tilleg så går det gjerne utover spesifikasjoner, bare for å ha en sammenligning NAD (NAD C355BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben) VS Scandyna (SCANDYNA The Amp Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben) disse to er i akkurat samme prisklasse men gir sluttbruker 2 vidt forskjellige resultater. den ene er firkantet å ser ikke videre fancy ut men leverer det den skal pluss litt til mens den andre passer inn i designerleiligheten å er lett å kamuflere blandt andre "pyntegjenstander" min teori er også det at god lyd kan ikke måles i verken watt eller penger man må nesten finne et produkt som passer hver enkeltes smak å bygge videre utfra det... men ville valgt forsterker først så kjøpt høyttalere i forhold til forsterkerens spesifikasjoner for som sakt så er forsterkeren hjertet i systemet å man får som regel ikke et tilfredstillende resultat om "hjertet" er for dårlig

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •