HiFi-høytalere til PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Randomness sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow HiFi-høytalere til PC?

Jeg ønsker å oppgradere fra mine høytalere Logitech Z-10 til et helt nytt segment. Nemlig høytalere i HiFi-klassen.

Lokale:
    Jeg vil plassere høytalerne på et stort skrivebord i et ellers kompakt rom som måler 4x4m - med skråtak. Dimensjonene er derimot ikke så relevante, fordi jeg hovedsaklig vil sitte cirka 1 meter fra høytalerne når de er i bruk.

Utnyttelse:
    Formålet med høytalerne er å kunne lytte til musikk, se film og leve meg skikkelig inn i spill. Kolleksjonen min av musikk består hovedsaklig av rock, jazz, funk, trance og instrumentaler (klassisk, strenginstrumenter). Rap, opera og heavy metal hører jeg tilnærmet aldri på.

Budsjett:
    Jeg har foreløpig ikke særlig oversikt over hva som er bortimot normalt å betale for et sett gode høytalere. Tenker at en forsterker og kanskje spesialkabler kommer i tillegg. Dette har jeg for å være helt ærlig heller ikke så mye peil på.

Kandidater:
    Gjennom Lyd&Bilde sin nylige test av småhøytalere, har jeg sett Monitor Audio RS1 an som en klar kandidat. Dessverre vet jeg ikke hvor bredt dette bladet dekker markedet, og lurer derfor på om det er noen høytalere dere "kjennere" vet om som gjør seg spesielt bemerket i denne prisklassen (4000,-)?

Monitor Audio RS1 - En stjerne til prisen?

Redigert: Ser faktisk ut som om RS1 er gått ut av produksjon. Hadde det vært aktuelt å finne disse på et bruktmarked (Isåfall, hvor?), eller er det andre alternativer som markerer seg som bedre?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var jeg deg ville jeg kansje kjøpt noen aktive nærfelts monitorer. noe alla disse:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...1973&cat=last7

ca samme som disse har jeg brukt til å mikse lyd, og syntes de funker bra på det meste

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overview of M200MKIII Multimedia_HiVi,Inc

Selges av Soundwave, veil. pris rett over 3k såvidt jeg husker. Veldig bra! Aktive monitorer (innebygd forsterker).

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var raskt!

Takk for at dere legger til plassen der man kan bestille dem, siden jeg har generelt sett litt trøbbel med å finne fram. Når dere begge har valgt høytalere med aktive monitorer, er dette et tegn på at innebyggete forsterkere altså fungerer optimalt i denne prisklassen?

Og dersom vi går helt ned på jordlig nivå. Hvor markant er egentlig forskjellen mellom et høytalerpar til 4K og et til 8K? Vil et testpanel bestående av vanlige personer under en blindtest, samtlige kunne velge ut den beste av dem?

Sist, men ikke minst. Er det bare fordeler med å kjøpe brukt? Har det seg slik at høytalere ikke slites ut, og dermed yter like bra selv etter 3-4 år? Og er AVtorget isåfall den beste plassen for denne slags røverkjøp?:-o

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatning er at så lenge høyttalerne ikke er mishandlet verken på utsiden eller innsiden (for høyt volum med for dårlig forsterker), blir de bare bedre de første 2-4 årene, og hvis du da kan plukke opp slike til 30-60% rabatt i forhold til "veiledende pris", er det veien å gå.

Jeg har valgt aktive monitorer fordi jeg ikke tror det innenfor budsjettet finnes en bedre løsning av separat forsterker og høyttaler, samt at det blir en boks mindre å forholde seg til.

Når det gjelder kvalitetsforskjeller (lydmessig) mellom 4k og 8k høyttalere gjelder samme regel som alltid: DU må avgjøre (det finnes få riktige svar da lydopplevelser er veldig subjektive). Så jeg ville startet med den rimeligste løsningen, og hvis (hvis!) du opplever konkrete mangler/savn, kan du gjøre endringer ("oppgraderinger") i etterkant.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger 500,- på dine 4.000, får du disse (den oppgitte prisen er pr. stk):

GENELEC 6010A 2-veis høyttaler hvit 3" - Musikklink AS

Ellers er 4-5 år ingenting for et par gode høyttalere. Etter min erfaring har høyttalere lengre levetid enn elektronikk, der det er vanlig å regne en minste levetid på 10 år.

Når det gjelder bruktkjøp, er jeg mer skeptisk. Norske brukpriser er ofte latterlig høye. Mye av verdien i et nytt produkt ligger i garanti og reklamasjonsrett; noe man ikke nødvendigvis får med seg ved bruktkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Genelec 8020 og er godt fornøyd med dem. Sikkert unødig kostbar til mitt formål, men skitt au :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ellers er 4-5 år ingenting for et par gode høyttalere. Etter min erfaring har høyttalere lengre levetid enn elektronikk, der det er vanlig å regne en minste levetid på 10 år.
    Jeg har brukt 20 år gamle pent behandlede JBL-er med godt resultat. At gummi kan morkne er vel det eneste å være på utkikk mot.

Jeg har brukt 25 år gamle PA-høyttalere som har levd et hardt liv på veien som tilsynelatende funker like godt som ny.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg bruker Genelec 8020 og er godt fornøyd med dem. Sikkert unødig kostbar til mitt formål, men skitt au :-)

-k
    Knut, de er jo rett og slett fantastisk bra da! Det lille jeg har hørt på dem var imponerende.

Jeg var veldig skeptisk til plastkasse-greiene, men det var fullstendig undøvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg var veldig skeptisk til plastkasse-greiene, men det var fullstendig undøvendig.
    Genelec bruker ikke «plast», men aluminium i kassene.

«Plast» er uansett ikke nødvendigvis et mindreverdig materiale. Kunststoffer kan brukes i svært avanserte sammenhenger; fra romfartøyer til høyttalerkasser.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I know - "men mangel av treverk" gjorde meg skeptisk......

uansett, de låt fantastisk!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!8)

Nå har jeg lest litt rundt på nettet og gjort et par oppfatninger av de foreslåtte modellene.

Genelec 6010A virker som om de har god lyd i seg, men design trekker veldig ned. Jeg er som regel ikke så pirkete på akkurat dette, men både det at de er hvite og at utførelsen for meg ikke falt i smak, gir mindre kjøpelyst.

Swans M200MKIII er et nytt produkt som er uimotståelig vakre. At de er nye gir meg følelsen av at den nyeste teknologien er brukt, for å pakke så mye kvalitet inn i enhetene som mulig. Anmeldelser støtter rundt at lydkvaliteten er avrundet og fabelaktig. Prisen er riktignok 4K og ikke 3K, som Hellnoob henviste til. Jeg er uansett veldig tiltrukket av dette tilbudet.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genelec 8020 bærer litt av det samme preget som 6010A, men ser marginalt bedre ut. Dessverre er de altfor dyre, og jeg stusser også litt på at anmelderne beskriver dem som "bra størrelsen tatt i betraktning". Det betyr vel at større enheter har et bedre utgangspunkt? Jeg har god plass på skrivebordet mitt, så de trenger absolutt ikke å være sååå kompakte.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så skal du vel ikke glemme å kjøpe siste Fidelity bladet - de har omtale av noen små, aktive flotte saker - Mark & Daniel Maximus mini+.
    Men husk - mye av det de skriver i bladet skal du lese med en klype salt, men akkurat høyttalertester er ganske trygt....

Du bør også vurdere disse:

Vector - Products | Monitor Audio

Jeg hørte på disse hos en MA forhandler i København før jul og jeg ble imponert. Mer imponert av dem enn av BR1 ("store-ste-broren") faktisk.

Men de er ikke aktive

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er smått frustrerende at det ikke finnes en grafe som måler nøyaktig ytelse til disse oppsettene, slik som man får med et skjermkort i en datamaskin. Dette blir sikkert ikke så nøyaktig, fordi lydopplevelsen er subjektiv. Men det burde likevel være av nytte, fordi man klarer da tross alt å skille mellom billige og dyre høytalere - uansett hvor sensitivt et lydmenneske man er. :?

Når du trekker fram slike små høytalere som ditt foretrukne valg, mener du at disse lyder bedre enn større anlegg som f. eks. Swans M200MKIII? Plass er overhodet ikke noe problem i bredden og lengden (men skal ikke ha noe stativ, da de er plassert i hodehøyde). Jeg liker egentlig ikke minimalisme så godt for høytalere, fordi jeg ser for meg at større enheter har et tilsvarende større kvalitetspreg over seg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans'ene er sikkert bedre enn disse - og så er de også aktive da.

Men de Vector'ene hadde forbausende god lyd til størrelsen å være.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Randomness
    Genelec 6010A virker som om de har god lyd i seg, men design trekker veldig ned.
    De fås både i hvitt, sort og "sølv" (aluminium).

Det betyr vel at større enheter har et bedre utgangspunkt?
    Små høyttalere kan nødvendigvis ikke gå så dypt som store. Dessuten er jo monitor-høyttalere laget for "nærfeltslytting", og kan sjelden fylle et helt rom.

Genelec (og andre monitorer) er laget for studiobruk. Mens lydfolk gjerne etterstreber mest mulig nøytral lyd (jevn frekvensgang; lav forvrengning), ønsker hi-fi-entusiaster ofte lyd som er "farvet"; typisk med forsterket bass og/eller harmonisk forvrengning. Dermed er ikke alltid hi-fi-bladenes omtale av monitorer helt til å stole på.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg helst ha det som gir best lyd uavhengig av størrelse (men utforming er viktig). Tror jeg har endt opp med 3 gode alternativer:

Adam A5 (x2): 5000 kr (sendes fra USA)
    KRK Rokit RP6 (x2): 2100 kr (sendes fra USA)
    Swans M200MKIII (2.0): 4200 kr (sendes fra Norge)

Jeg skriver x2 fordi disse modellen selges kun en og en. Gjør egentlig dette noe? På bildet under av Swans M200MKIII, ser det ut som om det er en hovedhøytaler som styrer volum, bass og tremble. Kanskje er det også bare denne som trenger strømuttak.

Men hva skjer når man kjøper to enheter av samme høytaler? Kan disse kobles til selv om de ikke er et "naturlig" par?

Og ja, hjelp meg nå inderlig med å plukke ut det beste alternativet av de tre! Har hørt mye bra om Adam A5, men vet ikke helt hvordan de rangerer opp mot Swans tilbud. KRK Rokit RP6 selges jo til 5000 kroner her i landet, så det er tydeligvis grisebillig i USA (her snakker vi tilbud ja). Men er de på høyde musikalsk med resten av gjengen?:razz:

Adam A5 (285x172x200mm)
    -

Vs.

KRK Rokit R6 (
    321x225x266cm)

Vs.

Swans M200MKIII
    (350x192×233mm)

Endret: Jeg ser at Swans høytalere har to forskjellige vektverdier for primær- og sekundærhøytaleren. Dette styrker vel teorien min om at det ikke går an å bare kjøpe to enkelthøytalere og sette dem sammen?:-|

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "PC-høyttalere" har typisk forsterker for begge kanaler innebygget i den ene høyttaleren, og selges derfor som par. Studiomonitorer har oftere forsterker i hver høyttaler (kanskje også to forsterkere; én for hvert høyttalerelement) -- slike høyttalere selges gjerne enkeltvis.

Når det gjelder amerikanske kontra norske priser, må du huske på en del ting:

1: Frakt kan ofte bli dyrt.

2: Du må betale 25% moms på pris og frakt, pluss fortollingsgebyr til fraktselskapet. Har du uflaks med selgers valg av fraktselskap, kan det også bli en del plunder du må ordne opp i selv.

3: Du får ikke den reklamasjonsretten du får på kjøp i Norge (typisk 5 år). Du har ingen lokal forhandler å forholde deg til om noe går galt innenfor garantitiden (1 år). M.a.o. kan det bli dyrt om det er feil på produktet.

4: Om utstyret bare kan brukes med 110 volts el-anlegg, får du ekstrautgifter til omformere.

Du bør m.a.o. vurdere nøye om du faktisk sparer noe på å kjøpe fra utlandet. I mange tilfeller gjør man faktisk ikke det, selv om prisen tilsynelatende er mye lavere.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok ja, så Adam A5 blir cirka like dyr begge steder, mens jeg tjener fortsatt en del på KRK. Men da er i hvert fall Swans sine høytalere mye nærmere.

... Faktisk tror jeg at jeg har bestemt meg nå. Swans har egentlig ikke noen virkelige svakheter, ser spetakulære ut og koster nøyaktig det jeg hadde satt som budsjett. Takk skal dere ha, alle sammen. Dere har vært av uvurderlig hjelp!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •