Monitor Audio vs B&W : Lydsignatur ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monitor Audio vs B&W : Lydsignatur ?

Heisann!

Lager en ny tråd her da det ikke var så mange tilbakemeeldinger i Monitor Audio tråden.
    Jeg har alltid vært svoren tilhenger av B&W høyttalere, da jeg liker lydsignaturen veldig godt og synes at de fungerer meget godt som en god "allround" høyttaler og passer godt til mye forskjellig typer musikk.
    Den siste tiden, har jeg blitt mer og mer nyskjerrig på Monitor Audio, da de også har fått gode kritikker for mange av sine høyttalere.
    Lurer på hvordan lydsignaturen på Monitor Audio er ifht. B&W?
    Kan man også si at Silver serien til MA er noe ala DM600 serien til B&W og Gold Serien til MA er noe ala CM serien til B&W?
    Hvordan er det å drive høyttalerne til MA?, er de mer "lettdrevne" enn B&W høyttalerne?, slipper man unna med litt "lettere" og "billigere" elektronikk for å få dem til å spille godt?
    Har sett på både høyttalere i både Silver og Gold serien til Monitor Audio, da i første rekke RX6, RX8, GS20 og GS60, er disse høyttalerne gode "allround høyttalere"?
    Hvilken av Monitor Audio høyttalerne kan man sammenligne med B&W's DM685?, DM683?, CM7? og CM9?
    Og hvordan er Bronze serien til Monitor Audio?, er de noe å satse på?
    Eneste minuset for meg er at det ikke finnes noen forhandlere av Monitor Audio her jeg bor og derfor ikke har muligheter for noen demo.
    Høyttaleren RX6, vil den passe bra til en Cambridge 650A forsterker?, vil den forsterkeren drive denne høyttaleren godt?
    Det var mange spørsmål her, men håper at noen av dere stolte Monitor Audio eiere har tid til å skrive ned noen svar på spørsmålene mine.
    En siste ting, hvordan gjør Monitor Audio seg i hjemmekino?

Takker for alle bidrag og svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt selv, så referer kun til det jeg har lest i tester og slikt.

Har lest at MA, i alle fall RS (nå RX) serien er ganske lettdrevne. Og i allefall i forhold til B&W som er kjent for å være litt tungdrevne.
    Leste en test i enten Hjemmekino eller Lyd og Bilde av RS6 hvor de hadde testet med Marantz PM7003.
    Denne har vel 2x70 watt mener jeg å huske, og ifølge testen drev denne forsterkeren disse veldig bra. Så du trenger nok ikke noe effektmonster, selv om alle her sier at jo mer jo bedre

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har cm7 i stua og gs20 i kinoen. Har også hatt rs6.
    Det er ganske stor forskjell på lyden i disse. MA er mer
    frempå i øvre mellomtone.

I en stue med mye nakne vegger
    kan MA fort bli slitsomt over tid, mens i en akustisk dempet
    kino kommer de virkelig til sin rett og fremviser detaljer og
    punch uten at lyttetrettheten nærmer seg.

Så som allround ht i en stue synes jeg cm er best, mens
    på kinoen er gs overlegne. Rx skal være litt mer laidback men
    de har jeg ikke hørt.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Jeg har cm7 i stua og gs20 i kinoen. Har også hatt rs6.
    Det er ganske stor forskjell på lyden i disse. MA er mer
    frempå i øvre mellomtone.

I en stue med mye nakne vegger
    kan MA fort bli slitsomt over tid, mens i en akustisk dempet
    kino kommer de virkelig til sin rett og fremviser detaljer og
    punch uten at lyttetrettheten nærmer seg.

Så som allround ht i en stue synes jeg cm er best, mens
    på kinoen er gs overlegne. Rx skal være litt mer laidback men
    de har jeg ikke hørt.
    Hei !

Artig at du har erfaring med både MA og B&W! Du sier at til høyttaler i stue foretrekker du B&W. Nå har det seg slik at jeg selv har valgt å gå for CM serien til B&W med CM9 som fronter til en "stue-hjemmekino" som jeg liker å kalle det, selv om dette blir en "stue-hjemmekino" er det lagt hovedvekt på musikk allikavell. Men jeg har også et stereo oppsett på et av soverommene i leiligheten, der har jeg B&W DM683, men kunne tenke meg å prøve noe annet. Hvordan fungerte RS6?, nå RX6 til musikk?, eller hadde du den også i hjemmekino'en?
    Og hvordan opplever du GS20 kontra CM7?, disse to høyttalerne er jo i helt forskjellige prisklasser og divisjon hvis jeg har forstått det rett?
    Og opplever du at MA er mye mer "lettdrevne" enn B&W?
    MA RS6/RX6, vil du si at dette er motstykke til B&W DM684/DM683?, eller MA RS8/RX8 hvis du har erfaring med denne!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg var eier av MA GS20 en stund og storkoste meg med dem. Men, diskanten var vanskelig å temme, selv med bytte til elektronikk med varm lyd. Diskanten på GS er kilne når det kommer til rommet de står i.
    Så jeg tror etter å ha prøvd litt forskjellig at jeg ville ha prøvd B&W

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei !

Artig at du har erfaring med både MA og B&W! Du sier at til høyttaler i stue foretrekker du B&W. Nå har det seg slik at jeg selv har valgt å gå for CM serien til B&W med CM9 som fronter til en "stue-hjemmekino" som jeg liker å kalle det, selv om dette blir en "stue-hjemmekino" er det lagt hovedvekt på musikk allikavell. Men jeg har også et stereo oppsett på et av soverommene i leiligheten, der har jeg B&W DM683, men kunne tenke meg å prøve noe annet. Hvordan fungerte RS6?, nå RX6 til musikk?, eller hadde du den også i hjemmekino'en?
    Og hvordan opplever du GS20 kontra CM7?, disse to høyttalerne er jo i helt forskjellige prisklasser og divisjon hvis jeg har forstått det rett?
    Og opplever du at MA er mye mer "lettdrevne" enn B&W?
    MA RS6/RX6, vil du si at dette er motstykke til B&W DM684/DM683?, eller MA RS8/RX8 hvis du har erfaring med denne!
    Jeg kjøpte både RS6 og GS20 for å ha i dedikerte kinoen, men jeg har forsøkt RS6 i stua, og jeg har testet - såvidt det er - cm7 i kinoen.

Jeg liker lyden frempå dersom jeg ser på film, eller dersom jeg hører "kritisk" på musikk i stereo, ergo er MA midt i blinken for meg på kinoen. Spesielt ettersom denne er godt dempet. Er ikke antydning der til at det blir for hardt eller slitsomt å høre på. MA har en klang jeg liker godt, der ingenting gjemmer seg bort eller blir "ullent".

I stuen hører jeg mer "casual" på musikk (bakgrunn og tv), og der er kravet noe ganske annet til signatur. Jeg må kunne høre lenge og akustikken er av typen mye vinduer og glatte vegger. Her kom RS6 til kort, og det ble for slitsomt i lengden når jeg guffet opp litt. Elektronikken er viktig, men jeg prøvde rs6 på "varm" elektronikk som Xindak, uten at det hjalp nevneverdig. Rommet har mest å si.

Som oppsummering vil jeg si at B&W (cm7) er lettere å få tli å låte godt i en stue, men får du først et rom der MA passer godt inn (dempet), så låter det bedre i mine ører, og dette er min høyst subjektive mening

MA er høyttalere som jeg absolutt ville hørt på før jeg kjøpte de, så prøv å få deg en demo av en avforumer i nærheten, gjerne i samme "type" rom der de er tiltenkt hjemme hos deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •