Mulig å skifte transformatoren i en høyttaler fra USA til å virke med norsk 230V?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å skifte transformatoren i en høyttaler fra USA til å virke med norsk 230V?

Jeg har akkurat kjøpt meg høyttalere fra USA men har begynt å lure på om det virkelig var så lurt likevel.. Jeg kan jo enkelt konvertere strømmen fra 230 til 120V, men ikke fra 50Hz til 60Hz som høyttalerene er oppført med at de trenger... (amerikansk vekselhastighet).. Så nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre..

Hvor enkelt er det å bytte strømforsyningen eller forsterker inne i høyttaleren så den takler norsk strøm istedet? Jeg lurer på om det er like greit som å måtte bruke tunge convertere etc..

Høyttalerene drar ca. 250 Watt fra veggen hver (2,2A, 120V).

Denne høyttaleren er det snakk om:

JBL LSR4326 (Studiomonitorer)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller vel ingen rolle om det er 50 eller 60hz. Det er jo ingen klokke som er avhengig av rett frekvens for å gå rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "A quick word about what this is about.

In conventional power supplies, the mains is rectified (that means the negative parts of the main cycle are flipped over to become positive). This gives 50 or 60 positive pulses per second. These pulses are used to charge up capacitors that store the charge between top ups. If you put a 'scope on the capacitor, you will see a sawtooth waveform that shows the top of the pulse, then the voltage diminishing as the current is drawn by the unit.

If the PSU is a wallwart, it might have only the transformer in it. Or it might have the rectifier and capacitors as well. Or it might even have a voltage stabiliser in it that removes the sawtooth ripple before it gets into the following gear.

Two different problems can arise in changing from 60Hz to 50Hz.

1 The number of pulses per second decreases. If the gear draws constant current, then the transformer must deliver more current on each 50Hz pulse than it would at 60Hz. Under-rated transformers can get hot coping with this. You can tell but measuring the temperature on the transformer if you are going to get a problem. Your finger should do. But don't kill yourself in the process by touching the mains power terminals.

2 On the capacitor, the voltage dip will get deeper at the bottom of each cycle, since current is flowing out of it for longer. This increases the ripple. The result can be that it becomes more audible. Your ears can test for that.

The capacitor can get stressed. You nose will tell you that one, though your finger might give a warning. There might also be a resistor in the way somewhere that gets a bit warmer than designed for.

The stabilising circuit that follows might find that the voltage coming in drops below the voltage planned to go out. So ripple appears on the output of the stabilised supply. While this won't usually break the gear, the resulting noise might want to make you bin it."

Fra to convert 50hz to 60hz - Gearslutz.com

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å påpeke at dette ikke gjelder alle transformatorer.. særlig ikke nyere, som visstnok er designa for å tåle både 50 og 60hz.. Så det jeg lurer på er jo om transformatoren i akkurat denne høyttaleren kunne taklet 50 Hz.. Leste noe om for litt siden at den var veldig ømfintlig for strøm etc så det gjorde meg ekstra bekymret, men det handlet visst om spenninga og mengden strøm, ikke frekvensen.

Har akkurat vært i kontakt med technical support for JBL i USA nå og de sier at jeg fint kan kjøre de med 50 Hz, så problem løst, og et stk mann veldig lettet

Da trenger jeg bare to convertere.

Hva blir billigst av å kjøpe to 300W convertere, og å bytte strømforsyninga i selve høyttalerene til norsk 230V?

Er det noen som evt har peiling på hvor jeg kan finne billige 300W convertere?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne tråden om samme tema:

http://avforum.no/forum/produkt-pris...230v-110v.html

Edit: der var det visst bare gamle lenker. Googlet dog frem denne: Voltage Converters - Voltage Transformers and Converter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjøpt to stk 300W convertere hos teknikmagasinet i karl johan og det funker gull!! 420 kr stykke kosta det.. kupp til å være i norge spør du meg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •