Dali Ikon6, hvilken forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon6, hvilken forsterker?

Ahooi. Endelig så fikk jeg rotet meg på et Hifi forum også.

Uansett, for en uke siden så invisterte jeg for første gang skikkelig penger på høytallere, og etter test mellom DaliIkon6 og B&M683, endte jeg tilslutt på Dali sine, mye pga den detaljrike og harde diskanten som falt meg veldig ismak.

Nå gjenstår byggingen. Og jeg kjører jo Onkyo sin A-9155 som forsterker nå, så forstår at bytte må skje Asap. Etter mye lesing på diverse forum og hifiblad, så tror jeg valget står mellom "Nad-C375BEE" og Denon-PMA-1500AE. Noen som har noen formening om disse 2 forsterkeren til Dali? Eller andre forslag?

Må legge til at jeg selvfølgelig har DaliIkon sub, som planlagt kjøpt i fremtiden. Merker jo akkurat nå med Onkyo så er det mange plater som ikke får trøkket, men regner jo med at en fullverdig forsterker løser mye av dette. Men en sub, opplever jeg kanskje DaliIkon6 må ha også til den tyngste musikken der ute. Er det noen av forsterken som passer bedre til å drive en sub? Og ikke minst, holder det med en forsterker til å drive Daliikon6 + subben? Veldig blank på dette området, må jeg innrømme. Fint å høre folk mening om denne saken.

Mvh Stian. God musikkPåske

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Har ingen arfaring med disse, men generelt er jo de fleste suber aktive, dvs. at de har innegygget forsterker. Så du trenger ikke å tenke på at forsterkeren skal drive en sub. Men det er jo et poeng at forsterkeren har en utgang som du kan bruke til sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Skal holde med "pre-out" for å koble opp en subber? eller må forsterkern ha "Main-in" også? Ser at Nad har både preout og main-in, mens Denon sin har bare pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sarke87
    Riktig. Skal holde med "pre-out" for å koble opp en subber? eller må forsterkern ha "Main-in" også? Ser at Nad har både preout og main-in, mens Denon sin har bare pre-out.
    Pre-out holder til sub. Ikon serien har blitt tatt opp veldig mange ganger. Bruk søkefunksjonen så finner du. Generelt sett så mener de fleste at noe med varme fungerer godt. Parasound er en gjenganger. Yamaha har også "riktig" klang. Selv sitter jeg med Ikon 6 på en yamaha receiver. Skal ha meg et effekttrinn, men har ikke bestemt noe enda. Personlig liker jeg mye rart. Likte Cambridge og vurderer effekten. Evt. så har jeg testet SDA2175 og likte det. Du må nesten bare prøve litt og se hva du liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt disse selv på nevnte Denon-forsterker, og det var ikke en god match. Det låt altfor lyst og spisst. Yamaha (stereoforsterkere), Parasound og Primare er alle gode lagkamerater. C375BEE kan muligens funke, det har jeg ikke testet.

Om jeg får foreslå et dristig alternativ, Emotiva XPA2 i kombinasjon med Parasound NC2100 som forforsterker. Handler du sistnevnte brukt ender du opp med en totalpris på rundt 11 lapper. Da mangler det garantert ikke på kreftene, og skulle du oppgradere/bytte ut høyttalerne senere har du fremdeles nok av kraft. Samt skulle du ønske å gå over til surround, har du da et solid effekttrinn å koble til en eventuell receiver. Disse høyttalerne er kresne på elektronikk, og det vil merkes om man er sparsom her.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 375 burde funke som gull... og med NAD C545 blir det hele fullkomment, den cdspillern er vannvittig god syns jeg.

Ikon 6 er en konge høyttaler, men mange muligheter, men ifra HFK er det nok NAD som gjelder...

NAD 375 har 2xPREOUT, hvor ene er "opptatt" ved å være koblet til MAIN-in. Så det går fint ann å koble til en eller flere subwoofere. NAD lager så si altdig sine konstruksjoner i 2deler: En forforsterker og en effektforsterker, disse kobles oftest isammen igjen hva main in og en av PRE out'ene. på MAIN in kan du koble hva du måtte ønske av preamp, og få en effektforsterker som er prikk lik NAD 275. Pre out er forforsterkerdelen sin mulighet til å koble til et anna effekttrinn eller subwoofer enn hva som er integrert.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg så ville jeg spandert en øl på meg. Eller rettere sagt: Hvis jeg var deg så ville jeg ha kjøpt en sub med high-level in og high-pass ut. Dette betyr følgende: Du kobler høyttalerkabler fra forsterker til high-level in på sub som dermed tar signalet fra disse kablene. Du kobler deretter høyttalerkabler fra high-pass out på sub og over til Dali'ene. Avhengig av filterert i sub'en så siler du i stor grad vekk den dypeste bassen fra Dali'ene noe som gjør jobben til forsterkeren lettere og du kan spille høyere siden både forsterker og høyttalerne slipper bassen. Ikke alle sub'er har denne muligheten, men SVS er et eksempel. De deler på 80hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba: Det hørtes veldig interessant ut: Har ikke Daliikonsubben denne high-level-in og high.passout muligheten? Men er Svs subbene raske? Veldig viktig å å frem raske doble basstrommer på subbene. Raske doble

Skorob: Høres meget lovende ut, ettersom flere har anbefalt meg NadC545spillern. Testet Daliene med NADC375 på hifiklubben og var jo denne lyden som gjorde at jeg valgte Dali fremfor B&W.

Ingen som har dårlig erfaringer med NAD mot DaliIkon? Muligens det jeg går for da. Kanskje teste litt først.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Ikon 6 med 4 Ikon suber og jeg opplevde ikke disse som "raske". Ved litt fart i basstrommene ble det litt "pudding" synes jeg. Kanskje en lukket sub, f.eks. SVS SB, kan være noe å sjekke ut? Den er jo også pen og liten i forhold til de andre modellene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba: Det hørtes veldig interessant ut: Har ikke Daliikonsubben denne high-level-in og high.passout muligheten? Men er Svs subbene raske? Veldig viktig å å frem raske doble basstrommer på subbene. Raske doble

Skorob: Høres meget lovende ut, ettersom flere har anbefalt meg NadC545spillern. Testet Daliene med NADC375 på hifiklubben og var jo denne lyden som gjorde at jeg valgte Dali fremfor B&W.

Ingen som har dårlig erfaringer med NAD mot DaliIkon? Muligens det jeg går for da. Kanskje teste litt først.
    Sub, IKON subben er knallbra. Men SVS SB12 er noe av det røffeste i liten boks der ute . SVS er ikke noen sinker i bassmiljøet nei.

Det at SVS kun deler på 80hz som Gurba sier syns jeg er rart.. mente dem, som fleste andre, deler der de får beskjed om å dele.... 80hz er iallefall en dum delingsalternativ, siden det faktisk er lett å lokalisere bassen da... Ikon 6 er bra bass godt under 80hz. Uansett, best audiofilt blir det fort det meste når høyttalerene får spille sitt fulle spekter før de ruller av iallefall.. så får man eventuelt suplementere med en sub som kan ta ifra der det blir trøbbel. da blir det mer helthet i det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PC12-NSD'er deler på 80hz i hvertfall. Det er sikkert pga THX standarden og det skal i utgangspunktet ikke være mulig å lokalisere sub delt på 80hz. Mulig de større modellene har justering på det.

Jeg har som nevnt SVS PC12-NSD x 2 og jeg synes at de spiller kjapt og tight, men jeg har en SVS AS-EQ1 som etter endel jobbing gjorde underverker. SB'ene er sikkert kjappere, men for meg så er effekten på film viktigere enn 100% korrekt bass på musikk. Jeg er nok mer filmtitter og musikklytter av gladtypen enn av den audiofile må-finne-alle-feil-med-lyden-typen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstår jeg at "SVS SB12" er noe jeg burde ta med meg inn i tenkeboksen. Det er absolutt musikk som er første prioritert her Hva menes med en lukket sub? Og om jeg har den eller den forsterken har altså ikke noe å si på Subber med innebygger forsterker?

Er styggredd for at jeg har en liten, som du nevner "audiofile må-finne-alle-feil-med-lyden-typen" i maven. Men vi satser på at DaliOgNAd skal tilfredsstille denne typen nå. Og stor tro på det. Takker for svar

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Har hørt disse selv på nevnte Denon-forsterker, og det var ikke en god match. Det låt altfor lyst og spisst. Yamaha (stereoforsterkere), Parasound og Primare er alle gode lagkamerater. C375BEE kan muligens funke, det har jeg ikke testet.
    Har også hørt komboen denon - dali.......kan ikke si jeg likte det...

Men samtidig så er jeg ikke en så stor fan av NAD.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad funker bra med Dali, varm og rund i klangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som NAD kan være en vinner da. Likte veldig godt den komboen når man testet det ihvertfall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med en lukket sub?
    Den har ikke bassrefleksrør (hull). Fungerer som et trykkammer uten å slippe ut luft.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahha. Hvordan slår dette seg ut når man spiller musikk,fremfor da DaliIkonSub som ikke er lukket? Om det er lett å forklare

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en portet sub så vil man få mere bunndrag og dypere lyd..
    Med en lukket sub vil den få en mer "smell" (å herregud så trasig det er å forklare hvordan lyden er :lol: ) og den vil ikke bli like dyb/buldrende..

Håper jeg ikke tar veldig feil her :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan også si det sånn:

De som lager subwoofere først og fremst til musikk, bruker oftest lukkede kabinetter. De som lager sub'er først og fremst til film, bruker oftest bassport.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, artige lydbeskrivelser her ja. Men da er det lukked sub man burde gå etter. Disse SVS subbene alle snakker om (nesten). Jeg skulle ikke få problemer med å spille hyperkjappe doble basstrommer på dem? Og folk må gjerne komme med noen gode forslag. er ikke snakk om handel før til høsten, men kjekt å lage en liste.

Handlet inn nevnte NAD C375BEE og Nad cdspillern idag. Dette er jo vanvittig moro. Så rent, så pent og så nydelig. Et lite spørsmål jeg har i den anledning. Min høyre høytaller står 0,5 meter fra en vegg på siden. Er dette uheldig for lyden? Burde jeg ommøblere slik at det ikke er noen sidevegger på siden?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •