Legge mest penger i høyttalere i stereoanlegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min helt klare mening er at det er den delen av anlegget som har den høyeste forvregning som man bør putte mest penger i. Og det er vel liten tvil om at det helt klart er høytaleren. En cd spiller til hundrelapper forvrenger vesentlig mindre en et sett høytalere til hundre tusen.

Så må man selvfølgelig ha forsterkere som klarer å drive høytaleren, eller har en elektronikk som håndterer de nye formatene (hjemmekino), men begge disse delene mener jeg er en selvfølge. Alle andre oppgraderinger fører til marginale endringer, og ofte mere endringer enn forbedringer. Så er det selvfølgelig den enkeltes smak som gjør at man mener man har fått en forbedring.

Må jo selvfølgelig heller ikke glemme rommet som vel er den klart viktigste faktor, med den klart største forvregningen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta i så det svir på forsterker og kilde - det er min erfaring. God elektronikk og en bra forsterker kan trylle godlyd ut av selv de billigste høyttalere. Det omvendte er dessverre ikke tilfelle. Liten bil med stor motor er mye morsommere enn en stor bil med liten motor.

Det er klart det hjelper med en god høyttaler også - men det kan man jo alltid ta ved neste korsvei. - når lønnskontoen blir for innholdsrik. Jeg har dessverre lidd meg gjennom mange perioder med fine høyttalere som jeg hele tiden har hatt følelsen av har spilt for dårlig - det er ingen god følelse. Derimot gir det en god følelse når man kobler noe billige høyttalere til topp elektronikk. Da får man følelsen av at høyttalerne spiller over evne - og det oppleves langt bedre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne er nok en meget viktig del - det er det ingen tvil om!
    Kan fortelle om min utvikling på denne fronten:-)
    Før hadde jeg som reciver en Pio LX 51 og Patos 410 mkII som fronter(ca 2000,- på netthandelen) !
    Så byttet jeg ut frontene med Monitor Audio RS 6 til ca 8000,-
    Og joda...... forbedringen var helt tydelig - og lettere å drive også virket det som! Drev dem vel helt til bristepunktet egentlig:wink:
    Bytter så reciver til Pio LX 82 - og joda,det ble litt bedre,og litt mer kontroll på sakene,merket det best på at stemmene ble tydligere og bassen litt fastere,og følte at nå hadde jeg hentet ut potensialet i disse høytalerne!
    Derfor gikk jeg til det skritt å oppgradere til MA GS 20 (ca 18000)
    Og DA BLE DET LIV I HEIMEN:lol:
    Det er nok hittil den beste oppgraderingen jeg har gjort så langt - UTEN TVIL:-)

MEN......
    Det er ikke sikkert jeg hadde fått den "aha opplevelsen" hvis jeg ikke hadde byttet forsterker først??
    Så konklusjonene er vel at alt må stå sånn noenlunde i forhold til hverandre ,som med alt annet her i verden:-)

Men er enig at det er bedre å ha for stor forsterker enn for liten!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For nokså mange år siden når HFK solgte Boston Acoustics og Electrocompaniet så prata jeg med en av de ansatte der etter at de hadde hatt en intern demo for seg selv. De hadde koble en BA høyttaler til 800kr på en AW250 og det kunne han fortelle spillte overraskende bra og langt over det de forventet.

Jeg mener, og jeg understreker at det er min mening og ingen fasit: Det er potensialet til høyttalerne vi vil utnytte best mulig og det gjør vi med en bra forsterker. Hvis du har en dyr forsterker og billige høyttalere så får du ut det som bor i høyttaleren forutsatt at det ikke er total mismatch. Bruker du en billig forsterker på dyre høyttalere så får du ikke utnyttet potensialet til høyttaleren. Det samme gjelder for store høyttalere og liten forsterker kontra små høyttalere og stor forsterker.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    For nokså mange år siden når HFK solgte Boston Acoustics og Electrocompaniet så prata jeg med en av de ansatte der etter at de hadde hatt en intern demo for seg selv. De hadde koble en BA høyttaler til 800kr på en AW250 og det kunne han fortelle spillte overraskende bra og langt over det de forventet.

Jeg mener, og jeg understreker at det er min mening og ingen fasit: Det er potensialet til høyttalerne vi vil utnytte best mulig og det gjør vi med en bra forsterker. Hvis du har en dyr forsterker og billige høyttalere så får du ut det som bor i høyttaleren forutsatt at det ikke er total mismatch. Bruker du en billig forsterker på dyre høyttalere så får du ikke utnyttet potensialet til høyttaleren. Det samme gjelder for store høyttalere og liten forsterker kontra små høyttalere og stor forsterker.
    Dette var vel en beskrivelse på at det finnes ingen fasit, man må bare prøve seg frem og finne det man selv liker!

Det finnes 1000 muligheter, men finn den DU liker selv, da har du kommet langt!
    Uansett om det koster 100 kroner eller en halv million, det er DINE ører som avgjør dette.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg tror at det fasitsvaret vi er ute etter, blir litt forskjellig, avhengig av hvor på prisskalaen vi befinner oss.

En høyttaler til 20.000 kroner - bare for å tenke på et ikke helt uvanlig tall i hifi-sammenheng - kan lett matches til en forsterker i omtrent samme prisklasse. Sånn sett 50-50 mellom høyttaler og forsterker - hvis vi tenker stereo.

På den annen side: en høyttaler til 2.000 kroner kan være et stort gulvstående beist - som kanskje trenger en like kraftig forsterker som den ovennevnte 20.000 kroners høytttaleren. Selv om vi går litt på akkord med kravene til forsterker, ender man kanskje likevel opp med en forsterker i 10.000 kronersklassen, for å få allright lyd. Da blir det mer i retning av 15/20-80/85 mellom høyttaler og forsterker. Igjen i en stereo-verden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror svaret på trådstarters spørsmål er krystallsvart via Ulf-Bs svar over.

Mao. umulig å besvare.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nettopp det er hva som gjør det så moro.

Tenk hvis alle som liker hifi/hjemmekino visste nøyaktig hva de skulle kjøpe og ingenting annet? Det var det eneste som funket på en måte.

Da ville ihvertfall ikke AVforum eksistert!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. I en komplisert verden må man forenkle. Her er MIN forenkling:

a) Kjøpe dyrer høyttalere og spille på dem med rævva forsterker = middelmådig lyd
    b) Kjøpe billige høyttalere og spille på dem med en übergod forsterker = svært god lyd

You do the math...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ta i så det svir på forsterker og kilde - det er min erfaring. God elektronikk og en bra forsterker kan trylle godlyd ut av selv de billigste høyttalere. Det omvendte er dessverre ikke tilfelle. Liten bil med stor motor er mye morsommere enn en stor bil med liten motor.

Det er klart det hjelper med en god høyttaler også - men det kan man jo alltid ta ved neste korsvei. - når lønnskontoen blir for innholdsrik. Jeg har dessverre lidd meg gjennom mange perioder med fine høyttalere som jeg hele tiden har hatt følelsen av har spilt for dårlig - det er ingen god følelse. Derimot gir det en god følelse når man kobler noe billige høyttalere til topp elektronikk. Da får man følelsen av at høyttalerne spiller over evne - og det oppleves langt bedre.
    Er mye enig i dette. Jeg har alltid endt opp med forsterkere som har vært minst like dyr som eller dyrere enn høyttalerne, men balansen her er jo selvsagt avhengig av hva slags egenskaper de enkelte produktene har...

Det kunne jo vært spennende å fått høre for eksempel B&W CM9 med en Nad C375 (eller Hegel H70) vs. B&W 683 med en Nad M3 (eller Hegel H200). Ikke så sikker på hva som ville overbevist mest...

Den største overraskelsen jeg har fått med hifi var da jeg koblet de billige Klipsch B2 (1700.-) til en Densen DM10 (14000.-). Jeg fikk bakoversveis over lyden som selv billige høyttaler kunne prstere!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden i ett oppsett blir aldri bedre enn hva den dårligste komponenten klarer å bidra med. På generelt basis er rommet den største utfordringen.

I dagens digitale verden, hvor kildene og forsterkerne er digitale, kommer forsterkeren og eventuelt D/A koverteringen som nummer to.

PGA utviklingen, og da spesielt innenfor sofware til PC, er høyttalerdesign veldig mye mer forenklet enn det var for få år siden, og man kan få svært gode høyttalere til relativt lite penger. Gode forsterkere koster desverre fortsatt mye penger.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ok. I en komplisert verden må man forenkle. Her er MIN forenkling:

a) Kjøpe dyrer høyttalere og spille på dem med rævva forsterker = middelmådig lyd
    b) Kjøpe billige høyttalere og spille på dem med en übergod forsterker = svært god lyd

You do the math...
    Dette er jeg absolutt ikke enig i. Jeg har fått mye bedre lyd i veldig dyre høytalere med billig forsterker, enn omvendt. Jeg har prøvd mine hovedhøytalere med barnas forsterkersett og det låt helt ok, og vesentlig bedre enn når jeg satte mine forsterkere på barnas høytalere. Som bare låt marginalt bedre enn med deres eget sett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ratio HT og forsterker 1:10, og vice versa?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Dette er jeg absolutt ikke enig i. Jeg har fått mye bedre lyd i veldig dyre høytalere med billig forsterker, enn omvendt. Jeg har prøvd mine hovedhøytalere med barnas forsterkersett og det låt helt ok, og vesentlig bedre enn når jeg satte mine forsterkere på barnas høytalere. Som bare låt marginalt bedre enn med deres eget sett.
    100% enig, høytalere for mesteparten av pengene! Ihvertfall hvis vi snakker om "normal" lyttenivå.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    PGA utviklingen, og da spesielt innenfor sofware til PC, er høyttalerdesign veldig mye mer forenklet enn det var for få år siden, og man kan få svært gode høyttalere til relativt lite penger. Gode forsterkere koster desverre fortsatt mye penger.
    Akkurat det samme argumentet kan brukes om forsterkere. Vil tro PC-verktøy for simulering og analyse brukes like flittig her!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er ratio HT og forsterker 1:10, og vice versa?
    De billige høytalerne kostet vel ca. 1:12 av dyr forsterker, og billig forsterkersett kostet vel ca. 1:20, så ikke direkte sammenlignbart, men forskjellene var store.

De dyre høytalerne ble dårligere med billige forsterkere enn med dyre forsterkere, men fortsatt fremsto de som gode høytalere. Og de billige høytalerne ble bedre, men bare helt marginalt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Min erfaring er med RF-63 på Pioneer 919 (ratio 6:1) og KEF iQ30 med TDAI2200 (ratio 1:11).

Skulle jeg velge ville jeg valgt KEF iQ30 på TDAI2200. RF-63 på 919 ville gitt meg kvaler og jeg ville tenkt på neste forsterkeralternativ hele tiden fremfor å lytte på musikk. Med KEF/Lyngdorf ville jeg tenkt "wow...dette spiller bra".

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det vanskelig å svare generelt på, fordi pris ikke har nødvendigvis noen direkte sammeheng med ytelse. Hi-fi markedet er gjennomsyret av merkevarebygging, status og psykoakustikk.
    (til en viss grad, jeg vet at en høyttaler til 500kr ikke kan konkurere med en høyttaler til 100 000, men jeg tenker på en til 10 vs en til 20k, eller en til 50 mot en til 100k osv)

Det som er sikkert er at den største flaskehalsen mellom det som er på opptaket og lyden man hører er rommet og etter det høyttaleren. Her oppstår 99% av avvikene
    .
    God elektronikk og veldig god elektronikk er noen promiller forskjellige innenfor sine idielle arbeidsområder. Jeg vet flesteparten her mener at dyrere forsterkere er mer musikalske, mer engasjerende eller mer organiske i gjengivelsen, men det er bare vanlige folks forklaringer på forskjeller i frekvensgang, strømstyrke, forvrengning og flere andre målbare parametere.

Dermed kan man optimalisere de promillene forskjell det er mellom god og svært god elektronikk så mye man vil, det har lite å si om rommet og høyttaleren ikke fungerer. Jeg tror dette er en av hovedgrunnene til byttemanien i denne hobbyen, man bytter utstyr ofte fordi forandring fryder, men de store problemene med lyden blir værende i rommet og bæres videre til neste anlegg, som får stå til man går lei av forandringen og igjen mistrives med de samme problemene.

Det som er sikkert er at hovedfokus bør ligge på å optimalisere rommet så mye man kan, finne riktig høyttaler og så velge elektronikk man syntes gjør jobben. Dessverre er det motsatte ofte tendensen hos mange, og jeg er ikke noe unntak :-D .
    Hva den enkelte komponentene skal koste kommer helt annpå smak og behag. Noen liker dyr elektronikk på billige høyttalere og noen det motsatte, det er ikke så farlig så lenge rom og høyttalere gjør det de skal.

Det var mine tanker, før jeg tar kvelden...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ratio rommet:høyttalere er p.t. 1:15. og rom:forsterkere 1:30. Og dette ER en god investering.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er høyttalerne som lager lyden du hører.

Høyttalere har absolutt størst potensiale for forvrengning.

Forsterkere har i prinsippet lav forvrengning (om unntas veldig billige typer, og rørforsterkere).

Det finnes tungdrevne høyttalere som krever mye av forsterkeren, og som derfor trenger en kraftig og potensielt kostbar forsterker. Men høyttalere flest er ikke nødvendigvis så kresne. Mange høyttalere greier seg med ganske lite forsterkerkrefter ved normale lyttenivåer. Se bare hva man kan få til med en T-Amp, eller med 80-tallets budsjettyndlinger på 20-25 watt!

Om en dyr forsterker har annet å bidra med enn krefter, er en stor debatt. Min mening, utfra de erfaringene jeg selv har gjort og det jeg har lest, tyder på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

Jeg holder på at et par gode høyttalere med en relativt billigere forsterker i de aller fleste tilfeller vil låte bedre enn en dyr forsterker med et par billige høyttalere. Jeg antar at det samme vil gjelde for surround.
    Helt enig! Spiller man til en hver tid på kyllingvolum vil en god forsterker ikke ha noe for seg.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •