Høyttaler til 20k! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 153
    Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Siden du har nevnt at du er interessert i Mentor 6 så burde jo dette være en god deal : http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=62702&cat=12

Å kjøpe brukt er ikke så dumt det... Blir jo penger til overs som kan brukes på å forbedre andre ting også

Jeg har sett på de, hvis jeg får tak i m6 brukt til en god pris. Så har jeg planer om effekt ganske fort.

Men så ser jo xtz comboen lekker ut syns da jeg ihvertfall!
    Vil helst høre høyttalerene først, xtz er vel ikke så bra at dem kan kjøpes uhørt? :-P

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Jeg har sett på de, hvis jeg får tak i m6 brukt til en god pris. Så har jeg planer om effekt ganske fort.

Men så ser jo xtz comboen lekker ut syns da jeg ihvertfall!
    Vil helst høre høyttalerene først, xtz er vel ikke så bra at dem kan kjøpes uhørt? :-P

Jeg kjøpte mine XTZ 99.36 uhørt og basert på uttalelser her på forumet. De låter langt fra optimalt når du får de men etter 100-150 timer kommer godlyden. Jeg hadde hatt XTZ tidligere så jeg var klar over hvilken lydsignatur jeg ville få.

Men 99.36 er den beste høyttaleren jeg har hatt i hus til musikk. Det er i hvertfall svært vanskelig å ikke like lyden i de er min oppriktige mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo bra ut
    Syns ikke cm9 låt så bra, litt mørk, mye udefinert bass..
    Men så hørte jeg på mentor 6 samtidig. Det var sprudlende !

Holder det med en sub amp, eller må jeg ha 2?
    Trengs det eq for å få det til å spille bra?

Takk for svar, og hjelp !
    Med forbehold om at det er foreslått tidligere i tråden (orket ikke lese alt), jeg var i samme situasjon som deg da jeg flytta inn i ny leilighet nå nylig.

Jeg endte opp med å gå 5000 ned i pris, og heller kjøpe System Audio Mantra 60, som jeg syntes hadde en helt annen kvalitet på bassen enn CM9. Noe kan nok tilskrives kvaliteten til lyttefasilitetene i Hifiklubben her i Trondheim (kjenner mange som ligger unna dem kun pga det), men jeg er hvertfall storfornøyd med mine så langt, og er glad for at jeg klarte å begrense meg såpass prismessig

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mentor 6 trenger vel ikke større plass enn 808`ne mine?
    Spiller vel ikke mer bass enn dem heller.
    Da blir jeg i tilfelle overrasket :???:

Hei Sandlien.

Hva er vitsen med denne tråden om du uansett er så opphengt i Dali Mentor 6 at du ikke klarer å tenke på noe annet.
    Meningen med en slik spørretråd er vel å få input fra andre brukere som er eller har vært i samme situasjon som din og som kan gi deg et velment og godt begrunnet svar.

Med stativhøyttalere og sub kan du få frekvens helt ned mot 20Hz, om du ønsker det. Samtidig kan du tune bassgjengivelsen akkurat slik du vil ha den. Disse to momentene burde veie anstendig for en med et lite lytterom og som ønsker gjengivelse helt ned.
    Andre fordeler med stativhøyttalere er at de har en mindre kasse, og ergo mindre kasselyd/resonanser. Om du ikke har hørt en god stativhøyttaler, vil du nok bli overrasket over hva som bor i en slik liten tass, men de bør ha stive og gode stativer. Koster fra 1500-2000,- .

For min del er det ett fett hva du ender opp med, men det hadde jo vært artig om du kjøper en løsning som blir værende og som du blir godt fornøyd med. Ikke gå i den fella som mange av dine jevnaldrende brukere går i, nemlig at større høyttalere er bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen anbefaler SA. Jeg vurderer selv en høyttaler, men er usikker på hvilken.

Jeg har tenkt på Ranger som jo er nedsatt til det halve hos soundgarden, men lurer på om den nye Mantra er bedre??

OT: Virkelig? Likte du ikke CM9? Fikk dem paret opp med master-serien fra NAD og synes det var riktig flott

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Ser at noen anbefaler SA. Jeg vurderer selv en høyttaler, men er usikker på hvilken.

Jeg har tenkt på Ranger som jo er nedsatt til det halve hos soundgarden, men lurer på om den nye Mantra er bedre??

OT: Virkelig? Likte du ikke CM9? Fikk dem paret opp med master-serien fra NAD og synes det var riktig flott
    Hei. Dette slo meg også når jeg kjøpte meg Mantraer, men ble overbevist av Soundgarden om at Mantraene var et bedre valg for universalbruk på film og action, samt litt mer rocka framfor Rangerne som etter sigende er mer finmusikalske. Alt helt uerfarte påstander og med forbehold om at jeg har blitt lurt

Rangerne har jo nå også kommet i ny versjon (Master), og elementer og konstruksjon er jo vesentlig nyere i Mantraene enn i den originale Rangeren som har vært på markedet i noen år.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe å tenke på når det gjelder Dali vs XTZ. Grensevoktern her på forumet byttet ut Helicon 400 med XTZ 99.26 + W10.17 og nevnte at han aldri hadde hatt bedre lyd i sitt lytterom. Han har dog ikke Dali eller XTZ nå såvidt jeg vet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perbl
    Hei. Dette slo meg også når jeg kjøpte meg Mantraer, men ble overbevist av Soundgarden om at Mantraene var et bedre valg for universalbruk på film og action, samt litt mer rocka framfor Rangerne som etter sigende er mer finmusikalske. Alt helt uerfarte påstander og med forbehold om at jeg har blitt lurt

Rangerne har jo nå også kommet i ny versjon (Master), og elementer og konstruksjon er jo vesentlig nyere i Mantraene enn i den originale Rangeren som har vært på markedet i noen år.
    Hmm. Ja det er virkelig noe å tenke på. Er veldig lengtende etter gode høyttalere nå for tiden, og det virker som tiden for et innkjøp er nå - med mange tilbud og lagersalg rundt omkring :grin:

Jeg hører jo mye på rock, så da hadde vel jeg også blitt lurt til å kjøpe Mantra Skal til Trondheim nå ihelgen og gruver vel for at det KAN bli et kjøp

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hei Sandlien.

Hva er vitsen med denne tråden om du uansett er så opphengt i Dali Mentor 6 at du ikke klarer å tenke på noe annet.
    Meningen med en slik spørretråd er vel å få input fra andre brukere som er eller har vært i samme situasjon som din og som kan gi deg et velment og godt begrunnet svar.

Med stativhøyttalere og sub kan du få frekvens helt ned mot 20Hz, om du ønsker det. Samtidig kan du tune bassgjengivelsen akkurat slik du vil ha den. Disse to momentene burde veie anstendig for en med et lite lytterom og som ønsker gjengivelse helt ned.
    Andre fordeler med stativhøyttalere er at de har en mindre kasse, og ergo mindre kasselyd/resonanser. Om du ikke har hørt en god stativhøyttaler, vil du nok bli overrasket over hva som bor i en slik liten tass, men de bør ha stive og gode stativer. Koster fra 1500-2000,- .

For min del er det ett fett hva du ender opp med, men det hadde jo vært artig om du kjøper en løsning som blir værende og som du blir godt fornøyd med. Ikke gå i den fella som mange av dine jevnaldrende brukere går i, nemlig at større høyttalere er bedre.

Jeg vil som du skriver, kjøpe noe jeg kan ha lenge.
    Ønsker meg hovedsaklig en oppgradering fra ht`ene jeg har nå. Gjerne bort med litt bass, og fram med detaljer
    Skal høre på litt forskjellig på tirsdag.
    Har forresten hørt bittelitt på B&W 805s tror jeg det var, spilte veldig pent det jeg hørte. Den er vel bra, men også ganske dyr?

Noen som vet hvordan det er med lytterom hos surround skedsmokorset?

Takk for innspill C. Alshus

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric

Samme jeg hørte på, syns ikke det spilte så bra. Meen det kan ha vært plassering, placebo (kanskje jeg ikke vil like dem)

Kanskje jeg bør høre SA, skal jo være en bra match.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sa ranger å kan vel ikkje annet en å anbefale de på det varmeste!!!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    805S er en flott høyttaler. I motsetning til 805N er den relativt lettdreven.

Går du for 805 har du høyttalere som kan være med laaaangt opp i pris på elektronikksiden.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 805s er en glimrende høyttaler!
    Jeg fikk ett inntrykk av at B&W ikke var aktuelle, at du ikke likte dem særlig godt. Fikk heller ikke med meg at det var snakk om såpass lite lytterom.

Jeg har akkurat gått fra 805s til Triangle Quartet. Mye pga at jeg ville prøve noe nytt og fordi stuen her vi bor nå er MYE større enn den vi hadde før.
    805s spiller med enorm kvalitet i hele frekvensområdet, og har en bassgjengivelse jeg aldri ville trodd uten å ha hørt de. Stuen vår er vel rundt 45 kvadrat og har en takhøyde på over 5 meter på det meste, likevel ble det godt trykk i lyden med 805s.
    Det finnes noen av disse på bruktmarkedet. Jeg solgte mine for 13K nå.
    Jeg supplerte med en SVS SB-12 for å få med den dypeste bassen, og med en slik eller tilsvarende kommer du fortsatt rundt 20K!

Men jeg er ikke sikker på om de er en god match med Primare. Primare spiller jo forholdsvis mørkt, og det kan tippe over mot kjedelig i lengden med 805s dersom man liker litt frisk lyd. Men det er bare synsing fra min side og slett ingen fasit. Kan være verdt å prøve ihvertfall.

Ett par andre høyttalere som kan være verdt å sjekke ut er Dali Helicon 300 eller Mentor 2. Kef XQ20 bude også kunne være aktuell, samt XTZ.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en test der de mener 99.26 spilte nesten like bra som 805s?
    Mulig jeg bommer helt nå!

Hørte dem på grensen, men har egentlig ikke vurdert dem.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det.
    Kommer helt an på hvilke preferanser man har når det gjelder lyd.
    De spiller nok ganske forskjellig vil jeg tro, uten at jeg har sammenlignet da.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du hørt til nå og hvordan vil du rangere disse. Nå er det 135 innlegg i tråden og sikkert like mange forslag, så skal du komme noen vei så er det på tide å systematisere litt og sette opp en topp - la oss si - 3 liste.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det ikke rart hvis mange har xtz!

Hørte ikke lenge nok på dem til og kunne si hvordan det spilte egentlig.
    Tror det var "greit" perspektiv (les bra)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en test der de mener 99.26 spilte nesten like bra som 805s?
    Mulig jeg bommer helt nå!

Hørte dem på grensen, men har egentlig ikke vurdert dem.
    Alt avhengig av smak, men de slo iallefall 805s ganske greit når det gjaldt diskant og bass gjengivelse og vant knepent foran KEF XQ20 når det gjaldt allround høyttaler... Men liker man B&W lyden så er jo selvfølgelig ikke dette av betydning

En annen ting er jo at det kan hende det er litt favorittisme? Svensk blad og svenske høyttalere?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Alt avhengig av smak, men de slo iallefall 805s ganske greit når det gjaldt diskant og bass gjengivelse og vant knepent foran KEF XQ20 når det gjaldt allround høyttaler... Men liker man B&W lyden så er jo selvfølgelig ikke dette av betydning

En annen ting er jo at det kan hende det er litt favorittisme? Svensk blad og svenske høyttalere?

Redd det siste kan ha noe å si!
    Men kanskje dem tenkte på til prisen så var dem like gode?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvilke høyttalere har du hørt til nå og hvordan vil du rangere disse. Nå er det 135 innlegg i tråden og sikkert like mange forslag, så skal du komme noen vei så er det på tide å systematisere litt og sette opp en topp - la oss si - 3 liste.

Til nå har jeg egentlig ikke hørt så mange, CM1, CM9, mentor 1, 5 og 6. På tirsdag skal jeg høre Triangle ihvertfall. Håpet det skulle være mulig og høre xtz, og kanskje SA også..

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •