Vegghengte høytalere, hvor høyt bør de henge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vegghengte høytalere, hvor høyt bør de henge

Jeg har kjøpt meg KEF 3005, og skal nå montere disse på veggen. Det blir stygge hull av slikt, så jeg ønsker å treffe på første forsøk. Har søkt en del på forum uten å bli klok på det. Forsøker meg derfor med et spørsmål.

Hvor høyt på veggen bør front-, og bakhøytalerne henge.

Rommet er rektangulært. ca 6x4 meter. Sofa og tv med receiver mm står på hver av langveggene. Det er altså 4 meter fra veggen hvor fronthøytalerne henger og til sofa. Sofaen står inn mot veggen hvor bakhøytalerne skal henge.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Velkommen til forumet.

I bruksanvisningen til mine bakhøytalere blir det anbefalt ca 60cm over øre høyde da du sitter.
    Uten noen kunnskap men med logikk det overnevnte og ved å se på mine gulv stående fronthøyttalere med diskanten i øre høyde. Ser ikke det ille ut for meg da.

Men det er vel noen som har bedre bakgrunn en jeg har her på forumet vel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalere bør etter det jeg har fått med meg henge noe over ørehøyde, og 60 cm som nevnes her høres ikke gærent ut. Mine henger med nedre kant 150 cm over gulvet.
    MEN; sjekk litt ut rundt dette med bakhøyttalere ift at du sitter inntil bakveggen. Jeg vet ikke dette helt sikkert, men tror det er noen retningslinjer for plassering av høyttalerne lengre ut på hver side eller noe i den dur.

Det ideelle er vel (correct me if i'm wrong) at man sitter et lite stykke fra bakveggen og dermed også bakhøyttalerne.

Selv sitter jeg ca 1 m fra bakveggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •