Noen bedre enn Swans M200-MK3 til 3000 kroner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer Randomness sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Noen bedre enn Swans M200-MK3 til 3000 kroner?

Hei folkens!

I min tidligere tråd spurte jeg om aktuelle HiFi-høytalere til PC. Etter mye om og men har jeg ved god hjelp av Hellnoob fanget opp Swans M200-MK3. Dette er derfor en siste sjekk før innkjøp. Finnes det -noen- i det hele tatt som har bedre lyd til cirka 3000-4000 kroner?

Lokale: Plassert på pult i 4x4m (lite) rom med skråtak.
    Bruk: Musikk (instrumental, J-pop, klassisk, trance/jazz/spirituell, rock), film og skytespill (PC)

Av det jeg har hørt er disse høytalerne helt fantastiske, men det finnes forsåvidt jeg vet ikke noen offisielle anmeldelser. Jeg har fra før av et par Logitech Z-10, som jeg er noe misfornøyd med siden jeg har følelsen av at disse ble solgt såpass dyrt pga pent design, og ikke ren lydkvalitet. Er litt redd for at det samme skal gjelde Swans, fordi de ser uimotståelige ut. F. eks. har vel ikke treet på utsiden den store funksjon (?), og vil derfor legge til i prisen.

Altså, dersom det er noen som skal overgå disse, må de være blodstrippet til å kun gi perfekt lyd og ikke noe annet. Finnes det virkelig noe slikt som i dette øyeblikk overgår Swans M200-MK3? Får de for nærmere 3000 kroner, men normal pris jeg strekker meg til er 4000.

Design & konstruksjonspris = men hva med lydkvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode multimediehøyttalere, men de krever GODT med luft rundt seg for å spille optimalt. Jeg kjøpte disse på L-Sounds tilbud for en tid tilbake for 3k.

Til prisen er det vel ikke så mye som kan sammenliknes, men er du ute etter mer korrekt lyd kan du jo kikke på andre monitorprodusenter som KRK, Tannoy, M-Audio og mange andre. Budsjettet stiger dog gjerne en smule da.

Men som sagt; meget vellydende, men de trenger godt med luft rundt seg for å yte sitt maksimale. Da spiller de helt sinnsvakt til prisen.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen har du jo dfelt Audioengine 5 som en kandidat. Jeg har lillebroren, A2, til PCen og er veldig fornøyd med den. Har ikke hørt på A5 men den har fått skryt i mange tester.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Randomness
    Finnes det -noen- i det hele tatt som har bedre lyd til cirka 3000-4000 kroner?
    Nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Veldig gode multimediehøyttalere, men de krever GODT med luft rundt seg for å spille optimalt. Jeg kjøpte disse på L-Sounds tilbud for en tid tilbake for 3k.

Til prisen er det vel ikke så mye som kan sammenliknes, men er du ute etter mer korrekt lyd kan du jo kikke på andre monitorprodusenter som KRK, Tannoy, M-Audio og mange andre. Budsjettet stiger dog gjerne en smule da.

Men som sagt; meget vellydende, men de trenger godt med luft rundt seg for å yte sitt maksimale. Da spiller de helt sinnsvakt til prisen.
    Jeg vet ikke helt om jeg er på jakt etter konkret lyd eller et litt mer vibrant lydbilde med tillagt bass. Jeg hører mye på piano, og da er det trolig en fordel at lyden er så ren som mulig. Men man vil da ikke oppleve bass i det tilfellet uansett? Det er mer at de elementene som finnes, blir forsterket, ikke sant (i stedet for at ikke-eksisterende elementer legges til i sanger der de ikke hører hjemme)? Hører ALDRI på musikk med overveldende bassrytmer som den du finner i hiphop.

Og her ser du hvordan oppsettet mitt er nå. Tror du det er god nok plass for disse krabatene?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det noe trangere (i tillegg til hjørneløsning), og har fått det til å funke meget bra. Det er helst i bassområdet at man merker de trenger mer luft, men det er ingen fasitsvar på dette - for det vi vet kan det være de trives meget godt slik du har det.

Jeg ville dog satt pc'en ned på gulvet eller helt til venstre slik at de får så mye luft rundt seg som mulig, men det finner du ut av. Tror nok du kommer til å bli veldig fornøyd med disse uansett, de spiller knallbra!

Edit: Det er pent lite tillagt bass på disse (bortsett fra det som tilføyes i kombinasjon med rommet). Kikk litt på denne linken:

Swan M200MkIII

litt inntrykk og en responskurve i ekkofritt rom. Du får også med papirer på hvordan paret ditt yter (frekvensgang). Det er relativt snorrett fra 50Hz - 20kHz

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Nei.
    å, blitt påskepåståelig, hehe

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det noe trangere (i tillegg til hjørneløsning), og har fått det til å funke meget bra. Det er helst i bassområdet at man merker de trenger mer luft, men det er ingen fasitsvar på dette - for det vi vet kan det være de trives meget godt slik du har det.

Jeg ville dog satt pc'en ned på gulvet eller helt til venstre slik at de får så mye luft rundt seg som mulig, men det finner du ut av. Tror nok du kommer til å bli veldig fornøyd med disse uansett, de spiller knallbra!

Edit: Det er pent lite tillagt bass på disse (bortsett fra det som tilføyes i kombinasjon med rommet). Kikk litt på denne linken:

Swan M200MkIII

litt inntrykk og en responskurve i ekkofritt rom. Du får også med papirer på hvordan paret ditt yter (frekvensgang). Det er relativt snorrett fra 50Hz - 20kHz
    Takk for linken! Da er jeg overbevist om at disse er så godt som perfekte til mitt formål. Kan dessverre ikke sette PC'en ned, da høytalerne ikke har utgang til øreplugger. Dessuten er kabinettet og innmaten et kunstverk, som jeg elsker å ha i mitt skue.

Dette skal bli bra. Skammer meg egentlig litt over at jeg anbefalte Logitech Z-5500 til en gjennom dataforumet. Disse er jo kjent som høykvalitets datahøytalere, men koster faktisk like mye som et par av disse.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    å, blitt påskepåståelig, hehe
    Even a good thing can only be said so many times.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Swan M200MkIII

Fadern, det var en sinnsykt bra graf! Om disse høyttalerne skilter med så rak frekvensrespons er det nok mange anlegg her på forumet som kommer til kort hva angår nøytral frekvensrespons! Om disse har godt headroom så må jo dette være veldig bra med en subwoofer koblet til!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var mail sendt til forhandlerne. Skal gjennomføre kjøpet så snart jeg kan, så får jeg forhåpentligvis produktet levert innen en uke er gått, hvis alt går bra. Isåfall vil jeg legge inn bilder, samt en liten subjektiv test med fargerikt lydspråk.:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Om disse har godt headroom så må jo dette være veldig bra med en subwoofer koblet til!
    Hvordan vil du koble den til, gitt at høyttalerne er aktive, og ikke har subwooferutgang?

De er forøvrig veldig bra også uten subwoofer, som jeg har gjentatt noen ganger rundt omkring nå :-)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, all kreditt til Hellnoob for den urokkelige hjelpen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede har kjøpt, vil denne kunne øke forventningene ytterligere:

Diva by Swans M-200 Media Loudspeakers by Srajan Ebaen

Testen/omtalen gjelder 1ern, 2ern er en forbedret utgave og 3ern er en 2er på steroider

"What’s new about the M200MKIII one might ask? What isn’t. Everything has been changed with the exception that the design still includes the same German fiber dome tweeter as previous revisions. From the new amplifier and driver designs to the solid cherry wood side panels and inscribed commemorative plaque on the back of the speaker, the special edition design is truly like a M200 on steroids .
    A brand new long-throw 5 ¼” woofer was designed to take full advantage of the increased power output allowing for deeper bass and a broader dynamic. The amplifier was completely redesigned into a 4 channel amplifier bi-amping the tweeter / woofer in each cabinet separately while supplying twice as much power as the MKII with an impressive 120W RMS nominal power. The old crossover design was also completely removed in favor of an active filter design. To allow for easy connection of the 4 channel active filter design, a gold plated 4 wire cable has been included to connect the left and right channels together.
    The end result is a M200 unlike any previous revisions. A true high-end active bookshelf / desktop speaker system unlike anything on the market today."

Overview of M200MKIII Multimedia_HiVi,Inc

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

jeg var litt i samme situasjon som deg, skulle ha med aktive høyttalere til et lite rom.

en jeg bor sammen med har mk2 utgaven og jeg synes de spilte meget bra, og ikke minst er de pene!
    Men som det også er sagt lengre opp krever de litt rom rundt seg.

jeg endte opp med å kjøpe Argon 7350A i sort "piano"

ARGON 7350A Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

disse trenger også endel rom rundt seg, men jeg syns de er på veldig lik linje med Swans, Argon har endel mer punch i mine ører og passer min spillestil med lett rock, reggae og endel pianomusikk.

pene høyttalere som overrasker ekstremt til prisen, men de trenger å spilles inn, merker veldig stor forskjell nå fra starten.
    har skrevet litt om de her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1421203

mvh
    stian

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at av og til har høytalerne et slags filter over seg. Hva har dette å si for lyden? Jeg synes de ser bedre ut uten, men veldig pene uansett da!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronttrekket på disse høyttalerne er såpass grovmasket med store hull at jeg ikke har opplevd det som et problem at det er på. Dessuten er høyttalerne i daglig ta-på-avstand hos meg, så for ikke å rippe opp silkedomen ved et uhell gir trekket en ekstra sikkerhet.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompis av meg som hevder at et skikkelig headset vil gi bedre lyd enn disse høytalerne. Han nevnte spesifikt Beats av Dre. Stemmer dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan ikke sammenligne headset med høyttalere. De utfyller hverandre. Selv har jeg fire skikkelige headsets, men velger ikke bort M200 for det.

Her kan du lese litt om det du nevner:

“Beats™ by Dr. Dre™” - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •