Hvordan ungå at sub-plassering kan lokaliseres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan ungå at sub-plassering kan lokaliseres?

En bruker ofte en sub til alle frekvenser under 80hz. Dette fungerer stort sett fint og man har større sjanse for å lykkes med integrasjonen og at bassens opprinnelse ikke kan lokaliseres til der subben står.

Hvis man øker subbens frekvensområde til 100-120hz, er det noen måte man kan øke sjansen for en sømløs bassintegrasjon? Altså at subben ikke "høres" i lydbildet.

Har mine tvil, men.. Integrere en sub i vanlig bruk er jo utfordring nok ofte

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ofteste er det ulyder utenfor subbens arbeidsområde som gjør at man kan lokalisere den. Sørg for at subben er så rolig som mulig, så begrenser problemet seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben er lukket og skal bare brukes til musikk. Den skal stilles veldig lavt i lydnivå da den bare skal gi et ørlite løft samtidig som frontene spiller hele sitt frekvensspekter.
    Det er jo bare å prøve seg frem og gi subben et godt fundament å stå på. Har tregulv og bor i andre etasje.
    Tenkte på noen 4-5cm tykke steinblokker av et eller annet slag, men er redd de koster mye. Kanskje noen vet hvor man får tak i slikt i Oslo-området?
    Trenger slike fundament til frontene også..

Har enda ikke bygget den, men elementet er på plass, og Hypex DS4.0 bestilles om 1-2 uker.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha delefrekvensen over 80Hz, anbefaler jeg også å ha SUB'en foran sammen med fronthøytalerene. Aller helst bør man da ha 2 stk, slik at man kan ha 1 SUB stående ved hver fronthøytaler.

Deler man fra 80Hz å nedover derimot, så kan man ha SUB'en de fleste plasser. På tiden når jeg hadde SVS PB12+/2 kjørte jeg den med delefrekvens på 80Hz. Testet denne både foran og bak i rommet uten å merke noe forskjell med tanke på at jeg merket hvor SUB'en stod.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •