CERWIN-VEGA HFA-21SX, brystkassetrykk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CERWIN-VEGA HFA-21SX, brystkassetrykk?

Lurer på å kjøpe en slik en for å få trykket ved trommer ol. Er overhodet ikke ute etter dypbass kun trykk som kjennes i kroppen som ved en live-konsert. Og dette ligger vel rundt 50-150Hz hvis ikke jeg har missforstått helt?
    Så spørsmålene er egentlig:

1 Vil man med denne få "hestespark" i brystet?
    2 Klarer den å følge litt rask musikk, musikk med "dobbeltpedal"/doble basstrommer?
    3 Blir det bare noe klabb og overkill/romling sammen med mitt oppsett?
    4 Har denne subsonic filter av noe slag, eller har den høynivå innganger slik att jeg kan bruke delefilteret(sub/front) på forsterken som dette i stede?(denne var kanskje noe vanskelig å forstå :-D ) Men som sagt, er ikke så glad i dypbass.
    5. Vil den dunke i brystet selv på lave volumer, for merker fks att jeg må spille rimelig høyt på 82'ene før de våkner?

Har fra før Klipsch RF-82, parasound 2100+2250 og dacmagic hvis det skulle ha noe å si.

er ikke noe basshode, men elsker det sparket man får på konserter.
    Og bare så det er nevnt så vil jeg ikke ha SVS eller noe som går dypt da det ikke er det jeg leter etter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AiC
    Lurer på å kjøpe en slik en for å få trykket ved trommer ol. Er overhodet ikke ute etter dypbass kun trykk som kjennes i kroppen som ved en live-konsert. Og dette ligger vel rundt 50-150Hz hvis ikke jeg har missforstått helt?
    Så spørsmålene er egentlig:

2 Klarer den å følge litt rask musikk, musikk med "dobbeltpedal"/doble basstrommer?
    4 Har denne subsonic filter av noe slag, eller har den høynivå innganger slik att jeg kan bruke delefilteret(sub/front) på forsterken som dette i stede?(denne var kanskje noe vanskelig å forstå :-D ) Men som sagt, er ikke så glad i dypbass.

Har fra før Klipsch RF-82, parasound 2100+2250 og dacmagic hvis det skulle ha noe å si.

er ikke noe basshode, men elsker det sparket man får på konserter.
    Og bare så det er nevnt så vil jeg ikke ha SVS eller noe som går dypt da det ikke er det jeg leter etter
    Det finnes allerede en tråd om disse bassene,men JA,de lager fantastisk trykk.Har hørt på den hos HFK og det er ørene som stopper før bassen for å si det sånn. I tillegg så er disse optimalisert til å fungere best med musikk,så ja du får nok det du trenger hvis du har plass til en eller 2 av de. Er stor som en mini morris

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brystkassebass får du med den ja .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Ja så den andre tråden men den endte jo i nok en SVS diskusjon + att jeg lurte på en del andre ting som jeg håpte å få svar på etterhvert noen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på 18" utgaven hos HFK og det låt helt rævva syns jeg.Greit nok , det var bra trykk og spilte høyt, men det var rett og slett stygg bass.Lignet mest på rumlete sprengt russebilbass syns jeg...
    Men det kan hende rommet den sto i ødela alt for den, men ble ikke imponert av lydkvaliteten på denne hvertfall.Hadde heller brukt samme summen på en annen sub tror jeg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv cva121, som er samme modellen, bare pa versjonen. (Hifi versjonen har litt annet utseene, samme element og forsterker). Ufattelig trykk i den. Jo større rom jo bedre. Hvor stort er rommet ditt?

Når jeg skrur litt på så kjenner jeg trykket i brystet, og tenker at dette er digg. Noe det også er.

JA, lekent lett.

Venner av meg så den og trodde den var stor og treg, men den er faktisk utrolig rask. Enten det er rask hardstyle/etc eller vanlig house, metal og rock. Det er de type sjangrene som den liker best. akkurat som vanlig cv. Jeg har ikke opplevd at den ikke klarer å følge med. Jeg forstår ikke helt hva du mener med dobbletrommer/pedal. Kan du gi eksempler? (youtube etc)

Hvor stort rom har du? Jeg har selv ca 22 m^2, og det er vel på grensen. Kunne vel hatt litt større rom, men jeg har L-rom, så da må jeg ha litt ekstra bass.

4 Har denne subsonic filter av noe slag, eller har den høynivå innganger slik att jeg kan bruke delefilteret(sub/front) på forsterken som dette i stede?(denne var kanskje noe vanskelig å forstå ) Men som sagt, er ikke så glad i dypbass.
    Innganger : Linje L/R XLR/RCA In/Through) Hentet fra hfk. Ring de for å høre hvis det er noe du lurer på.

Jeg hørte på 18" utgaven hos HFK og det låt helt rævva syns jeg.Greit nok , det var bra trykk og spilte høyt, men det var rett og slett stygg bass.Lignet mest på rumlete sprengt russebilbass syns jeg...
    Men det kan hende rommet den sto i ødela alt for den, men ble ikke imponert av lydkvaliteten på denne hvertfall.Hadde heller brukt samme summen på en annen sub tror jeg.
    18" har vel blitt mottatt med blandet drops, står litt i andre tråden. hfk har ofte veldig små rom de har cv i. Hvertfall i Bergen. Mener å huske de hadde lite rom i Tromsø også.

prøver å gi deg svarene du leter etter Håper du fikk de.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vedder på at de 21 med rom som er 50/60m2-100m2 spiller sinnsykt.. tror ikke de er så bra i feks 25m2 rom.. veggene vil bare bli "voldtatt" da tror jeg
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er skikkelig spark i den er det nok ikke tvil om. At den spiller sinnsykt høyt er det nok heller ikke noe tvil om. Hvordan kvaliteten er på lyden derimot vet jeg ikke helt. Er jo egentlig en PA SUB dette, som bare har blitt moddet litt. Anbefaler deg ihvertfall å høre den før handel. Dypbass derimot er der ikke i det hele tatt. Hjemmekino ( bladet altså ) målte den vel til -3db allerede ved 42Hz hvis jeg ikke husker feil....
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    vedder på at de 21 med rom som er 50/60m2-100m2 spiller sinnsykt.. tror ikke de er så bra i feks 25m2 rom.. veggene vil bare bli "voldtatt" da tror jeg
    Kommer nok helt ann på rommet. I et vanlig rom vil den voldta rommet, men i f.eks L-rom så går den inn i 20-25 m2. Jeg har hatt mindre pa subber som tar helt av når de får mye rom å boltre seg på, tror ikke denne er noe unntak. Har ikke fått prøvd den i så veldig store rom.

Den voldtar ikke veggene så mye, heller naboene...

Kane: CV har vel aldri hvert kjent for dypbass, det kommer de nok aldri til å bli heller.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Marius-stenbrenden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Jeg har vurdert denne til noen jenter jeg fikser anlegg for til bussen dems
    Dem har greit anlegg innemen trenger en sub ute, noen som tror denne vil spille rått ute fra en russebuss??

Mvh marius

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må settes opp rett

For at denne skal fungere rett, må den settes opp rett.
    Det er ikke bare å sette den på og tro at man får brystkassetrykk med en gang.
    En viktig ting er at høyttalere og forsterker må plasseres rett og at delaytider er korrekt satt opp for å unngå utfasinger i lytteposisjon. Jeg har jobba som lydtekniker i mange år og i PA verdenen er dypbass under 60 Hz.
    Og det er kjeldent vi lar så mye skje under 30 hz. Normalt kutter vi under der, ikke minst for å spare forsterkere for effekt, men for å unngå for mye vandring på elementene. en annen ting er at ting blir ullent og lett grøtete om man skal fyre opp alt for mye der nede. Delinger kan være litt ulikt fra system til system, men fra 95-100 til 170 hz er ikke uvanlig. Uansett skal man ha lydtrykk så kommer man ikke unna en hornsub. Dette pga det som kalles for group delay som opptrer rundt tuningfrekvensen på porten. Les mer her Bass reflex - Wikipedia, the free encyclopedia I et bassreklekskabinett er nemlig porten ca90 grader ute av fase fra elementet. Er denne på 35 hz så er det liten vits i å kjøre signaler dypere enn 30 hz, siden elementet kan vandre mye friere og kan bunne. Dette slipper man i en hornsub siden elementet sitter i et trykk-kammer. Derfor låter disse mye fastere og stramt enn et bassreflekskabinett noensinne vil gjøre. Ulempen er størrelsen og en kompleks konstruksjon. Her er en rekke ulike konstruksjoner for den som vil bygge. SOUND LIGHT CREW hangfaltervek, szakirodalom, hangosító taanfolyam

TIl trådstarter vedr 21 tommeren til CV så lager CV også en 21 tommers hornsub SoundShop
    Spiller kanskje ikke like dypt, men gir kollosalt mye mere trykk av det du ønsker...... Den trenger en amp og iallefall 2-3 KW

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius-stenbrenden
    hei

Dem har greit anlegg innemen trenger en sub ute, noen som tror denne vil spille rått ute fra en russebuss??

Mvh marius
    Jeg ville absolutt ikke valgt dette til en russebuss. Dette holder ikke mål i forhold til skikkelig PA. Ta heller kontakt med konsertsystemer eller lignende selskap som driver mye med russelyd.

Jeg kan nesten garantere deg at den blir ødelagt av en russetid.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Mvh marius
    Revurder med engang!!! til russebuss må du ha skikkelig PA bassere, selv om den CV'en er god, så er det forskjell på det og spille i fri luft :P.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lei inn et Pa system

Hvis man skal ha et fint anlegg til russebussen, man to doble Mito 18 tommere gjøre susen. Mito M-8218 Double 18" Sub Bass Speaker - Musikklink AS

Disse spiller bra og bør fores med ca 2-3 KW hver

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toraabe
    Hvis man skal ha et fint anlegg til russebussen, man to doble Mito 18 tommere gjøre susen. Mito M-8218 Double 18" Sub Bass Speaker - Musikklink AS

Disse spiller bra og bør fores med ca 2-3 KW hver
    Småskeptisk til dobbel 18" for en pris av nette 8000.. Men la gå, er tross alt russetid

Finnes massevis og hi-fi & hjemmekino har ingen sjangs mot PA når det gjelder utholdenhet, trøkk og ikke minst å overleve det hele

Active Marius-stenbrenden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg skrev det tenkte jeg mest på den PA versonen Cva 121 , da den egner seg mere til russebuss enn Tre finishen til Hfa 21 . Men element å Plateforsterker er jo akuratt det samme , uten at Hfa'n går noen Hz dypere enn Cva , men 1-2 hz har lite å si når det er oppi 30hz

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg skrev det tenkte jeg mest på den PA versonen Cva 121 , da den egner seg mere til russebuss enn Tre finishen til Hfa 21 . Men element å Plateforsterker er jo akuratt det samme , uten at Hfa'n går noen Hz dypere enn Cva , men 1-2 hz har lite å si når det er oppi 30hz

Uansett jeg ville ikek ha benytta meg av denne pha flere årsaker.
    Fulle folk som sitter oppå den, øl, vin , sprit flyter utover og så søler man til ampen osv.
    Bedre med egne amper og passive høyttalere her gitt.
    Dessuten så trenger du mye mer flate enn en enkel 21 tommer.
    Det er rett og slett for lite.
    Ofte i PA bransjen hvis du skal ha ordentlig lyd, så regn 2-3 Kw pr doble 18 tommer ... + topper.
    Skal du ha trykk så er det bedre å få tak i slike SoundShop

4 slike, gi ca 1200 w inn på hver og 4 topper.

Det burde holde.

Årsaken er at hornsubber gir det trykket man ønsker når man hører på techno ol...

Dessuten er lyd under 35 hz uinteressant når man snakker om techno osv.

Det skal bare slå så hardt som mulig ..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt meg denne lille saken! Menne.. må ha sub-out på parasounden på maks + att jeg må ha level på CV'en også på maks for att det skal begynne å skje noe? Jeg innbilte meg att det skulle være helt motsatt. Hva kan dette ha seg?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt meg denne lille saken! Menne.. må ha sub-out på parasounden på maks + att jeg må ha level på CV'en også på maks for att det skal begynne å skje noe? Jeg innbilte meg att det skulle være helt motsatt. Hva kan dette ha seg?
    Den er rett og slett ikke bedre

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faseproblemer? Prøv å lek med fase justeringen eller flytt på subben og se om det blir mer bass ved en annen plassering

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •