Noen bedre enn Swans M200-MK3 til 3000 kroner? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Newcomer Randomness sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere kan sikkert også litt om hørselsskader og slikt. Med tanke på at øreplugger og headset sitter så tett på ørene, vil ikke det å ha litt trykk på være skadende? Frister lite med permanente hørselsskader, så da er det veldig viktig å vite hvor terskelen går. Med ørepluggene mine (Sennheiser CX500) har jeg sjeldent volumet over 2 (av 100) i Windows, og nesten fullt i Media Player Classic. Da hører jeg forsåvidt lyden greit nok - selv om opplevelsen blir større ved å skru høyere opp. Men ja, jeg er veldig redd med tanke på redusert hørsel, og bruker kun høytalere når jeg spiller på høyt volum. For dette innebærer vel liten til ingen risiko? (moderat høyt, ikke maks)

Edit: Glemte nesten å spørre, men hva mener du med at de utfyller hverandre? Klart de har forskjellige bruksområder. F. eks. bruker du headset på bussen osv. Men hva lydkvalitet angår burde det vel være mulig å si hvilken som er best?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Randomness
    Glemte nesten å spørre, men hva mener du med at de utfyller hverandre? Klart de har forskjellige bruksområder. F. eks. bruker du headset på bussen osv. Men hva lydkvalitet angår burde det vel være mulig å si hvilken som er best?
    De utfyller hverandre fordi de gir forskjellige lytteopplevelser. Delvis fordi 1) de låter* forskjellig alle sammen og 2) et headset er ikke i stand til å gi samme lydbilde som et par høyttalere. På grunn av 2) vil jeg si at å sammenligne headset med høyttalere blir å sammenligne appelsiner og sitroner - og hvem kan objektivt si at sitroner er bedre enn appelsiner?

Lydkvalitet er i stor grad et subjektivt begrep (selv om enkelte ting kan måles, som støy, forvrengning, linearitet i frekvenskurven i et ekkofritt rom etc.); opplevelsen av lyd er forskjellig hos oss alle. Om en person påstår at headset A er bedre enn B, er det riktig for ham, men ikke nødvendigvis for alle andre. Og om en påstår at et headset låter bedre enn et par høyttalere, er det for det første en generelt irrelevant sammenligning pga. 2) ovenfor og dernest en irrelevant sammenligning for alle andre enn ham på grunn av 1) ovenfor.

*låter = hvordan du opplever lyden, som ikke nødvendigvis er hvordan andre opplever lyden

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    De utfyller hverandre fordi de gir forskjellige lytteopplevelser. Delvis fordi 1) de låter* forskjellig alle sammen og 2) et headset er ikke i stand til å gi samme lydbilde som et par høyttalere. På grunn av 2) vil jeg si at å sammenligne headset med høyttalere blir å sammenligne appelsiner og sitroner - og hvem kan objektivt si at sitroner er bedre enn appelsiner?

Lydkvalitet er i stor grad et subjektivt begrep (selv om enkelte ting kan måles, som støy, forvrengning, linearitet i frekvenskurven i et ekkofritt rom etc.); opplevelsen av lyd er forskjellig hos oss alle. Om en person påstår at headset A er bedre enn B, er det riktig for ham, men ikke nødvendigvis for alle andre. Og om en påstår at et headset låter bedre enn et par høyttalere, er det for det første en generelt irrelevant sammenligning pga. 2) ovenfor og dernest en irrelevant sammenligning for alle andre enn ham på grunn av 1) ovenfor.

*låter = hvordan du opplever lyden, som ikke nødvendigvis er hvordan andre opplever lyden
    +1

Hvordan Dr Dre sine hodetlf låter blir opp til deg selv å vurdere. Personlig fant jeg disse overpriset og ubehagelige, og til prisen er etter mine preferanser langt bedre alternativer. Løp og prøv

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kan sikkert også litt om hørselsskader og slikt. Med tanke på at øreplugger og headset sitter så tett på ørene, vil ikke det å ha litt trykk på være skadende? Frister lite med permanente hørselsskader, så da er det veldig viktig å vite hvor terskelen går. Med ørepluggene mine (Sennheiser CX500) har jeg sjeldent volumet over 2 (av 100) i Windows, og nesten fullt i Media Player Classic. Da hører jeg forsåvidt lyden greit nok - selv om opplevelsen blir større ved å skru høyere opp. Men ja, jeg er veldig redd med tanke på redusert hørsel, og bruker kun høytalere når jeg spiller på høyt volum. For dette innebærer vel liten til ingen risiko? (moderat høyt, ikke maks)
    Er selvfølgelig "lettere" å pådra seg skader ved headsett da man får lyden rett på øret og det er lettere og oppnå ett for-høyt lydnivå.. "Vanlige" høyttalere (ikke hi-fi, ikke hjemmekino), men sånn billigdritt som alle har en eller annen plass, klarer ikke nødvendigvis å levere såpass høyt trøkk at det er farlig..

Det som derimot er farlig for ørene er PA & bandsammenhenger (konserter, trommer, gitar).. Eller ungdommer med Cerwin Vega :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    randomness: Hørsel:
    Regner med at du er ung, dvs at du har mesteparten av livet foran deg.
    Ta godt vare på hørselen din - den skal du (helst) ha så lenge du lever.
    Merker du det minste ubehag i en lyttestund, så skru ned!

Øresus er en snikende og ubehagelig plage som jeg ikke unner noen.

Lov meg at du ved bruk av vanlige elektriske/bensindrevne verktøy alltid bruker hørselsvern; stikksag/vinkelsliper/pussemaskiner/benkesag/motorsag/boreutstyr (betong/fjell)/løvsuger (!!)/kaffebønne-kvern (!!)/osv.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Jeg stusser på det hver gang når noen har headset på, og man kan høre det på flere meters avstand. Øyne, hørsel, arbeidsstilling. Alle tre er prioritert her i leiren.

Er det nødvendig å skaffe seg lydkort til disse høytalerne? Hovedkortet (Asus P7P55D) kommer integrert med lydbrikken VIA VT1828S 8-Channel. Holder dette mon tro, eller vil det ha mye å si for lydopplevelsen om jeg kjøper Asus Xonar DX til 600 kroner?:neutral:

Bestillingen er forresten registrert. Nå venter jeg bare i spenning!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan på det varmeste anbefale deg ASUS sitt Xonar Essence STX kort. Grisebra - spesielt til prisen! AB testet dette kortet mot Musical Fidelity sin X-Can V8. Seieren gikk i solid favør til ASUS-kortet.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, det var ganske dyrt da. Jeg vil egentlig bare at høytalernes spesifikasjoner blir matchet av lydkortet. Trenger ikke mer enn det. Jeg er dessverre litt i villrede om hva som skal sammenlignes, så vet ikke om det integrerte VIA VT1828S allerede er godt nok eller ikke. Hvordan rangerer forresten Asus Xonar DX opp mot det du foreslo? Det er litt mindre enn halvparten så dyrt, så det må da være noen radikale forskjeller?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre litt i villrede om hva som skal sammenlignes, så vet ikke om det integrerte VIA VT1828S allerede er godt nok eller ikke.
    Det vet ingen andre heller. Jeg vil gjenta til kjedsommelighet at det finnes veldig få objektive sannheter når det gjelder opplevd lydkvalitet. Det er årsaken til at det finnes så vanvittig mange audioprodukter, og nærmest uendelig mange kombinasjoner av kilde - kabel - forsterker - kabel - høyttaler.

Forsøk med det du har, og dersom du ikke er fornøyd - og kan definere hva du er misfornøyd med - kan du heller "oppgradere".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, det var ganske dyrt da. Jeg vil egentlig bare at høytalernes spesifikasjoner blir matchet av lydkortet. Trenger ikke mer enn det. Jeg er dessverre litt i villrede om hva som skal sammenlignes, så vet ikke om det integrerte VIA VT1828S allerede er godt nok eller ikke. Hvordan rangerer forresten Asus Xonar DX opp mot det du foreslo? Det er litt mindre enn halvparten så dyrt, så det må da være noen radikale forskjeller?
    STX versjonen har en dedikert hodetelefon forsterker innebygd, bedre signal/støyforhold(117-124dB SNR kontra ~85dB SNR for en typisk onboard audioløsning på et hovedkort), og en bedre DAC del, så om du noen gang skulle gå for en kvalitets hodetelefon, vil STX dekke forsterker/DAC delen på lang vei.

Jeg har forsåvidt et STX kort til salgs, til 1000,-. Gapet mellom DX og STX blir straks en del mindre da

Men om du kun skal holde deg til høyttalerne, og ikke vil holde døren oppe for hodetelefoner i fremtiden, ville jeg ha prøvd med onboard audio først, og sett om jeg ble fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk henteseddelen i dag, men sjansen til å hente dem glapp fra meg. Får gjøre det i morgen da!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var de her allerede! Har noen bilder jeg mer enn gjerne vil dele (dårlig fotograf, unnskyld :wink.

Så over til lyden. For meg virker det som om disse høytalerne utnyttes best når du skrur volumet en del opp. Når det er lavt, virker ikke lyden så klar som jeg hadde håpet på - selv om det hjelper betraktlig å skru ned på bassen. Dette er for meg ikke noe problem, da jeg bruker dem først og fremst når jeg er alene, og da fyker selvfølgelig volumet opp et par hakk uansett. Og når det først er høyt, jo da sparker disse kraftig fra seg.

Har lagt merke til at instrumentene i sanger føles langt mindre kunstige enn med mine tidligere Logitech Z-10. På nedsiden høres lyden, tja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det... litt fjern i forhold til størrelsen på høytalerne. Dette går forhåpentligvis over når jeg får spilt dem inn litt. Merker det ikke i det hele tatt når det er enkel musikk med lette instrumenter, men ved en kompleks blanding av elektroniske og akustiske instrumenter merkes det. Resultatet har så langt vært at jeg ikke helt får frysninger, siden de virker litt tilbakeholdne på sett og vis (til tross for at de skildrer nye partier og aldri mister en tone).

Designet er flott, og de er virkelig gigantiske og gir kvalitetsinntrykk! Spørsmålet tilslutt er om de var verdt 3300 kroner? Jeg er ikke helt overbevist enda når jeg sammenligner med Logitech Z-10, som er betraktlig billigere. Skal prøve å sammenligne dem litt mer, for så å ta en endelig avgjørelse. Akkurat nå virker det derimot som om disse faktisk er svakere på noen få sentrale ting, og mye sterkere på små detaljer. Dette må jeg dog komme videre inn på etter å ha hørt litt mer! Førsteinntrykket skiller seg som oftest fra inntrykket du har etter et par dager / uker.

Edit: Jesus Walk With Me av Club 8 var en sang jeg tenkte å spille fordi den legger mye vekt på akkurat de tingene jeg har rost høytalerne for. Og riktignok, dette var et helt annet nivå enn mine gamle. Hadde derimot likt at denne normen ble overholdt på samtlige områder, siden det har så langt (lyttet i 2 timer nå) ikke vært så utrolig stor forskjell på Z-10 og disse. Faktisk mener jeg at Z-10 har mer sjel i seg selv (bortsett fra i sjelig musikk ironisk nok), mens Swans er mer et slags skoleeksempel der alt i teorien blir innstilt, men allikevel sitter du igjen med følelsen at det mangler noe karakter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Spennende å se hva du kommer fram til. Har selv gått fra z10 og til Swansene og synes lyden er flere hakk bedre. Men det er dine ører som bestemmer.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres kanskje litt merkelig ut, men men... Når jeg først hadde en liten hørestund med Z-10, ble jeg etter cirka en time lei av å spille musikk. Så gikk jeg over til de andre høytalerne, og presterte av en merkelig grunn å høre musikk i tre timer til. Dette er jo bra, i og med at jeg får spilt dem inn og blir personligt vant til dem. Skal bruke dem enda mer i de neste dagene som kommer, for å danne meg et endelig bilde av hva disse faktisk har å by på. Jeg gir rett og slett ikke opp så lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner at du savner litt sjel/farging(?) i/av lyden. Målet Swans har hatt med disse er å få en så korrekt/monitoraktig multimedialyd som mulig til prisen, og det synes jeg personlg dem har klart veldig bra. Sammenliknet med KRK osv foretrekker jeg disse, selv om KRK er både dyrere og mer påkostet. Det blir rett og slett en smakssak.

Jeg synes "kjedeligheten" er mer påtagelig når dem får for lite luft rundt enn når dem får godt med luft å boltre seg i. Da oppfattes lyden som langt mer komplett og som slik den skal være.

Det bedrer seg nok etterhvert som dem blir innspilt

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres kanskje litt merkelig ut, men men... Når jeg først hadde en liten hørestund med Z-10, ble jeg etter cirka en time lei av å spille musikk. Så gikk jeg over til de andre høytalerne, og presterte av en merkelig grunn å høre musikk i tre timer til. Dette er jo bra, i og med at jeg får spilt dem inn og blir personligt vant til dem. Skal bruke dem enda mer i de neste dagene som kommer, for å danne meg et endelig bilde av hva disse faktisk har å by på. Jeg gir rett og slett ikke opp så lett.
    Gratulerer med kjøpet.

Og du er inne på noe veldig viktig: jo mer naturlig lyden er, jo mindre slitsom er den å høre på i lengden.

Noen høyttalere kan låte veldig spennende der og da, men de kan bli "intense" og over-the-top både i diskant og mellomtone.
    Swans har sikkert valgt å legge seg på en mest mulig naturtro lydsignatur.
    Derfor kan det virke litt "flatt" på lavt volum og i korte lyttestunder.

ps! sjekk evt. eq innstillinger på PC'en din - (medieavspilleren) - den bør være avslått eller ikke være gainet for mye i dype og høye frekvenser (såkalt "smiley" kurve - DET blir slitsomt for ørene)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Labbetus: Takk for den. Normalt bruker jeg skrivebordet også til diverse skrivesaker. Nå har jeg fjernet dem, slik at jeg har fått breiet høyttalerne langt mer ut, og de har mye bedre luft. Resultatet var faktisk slående. Nå er som du sier lydbildet langt mer komplett. Synes også det hjalp litt å ta av filtrene. Noen ulemped med dette? Skal prøve å få stilt dem inn optimalt, helt til jeg er 100% fornøyd. Noen som vet hvordan man på en måte "kalibrerer" høyttalere i forhold til posisjonering, bass, treble og hva annet man måtte finne på å gjøre?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal bare bruke dette instrumentet:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    jo mer naturlig lyden er, jo mindre slitsom er den å høre på i lengden.
    Nei. Naturlig lyd er ofte slitsom å høre på. Etter et par timer på klassisk konsert, orker man sjelden å sette på stereo'en når man kommer hjem...

Det de fleste oppfatter som behagelig, er det jeg tror de kalte "the BBC dip" i gamle dager, som vel var prinsippet bak gamle dagers "loudness-knapp", og som gjerne går igjen i standardinnstillinger på ulike equalizere:

Gradvis forsterking av bass og diskant, på bekostning av det mellomregisteret der det meste av musikken faktisk befinner seg.

Det virker også ganske opplagt for meg når jeg leser ulike fora, at mange foretrekker å høre lyd med høy dynamisk forvrengning, og oppfatter den som "mer naturlig", eller "mer musikalsk", enn lyd som er ren og uforvrengt.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle gi en liten tilbakemelding nå da jeg har hatt dem en stund. Sisteinntrykket (får man vel si) er at disse høyttalerne blir man ikke fort, men likevel veldig glad i! Høydepunktet til nå har vært "Roaring Tides" av Key Sounds Label i FLAC format. Det er i utgangspunktet en rolig sang, som gjør at man kan skru opp enda høyere, og plutselig befinne seg i et musikalsk nirvana når bassen setter inn. Kanskje høydepunktet nettopp fordi denne ble helt slapp med øreplugger i forhold.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •