SUB: JBL ES250P vs XTZ 99 W12.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB: JBL ES250P vs XTZ 99 W12.16

JBL ES250P
    XTZ 99 W12.16

Noen som har noen formening om hvilken av disse som er best?
    Soundgarden selger JBL'en for 5500, men på DustinHome koster de bare 3000 (link), så man kan se bort fra prisdifferansen.

Tenker hovedsakelig til filmbruk, men også en del musikk og spilling. I musikk går det mest i hard rock, men også en del jazz.

Takker for all hjelp

Newcomer tommyfre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pro_odeh
    JBL ES250P
    XTZ 99 W12.16

Noen som har noen formening om hvilken av disse som er best?
    Soundgarden selger JBL'en for 5500, men på DustinHome koster de bare 3000 (link), så man kan se bort fra prisdifferansen.

Tenker hovedsakelig til filmbruk, men også en del musikk og spilling. I musikk går det mest i hard rock, men også en del jazz.

Takker for all hjelp

Kan kun uttale meg om JBL, da jeg kun har hørt den av de to.
    Har Es250p selv og er fornøyd med hvordan den spiller. Godt trykk og henger bra med i filmene Kunne kanskje vært en aning kjappere, men i prisklassen og med 12" element kan kanskje ikke forvente mer..?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den der prisklassen så er XTZ'n elsket her på forumet. Og er nok det beste valget.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av egen erfaring med JBL vs XTZ er at JBL egner seg ypperlig til rock/metal. (Selvsagt vurdert av _mine_ ører)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E vel ikkje så vanskelig valg det der...med xtz får du en meget god sub som spille meget bra musikk samtidig god på film! Den blir du garantert fornøyd med;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at XTZ er et bedre kjøp, selv om jeg kan få JBL'en for 2900 m/ frakt. Det er jo nesten halv pris!

Har funnet noen reviews av XTZ'en, men ikke så mange av JBL'en, siden den er såpass ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har JBL ES250P selv og er bra fornøyd. Trykker på veldig bra på film, men må dempe volumet litt på musikk. Må jo innrømme at jeg ikke har så mye sammenligningsgrunnlag, men Hjemmekino testet den i en stor samle test hvor også XTZ var med for et par år siden. Fikk inntrykk av at JBL imponerte mer enn XTZ i den testen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis en link til testen? =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis en link til testen? =)
    Dessverre, men testen var i bladet Hjemmekino nr 3 2008.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørt begge disse subene ved flere anledninger, og må si at xtzen overgår jblen til filmbruk, begge subene ble kjørt under testscener på iron man, der han flyr med jagerflyene, mener å si at etter "mine ører" så går xtzen dypere, og leverer en mer påkroppen følelse, følte at jblen var mer tilbaketrukken, joda den fulgte med den også, men var ikke like mye dypbass og trøkk som jeg ønsket å høre under den scenen. På musikk har jeg ikke testet så sier ikke noe om det.

En annen gang jeg hørte jbl suben var sammen med digre es100 på transformers 2, da var det bare slik at suben ble for liten og overdøvet av frontene, hva slags fronter har du?
    Er foruten jbl fan og støtter opp med at es serien er god på rock og basstunge sanger.

Jeg synes at begge subene er nogenlunde jevne på noen punkter, jblen er en anelse raskere og lettere, mer punch i bassen under musikk enn hos xtz men xtzen overgår på film, jeg vil anbefale xtzen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kjøpt frontene enda, har bare forsterker til nå (Onkyo TX-RS607).
    Har sett både på Dynavoice M-65, Jamo S606 og JBL ES80, men heller egentlig mest mot Jamo for øyeblikket. Jeg tror ikke at sub'en vil "drukne" i lyden til noen av disse, eller hva tenker du?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kjøpt frontene enda, har bare forsterker til nå (Onkyo TX-RS607).
    Har sett både på Dynavoice M-65, Jamo S606 og JBL ES80, men heller egentlig mest mot Jamo for øyeblikket. Jeg tror ikke at sub'en vil "drukne" i lyden til noen av disse, eller hva tenker du?
    med es80 så vil nok både xtz og spesielt jbl suben fungere bra da den er fra samme serie. Anbefaler deg å heller se på ES90 og kjøre på med en xtz, es80 eier nesten ikke bass, hvertfall i de 2 rommene jeg hørte dem, men es90 er da en helt annen sak. Om du skal bruke sub mest til film ville jeg gått for xtz, da jblen vinner litt på musikkfronten synes jeg at den presterte svakt til film, men har du hørt begge subene? ta med deg noe musikk og dra til din lokale soundgarden, de har alltid jbl suben, hør på den der! de har sikkert satt den opp med høyttalere fra es serien

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke hørt dem enda. Tenkte bare å høre om det var en soleklar favoritt, men det er det tydeligvis ikke. Virker som om begge er sterke på sine områder. Så jeg tar meg nok en tur ned på Soundgarden og hører JBL'en. Har en kamerat som har XTZ'en, så jeg kan ta en tur innom han og høre den.
    Takk for hjelpen alle sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt noen av sub'ene enda, men fant testen fra hjemmekino. Dersom man registrerer seg på forumet der så kan man lese den gratis, men jeg tenkte at jeg kunne kopiere de aktuelle delen her:

XTZ 99W12
    XTZ har gått sin seiersgang på norske nettsteder og lydforumer, men hvordan står den seg i en direkte sammenligningstest med så mange andre subwoofere i samme prisklasse? At den har en usedvanlig strøken finish i forhold til pris er hevet over enhver tvil, og den gjør seg ikke bort med tanke på ytelse heller. Faktisk er forholdet mellom pris, utseende og ytelse helt i toppklasse.

Positivt:
    Meget godt utstyrt, med trinnløs fasejustering, skikkelige terminaler, og XLR-inngang. Den slår hardt, og kan spille svært høyt. Den er lekker og billig, i tillegg til at den har mange gode muligheter for å justere seg i mål i forhold til rommet.

Negativt:
    Den blir litt fet og buldrete, og den er ikke veldig rask. Dypbassen mangler det lydtrykket som skal til for at det skal ha betydning, men heldigvis støyer den ikke mye selv på de verste terrorscenene. Det er litt portstøy (avhengig av hvordan man plugger den), og elementet har forvrengningslyder når den belastes hardt.

JBL ES250P
    Testens første store overraskelse. Hele lyttepanelet satt med store øyne da de hørte hva denne store subwooferen hadde å by på. I størrelse er det bare SVS som overgår den, og stiller man krav om anonymitet, er ikke JBL veien å gå. Vektlegger man ytelse derimot …

Positivt:
    JBL ES250P slammer vanvittig. Den spiller med sin avrulling på 24Hz i testrommet dypt og fint, og det nesten helt uten støy, verken fra porten eller elementet. Den spiller klokkerent, og med sin evne til å spille høyt er dette er meget godt valg om man skal ha ny subwoofer til kinoen.

Negativt:
    Veldig lite, selv om den ikke spiller bra over 100Hz.

Fra oppsummeringen:
    "Ytelse
    Hvis vi ser bort fra pris er det et noen kandidater som skiller seg ut i forhold til de andre. JBL og SVS er de to som leverer aller best, både når det gjelder trykk og dypbass. På ren dypbass er SVS overlegen i så måte at det er milevis til nærmeste konkurrent. JBL har punchen ingen kommer i nærheten av."

XTZ på den andre siden blir trukket fram for å ha fint design og en veldig lav pris.
    Begge høyttalerne fikk stempelet "Godt kjøp".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt disse to direkte opp mot hverandre, men har tilgangtil begge på jobb, og har lenge tenkt å kjøre en sammenligning.
    Men slik jeg har opplevd dem til nå ville jeg kanskje hatt en liten knapp på JBL. Et lite minus er dog at den ikke har trinnløs fase, bare en bryter 0/180 grader.

Uansett ender du opp med en god sub, men slenger du "litt" til i potten kan du få deg en SVS PB-10, og den hamler opp med både XTZ og JBL relativt enkelt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv to XTZ, og er fornøyd med dem. Det jeg imidlertid merker er at det etter min mening først og fremst er en filmsub. Jeg synes den ikke er så imponerende i musikk, og ut fra de andre innleggene her kan jeg godt tenke meg at JBL er bedre der. Mens kanskje XTZ er best ved filmbruk.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Har selv to XTZ, og er fornøyd med dem. Det jeg imidlertid merker er at det etter min mening først og fremst er en filmsub. Jeg synes den ikke er så imponerende i musikk, og ut fra de andre innleggene her kan jeg godt tenke meg at JBL er bedre der. Mens kanskje XTZ er best ved filmbruk.
    kan støtte opp det ja, synes jbl gjorde en bedre jobb på musikken og punchen litt i det øvrige bassregisteret enn det xtzen gjorde, og jo xtzen har noe dypbass, men kontroll på den har den ikke, som de skrev i testen, den blir fort avlang og "buldrende" synes jeg da, men du sitter i et lite dilemma som jeg satt i for ikke så lenge siden. Prisen på pb-10 ligger så tett på innpå de andre at du nesten ikke klarer å ignorere den, og kjøper du EN xtz MÅ du ha en til senere, samme gjelder jblen og da har du plutselig betalt prisen for en pb-12 nsd!!!

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke enig i at XTZ blir buldrende i film og den går overraskende dypt så som filmsub anbefaler jeg den sterkt.
    Grunnen til at den for noen fremstår som buldrende er kanskje at den har blitt satt opp med en eller begge bassportene åpne mens jeg kjører med begge skumproppene i. Aldri merket noen "buldring" i negativ forstand, men jeg har jo to også da så det kan være at jeg kjører dem mindre hardt enn de som har bare en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •