Er det noe vits med sub i hjemmekino? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Tja, er ikke helt enig eller uenig med deg Hygen. I hjemmekino sammenheng er det vel ikke bare sitte avstand, langs en senter akse man har med å gjøre (slik jeg tolker deg), men også en sideveis asymetrisk possisjon. det er her jeg mener center kanalen har sin største fordel.

Ellers så må jeg si at hvis jeg sender et mono signal til front høytalerene (phantom senter) mens jeg sitter på første eller siste rad i hjemme kinoen, langs "sweet spot" aksen, da høres det ut som man hører lyden fra center høytaleren, og det er her jeg mener man kan få bedre resultat med phantom senter enn en dårlig senter.

Selvfølgelig kan man ikke nytte en center uansett hvor man sitter i et rom med ekte surround avspillt.

Man har et dekkningsfelt for høytalere å kommer man langt utenfor eller helt skjeft fordelt blir surround feil enten det er front , center , surround eller surround back høytalere
    Man har også overlapping av lyd + kanaler skal fortelle litt om plassering av lyd å fortelle hvor og hva som skjer.

Ingen oppsett vil være bra om man ikke tar forbehold om avstander og plass man har til disposisjon
    Ingen ekte surround oppsett blir bra for lyttere om man ikke holder lyttegruppen innenfor et visst ommeråde som har dekning for sepparasjon av kanaler

Går man utenfor anbefalte oppsett vil jeg ikke skylde på center men at man har satt opp for mange sitteplasser i forhold til høytaler plasseringer og størelse rom osv
    (noen drar vel da nytte av center men mange ikke)

Med riktig oppsett vil man altid ha et ultimat sweetspot (for alle kanaler)

Hvor stort rom og avstander vil også avgjøre hvor langt unna ultimat sweetspot man kan sitte å fortsatt oppleve ekte full surround.
    Havner man av ulike årsaker utenfor et slik dekkningsommeråde vil selvfølgelig lyden kunne oppfattes feil , enkelte høytalere unødvendig osv

phantom senter vil fungere bra til stereo
    Mine svar er beskrevet som ekte surround å riktig plassering å da blir center viktig
    (det er en grunn til at ekte surround innehar eget lydspor til center....ingen fake eller blandinger kan erstatte den ekte lyden)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar så langt, men et par nye spørsmål melder seg...

Det virker jo ganske åpenbart for de fleste som har opplevd anlegget sitt med sub at det er et poeng med denne høyttaleren (og forsterkeren som kan ta over litt av jobben, slik jeg skjønner)

Jeg har, på grunn av at jeg har Dali-oppsett fra før, og har blitt indoktrinert siden slutten av 80-tallet at Hifi-klubben var de eneste som solgte kvalitets hifi ("Rack, nei takk" for de som husker klistremerkene), tenkt at jeg skulle ha meg en Dali Concept 12 Sub (passer til budsjett-tanken min).

Mange anbefaler derimot XTC... Vil en XTC 12-tommer spille greit med Dali-oppsettet, eller skal man høre på Hifi-klubben-folket som mener jeg MÅ ha Dali til Dali? Eksempelvis XTZ 99W12 for de som kjenner denne?

Sånn rent teoretisk, hvis sub'en stort sett spiller sitt "eget" lydspor, spiller det vel liten rolle om denne høyttaleren er "tilpasset" de andre?

En annen ting, er Sub mest nyttig når man spiller høyt, eller blir lydbildet "varmere" også på lavere volum? Har et par småfolk i huset som sover når far setter på effekt-filmene sine... Hvis suben kun kan stå på de gangene jeg er alene (aldri), blir det liten vits...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er et poeng med sub i kinosammenheng, er nok en "pen" påstand.;-)
    Uten å utdype noe mer om hva som allerede er sagt om denne u-unnværlige inretningen, drar jeg det litt videre mtp at man MÅ ha en sub fra samme produsent som høyttalermerket (Dali) ellers.
    For det er slett ikke tilfelle!
    Dali produserer meget potente suber, men man skal altså ikke la seg binde opp i en "merkeavhengighet" for å få det til å fungere.
    Faktisk er det slik at man ofte kan komme vel så langt med et alternativ, ikke minst fordi flere av konkurrentene kan tilby regulerings- og justeringsmuligheter som ikke alltid finnes hos eksempelvis Dali.
    En riktig justert og godt plassert(!) sub, gir deg for så vidt en "varmere" lyd. Men riktigere sagt kanskje; en fyldigere lydopplevelse i de nederste frekvenser.
    Om du er redd for å forstyrre småtrollene, så er det jo fullt mulig å redusere sub-nivået!
    Ellers har jeg en ganske klar oppfatning omkring akkurat det med å "forstyrre" poden(e): Det er mye bedre å la de venne seg til vanlige (og uvanlige!) lyder omkring seg.
    Skal man ta 100% hensyn til at "nå sover barna", så vil disse fort venne seg til det motsatte av hva man ønsker: Skvetne og utrygge små, som reagerer på den minste lyd de hører. ;-)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Blander ikke DRITT og kvalitet vettu . Og ja.. teksten er ment i rekkefølge av bildene :P.
    Såvidt jeg vet er ikke Boxer 6'rn som sitter i denne kjent for å være dårlig? Snarere tvert imot
    Motoren på Charaden fungerer fint og går nok fler km, men kan nok ikke sammenlignes på morrofaktor^^

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til siste taler (scrooge). Nå er det selvsagt ikke slik at alle småpoder er like (snarere tvert om), men min erfaring er i alle fall at katastrofelyder som innbruddsalarm, brannmeldere, passerende tog og en SUBB på litt over smerteterskelen under Transformers IKKE er slikt som vekker unger. Nåja, det finnes vel grenser, men dog.

Da ville jeg absolutt vært mer forsiktig med 1) naboer og 2) kona eller hva du nå har i hus. Spesielt naboer blir litt grinete om de stadig hører rymisk smådunking, men noen naboer er ganske tolerante for en skikkelig utblåsning i ny og ne.

Og jeg kan skrive under å at du vil merke forskjell - selv på lavt volum. Har testen med å skru subben av og på noen ganger, selv ved vanlige dramafilmer av nyere dato med god lyd. Du er inne på noe når du nevner varme og størrelse på lydbildet.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Alle høytalere er viktige til ekte surround (DVD , BD , DTS CD , HD TV kanaler osv)

Uten subwoofer ingen lfe dypbass spor å lite trøkk med mindre man har store høytalere som takler dypbass i det øvrige oppsettet å har reciver som kan sende lfe ut til dem........slike høytalere passer normalt dårlig til hjemnmekino men ok til musikk
    (vanlig høytaleroppsett og ingen lfe ...dette merker man om man kopler ut en sub eller kjøper en dustete 4.0 , 5.0 , 6.0 disc og er trist og mangler siste trykket)

Uten Center (hovedsakelig film)
    Ved normal sitteavstand i forhold til skjerm kan aldri bare fronter erstatte en center.
    Jeg skal skjønne de som mener center er overflødig men da har de antakeligvis meget liten skjerm eller utrolig lang sitteavstand i forhold til skjerm som gjør at de ikke merker forskjell på lokalisering av lyd enten det er 3 eller 2 høytalere forran , eller de har satset på reflekternde høytalere som gjør at lyden flyter villt rundt (he he kunne jo kanskje greid seg med en mono høytaler forran da)
    Kjøp av disc uten centerlyd er triste greier når man avspiller

+1!

sett bortifra de tekniske fullstendighetene en sub medbringer, så bidrar den STORT til selve underholdningsfaktoren til en film, du vil se en film om og om igjen!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Såvidt jeg vet er ikke Boxer 6'rn som sitter i denne kjent for å være dårlig? Snarere tvert imot
    Motoren på Charaden fungerer fint og går nok fler km, men kan nok ikke sammenlignes på morrofaktor^^
    eksempler funker ikke så godt her, du må dra i skikkelig når du sammenligner! skulle brukt en rickshaw og en buggati veyron 8-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok venne ungene dine til litt leven, ja. Jeg har en på 4 og en på 2,75 år og de har ennå ikke våkna av lyden på film selv om den passerer fornuftige høyder. De ligger på loftet til naborommet.

Imponerende som Dali 104 er så er det én grunn til å ikke savne bass med de: Du har ikke hørt de sammen med en sub. Jeg pleier å anbefale SVS for selv om XTZ har bra sub'er så mangler de endel i bunnen og det er faktisk mye som foregår under 20hz på film.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må henge meg på det Gurba sier her. Venn ungene til mest mulig leven fra dag 1. Jentungen her sov godt gjennom mange heftige scener dat det sto en Dali 15" vegg i vegg med senga hennes.

Problemet nå er at hun har blitt så stor at hun forstyrrer meg med musikken sin når jeg ser film
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du må nok venne ungene dine til litt leven, ja. Jeg har en på 4 og en på 2,75 år og de har ennå ikke våkna av lyden på film selv om den passerer fornuftige høyder. De ligger på loftet til naborommet.

Imponerende som Dali 104 er så er det én grunn til å ikke savne bass med de: Du har ikke hørt de sammen med en sub. Jeg pleier å anbefale SVS for selv om XTZ har bra sub'er så mangler de endel i bunnen og det er faktisk mye som foregår under 20hz på film.
    det er det ja? klarer man å høre det? at nå gikk bassen under 20hz? jeg klarer ikke å høre det på ultraen min, jeg bare tenker at når det rister mer enn vanlig så gikk den nok dypere enn 20?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ellers har jeg en ganske klar oppfatning omkring akkurat det med å "forstyrre" poden(e): Det er mye bedre å la de venne seg til vanlige (og uvanlige!) lyder omkring seg.
    Skal man ta 100% hensyn til at "nå sover barna", så vil disse fort venne seg til det motsatte av hva man ønsker: Skvetne og utrygge små, som reagerer på den minste lyd de hører. ;-)
    Hehehe, denne har du lært av Andreas

Kino uten sub, er som å knalle et kvinnfolk med dong. GØRR KJEDELIG!!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer ikke (DRC) Dynamic range control (Night mode) for de som skal ta hensyn ?
    Trodde det var derfor den var til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt montere rumperister i sofaen. Da får man på-kroppen-følelse av dypbass også ved lave volum.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hehehe, denne har du lært av Andreas

Kino uten sub, er som å knalle et kvinnfolk med dong. GØRR KJEDELIG!!
    WHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!! WORD!

det må nok være den beste sammenligningen hittil:P

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Alternativt montere rumperister i sofaen. Da får man på-kroppen-følelse av dypbass også ved lave volum.
    det er en ting jeg har lurt på lenge, har sett folk med passe store kinoer her på forumet som bruker romperistere, hva er poenget? "på kropen følelse" får du ikke det av EN sub så mener jeg at man har en inkompetent sub:? de fleste ordentlige hjemmekinosubber klarer vel dette til en viss grad?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    det er en ting jeg har lurt på lenge, har sett folk med passe store kinoer her på forumet som bruker romperistere, hva er poenget? "på kropen følelse" får du ikke det av EN sub så mener jeg at man har en inkompetent sub:? de fleste ordentlige hjemmekinosubber klarer vel dette til en viss grad?
    Er vel gjerne de som ikke alltid får hatt subben på høyt volum som bruker dette? så man ikke skal miste "opplevelsen av bass" selvom man ikke får vridd opp til der subben kjennes fysisk.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Er vel gjerne de som ikke alltid får hatt subben på høyt volum som bruker dette? så man ikke skal miste "opplevelsen av bass" selvom man ikke får vridd opp til der subben kjennes fysisk.
    hmmm, mener å ha sett en fyr med 2 stk velodyne dd 12 ere samt romperister i tilegg, var først da jeg begynte å lure hvordan de fungerte, hører man særlig bass fra dem eller er dem bare vibratorer når man gjemmer dem inn i sofaen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, mener å ha sett en fyr med 2 stk velodyne dd 12 ere samt romperister i tilegg, var først da jeg begynte å lure hvordan de fungerte, hører man særlig bass fra dem eller er dem bare vibratorer når man gjemmer dem inn i sofaen?
    Har aldri hørt eller prøvd det, men tror meningen bare er at de skal riste i sofaen. Kanskje han du nevner ikke alltid har mulighet til å guffe på med subbene? Hvis de blir brukt samtidig med subber må jeg si meg enig med deg at subben kanskje ikke gjør den jobben den burde.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha et temmelig heftig bass-oppsett for å kunne skape de samme vibrasjonene. Jeg har vært på hjemmebesøk i noen av forumets heftigere kinoer, og kan ta et par eksempler: Scrooge har 2 stk. SVS-tuber i et 12 kvm rom. Bevares, subbene klarer å skape betydelig buksebenblafring. Og i forrige uke var jeg hos mor10, 8 stk. 12" drevet av en Dynamic Precision forsterker. Helt brutalt :shock: Men det blir brutalt først når man får skrudd volumet mot maksgrensen og du nærmest får pustebesvær.

Men opplevelsen kan egentlig ikke sammenlignes med en rumperister, for det blir enda mer fysisk, også på lave volum. Klarer du f.eks. å spille såpass høyt at du kjenner bassen i Sting - A Thousand Years (ca. 1.30 ut i låten) Med en rumperister sitter den direkte i ryggraden. Nå bruker jeg vanligvis ikke rumperisteren på musikk, så dette var bare et eksempel. Poenget er at rumperisteren gir en fysisk følelse uten at man trenger å spille tordenhøyt.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du skal ha et temmelig heftig bass-oppsett for å kunne skape de samme vibrasjonene. Jeg har vært på hjemmebesøk i noen av forumets heftigere kinoer, og kan ta et par eksempler: Scrooge har 2 stk. SVS-tuber i et 12 kvm rom. Bevares, subbene klarer å skape betydelig buksebenblafring. Og i forrige uke var jeg hos mor10, 8 stk. 12" drevet av en Dynamic Precision forsterker. Helt brutalt :shock: Men det blir brutalt først når man får skrudd volumet mot maksgrensen og du nærmest får pustebesvær.

Men opplevelsen kan egentlig ikke sammenlignes med en rumperister, for det blir enda mer fysisk, også på lave volum. Klarer du f.eks. å spille såpass høyt at du kjenner bassen i Sting - A Thousand Years (ca. 1.30 ut i låten) Med en rumperister sitter den direkte i ryggraden. Nå bruker jeg vanligvis ikke rumperisteren på musikk, så dette var bare et eksempel. Poenget er at rumperisteren gir en fysisk følelse uten at man trenger å spille tordenhøyt.
    Ja uten problemer. Men ser hvor du vil hen. Romperistere er geniale i leiligheter som man f.eks må være litt forsiktige med volumet, p.g.a som du sier at man får det veldig fysisk uten å måtte gnu skikkelig på.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •