Boomy bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46

Tråd: Boomy bass

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Boomy bass

Jeg driver fortsatt og spiller inn mine Dali Mentor 8 men på noen innspillinger synes jeg ikke bassen er helt der den skal, kan virke litt "boomy" som man kaller det lydspråket. Det blir litt jobbing å se hvordan dette kan løses i påskeferien, sånn ståa er i dag at de står 2cm vinklet mot sweetspot. 30Cm fra bakvegg og 40cm fra høyre sidevegg. Stuen her er på ca 20 kvadrat så det er vel ikke rommet heller vel, er det noen spesielle tiltak som funker med slike "problemer" ?

Det sies at det er bra å ta dem mer ut fra bakvegg, men jeg har ikke så mye å gå på der egentlig, ellers vil de stå foran sidevinduet i leiligheten og det ser litt teit ut med andre ord.

Håper noen kan komme med noen triks eller en liten løsning for å bli kvitt "rumlende" bassen, er ikke så fett å høre på rumling i slike gode høytalere som det Mentor 8 er.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg driver fortsatt og spiller inn mine Dali Mentor 8 men på noen innspillinger synes jeg ikke bassen er helt der den skal, kan virke litt "boomy" som man kaller det lydspråket. Det blir litt jobbing å se hvordan dette kan løses i påskeferien, sånn ståa er i dag at de står 2cm vinklet mot sweetspot. 30Cm fra bakvegg og 40cm fra høyre sidevegg. Stuen her er på ca 20 kvadrat så det er vel ikke rommet heller vel, er det noen spesielle tiltak som funker med slike "problemer" ?

Det sies at det er bra å ta dem mer ut fra bakvegg, men jeg har ikke så mye å gå på der egentlig, ellers vil de stå foran sidevinduet i leiligheten og det ser litt teit ut med andre ord.

Håper noen kan komme med noen triks eller en liten løsning for å bli kvitt "rumlende" bassen, er ikke så fett å høre på rumling i slike gode høytalere som det Mentor 8 er.
    Tette bassporter... men det reduserer litt av peek ytelse

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Tette bassporter... men det reduserer litt av peek ytelse
    Jeg har bassporter bak men ikke noe å tette dem med, men skal ta tipset i betraktning og se hva som kan gjøres til en forbedring.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøkkenhåndkle rullet sammen til en ball? Noe har du vel i hus...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjøkkenhåndkle rullet sammen til en ball? Noe har du vel i hus...
    Når du nevner det så har jeg en haug av dem for å si det sånn, får fylle litt "høl" i morra da og se hva som skjer. Orker ikke å plage naboen på denne tiden av døgnet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et par sokker? ;-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Eller et par sokker? ;-)
    Feks, her er det mange muligheter ja.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bassporter bak men ikke noe å tette dem med, men skal ta tipset i betraktning og se hva som kan gjøres til en forbedring.
    For og bare teste det... knøvle sammen en t-skjorte i porten ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke plass til noen bass-absorbenter bak høyttalerne? Hadde et par Dali 850 med porter bak og de ble anbefalt minst 30cm fra bakvegg og det ble bedre enda lengre fra veggen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du har ikke plass til noen bass-absorbenter bak høyttalerne? Hadde et par Dali 850 med porter bak og de ble anbefalt minst 30cm fra bakvegg og det ble bedre enda lengre fra veggen.
    Jeg kan sikkert få plass til det der, men har du link til noe som funker som jeg kan se på ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke testet å plassere de litt lenger ut fra bakvegg for å høre om det løser problemet? Hvis ikke det blir bedre så kanskje høyttalerne bør stå på en annen vegg. Høyttalerne blir ofte plassert der det er mest praktisk i forhold til møblering, vinduer og døråpninger osv, men det er sjelden den beste plasseringen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du ikke kan trekke de ut fra bakveggen, men kan du sette de tettere sammen? De hjelper noen ganger da høyttalere som regel står for langt fra hverandre likevel, du får også mindre forsterkning i bassen fra hjørnene, og vil oppleve et bedre stereobilde også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert plasseringen til bakvegg som er problemet. Egentlig burde de være en meter ut, kanskje enda mer. Kan hende det hjelper å få dem litt bort fra sideveggene også, men jeg vil sterkt anbefale at du tenker ut en eller annen måte å få dem ut fra veggen på. Det er nærmest umulig å få bra bass med de avstandene og romstørrelsen du nevner.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Har du ikke testet å plassere de litt lenger ut fra bakvegg for å høre om det løser problemet? Hvis ikke det blir bedre så kanskje høyttalerne bør stå på en annen vegg. Høyttalerne blir ofte plassert der det er mest praktisk i forhold til møblering, vinduer og døråpninger osv, men det er sjelden den beste plasseringen.
    Jeg skal prøve litt frem og tilbake med slike tiltak utover dagen i dag, tette bassporter og evt ta dem ut fra bakveggen, det er ikke dører i rommet her men det er åpninger så det er kun en vegg som kan brukes til å sette anlegget på. Det er 4 relativt store vinduer her så det er kun 1 hel vegg i selve stuen, men skal prøve det som er nevnt her i dag.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kanskje du ikke kan trekke de ut fra bakveggen, men kan du sette de tettere sammen? De hjelper noen ganger da høyttalere som regel står for langt fra hverandre likevel, du får også mindre forsterkning i bassen fra hjørnene, og vil oppleve et bedre stereobilde også.
    Tja, kan også prøve å trekke de litt mer fra side veggen også, får nesten ta med tommestokken og måle litt på det. Det som irriterer meg mest er dette sidevinduet sim er 80cm fra veggen her, men man må bruke den plassen man har til rådighet selvom den ikke er mye å skryte av.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Det er garantert plasseringen til bakvegg som er problemet. Egentlig burde de være en meter ut, kanskje enda mer. Kan hende det hjelper å få dem litt bort fra sideveggene også, men jeg vil sterkt anbefale at du tenker ut en eller annen måte å få dem ut fra veggen på. Det er nærmest umulig å få bra bass med de avstandene og romstørrelsen du nevner.
    En meter fra vegg blir vanskelig her som nevnt før, men skal teste ut det som er etterpå. Jeg får ta de et godt stykke fra vegg for testing, er ikke så mye annet å gjøre rett og slett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

boomy bass

hei, du har ikke muligheten til å få prøvd en kraftigere forsterker da, jeg had samme problem som du med både JBL TL260 å CANTON ERGO 695DC å jeg prøvde alle sa triksa som er nevnt her men det var mer forsterker kraft som sku til du no sitter bassen som ei kule på canton ergo som jeg har no

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Eller et par sokker? ;-)
    Det beste er et par sokker (eller to par) inne i et par underbukser. Det er et triks som kan brukes til mye.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 er SVÆRE konstruksjoner... kanskje Mentor 6 hadde vært et bedre valg mtp rommet?!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det beste er et par sokker (eller to par) inne i et par underbukser. Det er et triks som kan brukes til mye.

Gidder du å utdype den litt hellnoob?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •