DIY-høyttaler for nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-høyttaler for nybegynner

Hei

Jeg har fått det for meg at jeg skal bygge mine egne høyttalere. Jeg har i dag en loft-stue på 5x4 meter som jeg bruker som hjemmekino/lytterom. Ettersom mesteparten av tiden går med på musikk, og jeg syns frontene mine er kjedelige (Pure Acoustic QX900, måtte bare ha meg noe billigt ettersom jeg går på skole og ikke har allverdens å rutte med), så vil jeg ha noe litt mer raffinert. Etter mye lesing på nettet så pirrer tanken om å bygge mine egne ganske mye.

Jeg ser for meg et todelt system med sub i egen kasse og mellomtone+diskant i en kasse som står oppå subkassen. Basskassen hadde jeg tenkt å sette to 10" basser i, uten å ha bestemt meg for hvilke, og at dette skulle vere en bassreflekskasse. Dimmensjoner på kassen har jeg ikke helt funnet ut enda, men ser ikke at de blir for store. Den andre kassen er en lukket kasse, hvor jeg har tenkt å bruke en diskant fra HiVi, TN28. Mellomtonen hadde jeg tenkt en 5" HiVi. Jeg legger med et bilde for å vise litt bedre hva jeg mener.
    Jeg har hentet litt inspirasjon fra Parts Express DIY Project

Delefrekvensen er jeg ikke helt sikker på, men ser for meg et 3-veisfilter på 3500, 400? Jeg går for en helt passiv høyttaler, og eventuelt kjører en stereo effektforsterker/monoblokker på de, ettersom forsterkeren min sannsynligvis ikke vil gi dem det de behøver av krutt.

Er svært takknemmelig for all hjelp som er å få, enten det er noen åpenbare feil jeg har gjort, eller generelle tips og info.

Et utkast hvordan jeg ser for meg høyttalerene:
    -gtalerutkast-1-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt det der.

Når det gjelder bass elementer ville jeg tittet litt på Peerless XXLS 10" Aluminium og brukt 2 slike i et lukket kabinett på 60-70liter. Da vil du få en meget tait og pen bass. Ville justert ned delefrekvensen da til en plass mellom 250-300hz. Er jo masse av spennende elementer der ute og velge mellom.

Jeg vet ikke hvilket budsjett du har for prosjektet. Det som kan være lurt vis du ikke er en dreven DIY høyttaler bygger er å gå for allerede gode selvbygger løsninger, for det er utrolig mye arbeid å tune et slikt bygg/delefilter slik at det spiller opp imot 100%.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt og kult design!
    Vær klar over at det å designe et passivt delefilter er veldig vanskelig. Tipper Norcad her på forumet vil stikke hodet innom og kanskje si noe om det! Du kan også vurdere å kjøpe en Behringer DCX 2496 som er boks du kan dele høytaleren aktivt med. Dette kan være en god start for å "tune" deg inn på den lyden du liker. Selvom du skulle velge dette bør du sette deg inn i litt delefilterteori likevel.
    Bruk litt tid så kan du oppnå bra ting. Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på dette kan bli moro.

Jeg ville kjørt et bass-element i hver kasse. Det er lettere å få bra, samt beholde oversikt over hva som skjer. Gå heller opp i dimensjon til 12", det er omtrent tilsvarende 2 x 10".

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette så ut som det kunne bli VELDIG dyrt, og avansert. ville ringt dynabel jeg, og hørt hva de har av sett som du kan bryne deg på, til og med et euphoria sett hadde vel blitt billigere enn dette tror jeg

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for tips. Jeg tenkte også på det og ha et 12" element i steden for 2x10, og heller bygge en litt lavere, bredere kasse. Så det er egentlig det det hele står på.

Nå har jeg faktisk bygd ene toppen, bare på morro. Må nok bygge den på nytt senere, men det klødde litt i fingrene etter å få begynne kan man si. Bygget den i heltre av eik (fann noen planker liggende i kjelleren ) Bygger på nytt igjen senere i mdf og kler med finèr av noe slag, og beiser dette for å å få en fin gyllen trefarge Sort lakk blir litt for mainstream for meg.
    Angående elementene så bestiller jeg fra parts-express.com og satser på jeg kan spare noen kroner på det. Jeg er så velsignet at jeg har en mor som jobber på en møbelfabrikk som lager spisebord og har slik en relativt god tilgang på materialer, så alle utgiftene mine kommer til å gå til komponenter. Går fremdeles og grubler litt på den bassløsningen.. Satser på å få bestilt meg noe deler etter neste lønning, men med russetid og slikt rundt hjørnet så kan dette bli spennende hvorvidt drømmene lar seg gjennomføre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •