Dali Ikon6, hvilken forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikon subben er ikke så mye å trakte etter. Jeg var ikke så veldig fornøyd med den, litt lite power. Gav seg for fort. Svs, xtz er nok bra alternativer. eller cv hvis du skal ha til musikk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående plassering, så prøv litt frem .. individuelt dette . Konge anlegg du begynner å få.. XTZ subbene nevnes, og jeg tror det hadde vært noe for deg.. x2 seff .... Surround.no - Høyttaler spesialisten der får du 2x12" versionene for 7000kr!!! Kupp .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har levd med NADene og Dali Ikon 6 nå i 4 dager. Jeg merker jeg blir sug ned i Hifiverdenen. Og det er flott. Det som er bra er jo selvsagt flyten og drivet i musikken (helt naturlig), detaljrikt og akustiske instrumenter er jo helt vidunderlig gjengitt. Var mye pga disse 3 faktorene at Dali også ble valgt.

Aner ikke hvor lenge jeg har spilt inn Daliene enda,men uansett så merker jeg at bassen kan på tung/hard ekstrem metal, bli litt for hard bass og lite trøkk på høy lyd. Dette var jeg jo klar over i utgangspunktet. Merker vel litt forbedringer ved å flytte den ene høyttallern litt ut fra sideveggen. Så får prøve meg på alternativer her.

skorob og Ostemannen: Kjempe topp med anbefalling. Den 2 stk. XTZ 99 W12."" dere sikter til da? Dette så ut som et råskinn. Jeg tar ikke knekken på folk i underetasjen hvis man absolutt ikke prøver på det? hehe. Rommet jeg disponerer til anlegget nå er i overkant av 20 kvadrat. vil en sub i denne klassen fra XTZ være litt umulig for et så lite rom? Men en sub til dette så blir det jo fort himmelen. Dette dere ville gått for, med tanke på tung og rask musikk? Viktig at det låter naturlig også selvsagt. Hvordan plasserer man 2 subbere? En på hver side av rommet eller foran og bak?

Jeg må ikke ha surroundforsterker for å få disse XTZ 99 subbene til å funke på anlegget mitt?

All honnør til Dali!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og 10 000 kr spørsmålet blir jo: trenger jeg virkelig 2 stk av XTZ 99 W12, på et 20 kvadrat rom?? Vil jeg ikke komme langt nok med 1. Og ja, lommeboken svir etter de siste ukene

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt å kjøpe et stereoanlegg med Ikon 6, så denne diskusjonen er viktig for meg.

Jeg ser det er flere her som anbefaler NAD til disse høyttalerne, men da jeg var på Hi-Fi-klubben for noen dager siden fikk jeg høre at NAD-forsterkeren (det var C375) "antakelig ikke er noe for meg". (Jeg hadde opprinnelig tenkt å prøve den forsterkeren også, men den var visst ikke inne akkurat da). Hvor stor andel av dette forsterkervalget er avhengig av hvilken musikk man skal høre på, og hvor mye er "universelt", altså kun avhengig av selve høyttalerne uten å ta hva man skal høre på i betraktning?

Opprinnelig hadde jeg sett for meg PMA-1500AE-forsterkeren fra Denon, men den var heller ikke inne, så jeg hørte høyttalerne på Cambridge 840a v.2. Dette syntes jeg låt svært bra til klassisk (Sjostakovitsj) og hip-hop (The Creators - Weight), og til dels metal (Dream Theater - Six degrees of inner turbulence). Det var også bra til litt jazzaktig pop/rock som Frank Zappa og Steely Dan, men diskanten var kanskje litt dominerende. Jeg kan tilføye at de to sistnevnte (Zappa og Steely Dan) regnes som gode produksjoner, og det syntes jeg for så vidt de første jeg nevnte også var, men jeg kan ikke gå 100% god for disse (Dream Theater kan for alt jeg vet være mikset med sterkere kjør på diskant og bass - med typisk "ungdomspreg" - men jeg vet ikke om dette stemmer).

Jeg har hørt at PMA-1500AE gir lyden et "varmt" preg, og det var vel det jeg syntes manglet litt på de siste. Stemmer det at PMA-1500AE vil være "varmere" enn 840a v.2? Det skal nevnes at den 840a v.2 jeg hørte på var kanskje ikke innspilt. Hvilket utslag kan det ha gitt på lyden?

Til slutt kan jeg jo nevne at http://www.hifiklubben.com/files/tes...jud_200701.pdf (riktignok med Ikon 5) presenterer Denon/Dali-kombinasjonen som et svært godt kjøp. Jeg vil jo ikke stole blindt på hi-fi-bladene, men hvis dette var "årets anlegg" må det vel ha noe for seg?

Endring: Tilføyde et par ting.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sarke87
    Og 10 000 kr spørsmålet blir jo: trenger jeg virkelig 2 stk av XTZ 99 W12, på et 20 kvadrat rom?? Vil jeg ikke komme langt nok med 1. Og ja, lommeboken svir etter de siste ukene
    Anbefaler stort sett 2 subwoofere, siden det er mye lettere å få til å spille bra, syns jeg da.. men jo, du kommer GODT på vei med 1 stk XTZ .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fourmyle
    Jeg har også tenkt å kjøpe et stereoanlegg med Ikon 6, så denne diskusjonen er viktig for meg.

Jeg ser det er flere her som anbefaler NAD til disse høyttalerne, men da jeg var på Hi-Fi-klubben for noen dager siden fikk jeg høre at NAD-forsterkeren (det var C375) "antakelig ikke er noe for meg". (Jeg hadde opprinnelig tenkt å prøve den forsterkeren også, men den var visst ikke inne akkurat da). Hvor stor andel av dette forsterkervalget er avhengig av hvilken musikk man skal høre på, og hvor mye er "universelt", altså kun avhengig av selve høyttalerne uten å ta hva man skal høre på i betraktning?

Opprinnelig hadde jeg sett for meg PMA-1500AE-forsterkeren fra Denon, men den var heller ikke inne, så jeg hørte høyttalerne på Cambridge 840a v.2. Dette syntes jeg låt svært bra til klassisk (Sjostakovitsj) og hip-hop (The Creators - Weight), og til dels metal (Dream Theater - Six degrees of inner turbulence). Det var også bra til litt jazzaktig pop/rock som Frank Zappa og Steely Dan, men diskanten var kanskje litt dominerende. Jeg kan tilføye at de to sistnevnte (Zappa og Steely Dan) regnes som gode produksjoner, og det syntes jeg for så vidt de første jeg nevnte også var, men jeg kan ikke gå 100% god for disse (Dream Theater kan for alt jeg vet være mikset med sterkere kjør på diskant og bass - med typisk "ungdomspreg" - men jeg vet ikke om dette stemmer).

Jeg har hørt at PMA-1500AE gir lyden et "varmt" preg, og det var vel det jeg syntes manglet litt på de siste. Stemmer det at PMA-1500AE vil være "varmere" enn 840a v.2? Det skal nevnes at den 840a v.2 jeg hørte på var kanskje ikke innspilt. Hvilket utslag kan det ha gitt på lyden?

Til slutt kan jeg jo nevne at http://www.hifiklubben.com/files/tes...jud_200701.pdf (riktignok med Ikon 5) presenterer Denon/Dali-kombinasjonen som et svært godt kjøp. Jeg vil jo ikke stole blindt på hi-fi-bladene, men hvis dette var "årets anlegg" må det vel ha noe for seg?

Endring: Tilføyde et par ting.
    ta en en titt innm her du. anbefales : http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tusiaster.html

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går vi for 1 i første omgang tenker jeg. Budsjettet har absolutt ikke godt av mere. hehe. Nå satser jeg korta mine på deg,skorob, og dine XTZ. Hvis dem feiler i spill med rocken/metallen min, så finner jeg deg hehe. Neida....... Joda

Men opplever at med DaliIkon6erne trenger en sub. Noe som nevnt tidligere, var forberedt på

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    ta en en titt innm her du. anbefales : http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tusiaster.html
    Etter å ha søkt i den over 400 sider lange tråden var det mest relevante jeg fant en kobling til en annen tråd som jeg hadde lest før. Her er den for andre som kan være interesserte:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ma-1500-a.html

Det ser ut til at det er mange meninger der og i "entusiasttråden". Hvis man har en viss forhåndsoppfatning kan man stort sett finne noe som støtter den på et eller annet sted. Dermed har jeg ikke blitt så mye klokere, da mitt inntrykk er at de som anbefaler en forsterker til Ikon 6 anbefaler den uten forbehold om hva som skal spilles av. Det er med andre ord ingen jeg har funnet som hevder noe om enkelte forsterkere passer bedre eller dårligere til visse typer musikk.

Jeg må likevel nevne at denne posten i http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...ml#post1146541 for så vidt er ganske informativ, og kan kanskje forklare noe av uenighetene i diskusjonen.

Jeg kunne heller ikke finne noen direkte sammenlikning av Cambridge 840A v.2 og Denon PMA-1500AE.

Kanskje jeg bør spørre på en annen måte: Hvis Ikon 6 + PMA-1500AE ble "årets stereoanlegg", hvilke grunner kan det da finnes til at så mange ikke liker den kombinasjonen, og gjelder denne misnøyen kun noen bestemte typer lyttere?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv med en denon pma 2000ivr og dali ikon 7. syns det blir fr mye diskant men har snudd stua g mangler teppe np. lite påp veggene fr øyeblikket. kjøpt nye kabler også. må bare finne noen som ikn 7 kan stå på så skal e prøve igjen. hører mest på metal og er mest plagsomt npr volumet blir høyt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer selv å kjøpe nad c275(som er lik 375, bare ren effektforsterker i stedet). Jeg har som sagt eid ikon-subben, men den forsvant raskt. Den var ok på musikk, men dyr og hadde lite power. Jeg ville tenkt på to subber, og plassert de i hvert sitt hjørne foran eller ved siden av ikon6ene. Fordelen med to subber er nemlig det at du får en mer naturlig bass. Bassen ligger seg utover rommet, i stedet for å høre at den f.eks kommer fra venstre hjørne. Hjørneplassering gjør slik at rommet hjelper med bassen i hele rommet.

Ellers ligger det utrolig mye ute på subkalibrering. db-måler er et must. Radioshack

Jeg kjører selv cv sammen med ikon6 og det er himmel for meg. Trøkk i diskant og i bass. Digg. Hvordan er du fornøyd med forsterkeren? Gi respons. 8-) Du har gjort gode valg uten tvil.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahooi igjen. Er veldig ambivalent om dagen om hvordan jeg opplever det hele musikalske lydbildet. Til visse sjangerer (Prog/progrock) fungerer anlegget (DaliIkon 6 og Nad C375BEE + Nad cdspiller) Samtidig opplever jeg ikke fornøyelse ved all mulig metal. Her blir det lite trøkk i bassen og når jeg skrur opp lyden, så forsvinner trøkket helt og diskanten blir veldig irritabel og slitsomt å høre på. Lydbildet blir for lyst og lite stemning innad i musikken.

Mange spørsmål i den forbindelsen. Skal få lov til å låne B&W 683 av noen nå, så skal jeg sjekke ut hvordan opplegget mitt fungerer med det.

Men jeg har mange spørsmål egentlig. Altså, jeg prøvde jo dette oppsettet med nadèr og Dali i butikken og opplevde mye mer trøkk der osv. Trodde at med et mindre rom, så skulle jeg få mere bass også. Men kan det hende at bassen forsvinner i noen hjørner i mitt 20kvadratmeter av et rom. Og kan signalkabler/høytkab gjøre merkbar forskjell? (BAre orginalt her)

Er gira på at jeg skal bli så fornøyd som mulig når jeg først legger penger i anlegg nå. Så her må noe gjøres Noen forslag? Passer Nad bedre med B&W 683 enn Daliene ? Og B&W vil vel uansett være bedre egnet til metal og rock har jeg lest på forumet her fra før. hmmm. Ja, noen forslag?

Daliene er forrresten spilt i ca 100 timer nå, men hvordan er det med innspilling av NAD forstereken? Skal forsterkere også innspilles? Må legge til at jeg opplevde at Onkyoen A-9155, som jeg hadde før Naden, hadde mere riktig basstrøkk på Daliene, enn Naden, og dette synes jeg er ganske så rart. hehe. Mye rart

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fourmyle
    (Dream Theater kan for alt jeg vet være mikset med sterkere kjør på diskant og bass - med typisk "ungdomspreg" - men jeg vet ikke om dette stemmer).
    Hos meg oppleves ikke den plata (Six Digrees Of Inner Turbulence) slik. Den er mer nøytral, ikke overdrevent "trøkk", men diskanten er nok litt fremtredende. Symbaler jaller litt ekstra. Ellers synes jeg denne plata oppleves som litt "innestengt" i lyden, som flere andre DT-plater. Når det er sagt, er det lett å plukke ut detaljer, inkludert bassgitar, som ofte drukner i denne sjangeren.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sarke87

Mange spørsmål i den forbindelsen. Skal få lov til å låne B&W 683 av noen nå, så skal jeg sjekke ut hvordan opplegget mitt fungerer med det.

Men jeg har mange spørsmål egentlig. Altså, jeg prøvde jo dette oppsettet med nadèr og Dali i butikken og opplevde mye mer trøkk der osv. Trodde at med et mindre rom, så skulle jeg få mere bass også. Men kan det hende at bassen forsvinner i noen hjørner i mitt 20kvadratmeter av et rom. Og kan signalkabler/høytkab gjøre merkbar forskjell? (BAre orginalt her)

Er gira på at jeg skal bli så fornøyd som mulig når jeg først legger penger i anlegg nå. Så her må noe gjøres Noen forslag? Passer Nad bedre med B&W 683 enn Daliene ? Og B&W vil vel uansett være bedre egnet til metal og rock har jeg lest på forumet her fra før. hmmm. Ja, noen forslag?

Daliene er forrresten spilt i ca 100 timer nå, men hvordan er det med innspilling av NAD forstereken? Skal forsterkere også innspilles? Må legge til at jeg opplevde at Onkyoen A-9155, som jeg hadde før Naden, hadde mere riktig basstrøkk på Daliene, enn Naden, og dette synes jeg er ganske så rart. hehe. Mye rart

Ikon6 er vel egentlig en høyttaler som krever litt plass. 30-40m2 vil jeg tro den trives i. Har de selv på ca 21m2 og når jeg bruker PD så er bassen litt tam av og til, men akkurat det driter jeg i. Jeg har subber som tar seg av akkurat bassen. Mange som også sier at ikon6 mangler litt bass. Så de trives godt med en subb. Ikon6+stor subb = Det beste fra to verdener .

rommet er alfa omega. Har du et rom som er "dårlig" vil bassen som regel forsvinne, kanskje diskanten blir litt mer pågående også. Rektangelrom er nok noe av det bedre. L-rom og kvadratisk er ikke helt optimalt.

Fått hørt de mye nå? Tror ikke jeg ville gjort noe med kablene, heller noe med rommet. Kan hende du må flytte litt på ikon6 og? Tegn opp rommet så er det lettere å se hvor/hva som kan være "problemet":???:

Jeg skal snart ned på hfk for å høre på ikon6 og nad275. Da jeg vurderer den naden til mine ikon6.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk byttet inn mine Dali Ikon6 etter at jeg prøve B&W 683 på rommet. Passet så absolutt bedre for meg. Kanskje pga sjangre av musikk, men helt annen type lyd også. Men opplever vel at rommet fortsatt er litt for lite, men ikke plagsomt Du bare hører hvor fett det kunne vært når du går på siderommet og hører åpenheten

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •