Hjelp - Noen som har erfaringer med Audio Pro Mondial 5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - Noen som har erfaringer med Audio Pro Mondial 5.1?

Det er jo en viss risikosport å kjøpe lydanlegg over nett uten lyttemuligheter, så jeg er prisgitt ulike tester og kommentarer på forum. Det har dog ikke vært veldig enkelt å finne - spesielt ikke det siste. Derfor håper jeg å få respons på det jeg lurer på her!

Problemstilling:

Jeg prøver å pusle sammen et greit 5.1-anlegg som kan brukes i en blokkleilighet hvor stueseksjonen er rundtregnet 14 m2 (+ et åpent kjøkken). Med det kommer det selvsagt endel begrensinger i valg av høyttalere. Mondial-høyttalerene virker å være av passe størrelse. De har kommet godt ut i de få testene jeg har funnet (noen tester i Lyd & bilde, samt en test på tysk), samt at de tar seg godt ut i stua. I Lyd & Bilde ble det ene Mondial-surroundoppsettet kåret til årets beste surroundhøyttalere i budsjettklassen (Årets høyttalere - Lyd og Bilde).

(Enkel oversikt over høyttalerene i Mondial-serien og spesifikasjoner: Audio Pro - Sound of Scandinavia)

Audio Pro foreslår selv 5.1-oppsett med M.5, M.4, M.1 og S.3. Det som dog var gjennomgående i testene hvor det var brukt M.5 og M.1 var at det var litt lite dybde i nedre mellomtone, så jeg håper jeg får løst det ved å gå for M.3 med større bass-element istedet. Det var i testene ellers kommentert at det var litt spinkle dialoger og litt tam bass (det siste kan jo være en fordel, gitt at den skal spille i en blokk).

Testene:

Oppsett med M.5 front og M.1 bak:
    Test av Audio Pro Mondial S.3 Subwoofere - Lyd og Bilde

Tipper det her er brukt M.1 bak. Ellers M.3 front:
    Lettvint kinolyd - Lyd og Bilde

M.1 bak og M.5 front:
    Audio Pro Mondial 5.1 System review from TechRadar UK's expert reviews of Hi-fi and AV speakers

Tester av S.3 sub:
    Test: Subwoofer Audio Pro Mondial P-3, Google Translate
    AudioVideo - Audio Pro Mondial S-3 Audio Pro Mondial S-3, Google translation

Mitt foretrukne oppsett, basert på uttalelser i testene, er:

M.3 front (Istedenfor de smale M.5-gulvhøyttalerene. Spiller 24 Hz dypere (46 mot 70))
    M.3 bak (Istedenfor de mindre M.1. Spiller 54 Hz dypere (46 mot 100))
    M.4 center (Spiller ned til 100 Hz. 2 stk. 3.5" + 1" tweet. Vurderer en større center)
    S.3 sub (8". Spiller ned til 27 Hz, men vurderer XTZ 99 W10.16 for noe mer trøkk.)

Jeg hadde dog vært veldig glad for å høre fra noen andre som har har erfaringer med Mondial-høyttalerene.. Jeg lurer jo særlig på det som er kommentert på sub-en og centerhøyttaleren. Spesielt når en test av Lyd & Bilde sier at "Dialogene på film blir litt slanke", mens en annen artikkel av Lyd & Bilde sier: "Dialoger er klokkeklare og med god fylde." og "Dialogene i ”The Dark Knight” er tydelige, med god grobunn i undertonene."

Hvordan høres dialogene ut? Er de spinkle? Hvordan er suben, fungerer den godt til film? Vil den passe en litt liten stue i en blokkleilighet? Er den for tam? Bør jeg gå opp til en 10-tommer for å få ordentlig filmopplevelse?

Vil ellers XTZ 99 W10.16 være overkill i en leilighet i en vanlig blokk? Noen som har erfaringer med det?

Jeg har svært liten erfaring når det kommer til surroundanlegg, det er derfor jeg er litt villredet. Det er vanskelig å bedømme høyttalere uten erfaring, og generelt er mange tester konsekvent snille og virker lite nøytrale (spesielt gjelder dette Lyd & Bilde). Siden det ikke er så mange andre tester av disse ville jeg satt stor pris på å komme i kontakt med noen med erfaring med disse høyttalerene! Også det ang. XTZ 99 W10.16 i blokkleilighet..

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring med dette settet MEN jeg har s.1 suben (6,5") i et 2.1 oppsett som kun brukes til musikk og jeg må si at jeg er positivt overasket hvor mye denne lille saken bidrar med i min ganske så store stue.

Jeg tror at du vil få nok bass i et liten stue i blokk med s.3, også på film.

Trur også at du gjører det rikitge med å bytte ut M.5 i front da jeg også har oppfattet det som (gjennom lesing, vel å merke) at de kanskje er svakeste ledd i denne pakken.

Designen og finishen på disse er i alle fall helt fantastisk.

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, peter123

Jepp, de er absolutt pene, og jeg må innrømme at selv om jeg forsøker å være aldri så rasjonell når det kommer til valg av utstyr, så teller det ytre ganske mye det også, for min del. Men selvsagt er det jo til syvende og sist lyden som er viktigst.

Føler du S.1-suben fyller stua? Hvor stor stue har du? Du har ikke prøvd den til film? Kanskje du kan si noe om hvordan musikk du spiller på den? Har du testet den med mer krevende syntetiske og dype basstoner, som Massive Attack benytter seg mye av (f.eks. låten Angel)?

--

Hadde ellers vært fint å få noen kommentarer vedrørende centerhøyttaleren (da gjerne på grunnlag av spesifikasjoner). Hvor store elementer bør man minimum ha i en center-høyttaler for å få naturlige dialoger? Jeg ser de flest har rundt 5 tommer-elementer. Centeren til Mondial-settet er 2 stk. på 3.5 tommer, og jeg skjønner ikke helt hvordan det da er teknisk mulig å få naturlige dialoger ut av dette. Men jeg har altså ikke særlig med erfaring, så hadde vært fint å fått noe input her.

Jeg vurderer følgende som alternativ til center. Er det noen som har erfaring vedrørende disse, eller har meninger som ellers er verd å ta med seg? Evt. andre forslag? Kravet er at de må være svarte.

Proson C52 RR Black Oak Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Audio Pro Wigo 120 TV/Lyd > Lyd > Høyttalere > hos Scandinavian Photo

Hadde også vært fint å få kommentarer ang. XTZ 99 W10.16. Er den direkte upraktisk i en blokkleilighet, eller fungerer den fint? Kjipt å ha en kraftig sub som man må skru helt ned i volum for å kunne bruke.. Noen som har noen erfaringer her?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker denne suben i et rent musikk anlegg så den er ikke testet på film. Ville nok uansett valgt større enn 6,5" til film.

Stua min er i alle fall 40 kvm men anlegget står i en krok med åpning to veier mot den øvrige stuen. Jeg sliter litt generlet med å få bra lyd i kroken men bassen fra suben er veldig bra.

Nå er jeg ikke noe "bass freak" men følte at mine Patos Basic 310mk3 gav for lite bass. Med s.1 forsvant denne mangelen.

Jeg brukte faktiskt nevnte Massiv Attack albumet (Mezzanine) en god del ved innstilling av suben. Jeg klarer ikke å dra på veldig høy volum før det høres dårlig ut men nok for min smak (om dette var noen hjelp )

Av musikk med en del bass ellers så blir det spilt en del Black Eyed Peas, Metallica og Michael Jackson fra min side mens ungene gjerne høre på Lady Gaga, Beyonce mm og alt dette høres fint ut.

Når det er sagt så er jo også XTZ roset opp i skyene her inne så det er helt sikkert bra subber de også.

Mvh
    Peter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •