Alternativer til Klipsch RF-52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativer til Klipsch RF-52

Vet ikke helt om jeg er smålei horndiskant og den litt blikkbox aktige måten Klipsch presenterer musikk på for tiden.

Vil gjerne ha tips til høyttalere jeg kan sjekke ut som er noe i nærheten. Noe som gir bra punch, mye spilleglede / morrofaktor men som kanskje har litt mer naturtro lyd til musikk, å litt roligere diskant ? Alt fra 6k til 15k kan vurderes, være seg gulv eller stativ HT.

Tenkt litt på f.eks Dynaudio DM 2/7 på Hegel elektronik, SA mantra 60 ?

Tips om XTZ trenger jeg ikke da jeg har hatt dette før.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Vet ikke helt om jeg er smålei horndiskant og den litt blikkbox aktige måten Klipsch presenterer musikk på for tiden.

Vil gjerne ha tips til høyttalere jeg kan sjekke ut som er noe i nærheten. Noe som gir bra punch, mye spilleglede / morrofaktor men som kanskje har litt mer naturtro lyd til musikk, å litt roligere diskant ? Alt fra 6k til 15k kan vurderes, være seg gulv eller stativ HT.

Tenkt litt på f.eks Dynaudio DM 2/7 på Hegel elektronik, SA mantra 60 ?

Tips om XTZ trenger jeg ikke da jeg har hatt dette før.
    Hva forer du RF 52 med. Det første som slår meg er RF 63 men hvis du vill bort i fra horndiskant hadde jeg sjekket Monitor Audio. GS 20 feks synes jeg er en veldig god høytaler. Ellers er det den samme vanlig leksa med alt av B&W osv. Focal er også verdt å teste når du evnt er hos HIFI huset.

Lykke til

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornmann :

Er min HK980 som mater dem for tiden. Den er nok litt i skarpeste laget, men har fått dempet litt av dette nylig med nye HT kabler. Ellers gir den et fenomenalt punch med stålkontroll på altfor høye volumer. Er utrolig fornøyd med filmlyden fra dette oppsettet.

Av kilder er det direkte fra PS3, klart en svakhet. DAC er jeg på jakt etter, såsant jeg ikke handler forsterker med dette integrert.

RF-63 blir altfor stort til rommet.

B&W høyttalere blir for jazz og taffel etter min smak.

Rundt meg har jeg HFK, Soundgarden og Resonans av butikker å sjekke høyttalere i, så helst anbefalinger på noe jeg kan stikke å lytte til.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS STS-01 kan jeg anbefale. Jeg synes ihvertfall at de er utrolig bra til både film og musikk. De krever litt av forsterkeren med 4x6" hver, 6ohm og 90dB, men gir du de pulver så er de meget bra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig RF-63 er designmessig for store for rommet ditt, menlydmessig er de ikke for store.

Rommet ditt ( http://avforum.no/minhifi/show.php/Quisten ) er også delvis for "nakent" til at høyttalerne trives. H/K er vel heller ikke verdens beste match. Totalt sett så er det mye å hente.

Dersom du ikke vil gjøre noe med rommet, og heller ikke vil bytte ut H/K, så tipper jeg Dynaudio Focus kan passe inn da de er litt mørke i lyden.

Dersom du liker RF-52 designmesig og morrofaktoren, så kan en annen forsterker gi deg bedre lyd.

Siden du ikke benytter mer enn to høyttalere, drister jeg meg frempå og foreslår MusicAngel. Du vil bli særdeles overrasket...positivt that is.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mulig RF-63 er designmessig for store for rommet ditt, menlydmessig er de ikke for store.

Rommet ditt ( http://avforum.no/minhifi/show.php/Quisten ) er også delvis for "nakent" til at høyttalerne trives. H/K er vel heller ikke verdens beste match. Totalt sett så er det mye å hente.

Dersom du ikke vil gjøre noe med rommet, og heller ikke vil bytte ut H/K, så tipper jeg Dynaudio Focus kan passe inn da de er litt mørke i lyden.

Dersom du liker RF-52 designmesig og morrofaktoren, så kan en annen forsterker gi deg bedre lyd.

Siden du ikke benytter mer enn to høyttalere, drister jeg meg frempå og foreslår MusicAngel. Du vil bli særdeles overrasket...positivt that is.
    Er vel såpass oppi åra at jeg synes ikke størst alltid er best. Å noe RF-63 her inne krever såpass med avstand og diverse fra bakvegg å sidevegg at de hadde blitt stående midt på stuegulvet, hehe.

Rommet har jeg ikke videre planer med. Mulig jeg prøver med noe aksustiske tiltak senere en gang, men hadde håpet å slippe dette.

Lest litt om MA ja, å hatt litt rør på hodetelefoner før. Men orker ikke dille med ørten rør, bestille å lete fram etter den riktige lyden, vil ha noe som funker og spiller likt hver gang. Ny forsterker vil nok gi litt nyanser i forskjell, men det vil aldri fjerne horndiskanten sin hissige karrakter og det litt bløte kabinettet som spiller med innimellom.

Mulig jeg gjør som sist, kjøper et nytt sett høyttalere og kobler disse på B terminalene, og tester gammel mot ny høyttaler og lar det beste paret stå igjen. Sist var det XTZ 99.25 som røk ut døra.

Eller jeg jobber litt mer med kilden, får inn en dac å evt ny forsterker. Alt i alt er dette det beste HT paret som har stått i stuen og spiller absolutt mest korrekt til nå. Er bare den siste tweaken som alltid skal på plass, å det koster jo som kjent alltid enten penger eller mye tid på riktig matching i denne hobbyen.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK er dårlig match i mine ører på klipsch, men du kan jo kanskje prøve en abrahamsen dac i oppsettet? Koster jo ingenting da du bare kan levere tilbake innen 30 dager på elkjøp. Burde få varmet opp lydbildet endel. Evt prøve en marantz amp istedet for hk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen tvil om at du forer de med feil forsterker,og si at du vil bytte ut klipsch for at du er lei lyden,og bruker HK er jo helt på trynet
    Selg HK rælet og kjøp en forsterker som låter varmt så får nok du sansen for lyden i klipsch igjen.

O

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz / Vincent / Yamaha og Parasound. Du kunne få lånt en av de overnevnte og prøvd da. Marantzen er meget varm i lyden vet jeg. (Av egen erfaring.) Har selv noen proson som jeg syntes er meget spisse i lyden. (Ikke så harde som horn muligens.) Men da jeg gikk fra en billigere proson reciver og til min marantz 6001. Så var det et kjempekast i lydbildet.

Edit: Yamaha høytalere er også varmere i lyden. Mine NS syntes jeg var gode sånnsett. Klare og gode. Dali er etter min smak også flott.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den med HK på Klipsch.

Men har nylig fått roet diskanten litt med nye HT kabler

Å til film liker jeg faktisk den lille snerten å det vanvittige trøkket HK gir. Men ja, nysjerrig på å prøve ut noe annet også før jeg gir helt opp, ser den.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik å forstå at jeg ikke burde gitt opp mine RF-52 helt enda alså ?

At det ikke finnes så mye i 10k klassen som disker opp med like mye spilleglede, driv å golyd for pengene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kabler kjøpte du Quisten?

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik å forstå at jeg ikke burde gitt opp mine RF-52 helt enda alså ?

At det ikke finnes så mye i 10k klassen som disker opp med like mye spilleglede, driv å golyd for pengene ?
    Klipsch er helt spesielt syntes jeg. Har hørt mye i 10k klassen ettersom dette er min prisklasse og. :P
    Men etter jeg hørte klipsch, har jeg gitt opp det meste annet. De har en kraft jeg ikke har hørt hos noen andre. (CV da såklart, huff)
    Men med skikkelig elektronikk, er det veldig lite som kan matche klipsch.
    Men hvis du skal ha annet, og er sikker på det. Så er Dali, XTZ og yamaha gode valg syntes jeg. Noe mer tungdrevent iforhold til klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Hvilke kabler kjøpte du Quisten?
    Kjøpte de ikke, fikk de av en kunde på jobb, viste seg han hadde hifi interesse å hadde solgt Klipsch i sin tid, å hadde noe som lå å slang hjemme.

Det var en kabel som spilte litt feil mente han, den dempet mye diskanten å derfor hadde han hatt godt match med denne på nettop Klipsch.

Monster Cable "Mseries" står det på kablene, er en bi-wire sak, koblet det slik også å fikk bort metallbøylene bak.

Jeg har vel samme type diskant, men det skjærer ikke i ørene helt på samme måten lenger, så det ble til det bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å bli lynsjet av folk her,så holder jeg en liten knapp på at liker man ikke høyttaleren så liker man den bare ikke.Jeg har en Musical Innovation 150 w effektforsterker liggende og mot Meridian 557 er de som natt og dag når det gjelder lydsignatur.Men jeg tror nok at det ligger større forskjeller i høyttalere enn i forsterkere.
    Har selv hatt Klipsch KSP 300 og 400 og prøvde flere forsterkere.Ble liksom aldri helt fornøyd uansett hva jeg gjorde.
    MA RX er vel veldig i støtet for tida.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet du vill få en helt annen lyd med en matchende effekt. Tror feks et parasound sett med NC 2100 og 2125 hadde vært knall på oppsettet ditt. Men du vill fortsatt ha hornet som sprer veldig på de nakne veggene dine. Høytalerkabler strides det jo som du sikkert vet veldig mye om effekt. Du må først matche med riktig elektronikk. Det er det som er litt av problemet med Klipsch. Mange synes de er rimelige og spiller bedre enn alt annet ved førstegangs lytting så blir ting masete fordi man dytter på en receever. Tro meg det bor så utrolig mye mer i disse småtassene men da må du gjøre endringer. Hva med et pent dempepanel på høyre side får å fjerne noen førstegangsrefleksjoner. Hør gjerne på MA også men der er også diskanten noe pågående.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som gir bra punch, mye spilleglede / morrofaktor men som kanskje har litt mer naturtro lyd til musikk, å litt roligere diskant ? Alt fra 6k til 15k kan vurderes, være seg gulv eller stativ HT.
    Denne beskrivelsen passer bra til disse:

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    HFS - Mono Pulse

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Quisten,

Jeg vet jo at du har hatt xtz før. har jo selv hatt 99.36 et års tid og må si meg enig med at de har på langt nær samme dynamikk og bass som klipsch.

swans i den lavere prisklassen kan jo kanskje være noe..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men hva gjør en høyttaler dynamisk. Ser flere sier at Klipsch er det og lurer på hvorfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Beklager OT, men hva gjør en høyttaler dynamisk. Ser flere sier at Klipsch er det og lurer på hvorfor.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Dynamikk_(musikk)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •